AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:08 #21 Skrevet onsdag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange med lav inntekt, som får mange barn, gjør dette for å få ekstra penger - spesielt de som ikke ønsker å jobbe. Det er ikke alltid at det å reise på ferie og ha fine klær er så viktig. Det er helt andre ting som trygghet, foreldre som ser barna, stabilitet osv. Mange her i Norge spytter ut barn, mens de er uføretrygdet/aldri har vært i jobb, og disse planlegger mange barn fordi det genererer penger. De tenker ikke på barna, men på seg selv. Anonymkode: 47ee2...fcc Ikke si at dem gjør drt for å få mer penger Å få pengene er et biprodukt her i norge uansett for alle! Anonymkode: 979e0...64d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:10 #22 Skrevet onsdag kl. 10:10 Vera skrev (59 minutter siden): Nå må folk snart bestemme seg..det blir snakket om for lave fødselstall i Norge - men de som da velger å hjelpe til med problemet, er altså ikke gode nok? Jeg tenker at premisset for en god barndom ikke ligger i syden-reiser og riktig merke på klærne. Man kan ha en fantastisk barndom uten disse tingene - om foreldrene er dedikerte. Selv vokste jeg opp i en typisk arbeiderfamilie, med typisk kommunale/statlige inntekter. Jeg vet at det ikke var fett økonomisk - men jeg hadde foreldre som var gode med økonomi, og vi manglet aldri noe - følte jeg. Jeg kunne ikke hatt en finere barndom, eller bedre foreldre..og hadde valgt disse foreldrene over rike foreldre anyday. Jeg var i varmere strøk første gang da jeg var 19 år..da betalte jeg reisen selv. Jeg led på ingen måte noen nød over å ikke ha vært der før - og kjente ikke på dårlige følelser over at flere av vennene mine reiste til varmere strøk hele barndommen. Vi hadde fantastiske ferier sammen som familie - uten foreldre som var på fylla hver kveld i syden-varmen. Nå er jeg i en helt annen posisjon, med svært god samlet inntekt, og mulighet for å gi barna alt de måtte ønske. Barna mine har ikke en bedre barndom enn hva jeg hadde. Vært på ferie i utlandet mange ganger i oppveksten, aldri opplevd mine foreldre eller de som var med som på fylla hver kveld. Aldri faktisk, de færreste foreldre gjør det Anonymkode: d035a...7a3 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:12 #23 Skrevet onsdag kl. 10:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vokste oppfattig, så med 20K etter faste utgifter syns jeg jeg har god råd. Men ville ikke fått barn uten såpass, og at jeg eier egen leilighet. Hva andre tenker vet jeg ikke. Kjenner endel i kreative yrker som er ressurssterke på andre måter, så de klarer å gi barna en god oppvekst selv uten så mye penger. Ikke alle fattige er ressurssvake.. Anonymkode: c73db...2cf Bra observasjon. Jeg har selv jobbet i et kreativt yrke i mange år. Lønnen har aldri vært feit, og mange av mine kolleger var langt opp i 30-årene (og vel så det) før de kunne vurdere å kjøpe egen bolig. Men jeg anser alle som veldig ressurssterke mtp på intelligens, opplysthet, empati, visdom, kunnskap og generelt kompetanse på "livet". Jeg er 100% sikker på at de er/ville vært utrolig gode foreldre som kunne gitt barna en solid ballast i livet, selv om hyppige utenlandsferier eller dyre klær ikke er en del av pakka. Anonymkode: 7a3a5...ae1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:27 #24 Skrevet onsdag kl. 10:27 Tenker at vi har forskjellige prioriteringer i livet. Livet skjer også for veldig mange, og hva er egentlig lav inntekt ? Mange jobber i yrker med lav lønn, men fast stilling. Skal ikke de kunne få barn ? Ting er dyrt her i Norge, og tannhelse er ikke akkurat billig, så skal alle som tjener under 600000 ikke kunne få barn ? Butikkjobber, barnehagelærere, sykepleiere, lærere... Normale lønninger, men fortsatt er det dyrt. Når fastpris på barnesko er mellom 800 og 1300 kr, og ull er det som er anbefalt, plasthysteri så alle må kjøpe drikkeflaske på Norli til 399 og Beckmann sekk til 1300 kr - ja, da blir det dyrt. Maten blir heller ikke billigere, strømmen er dyr og det å bo er også dyrt. I Oslo straffes man økonomisk dersom man har bil. Anonymkode: 73fdb...8fe 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:29 #25 Skrevet onsdag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man har lavere utdanning og jobb som ikke gir all verdens i inntekt, hvorfor tenker man da at det er en god idé å sette fire barn til verden? Leser i avisen om noen som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt. Det er jo direkte flaut. Undrer oppriktig hva folk tenker på. Selv har vi samlet inntekt på 1,2 millioner, men det kunne ikke falle oss inn å få mange barn. Ungen fortjener gode reiser til utlandet, riktige klær og utstyr. Anonymkode: 6c740...c71 Det er vel ikke konstant dette med penger? Jeg har tre barn, og var "fattig" da jeg fikk dem som ung. Det er jeg ikke lenger. Hadde en shitty utdannelse som noe vræl fra universitetet og ett år på BI. Det gikk bare bra, og eier masse....uten at det nødvendigvis har gjort barna mine lykkeligere. Mitt barn lurte på om ikke jeg kunne jobbe deltid på bakeriet som mora til "lise" slik at jeg kunne være være mer hjemme med henne. Og uansett hvor mye penger jeg hadde, så kunne de drite i å ha de dyreste jakkene. Livet handler faktisk ikke om det. Min bror har 5 barn, og bor på ei lita øy. Han tjener jo greit, og hus koster 1 million, barn lærer seg å være selvstendig fordi de må flytte på hybel når de begynner på videregående, og tjener penger i fiskeindustri med sommerjobb fra de er 12-13 år gammel. Reise? Det blir Sverige, eller besteforeldre. Og jeg tror de har det alldeles utmerket. Jeg tror kanskje de har det myye bedre enn ungene som har et standard byliv med foreldre som sliter dem til syden på all inclusive en gang i året. ...og du er flau selv. Du er bare flau i din forknytte tilværelse. Det er helt greit at du ikke får mange barn, men det handler kanskje om at verden er litt for skummel for deg der du er super- opptatt av å holde mål, og at ungene skal ha de rette tingene. oooh.... Anonymkode: a96e7...a23 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:32 #26 Skrevet onsdag kl. 10:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke konstant dette med penger? Jeg har tre barn, og var "fattig" da jeg fikk dem som ung. Det er jeg ikke lenger. Hadde en shitty utdannelse som noe vræl fra universitetet og ett år på BI. Det gikk bare bra, og eier masse....uten at det nødvendigvis har gjort barna mine lykkeligere. Mitt barn lurte på om ikke jeg kunne jobbe deltid på bakeriet som mora til "lise" slik at jeg kunne være være mer hjemme med henne. Og uansett hvor mye penger jeg hadde, så kunne de drite i å ha de dyreste jakkene. Livet handler faktisk ikke om det. Min bror har 5 barn, og bor på ei lita øy. Han tjener jo greit, og hus koster 1 million, barn lærer seg å være selvstendig fordi de må flytte på hybel når de begynner på videregående, og tjener penger i fiskeindustri med sommerjobb fra de er 12-13 år gammel. Reise? Det blir Sverige, eller besteforeldre. Og jeg tror de har det alldeles utmerket. Jeg tror kanskje de har det myye bedre enn ungene som har et standard byliv med foreldre som sliter dem til syden på all inclusive en gang i året. ...og du er flau selv. Du er bare flau i din forknytte tilværelse. Det er helt greit at du ikke får mange barn, men det handler kanskje om at verden er litt for skummel for deg der du er super- opptatt av å holde mål, og at ungene skal ha de rette tingene. oooh.... Anonymkode: a96e7...a23 Bingo Anonymkode: c73db...2cf
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:41 #27 Skrevet onsdag kl. 10:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man har lavere utdanning og jobb som ikke gir all verdens i inntekt, hvorfor tenker man da at det er en god idé å sette fire barn til verden? Leser i avisen om noen som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt. Det er jo direkte flaut. Undrer oppriktig hva folk tenker på. Selv har vi samlet inntekt på 1,2 millioner, men det kunne ikke falle oss inn å få mange barn. Ungen fortjener gode reiser til utlandet, riktige klær og utstyr. Anonymkode: 6c740...c71 Fordi mange i arbeiderklassen evner ikke å se seg selv utenfra. Går til legen for vondter som trening kan fikse, får angstmedisin istedenfor å utfordre seg selv, blir ufør istedenfor å prøve å ta seg opp og frem. Anonymkode: 3ffa1...c10 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:42 #28 Skrevet onsdag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Joda, det blir man. Vet du hvor mange tusen norske kvinner som ikke kan bruke prevensjon eller som det ikke virker på? Anonymkode: 56ced...bfa Det finnes flere måter å unngå graviditet på enn hormonell prevensjon. Jeg vet at ingen prevensjon er 100% sikker, men det skal godt gjøres å bli uplanlagt gravid 4 ganger hvis man bruker feks kondom på riktig måte. Det handler i de fleste tilfeller om latskap. Har en venninne som har blitt uplanlagt gravid 4 ganger. Ingen annen god grunn enn "uups, det skjedde". Helt greit det når man kan forsørge barna, men hun lever på sosialstønad. Jeg syns det er særlig gjort overfor barna som blir født inn i fattigdom. Anonymkode: ffd93...4fd 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:45 #29 Skrevet onsdag kl. 10:45 Vera skrev (1 time siden): Nå må folk snart bestemme seg..det blir snakket om for lave fødselstall i Norge - men de som da velger å hjelpe til med problemet, er altså ikke gode nok? Jeg tenker at premisset for en god barndom ikke ligger i syden-reiser og riktig merke på klærne. Man kan ha en fantastisk barndom uten disse tingene - om foreldrene er dedikerte. Selv vokste jeg opp i en typisk arbeiderfamilie, med typisk kommunale/statlige inntekter. Jeg vet at det ikke var fett økonomisk - men jeg hadde foreldre som var gode med økonomi, og vi manglet aldri noe - følte jeg. Jeg kunne ikke hatt en finere barndom, eller bedre foreldre..og hadde valgt disse foreldrene over rike foreldre anyday. Jeg var i varmere strøk første gang da jeg var 19 år..da betalte jeg reisen selv. Jeg led på ingen måte noen nød over å ikke ha vært der før - og kjente ikke på dårlige følelser over at flere av vennene mine reiste til varmere strøk hele barndommen. Vi hadde fantastiske ferier sammen som familie - uten foreldre som var på fylla hver kveld i syden-varmen. Nå er jeg i en helt annen posisjon, med svært god samlet inntekt, og mulighet for å gi barna alt de måtte ønske. Barna mine har ikke en bedre barndom enn hva jeg hadde. Norge vil ha de med god økonomi til å gå mange barn… De gir mer enn de får. Lavinntektsfamilier motsatt. Bare for at DINE foreldre håndterte dårligere økonomi så er det i Norge for mange med dårlig råd som bor på for dyre steder med for mange barn. Anonymkode: 272f9...c32 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:53 #30 Skrevet onsdag kl. 10:53 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Joda, det blir man. Vet du hvor mange tusen norske kvinner som ikke kan bruke prevensjon eller som det ikke virker på? Anonymkode: 56ced...bfa Da er løsningen å ikke ha sex Anonymkode: d2373...488 2
DesmondMiles Skrevet onsdag kl. 10:56 #31 Skrevet onsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Joda, det blir man. Vet du hvor mange tusen norske kvinner som ikke kan bruke prevensjon eller som det ikke virker på? Anonymkode: 56ced...bfa Finnes det mange tusen kvinner som ikke kan bruke kondom, eller der kondom ikke fungerer altså...? De ressurssvake - "frivillige" uføretrygdede og arbeidsløse osv. - som får mange barn skyldes ikke prevensjon som ikke fungerer altså. Det blir en altfor naiv forklaring. 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:59 #32 Skrevet onsdag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man har lavere utdanning og jobb som ikke gir all verdens i inntekt, hvorfor tenker man da at det er en god idé å sette fire barn til verden? Leser i avisen om noen som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt. Det er jo direkte flaut. Undrer oppriktig hva folk tenker på. Selv har vi samlet inntekt på 1,2 millioner, men det kunne ikke falle oss inn å få mange barn. Ungen fortjener gode reiser til utlandet, riktige klær og utstyr. Anonymkode: 6c740...c71 Dette skjønner jeg ingenting av. Hvorfor er vi så jævla opptatt av hva andre gjør? Hvorfor bryr vi kvinner oss så jævlig om man får barn eller ikke. Folk som har dødelige arvlige sykdommer får barn. Folk som ikke evner å ta vare på seg selv, får barn. Folk som har ekstrem personlighetsforstyrrelser får barn. Folk som lever i ekstrem fattigdom i stråhus får barn. Folk som lever i krig får barn. Penis i vagina uten noen beskyttelse fører til barn. Mennesker får barn. Anonymkode: f39d1...780 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:00 #33 Skrevet onsdag kl. 11:00 DesmondMiles skrev (1 time siden): Man blir ikke uplanlagt gravid tre-fire ganger i Norge... Fattig eller ei, noen liker det best uten kondom. Anonymkode: 90d18...78a
Soft mann Skrevet onsdag kl. 11:04 #34 Skrevet onsdag kl. 11:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når man har lavere utdanning og jobb som ikke gir all verdens i inntekt, hvorfor tenker man da at det er en god idé å sette fire barn til verden? Leser i avisen om noen som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt. Det er jo direkte flaut. Undrer oppriktig hva folk tenker på. Selv har vi samlet inntekt på 1,2 millioner, men det kunne ikke falle oss inn å få mange barn. Ungen fortjener gode reiser til utlandet, riktige klær og utstyr. Anonymkode: 6c740...c71 Mange med en slik inntekt som ikke har råd til tannregulering til barna. nytt hus til 5-6 mill, biler til 2-300k stk blir dessverre mer å mer vanlig at barn ikke får tannreguleing
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:04 #35 Skrevet onsdag kl. 11:04 Dette handler om en familie med fire barn som klager på reguleringen til dattera og har laget spleis for å få inn penger. Må si jeg er litt enig. Får du barn må du ta med slike kostnader. Mitt barn har og regulering. Vi betaler kun et ja eløp i måneden og ikke alt sammen med en gang. 75 prosent dekkes av folketrygden dessuten. Anonymkode: b9fee...c21 1 1
Me0987 Skrevet onsdag kl. 11:04 #36 Skrevet onsdag kl. 11:04 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tenker at vi har forskjellige prioriteringer i livet. Livet skjer også for veldig mange, og hva er egentlig lav inntekt ? Mange jobber i yrker med lav lønn, men fast stilling. Skal ikke de kunne få barn ? Ting er dyrt her i Norge, og tannhelse er ikke akkurat billig, så skal alle som tjener under 600000 ikke kunne få barn ? Butikkjobber, barnehagelærere, sykepleiere, lærere... Normale lønninger, men fortsatt er det dyrt. Når fastpris på barnesko er mellom 800 og 1300 kr, og ull er det som er anbefalt, plasthysteri så alle må kjøpe drikkeflaske på Norli til 399 og Beckmann sekk til 1300 kr - ja, da blir det dyrt. Maten blir heller ikke billigere, strømmen er dyr og det å bo er også dyrt. I Oslo straffes man økonomisk dersom man har bil. Anonymkode: 73fdb...8fe På hvilken måte straffes man økonomisk i Oslo hvis man har bil?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:21 #37 Skrevet onsdag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fattig eller ei, noen liker det best uten kondom. Anonymkode: 90d18...78a Og da kan man ikke klage etterpå Anonymkode: d2373...488
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:18 #38 Skrevet onsdag kl. 12:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man har lavere utdanning og jobb som ikke gir all verdens i inntekt, hvorfor tenker man da at det er en god idé å sette fire barn til verden? Leser i avisen om noen som ikke har råd til tannregulering til barnet sitt. Det er jo direkte flaut. Undrer oppriktig hva folk tenker på. Selv har vi samlet inntekt på 1,2 millioner, men det kunne ikke falle oss inn å få mange barn. Ungen fortjener gode reiser til utlandet, riktige klær og utstyr. Anonymkode: 6c740...c71 Dette er jo et fenomen som i hovedsak rammer mennesker med lav sosioøkonomisk status. Det henger tett sammen, har flere årsaker og overrasker meg ikke i det hele tatt. Jeg reagerer litt på det du sier om utenlandsreiser, men du har faktisk et poeng. Det er en verdi å oppleve andre kulturer, språk og levesett. Og det er vanskelig å føle seg som en annenrangs borger fordi foreldrene dine ikke har råd til å ta deg med på ferie. Men det er ikke en selvfølge at barn i fattige familier opplever barndommen sin som vanskelig. Det kommer an på hvordan foreldrene forvalter de ressursene de faktisk har. Anonymkode: 7a29e...6f7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:39 #39 Skrevet onsdag kl. 12:39 Me0987 skrev (1 time siden): På hvilken måte straffes man økonomisk i Oslo hvis man har bil? Piggdekkavgift, bomringer og dyr parkering. Bare for å nevne noe. Selv må jeg gjennom bomring bare jeg skal på nærbutikken, jobb eller levere barn i barnehagen. Det kan fort bli mange passeringer pr. dag om man har flere ærend. Anonymkode: 7a3a5...ae1
Vera Skrevet onsdag kl. 12:43 #40 Skrevet onsdag kl. 12:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge vil ha de med god økonomi til å gå mange barn… De gir mer enn de får. Lavinntektsfamilier motsatt. Bare for at DINE foreldre håndterte dårligere økonomi så er det i Norge for mange med dårlig råd som bor på for dyre steder med for mange barn. Anonymkode: 272f9...c32 Ja - men da er det et valg man tar..man må tilpasse seg situasjonen man er i. Vi bodde i et flott hus - som vi hadde råd til å bo i, fordi min far bygde det selv. Hvor mange gjør det i dag? Da min eldste bror ble født, var huset jeg snakker om, en gammel hytte, uten innlagt vann og strøm. Og mine foreldre var fortsatt tenåringer..det eneste de fikk fra staten var barnetrygd - på lik linje med alle andre. Min mor vasket bleier i en liten bekk som var på tomta. Poenget er at mange regner med at alle andre skal fikse opp for dem..og da blir man hjelpesløs. Det er også helt andre krav i dag, enn for bare 30-40 år siden..i dag er det nesten umulig å få bygge et hus selv - det blir i hvert fall ikke godkjent. Men det handler også om hvilke standard man setter..man MÅ ikke ha flunk nytt hus, eller et hus som er pusset opp fra topp til tå - for at barna skal ha en fin barndom. I denne tråden trekkes det frem at det er synd på de barna som ikke får reise rundt i verden..det er det absolutt ikke - det er bare en standard nordmenn har lagt seg. Jeg kan finne 1000 andre grunner som gjør at det er synd på et barn..men et barn som får dekket elementære behov, og vokser opp i et hjem med foreldre som er gode foreldre - slettes ikke synd på. Da syns jeg faktisk mer synd på de barna som får alt i hendene, og aldri lærer hva å ønske seg er, eller lærer at verdier i livet er andre ting enn penger og ting. Det er alltid fullt hus og mye liv i huset til mine foreldre..og alle er alltid hjertelig velkommen..det er ikke normalt standard i dag - i dag er normal standard at man må avtale tid til besøk, og da skal huset være striglet, og det er helst avsatt et tidsrom man kan besøke folk. Jeg tror det handler om hvilke verdier folk har opparbeidet seg..og at man lærer hva som er viktig i livet. Jeg er ufattelig takknemlig for at jeg har lært disse verdiene..og tror ikke jeg hadde lært dem i et hjem som alltid hadde alt måtte ønske seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå