AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Jeg har aldri hørt om Danmark under 2.verdenskrig, men var det en del av krigen? Måtte kongen rømme? Hva var evt. målet med å krige mot Danmark? hadde Danmark indre fiender som lokket nazistene til Danmark? Hva var hovedårsak til at Tyskland gikk til krig i mot en rekke land? Hvilke land ble berørt? Hvilke land ville Tyskland ta? Var det noen som prøvde å stoppe den tyske "leder" til rovdriften mot menneskeheten? Kunne ting sett annerledes ut? Slik jeg forstår det så var faktisk den tyske "lederen" fengslet. Og boka hans var hans manifest til å forstyrre og ødelegge for så mange mennesker. Vi kan vel sammenligne Russland med dette? tilslutt tilter det, og den egentlig jeg kommer til uttrykk, og går til krig? Anonymkode: 8c9a6...d87
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Danmark var okkupert av Nazi-Tyskland fra 9. april 1940 til 5. mai 1945, et tidsrom kjent som «Besættelsen». Den innledende okkupasjonen var en del av Tysklands angrep på Norge, men Danmark fikk en relativt fredelig og samarbeidsorientert okkupasjon sammenlignet med andre land, da tyskerne ikke overtok statsmyndigheten. I stedet for full militær kontroll opprettholdt Danmark en viss grad av indre selvstyre, men måtte håndtere økende tysk press og krav. Resten får du lese om her: https://no.wikipedia.org/wiki/Andre_verdenskrig Anonymkode: f08bb...ed4 1 1
Snok1 Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Forventer du en balansert historieundervisning fra KG? 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden Dette hørtes litt ut som spørsmålene man kunne fått på en historieprøve Anonymkode: 58caf...a8d 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Danmark ble invadert den 9.april, og de kapitulerte. Den danske kongen rømte ikke landet, men han red på sin hest gjennom København side gater hver dag for å provosere tyskerne. Anonymkode: 0d845...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden Man hører nok mindre om Danmark fordi de ikke hadde noe særlig strategisk betydning for noen av sidene. De har ikke noe viktige naturresurser. De lå ikke noe særlig strategisk viktig til. Norge hadde både kystlinjen, vannkraften, og jernmalmen fra Sverige som strategisk viktige resurser for Tyskerene. Anonymkode: 4b395...51d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Tyskland invaderten polen for å ta tilbake territorer de mistet etter første verdenskrig, og for å stoppe spredningen av kommunisme. Hitler var også kritisk til sentralbanksystemet, dette førte til at england erklærte krig mot dem, og krigen eskalerte. Hele verden ble berørt. Hitler ønsket å forene det tysktalende folk. Mange prøvde å stoppe hitler. Hitler ble arrestert i 1923 etter et forsøkt kupp i munich. I fengsel skrev han boken "min kamp" som ble veldig innflytelsesrik. Krigen i ukraina har samme grunnpremiss som andre verdenskrig, idet putin invaderte for å ta tilbake russisk territorium tapt etter sovietunionens fall som en reaksjon mot nato-ekspansjon, men ellers er omstendighetene vidt forskjellige. Anonymkode: 88238...206 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Danmark ble invadert den 9.april, og de kapitulerte. Den danske kongen rømte ikke landet, men han red på sin hest gjennom København side gater hver dag for å provosere tyskerne. Anonymkode: 0d845...7b4 hadde Danmark gull? fikk Tyskerne de? for i Norge virker det som at tyskerne visste alt om Norge, og skulle ha gullet. Anonymkode: 8c9a6...d87
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Danmark ble invadert den 9.april, og de kapitulerte. Den danske kongen rømte ikke landet, men han red på sin hest gjennom København side gater hver dag for å provosere tyskerne. Anonymkode: 0d845...7b4 hadde Danmark gull? fikk Tyskerne de? for i Norge virker det som at tyskerne visste alt om Norge, og skulle ha gullet. Anonymkode: 8c9a6...d87
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tyskland invaderten polen for å ta tilbake territorer de mistet etter første verdenskrig, og for å stoppe spredningen av kommunisme. Hitler var også kritisk til sentralbanksystemet, dette førte til at england erklærte krig mot dem, og krigen eskalerte. Hele verden ble berørt. Hitler ønsket å forene det tysktalende folk. Mange prøvde å stoppe hitler. Hitler ble arrestert i 1923 etter et forsøkt kupp i munich. I fengsel skrev han boken "min kamp" som ble veldig innflytelsesrik. Krigen i ukraina har samme grunnpremiss som andre verdenskrig, idet putin invaderte for å ta tilbake russisk territorium tapt etter sovietunionens fall som en reaksjon mot nato-ekspansjon, men ellers er omstendighetene vidt forskjellige. Anonymkode: 88238...206 Jeg så tilfeldig på tv dokumentar, at det var noen som truet hans posisjon i Tyskland, og han dro direkte hjem til han, og drepte han. Jeg vet ikke om han enda hadde blitt "leder" enda, men utrolig brutale ting. Nå har jeg ikke kapasitet til å uttrykke hvem som var hvem i Tyskland, jeg husker ikke navn på tyske personer. Anonymkode: 8c9a6...d87
K.B. Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hadde Danmark gull? fikk Tyskerne de? for i Norge virker det som at tyskerne visste alt om Norge, og skulle ha gullet. Anonymkode: 8c9a6...d87 Nå var det tungtvann og metallindustrien Tyskerne ønsket i Norge. Danmark med sin direkte landegrense mot Tyskland kapitulerte raskt, men de gjorde en langt bedre jobb med å sikre at dansker med Jødisk opphav ikke ble offer for nazistene.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tyskland invaderten polen for å ta tilbake territorer de mistet etter første verdenskrig, og for å stoppe spredningen av kommunisme. Hitler var også kritisk til sentralbanksystemet, dette førte til at england erklærte krig mot dem, og krigen eskalerte. Hele verden ble berørt. Hitler ønsket å forene det tysktalende folk. Mange prøvde å stoppe hitler. Hitler ble arrestert i 1923 etter et forsøkt kupp i munich. I fengsel skrev han boken "min kamp" som ble veldig innflytelsesrik. Krigen i ukraina har samme grunnpremiss som andre verdenskrig, idet putin invaderte for å ta tilbake russisk territorium tapt etter sovietunionens fall som en reaksjon mot nato-ekspansjon, men ellers er omstendighetene vidt forskjellige. Anonymkode: 88238...206 det er særdeles synd ting er blitt sånn, og at det ikke finnes bedre forsvarsmekanismer i fra land, og ikke minst internt i land, når noen får bli for lenge leder. Dette forutså jeg nok når Russland byttet ledere i henhold til lov, og deretter fikk loven omgjort til å sitte lengre som leder, at det er ingen som forutså det blant ledere er veldig rart. Men så er det jo mye statshemmeligheter som ikke blir sagt via tv, de bare vet de vet. Konsensene som leder i Russland uttrykker er så alvorlige at en kan undres hvordan det er mulig. Men å leve i krig uten en kommunikasjonslinje er alvorlig, det å føle seg alene uten noen informasjon, og bare har all informasjon av med mennesker man lever med. I dag har mange mennesker mange muligheter til å kommunisere å nå til hverandre via teknologi. Anonymkode: 8c9a6...d87
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden K.B. skrev (1 minutt siden): Nå var det tungtvann og metallindustrien Tyskerne ønsket i Norge. Danmark med sin direkte landegrense mot Tyskland kapitulerte raskt, men de gjorde en langt bedre jobb med å sikre at dansker med Jødisk opphav ikke ble offer for nazistene. Det er utrolig hvor målrettet tyskerne var, både gull, tungtvann og metallindustrien. Men slik jeg forstår så var Norge aldri en del av planen til å okkupert. Jeg regner med det er mange svar som finnes angående norske regjering som ikke reagerte... var det kun en mann som stå ansvarlig for at Norge ble innvandret av tyskerne? Det er så utrolig trist historie, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor tyskerne kunne være så målrettet. Sverige avviste jo Norges konge å komme til dem. Anonymkode: 8c9a6...d87
K.B. Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er utrolig hvor målrettet tyskerne var, både gull, tungtvann og metallindustrien. Men slik jeg forstår så var Norge aldri en del av planen til å okkupert. Jeg regner med det er mange svar som finnes angående norske regjering som ikke reagerte... var det kun en mann som stå ansvarlig for at Norge ble innvandret av tyskerne? Det er så utrolig trist historie, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor tyskerne kunne være så målrettet. Sverige avviste jo Norges konge å komme til dem. Anonymkode: 8c9a6...d87 Les mer om årene før andre verdenskrig. Hitler raslet med sablene lenge før og det var stor bekymring om en ny verdenskrig. Du må huske at generelt så drev Europeiske land fortsatt å hentet seg inn etter påvirkningene av første verdenskrig, så du må forstå bakteppet. Hitler var veldig opptatt av Norge, vi er jo det folkeslaget Hitler mente passet perfekt inn i sin raseteori. https://metropolismag.com/viewpoints/hitlers-northern-utopia-building-the-new-order-in-occupied-norway/
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg så tilfeldig på tv dokumentar, at det var noen som truet hans posisjon i Tyskland, og han dro direkte hjem til han, og drepte han. Jeg vet ikke om han enda hadde blitt "leder" enda, men utrolig brutale ting. Nå har jeg ikke kapasitet til å uttrykke hvem som var hvem i Tyskland, jeg husker ikke navn på tyske personer. Anonymkode: 8c9a6...d87 Hitler drepte aldri noen personlig, men det du sikter til er nok "natten av lange kniver" og rohm putsch. Dette var en intern konflikt innad i ledelsen. Du må huske på at NDSAP-ledelsen hovedsakelig besto av veteraner fra første verdenskrig, og at de hadde litt andre forutsetninger en dagens politikere i norge. Media har også en tendens til å ha en disproporsjonelt negativ dekning av Tyskland under andre verdenskrig, og ofte maler dem som onde monstre, og bruker mange virkemidler for å få dem til å virke så skumle som mulig. Men de var vanlige folk, traumatisert av krig og fattigdom, splittet av politikk og redde for større makter. De var mennesker. Anonymkode: 88238...206 1
emdes Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden Var Danmark okkupert under 2. verdenskrig? Det kommer litt an på hvordan du ser på det. Norge var under direkte tysk okkupasjon, mens i Danmark er det mye mer indirekte. Tyskland slo ut det danske forsvaret, men hele statsapparatet besto. De hadde Folketinget, kongen, regjeringa og rettssystemet. De måtte bare føye seg for en god del tyske krav, Tyskland kunne jo kreve nesten hva som helst fordi Danmark ikke hadde noe forsvar å backe seg opp med. Så du kan på en måte si at Danmark var okkupert, i tradisjonell forstand, men de var mer tatt som gisler. 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): hadde Danmark gull? fikk Tyskerne de? for i Norge virker det som at tyskerne visste alt om Norge, og skulle ha gullet. Anonymkode: 8c9a6...d87 "Alle" land hadde sine pengereserver i gull. Trykte sedler var basert på disse gullverdiene. Anonymkode: 6c2c8...f0b
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Sjekk ut denne serien på Nrk, der blir dette nøye beskrevet. Danmark var litt "annerledesland" under krigen Kodenavn: Storfyrstinnen - NRK TV Anonymkode: bae3d...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden Anbefaler å se filmen 9 april, handler om en gjeng på trøsykkel og motorsykkel som ble sendt ut for å bremse tyskerene, og de kjempet med det de hadde så lenge de kunne. Anonymkode: 3c4c8...acf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri hørt om Danmark under 2.verdenskrig, men var det en del av krigen? Måtte kongen rømme? Hva var evt. målet med å krige mot Danmark? hadde Danmark indre fiender som lokket nazistene til Danmark? Hva var hovedårsak til at Tyskland gikk til krig i mot en rekke land? Hvilke land ble berørt? Hvilke land ville Tyskland ta? Var det noen som prøvde å stoppe den tyske "leder" til rovdriften mot menneskeheten? Kunne ting sett annerledes ut? Slik jeg forstår det så var faktisk den tyske "lederen" fengslet. Og boka hans var hans manifest til å forstyrre og ødelegge for så mange mennesker. Vi kan vel sammenligne Russland med dette? tilslutt tilter det, og den egentlig jeg kommer til uttrykk, og går til krig? Anonymkode: 8c9a6...d87 Danmark ble okkupert på samme dag som Norge; 9 april 1940. Du kan lese mer om Danmark under ww2 her blant annet: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Danmark_under_andre_verdenskrig Anonymkode: 32258...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå