Gå til innhold

Kollega tenker å ringe seg syk hele helgen hvis hun ikke får byttet vakter. Fortelle sjefen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (4 timer siden):

Poenget mitt er at det er lettere hvis TS ser ned på henne og ser på henne som litt dum. Jeg syns synd på sånne mennesker. Men det er meg da. Å sitte der å hisse deg opp på innsiden hver gang h*n ser henne på jobb kommer til å spise TS opp. Å gi sparken til folk i Norge er så og si umulig med mindre de gjør noe grovt. Brudd på arbeidsavtalen er det jo, men for å bli kvitt henne må det bli en del advarsler først. Og selv da har man rett til å vise forbedringspotensial. Da blir hun sikkert bare mer sleip med skulkingen sin. Så TS er nok stuck med henne. ALLE arbeidsplasser har sånne folk som kun bryr seg om lønnsslippen, som skulker og gir en flat F i kollegene sine. Jeg hadde valgt å passe mine egne saker. Sjefen blir klar over det etter hvert. For det kommer ikke til å være den siste gangen hun gjør det. Det blir også ord mot ord hvis TS går til sjefen. Med mindre dama er så dum at hun poster feriebilder på facebook istedenfor å sende det til nære venner eller legger det ut på privat story. 

Hvis TS også klager til kolleger og lager mobbestemning på jobb kan det ende i personalsak. Og da er det ikke TS og co som vinner. Litt feigt av TS å ikke konfrontere kollegaen da hun fikk høre det. Det står mer respekt i å høyt og tydelig si at det går til høyeste hold og at det er dårlig gjort på vegne av seg selv og andre. 

Sånne mennesker bryr seg ikke døyten om at de andre synes de er dumme eller slemme. Hadde de brydd seg, hadde de ikke gjort det. 

Det er svært vanskelig å få sparken fra en kommunal jobb, men man kan bli omplassert i annen jobb i kommunen. 

Jeg mener ikke TS skal hisse seg opp hver gang hun ser kollegaen, jeg sier jo at hun skal si ifra. Nettopp for å unngå å gå og hisse seg opp. Jeg hadde nok først gått til kollegaen og sagt at jeg ikke synes det er greit å juge seg til ferie på andre ansattes bekostning, og latt henne få sjansen til å enten ombestemme seg eller gå til sjefen selv. Hvis hun ble sur og nektet å gi seg, så hadde jeg gått til sjefen. Det er så altfor typisk nordmenn å værte konfliktsky og la sånne folk holde på.

Anonymkode: 08c28...af0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Gnom skrev (8 timer siden):

Jeg hadde vært så frekk at jeg hadde spurt foran en annen eller flere andre kollegaer om det gikk bra og hun fikk byttet vakt siden hun hadde bestilt tur 😈 sånn helt casual og vennlig 

Jeg hadde også gått for denne taktikken, og selvfølgelig helst framfor sjefen om dere har felles pauser noen dager.

Anonymkode: 83190...a01

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kollega har bestilt ferie i jobbhelgen sin ( dobbeltvakter). Og sier til meg: hvis jeg ikke får byttet vaktene, ringer jeg meg rett og slett syk hele helgen, for flybillettene har jeg jo allerde bestilt. 

Jeg er meget fristet til å gå til sjefen. Det er ikke første gang hun gjør det. Hun hadde  frekkheten i seg til å gjøre  det i fjor, da ringte hun seg syk en jobbhelg som viste seg å bli et reint helvete pga underbemanningen siden vi ikke fikk tak i vikar og et ras uforutsette ekstraoppgaver som med verdens verste timing kom plutselig på toppen av underbemanningen. Rimelig surt å vite i ettertid at hun ligger og soler seg med cocktail på jobbens misbrukte tillitt mens vi er så slitne at vi griner. 

Problemet er at hvis jeg går til sjefen og gjør oppmerksom på situasjonen,  vet kollegaen at det kommer fra meg. Og jeg er redd for å få drama med henne. Hun har en tendens til å gjøre seg til offer og skape et svart hvitt bilde av de som kritiserer henne. Og jeg orker ikke bråk med henne. 

Anonymkode: daf87...f3a

Jeg ville såklart sagt ifra dersom det gikk utover meg selv - at jeg skulle jobbe den helgen eller risikerte å bli ringt inn pga underbemanning.

Hvis hun klager/laget drama, hadde jeg vært falsk og sagt noe ala; åh beklager så mye, det bare datt ut av meg, tenkte ikke over det, bla bla bla.

Anonymkode: 1e4ac...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i hvert fall sørget for å være opptatt eller bortreist selv, og ikke svart på telefoner om noen prøvde å kalle meg inn. 

Anonymkode: 46763...239

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva sa du da når hun fortalte det til deg? Gav du aksept (om enn stilletiende), eller gav du beskjed om at det der var veldig dårlig gjort overfor dere andre? 

Anonymkode: 21c89...12c

Jeg tilbød meg å snakke med lederen vår for å finne en løsning, typ jobbe inn vakter og leder lyser ut ledige vakter den helgen,  hvis hun ikke får byttet. Egentlig var det sleivspark til at hun ikke skal slippe unna gratis. Neineinei, trenger ikke blande inn lederen i dette. Blir bare styr, sa hun. Aka,  det er myyyye å hente på ringe seg syk og spare feriedager eller om hun ikke får byttet vaktene,  er det krise om sjefen vet at hun stikker uansett 

AnonymBruker
Skrevet
PostmannPat skrev (6 timer siden):

Når det tydeligvis ikke er første gang denne kollegaen holder på slik, hadde jeg ikke ventet til med å si ifra. 

Det er jo også ganske normalt å være venn med kollegaer på sosiale medier. Derfor stor sannsylighet for at bilder fra tur ikke blir lagt ut (hvis man tenker så langt). 

Det er dessuten leders ansvar å følge opp. Leder kan jo velge å ikke gjøre noe med det. Men da vitner det om dårlig lederstil og mulig grunn til å finne seg en ny arbeidsplass. 

Nope, sist gang var hun faktisk så sleip at hun lånte bort passordet sitt på snapchat til et familiemedlem som la seg i senga,  sørget for at det ikke ble selfie så kameraet var rettet mot rommet og med teksten: Hater å være syk og sengeliggende. Influensa sucks! 

Men i virkeligheten var hun i syden og koste rævva av seg. Alt dette fant jeg ut av senere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nope, sist gang var hun faktisk så sleip at hun lånte bort passordet sitt på snapchat til et familiemedlem som la seg i senga,  sørget for at det ikke ble selfie så kameraet var rettet mot rommet og med teksten: Hater å være syk og sengeliggende. Influensa sucks! 

Men i virkeligheten var hun i syden og koste rævva av seg. Alt dette fant jeg ut av senere 

Alt dette fant jeg på nå, er jeg tilbøyelig til å tenke. Men hvis det er sant, hadde jeg ikke nølt i det hele tatt med å tipse sjefen.

Anonymkode: 46763...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et problem. Uansett om det er din jobbhelg eller andres, kan de risikere å gå underbemannet. Slike holdninger hun har er ikke ok. Har selv opplevd lignende mange ganger. 

En var syk ofte på helger, men dro på konserter, hytteturer osv. En annen prøvde å bytte vakter pga bryllup, fikk ikke det i orden, og ble syk. En tredje ble syk når hun ikke klarte å få pass når han hadde samvær med barna. 

Jeg ville spurt nærmere om hun har klart å bytte. Om hun har byttet er det ok. Om ikke ville jeg vurdert å gi beskjed.

Anonymkode: 0b034...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må du bare ta videre med sjefen. Både denne hendelsen du beskriver over og de nye planene. Dette er noe hun 100% kommer til å gjøre enda flere ganger.

Anonymkode: 2eccb...b0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg gjort det. Snakket med sjefen i dag og sa at om Xxxx blir borte på dato xx til xx, er det ikke tilfeldig og fortklarte situasjonen. Ba om at jeg blandes så lite inn i det som mulig og at løsninger gjøres diskret, samtidig som jeg tenker at om det faktisk blir det i ettertid, går det en så stor F i meg  at jeg står i det, fordi det i såfall ikke jeg som har driti på draget! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
jor67 skrev (På 17.9.2025 den 10.17):

Gjør det hvis du vil, men det kan skape "drama" for deg. 

Selv hadde jeg tenkt dette ikke er mitt problem og gått videre med livet 

Blir fort problem for alle kollegaene dersom hun ringer seg inn syk. Dessuten er hun en av grunnene til at vi nå har en debatt som vi har for god sykelønnsordning.  Jeg ville sagt i fra til lederen og mulig også til henne.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt ambivalent til situasjonen, da jeg delvis kan være tilbøyelig til å gjøre det samme.

Hvis jeg har forsøkt å få meg fri på alle redelige måter, men ikke får det, når jeg har gitt varsel innen rimelig tid, tilbudt meg å bruke feriedager, avspasering, forsøkt å bytte med noen andre etc uten at det fører frem.. Da kan jeg rett og slett være tilbøyelig til å ringe meg syk (som jeg aldri er ellers). 

Anonymkode: 3e9cb...08b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har jeg gjort det. Snakket med sjefen i dag og sa at om Xxxx blir borte på dato xx til xx, er det ikke tilfeldig og fortklarte situasjonen. Ba om at jeg blandes så lite inn i det som mulig og at løsninger gjøres diskret, samtidig som jeg tenker at om det faktisk blir det i ettertid, går det en så stor F i meg  at jeg står i det, fordi det i såfall ikke jeg som har driti på draget! 

Hva sa sjefen til det, om jeg kan spørre? Trenger ikke si eksakt hva, men var vedkommende glad for å få beskjed, eller ble det hipstet med skuldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik elendig arbeidsmoral sprer seg ;kan hun, så kan jeg.

Anonymkode: e3755...d04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort sjefen oppmerksom på dette men sagt at jeg ikke ønsket hun skulle vite at det var jeg som sa i fra. Kan jo hende han ikke konfronterer henne med en gang. 

Anonymkode: e0d8d...0b7

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Hva sa sjefen til det, om jeg kan spørre? Trenger ikke si eksakt hva, men var vedkommende glad for å få beskjed, eller ble det hipstet med skuldrene. 

Hun sa: ojjj, what? Hun kunne jo bare kommet til meg. Det er masse ledige vakter å jobbe inn, så det hadde løst seg. Jeg svarte at jeg har forslått det til kollegaen min og hun da svarte: neineinei jeg vil holde (navnet på sjefen vår) utenfor. 

Og hadde et ansiktsuttrykk av å være oppgitt og skuffet. Hun sa: Jeg skal være oppmerksom i tiden fremover og takk for beskjeden. 

Jeg har større og større mistanke om at hun vil ha gratis ferie  fordekt som egenmelding, for det var nemlig det hun gjorde sist gang 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun sa: ojjj, what? Hun kunne jo bare kommet til meg. Det er masse ledige vakter å jobbe inn, så det hadde løst seg. Jeg svarte at jeg har forslått det til kollegaen min og hun da svarte: neineinei jeg vil holde (navnet på sjefen vår) utenfor. 

Og hadde et ansiktsuttrykk av å være oppgitt og skuffet. Hun sa: Jeg skal være oppmerksom i tiden fremover og takk for beskjeden. 

Jeg har større og større mistanke om at hun vil ha gratis ferie  fordekt som egenmelding, for det var nemlig det hun gjorde sist gang 

*Hun  ikke øverst avsnitt = sjefen min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*Hun  ikke øverst avsnitt = sjefen min. 

Hun i... øverste avsnitt. Ikke skal være i. Beklager rotet. Autocorrect er noe dritt 

AnonymBruker
Skrevet

Hold oss oppdatert, TS.

Anonymkode: 0e864...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tenkt : Det er ikke min sak.

Anonymkode: 1e48c...f65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...