Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.19):

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

Veldig vanskelig å få leid på bygda, jeg lette nesten et år før jeg fant noe. Ift bygd og plassering ble det likevel dyrt. Hadde vært billigere å eie. 

Anonymkode: 086ae...23b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg gå ut døra og ha 20 kulturtilbud innenfor 100 meter?

Ikke det? Da sier vi nei takk.

Anonymkode: a3219...278

Snobb! Det finns så mange andre verdier. Og jeg vet fordi mange har fortalt det,at man er uansett ikke flink til å bruke det som er nærmest. 

Anonymkode: 5a181...d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er «oslogutt», født og oppvokst.

Pakken sekken og flyttet til «bygda» for noen år siden. Aldri sett meg tilbake. Etter at jeg flyttet så er jeg i Oslo 2-3 ganger i året.

Utrolig deilig å ha så god råd at jeg kan jobbe lite og bruke masse tid på ting som faktisk interesserer meg.

Anonymkode: 7545e...cb1

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsåvidt oppdaget bygda. Men det jeg oppdaget der, passer ikke med det jeg ønsker meg. Gir egentlig blanke f… i fin natur, betaler heller mer for å bo, trenger ikke hage (gidder ikke styre med det uansett), trives med mye folk og masse liv rundt meg, vil ha et levende kulturliv med mange muligheter, jobbene jeg ønsker meg, er i fåtall på bygda, og hjemmekontor er helt uaktuelt i min bransje. Så konklusjonen er at det du nevner, ikke passer for alle og at det ikke handler om at man ikke har oppdaget bygda.

Anonymkode: f0ef8...5a6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snobb! Det finns så mange andre verdier. Og jeg vet fordi mange har fortalt det,at man er uansett ikke flink til å bruke det som er nærmest. 

Det er sant at vi er for dårlig til å bruke dem, ja. Men det er digg å vite at man har muligheten.

Jeg liker at det skjer masse rundt meg, selv om jeg ikke nødvendigvis er med på det selv. Jeg vil ha litt liv og røre. Jeg finner en indre ro av å være midt i smørøye, med masse forskjellige folk rundt meg. Foretrekker en by som aldri sover over en søvnig bygd. Det er lite som slår en gåtur midt på natta i byens gater.

Anonymkode: a3219...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk oppdager bygda når de er trygda. 

Anonymkode: 139a3...032

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Bygda kan være hyggelig det, selv har jeg mye familie fra bygda. Jeg bodde også på bygda fra jeg var 16-21. Jeg hatet det.

Jeg foretrekker Oslo, siden jeg er født og oppvokst her, kollektivtilbudet ofte er vesentlig bedre (har ikke førerkort), jeg bor i kort gåavstand til alt, og har mange muligheter som jeg kan bruke, hvis jeg har lyst. Det betyr ikke at jeg drar inn til sentrum hver dag, men liker mulighetene om jeg skulle få lyst.

Hver sin lyst.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jobber vokser ikke på trær i bygda. Vi har noen få store bedrifter her. Men er det ikke det du vil jobbe med så er det ikke så mange andre jobber her. For folk tviholder på sine jobber som ikke vokser på trær.  Tomter er det ikke fluss av heller. Det gikk rykte om 8 tomter her. Det ble revet bort før det ble annonsert at det skulle komme tomter. Så man må kjenne folk for å få innkjøp. Å starte en nisjebutikk er bare å glemme. Folk handler på nett. Så er det ramaskrik når butikkene legges ned. Boligmangel som bare det. Industrien skriver etter folk. Men når det ikke finnes boliger så blir ikke jobbene satt heller. Så vi er i en ond sirkel her. 

Anonymkode: a8604...5a6

• Liker 4
Skrevet

Kina vil angripe Taiwan i 2027. Russland presser grensene for Nato paragraf 5, mao man vil ønske å bo på bygda/avsides når krigen kommer. Det vil nok bli terrorbombet i alle storbyene. Bombing av strømnett, energikilder, sykehus. Forgiftning av drikkevann, virus spredning. 

Vi driver å ser på hytte med enkle kår, med vedfyring og vannkilde i nærheten som vårt "bomberom".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke så mange på KG oppdager bygda, det er muligens det mest distriktsfiendlige stedet på internett. :ler: Antageligvis fordi mange vokste opp i en bygd selv, og tror alle bygder er like fæle som deres egne. De som faktisk oppdager den norske bygda, er jo mennesker fra andre europeiske land. Virker som de ser muligheter mange nordmenn ikke ser.

Ellers er det godt over ti år siden jeg selv forlot Oslo til fordel for distrikts-Norge. Har ikke angret på det valget. Det eneste jeg savner er trikken, men å pendle med båt er minst like gøy (og langt mer behagelig). Har aldri møtt på det såkalte bygdedyret heller, selv om jeg har bodd i ulike bygder. I Oslo derimot, opplevde jeg mye sladder og ufin oppførsel. Mulig landsdelen jeg bor i nå er unik? Variert arbeidsmarked er det også i området jeg har bosatt meg. Det er kanskje ikke vanlig at så mange anerkjente selskaper finnes på et sted, men det betyr altså at ikke alle bygder kun har "kjedelige" jobber.

Det er etter min erfaring mye kultur i bygdene, men en annen type kultur enn i byene.  Var ikke mer kulturell da jeg bodde i Oslo, fordi det begrenset seg uansett hvor ofte jeg hadde muligheten til å benytte meg av tilbudene. Nå har jeg også såpass romslig økonomi at jeg kan reise ut i verden for å oppsøke kulturopplevelser når jeg selv har lyst. Jeg har f.eks. en ganske smal musikksmak, og bandene/artistene jeg liker finner sjelden veien til Oslo uansett (Oslo er jo ikke akkurat verdens navle det heller).

Anonymkode: f686c...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ntrane skrev (56 minutter siden):

Kina vil angripe Taiwan i 2027. Russland presser grensene for Nato paragraf 5, mao man vil ønske å bo på bygda/avsides når krigen kommer. Det vil nok bli terrorbombet i alle storbyene. Bombing av strømnett, energikilder, sykehus. Forgiftning av drikkevann, virus spredning. 

Vi driver å ser på hytte med enkle kår, med vedfyring og vannkilde i nærheten som vårt "bomberom".

Du starter opp med å dyrke masse grønnsaker og slikt der i -26 da? Så du har mat osv.

Anonymkode: d9685...c9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.08):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Jeg venter ikke. Jeg er her 😂

Anonymkode: 1ac70...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jor67 skrev (På 17.9.2025 den 9.53):

Hvorfor er det et krav? Jeg vet ikke om du har sett norsk geografi, det er lange strekninger mellom ting uten mennesker og bussforbindelse for å kjøre 2 personer er litt overkill. Derfor er bilen en naturlig del av norsk samfunn. 

Du trenger bare kjøre noen minutter vekk ifra sentrum så ser du hva jeg snakker om 

Nattbussen i Oslo kjører tom noen ganger. Det samme gjør flybussen.

Det vil ikke si at de ikke trengs for mange.

Jeg har null planer om å ta førerkort og billån for å få "gleden" av å flytte langt unna alt og alle.

I dag kan jeg gå til legen, mange sentre,naturen eller annet jeg måtte ønske.

Hvorfor bytte ut det med en halvtimes kjøring på butikken, førti til legen og to timer i kø på veien til jobb..? 

For deg er ikke kollektivt et krav, men for svært mange av oss er det selvfølgelig det.

Anonymkode: 32a63...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vet ikke folk at det er sentrum på bygda og? Det er mulig med  boligfelt og gåavstand til sentrale ting der og?

Ellers kan man ikke forvente kuk livsstil i bygda og by. Man flytter til et roligere liv. Slipper noe av stresset. Det burde friste! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vet ikke folk at det er sentrum på bygda og? Det er mulig med  boligfelt og gåavstand til sentrale ting der og?

Ellers kan man ikke forvente kuk livsstil i bygda og by. Man flytter til et roligere liv. Slipper noe av stresset. Det burde friste! 

Joda, det er kuk å få på bygda også.

Anonymkode: d9685...c9b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

*Lik*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det må finnes relevant jobb hvis man skal flytte dit. Det gjør det ofte ikke, med mindre man f. eks. er lærer, sykepleier eller noe annet som finnes "over alt".

Anonymkode: d6c2e...5cc

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.19):

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

Merkelig påstand, jeg bor på bygda, alt som legges ut av hus her er solgt på 2 uker. Utleieboliger er leid ut på timer vanligvis. Det er selvsagt bygder der få vil bo, men absolutt ikke alle steder.

Jeg flyttet fra Oslo for 17 år siden. Har heldigvis en jobb som gjør at jeg slipper å være på samme kontor hver dag, og har stor frihet til reise i jobb. Kan ikke fordra å ha lengre opphold i byer med bare asfalt, glass og betong. Og all støyen hele tiden. Herlig på landet! 

Anonymkode: 4e912...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.25):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

Uenig i dette. Mitt inntrykk, som en som flyttet fra "storby" til bygde-Norge er å bli godt mottatt. Jeg tenker at de som stadig rakker ned på "bygdesladder og bygdedyr" kanskje skal gå litt i seg selv og sin egen adferd.

Anonymkode: 53dab...262

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Uenig i dette. Mitt inntrykk, som en som flyttet fra "storby" til bygde-Norge er å bli godt mottatt. Jeg tenker at de som stadig rakker ned på "bygdesladder og bygdedyr" kanskje skal gå litt i seg selv og sin egen adferd.

Anonymkode: 53dab...262

Joda om du er en normalvektig kjernefamilie der begge jobber, helst i kommunen og barna driver med ski på vinteren og fotball på sommeren eller spiller i korps så kan det gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...