Gå til innhold

Når begynner dere å sette på varme innendørs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag er det fra 12 til 15 grader her i Bergen og når jeg våknet syntes jeg det var litt kaldt, men det oppleves varmere utendørs enn inne.

Tenker det hadde det vært godt å ta på varme innendørs, men noe inni meg streiker mot å sette på varme i midten av september.

Hvor lav temperatur er det ute før du skrur på varmen?

Anonymkode: 1312e...223

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg synes det er kaldt.
Så kan fint sette på varme i juli om det er unormal kaldt ute (som faktisk hender her jeg bor)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynte denne uken, bor i enebolig Oslo. Setter på varmepumpa på morgenen, den varmer fort opp huset. Skrur den av når huset er varmet opp., og da er huset varmt resten av dagen. 

Anonymkode: 9b8a1...992

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Varmepumpa står på året rundt. Den skrur seg selv av når det er varmere enn 22. Varmeovnene står også på 22 og det er vel kun når det er over 20 grader ute at jeg kan finne på å skru av dem. 

Anonymkode: 89b3c...5f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynte denne uken, bor i enebolig Oslo. Setter på varmepumpa på morgenen, den varmer fort opp huset. Skrur den av når huset er varmet opp., og da er huset varmt resten av dagen. 

Anonymkode: 9b8a1...992

Du sparer ikke penger på å gjøre det sånn, bare så du vet. Det koster deg like mye å ha den på hele døgnet. Det er fordi det krever mye energi å varme opp når det er kaldt enn å holde jevn temperatur.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det kryper under null og ser ut til å forbli der en stund... Jeg bor i en godt isolert leilighet, midt i blokka og med bare en yttervegg, det skal litt til før det blir kaldt inne.

AnonymBruker
Skrevet

Har kun panelovner i trekkfull bygårdsleilighet.

Hadde muligens satt på litt varme hadde jeg hatt varmepumpe

Ts

Anonymkode: 1312e...223

AnonymBruker
Skrevet

For en måned siden. Men så bor jeg i "fjellnære strøk". 

Anonymkode: 08af9...35d

Skrevet

Varmepumpa står på grunnvarme på 17 grader og så fyrer vi med ved for å få tempen opp til 20-22 grader. Så her har vi nå hatt fyr i ovnen alt på morgenen i flere dager

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter på varme inne når temperaturen inne tilsier det - uavhengig av temperaturen ute. 
Bor i Trøndelag, og har pr nå ikke på varme annet enn på badet. 

Anonymkode: 31825...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter på varme så snart innetemperaturen bikker under 18 grader. Foreløpig har det vært 19,4 på det kaldeste, så kan vente litt til. Er bare å kle seg litt ekstra. 

Anonymkode: 5358e...916

Skrevet

Har alltid på varmen, hele året. Har vann-til-vann varmepumpe med fjellvarme fra borehull utenfor huset og vannbåren varme i alle gulv i begge etasjer i enebolig. Det er termostatstyrt for hvert rom, så det passer seg selv og står alltid på det samme.

Av og til fyrer vi også med litt ved for å få den lune varmen fra ovnen. Vi er varmekjære og synes det er litt surt og kalt i huset om temperaturen faller under 23 grader i oppholdsrom og 27 grader på badene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du sparer ikke penger på å gjøre det sånn, bare så du vet. Det koster deg like mye å ha den på hele døgnet. Det er fordi det krever mye energi å varme opp når det er kaldt enn å holde jevn temperatur.

Jo, i dette tilfellet her vil en uvilkårlig spare penger.

Anonymkode: a2fa2...877

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Varmepumpe sørger for grunnvarme og så blir det vedfyring og pledd utover det. 

Anonymkode: 73300...c43

AnonymBruker
Skrevet

Bor på sunnmøre så har varme på året rundt, for meg blir det for kaldt innendørs, selv om sommeren, hvis ikke. Har vannbåren varme(luft-vann)

Anonymkode: 8c42d...a9f

AnonymBruker
Skrevet

I går skrudde jeg opp varmekablene på badet og i gangen. Disse står normalt veldig lavt gjennom sommeren. Ellers har jeg sjeldent noe mer varme på i leiligheten. Jeg har også andre leiligheter på alle kanter, så føler det skal mye til før det blir skikkelig kaldt inne hos meg. Jeg har alltid foretrukket å ha det litt kaldt hjemme, og heller ha noen gode, varme pledd i sofaen når jeg skal slappe av. Eneste gangene jeg skrur på varmeovnen jeg har på stuen er om jeg skal ha besøk eller om det har vært minusgrader ute i en lengre periode.

Anonymkode: e24e9...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Har 20 grader på badet hele håret, men i resten av huset skrur jeg ikke på varmen før det har ligget på 18-19 en stund. 70-tallshus med varmekabler, og systemet er veldig tregt, så når det først er på, er det gjerne på til våren. Typisk fra oktober/november til mars/april.

Anonymkode: 5c375...337

Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Har alltid på varmen, hele året. Har vann-til-vann varmepumpe med fjellvarme fra borehull utenfor huset og vannbåren varme i alle gulv i begge etasjer i enebolig. Det er termostatstyrt for hvert rom, så det passer seg selv og står alltid på det samme.

Av og til fyrer vi også med litt ved for å få den lune varmen fra ovnen. Vi er varmekjære og synes det er litt surt og kalt i huset om temperaturen faller under 23 grader i oppholdsrom og 27 grader på badene.

27?? Hvorfor badstu på badet......da vil bakteriefloraen eksplodere og alt under 27vil føles "kaldt"

Ingen vits selv om om man har go rå 

Mye sunnere og bo i 21 grader og heller bevege seg med en hopp og sprett av og til

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kun én panelovn i stua, og det er svært godt isolert i lavblokka der jeg bor, så den står typisk kun på tre - fire måneder vinterstid. Jeg vil ha ca 20 grader inne, trives ikke når det blir varmere enn det, men skrur opp termostaten for ev. varmekjære gjester, selvsagt.

Varmekablene på badet står på en liten lunk hele året, ellers blir flisene så kalde å gå på.

Bor i Stavanger.

Anonymkode: 51e7b...087

Skrevet

Styrer varmepumpen med mobil så jeg bytter litt på hvilke modus den står på 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...