Gå til innhold

Kollega tenker å ringe seg syk hele helgen hvis hun ikke får byttet vakter. Fortelle sjefen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger å snakke om denne ferien foran andre kollega i lunchen. Kollegaer som har samme jobbhelg som oss.  Hva tenker du å gjøre i ferien da? Det er jo helg når dere er der ( nevner datoene), kanskje dere finner noen fine fine utesteder? Jo flere som vet og legger to og to sammen, jo bedre 

Anonymkode: daf87...f3a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Gnom skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde vært så frekk at jeg hadde spurt foran en annen eller flere andre kollegaer om det gikk bra og hun fikk byttet vakt siden hun hadde bestilt tur 😈 sånn helt casual og vennlig 

Hvis du ikke vil tipse sjefen TS så er dette en ekstremt god ide.

Anonymkode: 2eccb...b0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen sier noe så øker det jo sjansen for at dette vil skje igjen. Og igjen. Og igjen. 

Anonymkode: cceda...0bd

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kollega har bestilt ferie i jobbhelgen sin ( dobbeltvakter). Og sier til meg: hvis jeg ikke får byttet vaktene, ringer jeg meg rett og slett syk hele helgen, for flybillettene har jeg jo allerde bestilt. 

Jeg er meget fristet til å gå til sjefen. Det er ikke første gang hun gjør det. Hun hadde  frekkheten i seg til å gjøre  det i fjor, da ringte hun seg syk en jobbhelg som viste seg å bli et reint helvete pga underbemanningen siden vi ikke fikk tak i vikar og et ras uforutsette ekstraoppgaver som med verdens verste timing kom plutselig på toppen av underbemanningen. Rimelig surt å vite i ettertid at hun ligger og soler seg med cocktail på jobbens misbrukte tillitt mens vi er så slitne at vi griner. 

Problemet er at hvis jeg går til sjefen og gjør oppmerksom på situasjonen,  vet kollegaen at det kommer fra meg. Og jeg er redd for å få drama med henne. Hun har en tendens til å gjøre seg til offer og skape et svart hvitt bilde av de som kritiserer henne. Og jeg orker ikke bråk med henne. 

Uansett hvor feil det er av kollegaen din, hadde jeg aldri stukket nesen min i det. Fei for egen dør, beste du kan gjøre.

Anonymkode: df117...49e

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo bestride en sykemelding. Men er det verdt det?

Anonymkode: 67e3e...533

Skrevet

Med mindre det hadde fått vedkommende sparka (som er dødsvanskelig i Norge) så hadde jeg latt det ligge. Det finnes idioter på alle arbeidsplasser. Å irritere seg over det er slitsomt og går utover ditt eget humør. Tenk heller at det er synd på henne som har en så elendig arbeidsmoral. For det er garantert noe hun overfører til andre deler av livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett hvor feil det er av kollegaen din, hadde jeg aldri stukket nesen min i det. Fei for egen dør, beste du kan gjøre.

Anonymkode: df117...49e

jor67 skrev (31 minutter siden):

Gjør der hvis du vil, men det kan skape "drama" for deg. 

Selv hadde jeg tenkt dette ikke er mitt problem og gått videre med livet 

Hva mener dere med at det ikke er TS sitt problem? Det er TS som kommer til å bli beordret på jobb hele helgen med dobbel/trippelvakter og som igjen kommer til å kollapse i tårer på arbeidsplassen. Hvorfor mener dere at dette bør TS bare finne seg i og trives med, samtidig som at hun som skulker ligger på ei strand og koser seg mens hun får full betaling for å ødelegge på arbeidsplassen? Dere er av samme ulla selv? Dere mener at andre skal tvinges til å jobbe dobbelt og gå til grunne, mens dere selv håver inn full lønn mens dere skulker og ligger på stranda? 

Anonymkode: d9e63...66e

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker er at det er kjipt hvis han virkelig blir syk. Da blir han kanskje ikke trodd! 

Anonymkode: aebcb...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener dere med at det ikke er TS sitt problem? Det er TS som kommer til å bli beordret på jobb hele helgen med dobbel/trippelvakter og som igjen kommer til å kollapse i tårer på arbeidsplassen. Hvorfor mener dere at dette bør TS bare finne seg i og trives med, samtidig som at hun som skulker ligger på ei strand og koser seg mens hun får full betaling for å ødelegge på arbeidsplassen? Dere er av samme ulla selv? Dere mener at andre skal tvinges til å jobbe dobbelt og gå til grunne, mens dere selv håver inn full lønn mens dere skulker og ligger på stranda? 

Anonymkode: d9e63...66e

Samt at denne personen garantert kommer til å gjøre det samme igjen og igjen. For hva er vel bedre enn enn tur for å slappe av?: En tur for å slappe av med full lønn og at en slipper jobbhelg...

Anonymkode: 2eccb...b0b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å bry deg? Dette vitner om at du har litt for lite å gjøre på fritiden. Det er ikke ditt problem

Anonymkode: b9836...887

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kollega har bestilt ferie i jobbhelgen sin ( dobbeltvakter). Og sier til meg: hvis jeg ikke får byttet vaktene, ringer jeg meg rett og slett syk hele helgen, for flybillettene har jeg jo allerde bestilt. 

Jeg er meget fristet til å gå til sjefen. Det er ikke første gang hun gjør det. Hun hadde  frekkheten i seg til å gjøre  det i fjor, da ringte hun seg syk en jobbhelg som viste seg å bli et reint helvete pga underbemanningen siden vi ikke fikk tak i vikar og et ras uforutsette ekstraoppgaver som med verdens verste timing kom plutselig på toppen av underbemanningen. Rimelig surt å vite i ettertid at hun ligger og soler seg med cocktail på jobbens misbrukte tillitt mens vi er så slitne at vi griner. 

Problemet er at hvis jeg går til sjefen og gjør oppmerksom på situasjonen,  vet kollegaen at det kommer fra meg. Og jeg er redd for å få drama med henne. Hun har en tendens til å gjøre seg til offer og skape et svart hvitt bilde av de som kritiserer henne. Og jeg orker ikke bråk med henne. 

Det er vel ingen som er så dumme at de forteller om slike ting til kollegaene sine...?

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen kan bare si at hun ble observert på flyplassen samme dag som hun meldte seg syk,  hva kommer det av?

Jobben betaler minimum dobbel lønn for hennes vakter. Adskillig mer hvis de må bruke vikarbyrå eller beordring. Så dette er veldig problematisk 

Anonymkode: 541a4...678

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei du skal ikke sladre. 

Anonymkode: a6856...e68

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (2 minutter siden):

Det er vel ingen som er så dumme at de forteller om slike ting til kollegaene sine...?

Sitat

Robert A. Heinlein — 'Never underestimate the power of human stupidity.'

Ikke bare forteller folk om slike ting til kolleager.
Noen til og med skryter av det.

Anonymkode: 015be...fb3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gidder du å bry deg? Dette vitner om at du har litt for lite å gjøre på fritiden. Det er ikke ditt problem

Anonymkode: b9836...887

Gidder å bry meg? Har du i det tatt lest tråden? Vi andre har et H på grunn av henne. 

Hvis du mot formodning er kollegaen min, noe man jo kan undre på ut fra  måten du svarer, er det vel kanskje best for deg å pelle deg til skammekroken og reflektere rundt hvordan du behandler dine kollegaer. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (7 minutter siden):

Åh jodda  😂🙈 desverre 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du skal ikke sladre. 

Anonymkode: a6856...e68

Fordi? 

Konseptet "sladring" er i utgangspunktet helt ubrukelig. Tåler man ikke steken, så blir man ikke med på leken.

Ta konsekvensen av egne handlinger, så slipper folk å "sladre". 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt i fra til lederen i etterkant hvis personen reiser uten å få byttet vaktene sine. Uten tvil. Jeg tenker at det å være stille i denne situasjonen er samme som å samtykke til at det er OK. Terskelen for å gjøre det på nytt vil være lavere og lavere. Hvis andre får høre at dette går bra, så vil dem kanskje gjøre det samme. 

Dette går utover deg og andre på arbeidsplassen. Dette vil få økonomisk konsekvens for arbeidsplassen også. Det er regelrett svindling og utnyttelse av systemet. Hvis det er en offentlig arbeidsplass, så vil det strengt tatt få konsekvenser for alle som betaler skatt, da kostnadene vil øke og det er finansiert av våre skattepenger.

Samtidig, hvis du tror det du vil få personlig konflikt på grunn av dette, så synes jeg det er helt OK å si til leder at du ønsker å være anonym.

(Jeg legger også merke til at moralen her inne på kvinneguiden kunne vært bedre....)

Anonymkode: 4241d...194

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke si noe nå. Men om en stund så tipser du sjefen om ferien kollegaen var på mens hun var "syk" (gjerne med bilfet ol). Da kan hun ikke skylde på misforståelser ol, for da er det gjennomført. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det jeg tenker er at det er kjipt hvis han virkelig blir syk. Da blir han kanskje ikke trodd! 

Anonymkode: aebcb...713

Da er det jo bare en naturlig konsekvens av at hun har løyet? Så må hun til legen og få sykemelding i stedet for å bruke egenmelding? Ikke noe problem, annet enn litt såret stolthet av å bli tatt i løgn. 

Anonymkode: 472eb...652

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...