AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Skrevet 17. september Jeg er alltid helt på tiden i syklusen, men denne gangen har det bare hoppet helt over menstruasjon (rundt 2 uker overtid nå). Kan grunnen være det at jeg bare såvidt ligger i underkant av referanseområdet for normalvektig på BMI-skalaen? Er snakk om 100-300g bare, så synes det er litt rart isåfall. Finner ingen logisk grunn som overgangsalder, mye stress, prevensjon, graviditet f.eks. Anonymkode: 3813d...bf8
AnonymBruker Skrevet 17. september #2 Skrevet 17. september Jeg mistet menstruasjon da jeg lå på grensa til undervektig. Ikke unormalt. Anonymkode: eb7ed...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #3 Skrevet 17. september Jeg mister eggløsning/mensen om jeg spiser for lite kcal og fett. Anonymkode: 07a31...b5b
AnonymBruker Skrevet 17. september #4 Skrevet 17. september BMI bestemmer jo ikke hvorvidt kroppen din føler den må spare på ressursene pga lite kroppsfett og for lite næringsinntak, og derfor kutter ned på unødig bruk av ressurser, som menstruasjon. BMI på et visst tall arter seg forskjellig fra person til person og hvordan kropper takler det. Anonymkode: 89bdb...b33 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #5 Skrevet 17. september Jeg ville trodd at det er mer sannsynlig med andre årsaker enn vekten. Anonymkode: c17cb...c38 6
AnonymBruker Skrevet 17. september #6 Skrevet 17. september Undervektig grad 2, men hei, kroppen min synes likevel det er en god ide med eggløsning og mens. Tror neppe det er pga vekten din. Anonymkode: 7352d...a22
AnonymBruker Skrevet 17. september #7 Skrevet 17. september Mistet mensen i fjor, var fordi jeg spiste for lite. Var borte et halvt år omtrent. Ligger akkurat i grenseland til undervektig og tipper under der jevlig, det går vanligvis helt fint. Men den perioden det ble for lite mat over lenger tid pga et fysisk problem så ble den borte, kom tilbake når behandling endelig funket og jeg fikk spist igjen. Anonymkode: 867bf...ce5
AnonymBruker Skrevet 17. september #8 Skrevet 17. september Jeg kan fint ligge litt under BMI og kan også fint ha svært lav fettprosent uten å miste menstruasjonen. Men jeg har flere venninner som mister menstruasjonen lenge før BMI er nede i undervekt, hvis de trener for mye og ikke spiser nok. Jeg tror ikke alle er ment å ha nøyaktig samme BMI. Anonymkode: f9e08...a27 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #9 Skrevet 17. september Ja det kan godt være. Jeg mister menstruasjonen hvis BMI kommer under 20. Det er individuelt hva som er for tynt. Anonymkode: 14a06...7da 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #10 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er alltid helt på tiden i syklusen, men denne gangen har det bare hoppet helt over menstruasjon (rundt 2 uker overtid nå). Kan grunnen være det at jeg bare såvidt ligger i underkant av referanseområdet for normalvektig på BMI-skalaen? Er snakk om 100-300g bare, så synes det er litt rart isåfall. Finner ingen logisk grunn som overgangsalder, mye stress, prevensjon, graviditet f.eks. Anonymkode: 3813d...bf8 "Undervekt" og "overvekt" er nok ikke naturgitte standarder, men grenseområder for hva som generelt antas å være for lite eller for mye. Noen andre kunne kanskje veid 400 g for lite etter BMI-skalaen, mens din kropp trenger å veie litt mer. Anonymkode: acc28...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 17. september #11 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er alltid helt på tiden i syklusen, men denne gangen har det bare hoppet helt over menstruasjon (rundt 2 uker overtid nå). Kan grunnen være det at jeg bare såvidt ligger i underkant av referanseområdet for normalvektig på BMI-skalaen? Er snakk om 100-300g bare, så synes det er litt rart isåfall. Finner ingen logisk grunn som overgangsalder, mye stress, prevensjon, graviditet f.eks. Anonymkode: 3813d...bf8 Hvor gammel er du? Anonymkode: 2b287...b29
AnonymBruker Skrevet 17. september #12 Skrevet 17. september Det er ganske varierende for folk, og BMI er ikke en god veileder i seg selv når det gjelder tap av menstruasjon. Jeg var veldig undervektig før jeg mistet menstruasjon. Har du gått ned mye i vekt i det siste da? Anonymkode: fd57e...9bc
AnonymBruker Skrevet 17. september #13 Skrevet 17. september 169 høy og jeg mister konsekvent mensen hvis jeg går under 60 kg. Da var er jeg fortsatt normalvektig iht bmi. Fikk ikke mensen før jeg var 14-15 heller, vil tro jeg veide ca 60 da også. Men har du gått ned i vekt da? Hvis du har hatt regelmessig menstruasjon med denne vekten tidligere vil jeg tro det er en annen årsak. Anonymkode: edd6a...4e5
AnonymBruker Skrevet 17. september #14 Skrevet 17. september Du kan miste mensen uavhengig av vekt. Jeg mistet den ikke da jeg var ekstremt undervektig. Anonymkode: e8e45...8df
AnonymBruker Skrevet 17. september #15 Skrevet 17. september 32 år (fyller år på slutten av året). Har ikke gått mye ned i vekt den siste tiden, men har muligens blitt sammenlagt litt lite kalorier den siste tiden selv om jeg spiser næringsrikt. Hva annet kan det skyldes? 2 år siden siste celleprøve og sjekk og hadde ikke avvik den gang. Ts Anonymkode: 3813d...bf8
AnonymBruker Skrevet 17. september #16 Skrevet 17. september Jeg har ikke mistet mensen når jeg har vært litt undervektig ut i fra BMI, men jeg har vanligvis regelmessig syklus, og har plutselig hoppet over 1-2 menstruasjoner noen ganger i livet. Jeg husker det godt fordi jeg både har fryktet at jeg skulle være gravid, håpet at jeg skulle være gravid og visst med sikkerhet at jeg i hvert fall ikke var gravid når det har skjedd. Så vidt jeg vet er det ikke så uvanlig. Det kan skyldes for lite næring sett opp mot aktivitetsnivå. Jeg har venninner som har trent mye og vært veldig slanke og som har måttet redusere treningsmengden for å kunne bli gravide når de skulle prøve på det. De oppdaget at de ikke hadde regelmessig eggløsning. Men jeg tror nok at det har handlet om stress når det har skjedd meg. Jeg gjetter at det skjer lettere om man veier lite eller mye, og at det handler om hormonballansen og hvordan den påvirkes av vekta. Det er godt mulig at det at kroppen hopper over en eggløsning pga. stress skjer lettere hos en som har lite å gå på vektmessig. Det trenger i hvert fall ikke å være noe galt. Men det kan potensielt være et signal fra kroppen om at den trenger mer restitusjon og/eller næring Anonymkode: 35821...a30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå