Gå til innhold

Kollega tenker å ringe seg syk hele helgen hvis hun ikke får byttet vakter. Fortelle sjefen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til lederen selvsagt. 

Anonymkode: 97e95...406

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uten tvil sagt ifra til nærmeste leder. En kollega som lager så store problemer for sine kollegaer, ekstra utgifter for arbeidsplassen og som i tillegg er så dum at hen forteller om det til andre, fortjener en smekk på lanken!

Om det blir drama av det, har du garantert ledelsen i ryggen. Kan som andre nevnte, være greit å alliere seg med fagforening også, men det bør nesten ikke være nødvendig. 

Har selv vært i liknende situasjon, og var aldri i tvil om hva jeg skulle gjøre.

Anonymkode: 5a573...cca

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar dette dreier seg om helsevesenet, og her skal du få et svar fra en tidligere leder innen helse:

Be om 2 minutter med leder, hvor du forteller hva kollegaen har sagt, og at du ikke ønsker at vedkommende skal vite at dette kommer fra deg. Så har du gjort ditt og det er opp til leder å håndtere dette videre.

Som leder ville jeg ha håndtert saken på følgende vis: Ikke gjort noe som helst før telefonen om fraværet kommer. Da vil nok vedkommende bare skaffe seg en 3-dagers sykmelding, som er langt vanskeligere å bestride. 

Dersom fraværet er på helg ville jeg ha sørget for at telefonen kom direkte til meg (enten ved å møte opp på arbeidsplassen og besvart telefonen i gjeldende tidsrom, viderekoblet vakttelefonen til min telefon eller gitt en generell beskjed om at fravær på helg skal meldes direkte til meg) Dersom vedkommende ringer seg syk den aktuelle helgen ville jeg ha tatt opp ryktet om reisen direkte med vedkommende, og informert den ansatte om at vi skal ha et møte angående fraværet kl. X på mandag/den påfølgende vakten. Jeg ville også ha informert om at vedkommende har anledning til å ha med seg tillitsvalgt eller en annen vedkommende har tillit til, i møtet. Så ville jeg ha sendt en skriftlig innkalling til møtet angående saken til vedkommende per e-post, med samme informasjon.

I møtet ville jeg ha konfrontert vedkommende igjen med hva jeg hadde hørt (selvsagt uten å nevne navn), og spurt vedkommende direkte om hun reiste bort i helgen. Med mindre vedkommende kunne sannsynliggjøre at hun var hjemme og faktisk var syk ville jeg ha skriftlig inndratt hennes rett til å benytte egenmelding 6 måneder fram i tid, samt gitt henne en skriftlig advarsel. Dersom hun beviselig har misbrukt retten til å benytte seg av egenmelding (bilder fra turen i sosiale medier eller lignende) ville det i tillegg ha medført trekk i lønn for vaktene.

Dette skaper ikke bare utfordringer og økonomiske konsekvenser for virksomheten. Dersom det er en offentlig virksomhet er det i tillegg svindel av våre felles midler. Dette angår alle.

Når det gjelder TS ville jeg ha hatt en tett dialog med henne angående hvorvidt kollegaen tok konsekvensen av hennes handlinger ut over TS, og veien til skriftlig advarsel ved evt. represalier ovenfor kollegaen ville ha vært kort. Det skal mye til å si opp en ansatt, men innen helse er det også kort vei for å omplassere medarbeidere til andre avdelinger eller virksomheter dersom de ikke fungerer i ansattgruppen. Arbeidsgiver har også et ansvar for det psykososiale arbeidsmiljøet. Dette tas faktisk inn i arbeidsmiljøloven til neste år. Dette gir arbeidsgiver en plikt til å iverksette tiltak dersom en medarbeider gjør det utrivelig for en annen. 

Anonymkode: 0e864...ff9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Dette skjer tydeligvis ganske ofte, dessverre. Jeg reiste en gang med en trebarnsmor som brukte egen melding for å slippe en jobbehelg i høstferien fordi hun allerede hadde kjøpt flybilletter.

Mulig det er samme person?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan jo bestride en sykemelding. Men er det verdt det?

Anonymkode: 67e3e...533

Det blir jo 'kun' egenmelding. Klart det er verdt det å spare de pengene for jobben. Det er også viktig at ikke velferdsordninger blir misbrukt. 

Anonymkode: 5c365...296

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke fortalt det til leder, men jeg hadde konfrontert kollega og sagt at jeg ikke syntes dette var greit! Slik at hun i alle fall forstod at hun måtte ha vett nok til å ikke fortelle dette til meg, om ikke annet. 

Anonymkode: 50ac7...e0e

AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (1 time siden):

Med mindre det hadde fått vedkommende sparka (som er dødsvanskelig i Norge) så hadde jeg latt det ligge. Det finnes idioter på alle arbeidsplasser. Å irritere seg over det er slitsomt og går utover ditt eget humør. Tenk heller at det er synd på henne som har en så elendig arbeidsmoral. For det er garantert noe hun overfører til andre deler av livet sitt. 

Synd på henne? Tror du hun ligger med dårlig samvittighet eller på noen måte reflekterer over valget sitt, på stranda i syden med en drink i hånden? Hvis ingen gjør noe, fortsetter hun jo bare som vanlig og får ingen konsekvenser. Det er overhodet ikke synd på henne på noen måte, da den dårlige arbeidsmoralen hennes kun går ut over andre.

Det jeg tenker er at det er kjipt hvis han virkelig blir syk. Da blir han kanskje ikke trodd! 

Anonymkode: aebcb...713

Jeg tenker at TS bør snakke med sjefen og si at hun har hørt at kollegaen skal reise bort den helga, og derfor er bekymret for hvordan de skal få kabalen til å gå opp. Det er da en bekymring som er helt grei å lufte for sjefen, og da får også sjefen mulighet til å snakke med kollegaen og eventuelt lage en plan B for helga så det slipper å bli helt kaos. Da må kollegaen stå til rette for det hun planlegger, og revurdere om hun skal gjennomføre lureriet. Enten ordner sjefen opp sånn at kollegaen blir nødt til å avlyse reisen og jobbe i jobbhelga si, eller så finne de en ordning så kollegaen kan bytte vakter og reise bort den helga. I verste fall blir kollegaen sur på TS, lyver til sjefen og ender opp med å ta ut egenmelding som planlagt. Det vil jo da bli en sak mellom sjefen og kollegaen, siden sjefen jo da vil ane ugler i mosen.
At kollegaen blir sur er det minste problemet her. Hun kan på ingen måte beskylde TS for å være problemet, da dette er en situasjon hun setter seg selv i. Det er også helt tullete å skulle skåne kollegaen, når valget hennes faktisk går ut over de andre ansatte og gir store utfordringer på arbeidsplassen.

Det er bedre å få drama med én kollega, enn å holde dette hemmelig og risikere masse drama med sjefen, de andre ansatte og generelt sett fullt kaos i helga.

Anonymkode: 08c28...af0

• Liker 3
Skrevet
jor67 skrev (2 timer siden):

Gjør det hvis du vil, men det kan skape "drama" for deg. 

Selv hadde jeg tenkt dette ikke er mitt problem og gått videre med livet 

Men det blir jo TS sitt problem. Leste du ikke innlegget? De får mest sannsynlig et helvete på jobb hvis de ikke får tak i vikar.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa du da når hun fortalte det til deg? Gav du aksept (om enn stilletiende), eller gav du beskjed om at det der var veldig dårlig gjort overfor dere andre? 

Anonymkode: 21c89...12c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt fra til leder. Er så lei av folk som leverer egenmeldinger for snue, katten er syk, eller vondt i viljen. Og det er som regel de samme få folkene som har max egenmeldingsdager pr år. 

Anonymkode: 2c29a...99b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synd på henne? Tror du hun ligger med dårlig samvittighet eller på noen måte reflekterer over valget sitt, på stranda i syden med en drink i hånden? Hvis ingen gjør noe, fortsetter hun jo bare som vanlig og får ingen konsekvenser. Det er overhodet ikke synd på henne på noen måte, da den dårlige arbeidsmoralen hennes kun går ut over andre.

Anonymkode: 08c28...af0

Poenget mitt er at det er lettere hvis TS ser ned på henne og ser på henne som litt dum. Jeg syns synd på sånne mennesker. Men det er meg da. Å sitte der å hisse deg opp på innsiden hver gang h*n ser henne på jobb kommer til å spise TS opp. Å gi sparken til folk i Norge er så og si umulig med mindre de gjør noe grovt. Brudd på arbeidsavtalen er det jo, men for å bli kvitt henne må det bli en del advarsler først. Og selv da har man rett til å vise forbedringspotensial. Da blir hun sikkert bare mer sleip med skulkingen sin. Så TS er nok stuck med henne. ALLE arbeidsplasser har sånne folk som kun bryr seg om lønnsslippen, som skulker og gir en flat F i kollegene sine. Jeg hadde valgt å passe mine egne saker. Sjefen blir klar over det etter hvert. For det kommer ikke til å være den siste gangen hun gjør det. Det blir også ord mot ord hvis TS går til sjefen. Med mindre dama er så dum at hun poster feriebilder på facebook istedenfor å sende det til nære venner eller legger det ut på privat story. 

Hvis TS også klager til kolleger og lager mobbestemning på jobb kan det ende i personalsak. Og da er det ikke TS og co som vinner. Litt feigt av TS å ikke konfrontere kollegaen da hun fikk høre det. Det står mer respekt i å høyt og tydelig si at det går til høyeste hold og at det er dårlig gjort på vegne av seg selv og andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, klart hun gjør... Hun driter jo i jobben, og blir jo "bare syk" hvis hun ikke får fri... 

Anonymkode: b36db...f34

Joda. Men slike kollegaer, som bare bryr seg om eget vel og ve, har jeg svært lite til overs for. Derfor hadde det ikke gjort meg noenting å informere sjefen. 

Jeg kjenner kronisk syke som har ringt inn syk, og etter bare noen timer lagt ut på snap at de er på “spontan” storbyferie.  Jeg har hatt kollegaer som er sykmeldt hver eneste jul, hver eneste påske, ringer seg syk på en fredag og legger ut på sosiale medier at de har gjort ditten og datten den helga. For eksempel levert en stor bryllupskake du ikke baker på en dag… 

Er du så dum og egoistisk får du skylde deg selv. Finn deg en annen jobb eller gå ned i stillingsprosent hvis det er så viktig for deg å ha mye fri. 

Anonymkode: 96f43...3f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å bry deg? Dette vitner om at du har litt for lite å gjøre på fritiden. Det er ikke ditt problem

Anonymkode: b9836...887

Det kan bli hennes problem 

Anonymkode: 0d31e...a9f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda. Men slike kollegaer, som bare bryr seg om eget vel og ve, har jeg svært lite til overs for. Derfor hadde det ikke gjort meg noenting å informere sjefen. 

Jeg kjenner kronisk syke som har ringt inn syk, og etter bare noen timer lagt ut på snap at de er på “spontan” storbyferie.  Jeg har hatt kollegaer som er sykmeldt hver eneste jul, hver eneste påske, ringer seg syk på en fredag og legger ut på sosiale medier at de har gjort ditten og datten den helga. For eksempel levert en stor bryllupskake du ikke baker på en dag… 

Er du så dum og egoistisk får du skylde deg selv. Finn deg en annen jobb eller gå ned i stillingsprosent hvis det er så viktig for deg å ha mye fri. 

Anonymkode: 96f43...3f7

Da ville jeg ventet til denne kollegaen evt. hadde lagt det ut, og tatt det med sjefen da, så er det ingen tvil om at kollegaen faktisk har dratt på ferie når man har meldt seg syk. 

Er man så lite lur at man melder seg syk, drar på ferie og i tillegg brauter om det på sosiale medier, så får man jo takke seg selv. 

Anonymkode: 719eb...5bc

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare forteller folk om slike ting til kolleager.
Noen til og med skryter av det.

Anonymkode: 015be...fb3

Åh jodda  😂🙈 desverre 

Anonymkode: daf87...f3a

Glad jeg jobber på et sted der folk ikke finner på slikt...

AnonymBruker
Skrevet
Tiara07 skrev (2 timer siden):

Det er helt sant! Det er hun som driter seg loddrett ut. Kan ikke skylde på kolleger når du blir avslørt i å drite i jobben og lyge, slik at andre kolleger må ta støyten!

Problemet med det er hvis hun har god kjemi/forhold til leder. Ja, trynefaktor eksisterer, enkelte kommer unna med hva som helst fordi de har et bedre forhold til leder. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt ifra. Jobber i helsevesenet og hos oss kommer det fram når noen ringer seg «syke» dagen etter fylla for eksempel. Eller ringer seg «syke» for å drive med andre ting. De som gjør dette er i hovedsak vikarer uten moral. Har en fast ansatt som ringer seg «syk» hele tiden og leder bare himler med øya, så må tydeligvis mye til for å miste jobben. 

Anonymkode: 7defa...5a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da ville jeg ventet til denne kollegaen evt. hadde lagt det ut, og tatt det med sjefen da, så er det ingen tvil om at kollegaen faktisk har dratt på ferie når man har meldt seg syk. 

Er man så lite lur at man melder seg syk, drar på ferie og i tillegg brauter om det på sosiale medier, så får man jo takke seg selv. 

Når det tydeligvis ikke er første gang denne kollegaen holder på slik, hadde jeg ikke ventet til med å si ifra. 

Det er jo også ganske normalt å være venn med kollegaer på sosiale medier. Derfor stor sannsylighet for at bilder fra tur ikke blir lagt ut (hvis man tenker så langt). 

Det er dessuten leders ansvar å følge opp. Leder kan jo velge å ikke gjøre noe med det. Men da vitner det om dårlig lederstil og mulig grunn til å finne seg en ny arbeidsplass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt sendt en anonym lapp til sjefen om å være litt obs på fravær denne helgen.

Hvordan kan dette "spores" til deg? Antar kollega har spurt mange om å bytte vakt?

Du kan jo "spre ryktet" til kolleger, sånn at det da nødvendigvis ikke er du som har sladra til sjefen.

Anonymkode: 200ad...798

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg antar dette dreier seg om helsevesenet, og her skal du få et svar fra en tidligere leder innen helse:

Be om 2 minutter med leder, hvor du forteller hva kollegaen har sagt, og at du ikke ønsker at vedkommende skal vite at dette kommer fra deg. Så har du gjort ditt og det er opp til leder å håndtere dette videre.

Som leder ville jeg ha håndtert saken på følgende vis: Ikke gjort noe som helst før telefonen om fraværet kommer. Da vil nok vedkommende bare skaffe seg en 3-dagers sykmelding, som er langt vanskeligere å bestride. 

Dersom fraværet er på helg ville jeg ha sørget for at telefonen kom direkte til meg (enten ved å møte opp på arbeidsplassen og besvart telefonen i gjeldende tidsrom, viderekoblet vakttelefonen til min telefon eller gitt en generell beskjed om at fravær på helg skal meldes direkte til meg) Dersom vedkommende ringer seg syk den aktuelle helgen ville jeg ha tatt opp ryktet om reisen direkte med vedkommende, og informert den ansatte om at vi skal ha et møte angående fraværet kl. X på mandag/den påfølgende vakten. Jeg ville også ha informert om at vedkommende har anledning til å ha med seg tillitsvalgt eller en annen vedkommende har tillit til, i møtet. Så ville jeg ha sendt en skriftlig innkalling til møtet angående saken til vedkommende per e-post, med samme informasjon.

I møtet ville jeg ha konfrontert vedkommende igjen med hva jeg hadde hørt (selvsagt uten å nevne navn), og spurt vedkommende direkte om hun reiste bort i helgen. Med mindre vedkommende kunne sannsynliggjøre at hun var hjemme og faktisk var syk ville jeg ha skriftlig inndratt hennes rett til å benytte egenmelding 6 måneder fram i tid, samt gitt henne en skriftlig advarsel. Dersom hun beviselig har misbrukt retten til å benytte seg av egenmelding (bilder fra turen i sosiale medier eller lignende) ville det i tillegg ha medført trekk i lønn for vaktene.

Dette skaper ikke bare utfordringer og økonomiske konsekvenser for virksomheten. Dersom det er en offentlig virksomhet er det i tillegg svindel av våre felles midler. Dette angår alle.

Når det gjelder TS ville jeg ha hatt en tett dialog med henne angående hvorvidt kollegaen tok konsekvensen av hennes handlinger ut over TS, og veien til skriftlig advarsel ved evt. represalier ovenfor kollegaen ville ha vært kort. Det skal mye til å si opp en ansatt, men innen helse er det også kort vei for å omplassere medarbeidere til andre avdelinger eller virksomheter dersom de ikke fungerer i ansattgruppen. Arbeidsgiver har også et ansvar for det psykososiale arbeidsmiljøet. Dette tas faktisk inn i arbeidsmiljøloven til neste år. Dette gir arbeidsgiver en plikt til å iverksette tiltak dersom en medarbeider gjør det utrivelig for en annen. 

Anonymkode: 0e864...ff9

Jeg ville sagt fra umiddelbart om at jeg har hørt hva hun tenker, og at det blir et helvete om hun melder seg syk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...