Gå til innhold

Kollega tenker å ringe seg syk hele helgen hvis hun ikke får byttet vakter. Fortelle sjefen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hold oss oppdatert, TS.

Anonymkode: 0e864...ff9

Ser svaret over ble litt uoversiktlig, så jeg har korrigert.  Har bare endret fra henne til sjefen siden henne kan tolkes som at det er kollegaen. 

Har snakket  med  sjefen i dag. Responsen var: ojjj, what? Hun ( kollegaen) kunne jo bare kommet til meg. Det er masse ledige vakter å jobbe inn nå, så det hadde løst seg. Jeg svarte at jeg har forslått det til kollegaen min og hun da svarte: neineinei jeg vil holde (navnet på sjefen vår) utenfor. 

Og sjefen hadde et ansiktsuttrykk av å være oppgitt og skuffet. Hun sa: Jeg skal være oppmerksom i tiden fremover og takk for beskjeden. 

Jeg har større og større mistanke om at hun ( kollegaen) vil ha gratis ferie  fordekt som egenmelding, for det var nemlig det hun gjorde sist gang 

Anonymkode: daf87...f3a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er litt ambivalent til situasjonen, da jeg delvis kan være tilbøyelig til å gjøre det samme.

Hvis jeg har forsøkt å få meg fri på alle redelige måter, men ikke får det, når jeg har gitt varsel innen rimelig tid, tilbudt meg å bruke feriedager, avspasering, forsøkt å bytte med noen andre etc uten at det fører frem.. Da kan jeg rett og slett være tilbøyelig til å ringe meg syk (som jeg aldri er ellers). 

Anonymkode: 3e9cb...08b

Du tenker at du vil bruke uredelige midler for at dine ønsker og behov skal gå foran andre kollegers?

Anonymkode: 46763...239

• Liker 7
Skrevet

Høres ut som en god sjef som reagerte sånn. Godt sjefen tok det så bra og vil følge med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde tenkt : Det er ikke min sak.

Anonymkode: 1e48c...f65

Hvorfor det. Er i aller høyeste grad ditt problem på mange nivå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du tenker at du vil bruke uredelige midler for at dine ønsker og behov skal gå foran andre kollegers?

Absolutt. 

Jeg jobber overtid på kort varsel, er fleksibel med å bytte vakt med leder etc når de har behov for det. Hvis jeg da ber om å få fri torsdag og fredag om to måneder, har rikelig med både avspasering og feriedager og ta av.. Jeg får uansett nei fra leder, forsøker å bytte vakt med en annen ansatt og det heller ikke går..

Da ringer jeg meg rett og slett syk, også MÅ sjefen få ordnet situasjonen.

Selvfølgelig kjipt at det blir sånn, men når man er svært fleksibel selv og arbeidsgiver viser lite velvilje tilbake.. Ja, da reiser jeg heller på helgetur med en venninne enn å droppe en flott opplevelse fordi sjefen er kjip.

Jeg er (heldigvis) aldri syk ellers, og tar derfor ikke ut sykedager. At jeg da bruker to sykedager ila 3 år på dette synes jeg er helt uproblematisk gitt situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Absolutt. 

Jeg jobber overtid på kort varsel, er fleksibel med å bytte vakt med leder etc når de har behov for det. Hvis jeg da ber om å få fri torsdag og fredag om to måneder, har rikelig med både avspasering og feriedager og ta av.. Jeg får uansett nei fra leder, forsøker å bytte vakt med en annen ansatt og det heller ikke går..

Selvfølgelig kjipt at det blir sånn, men når man er svært fleksibel selv og arbeidsgiver viser lite velvilje tilbake.. Ja, da reiser jeg heller på helgetur med en venninne enn å droppe en flott opplevelse fordi sjefen er kjip.

Jeg er (heldigvis) aldri syk ellers, og tar derfor ikke ut sykedager. At jeg da bruker to sykedager ila 3 år på dette synes jeg er helt uproblematisk gitt situasjonen.

Ja, noen synes det er uproblematisk å svindle fellesskapet. Det betyr jo ikke at det er greit. Det er svindel.

Anonymkode: 960b4...ab2

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt. 

Ingenting av dette gir deg rett på betalte fridager for å reise bort. Det er ikke bare svindel, det er også et så alvorlig tillitsbrudd at det er grunnlag for oppsigelse. 

Disse overtidsvaktene har du fått overtidsbetalt for. Forskjøvet vakt utløser også tillegg de fleste steder. At du sier ja til dette gjør deg ikke til noen helgen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i helsevesenet. Det har hendt at jeg har ringt meg syk av tja litt bagatellmessige årsaker som ryggvondt og lignende. Men sist gang jeg gjorde det så hadde jeg faktisk så vondt i ryggen at det var vondt å gå i det hele tatt oppreist (pleier jo som regel å lindre situasjonen). Der tenker jeg jo faktisk så at det er bedre å ta den egenmeldingen nå enn en potensiell sykemelding i lang tid en gang i fremtiden. 

Anonymkode: cb574...3cf

Skrevet

Idioti å sladre. Ville ikke falt meg inn. Vanvittig umodent. Pass på deg selv, og la andre styre m sitt. Slutt å leke politi. 

AnonymBruker
Skrevet
Helen1978 skrev (8 timer siden):

Idioti å sladre. Ville ikke falt meg inn. Vanvittig umodent. Pass på deg selv, og la andre styre m sitt. Slutt å leke politi. 

Umodent å si fra om bedriten oppførsel som går ut over andre? Neppe, det er heller å forvente på en arbeidsplass med voksne mennesker.

Anonymkode: fc91a...01f

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 17.22):

Jeg jobber også i helsevesenet. Det har hendt at jeg har ringt meg syk av tja litt bagatellmessige årsaker som ryggvondt og lignende. Men sist gang jeg gjorde det så hadde jeg faktisk så vondt i ryggen at det var vondt å gå i det hele tatt oppreist (pleier jo som regel å lindre situasjonen). Der tenker jeg jo faktisk så at det er bedre å ta den egenmeldingen nå enn en potensiell sykemelding i lang tid en gang i fremtiden. 

Anonymkode: cb574...3cf

Dette er jo helt irrelevant i situasjonen som beskrives. Poenget er jo nettopp at denne kollegaen ikke er syk, men misbruker systemet og det går da utover de som må jobbe ekstra. Bedritent gjort, dårlig arbeidsmoral og lite sosial intelligens. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 16.36):

Ingenting av dette gir deg rett på betalte fridager for å reise bort. Det er ikke bare svindel, det er også et så alvorlig tillitsbrudd at det er grunnlag for oppsigelse. 

Disse overtidsvaktene har du fått overtidsbetalt for. Forskjøvet vakt utløser også tillegg de fleste steder. At du sier ja til dette gjør deg ikke til noen helgen.

Nei, alternativet er jo ofte at de må jobbe med for få folk på jobb. Så selv om jeg får betalt for det, så vil jeg si at velvilje til å hjelpe til når det trengs bør også gi noe fleksibilitet tilbake.

Jeg ønsker selvsagt og benytte mine feriedager eller avspasering for å reise bort. Når jeg blir nektet det, til tross for god varsel, og leder på ingen måte ønsker å være fleksibel tilbake… Så jaja.

AnonymBruker
Skrevet

Har denne jobbhelgen vært nå? Fikk hun fri? Dukket hun opp?

Husker en kollega som ble syk hver jul etter at vi fikk en fornuftig sjef som innførte likhet rundt julefri for foreldre og barnløse. Da jeg til slutt sa opp den jobben, gjorde jeg det fra 1. desember. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helen1978 skrev (9 timer siden):

Så du synes det er ok å jobbe ræva av deg når du egentlig skulle hatt fri. Kun for at en kollega skal få lov til å ha en ekstra ferie MED betaling? 

For hvis du tror at de ikke angår deg så gjør det det. Har du fri kan du bli beordret inn for å dekke fraværet. Jobber du allerede den helgen kan du enda med ekstra stress da dere er underbemannet. Og ved et senere anledning kan det tenkes at arbeidsgiver ikke har råd til å sette inn erstatter ved faktisk sykdom da budsjettet er brukt opp av ferierende.

Nei dette angår alle, og man burde aldri være i tvil om det er greit å si ifra.

Anonymkode: 2eccb...b0b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Helen1978 skrev (13 timer siden):

Du har ikke peiling. Virkelig ikke ikke snøring på hvordan dette påvirker et arbeidsmiljø i en  bransje som allerde er plaget av kritisk underbemanning. Sist gang denne kollegaen ringte seg syk tre dager på rad med dobbeltvakter,og egentlig lå på stranden med slikket sol mens VI ikke fikk tak i vikar, var det såvidt vi klarte å håndtere en akutt og kritisk helsetilstand med en bruker/pasient. Hadde ikke mye høye tanker om vedkommende i ettertid. Når det er  fare for å  gjenta seg, skal vi andre bare se på at det skjer??? Umoden kan du si når du ser deg i speilet og forsvarer folk uten moral, du er sikkert av samme ulla sjøl og please finn en annen tråd å plage. Eller forresten, ikke ta akkurat det bokstavelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har denne jobbhelgen vært nå? Fikk hun fri? Dukket hun opp?

Husker en kollega som ble syk hver jul etter at vi fikk en fornuftig sjef som innførte likhet rundt julefri for foreldre og barnløse. Da jeg til slutt sa opp den jobben, gjorde jeg det fra 1. desember. 

Nei det er er tre uker til jobbhelgen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 9.03):

Nei, alternativet er jo ofte at de må jobbe med for få folk på jobb. Så selv om jeg får betalt for det, så vil jeg si at velvilje til å hjelpe til når det trengs bør også gi noe fleksibilitet tilbake.

Jeg ønsker selvsagt og benytte mine feriedager eller avspasering for å reise bort. Når jeg blir nektet det, til tross for god varsel, og leder på ingen måte ønsker å være fleksibel tilbake… Så jaja.

Fin holdning… 🙄

Tipper du ikke fikk fri fordi personalkabalen ikke gikk opp, ikke fordi lederen din «ikke ønsker å være fleksibel tilbake». 

Og det gir deg ingen rett til å svindle både arbeidsgiver og fellesskapets midler. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...