Gå til innhold

Innafor å skaffe seg katt uten OK fra utleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har veldig lyst på en katt. Vi leier en leilighet.

I leiekontrakten står det som følger:

«Dyrehold er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke. Leier kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleier eller andre brukere»

Jeg har sendt sms til utleier der jeg fikk til svar at hun skulle sjekke ut vedtektene i sameiet. Dette er 2 mnd. siden - jeg har sendt 2 purringer i etterkant uten svar.

I vedtektene (som jeg har tilgang på) står det som følger:

«Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.»

Siden utleier ikke svarer - er det innafor at vi bare skaffer oss denne katten? Hvordan tolker dere det som står i kontrakten vs. det som står i vedtektene? Jeg tolker det som at vi kan skaffe oss uansett så lenge det ikke er til ulempe for noen😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Atirax skrev (14 minutter siden):

Jeg og samboer har veldig lyst på en katt. Vi leier en leilighet.

I leiekontrakten står det som følger:

«Dyrehold er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke. Leier kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleier eller andre brukere»

Jeg har sendt sms til utleier der jeg fikk til svar at hun skulle sjekke ut vedtektene i sameiet. Dette er 2 mnd. siden - jeg har sendt 2 purringer i etterkant uten svar.

I vedtektene (som jeg har tilgang på) står det som følger:

«Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.»

Siden utleier ikke svarer - er det innafor at vi bare skaffer oss denne katten? Hvordan tolker dere det som står i kontrakten vs. det som står i vedtektene? Jeg tolker det som at vi kan skaffe oss uansett så lenge det ikke er til ulempe for noen😅

Det er jo ikke tillatt uten skriftlig samtykke, du skal jo forholde deg til leiekontrakten først og fremst. 
Om dette gjelder førerhund eller du er alene og trenger emosjonell støtte kan det gjøres unntak. 

Anonymkode: 18397...a54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått skriftlig samtykke?

Nei, da er det ikke innenfor.

Anonymkode: e4f4c...b2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At dere har lyst på en katt er ikke «gode grunner», det gjelder som skrevet over ved førerhund eller spesialtrente hunder som merker blodsukkernivå til eieren sin osv. 

Anonymkode: 99e5b...4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Anonymkode: 02a72...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. 
Hva gjør du hvis det blir oppdaget? Kaster katten ut? 

Anonymkode: f2238...6b5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...