Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er som det er. 

Det er faktisk vanskelig å passe inn på bygda. Og ikke nødvendigvis fordi tilbudene er for dårlige, men forholdene er altfor snevre og små

Enten må en vere slik, eller så må en vere slik, og det er lite variabler før en enten ikke er slik, eller slik

Selv bor jeg på en plass på bygda der det er mye kultur, og mye god kultur. Det er musikere og teaterfolk og ellers endel intellektuelle. Og fjellgeiter og turfolk, og motorsykkelklubb og bil. Og fotball.  Herregud som jeg hater fotballen, den ødelegger vennskap helt fra miniputt-stadiet i alle bygder, trening 3 ganger i uka og turneringer rundt halve fylket hele året, alle skal med, men egentlig bare de som er best.. - resten ( 2-3 stk, er jo ikke så mange på bygda) blir luka ut i 3 klasse, desse blir gående å stane alene til de skal på videregående og kan endelig flytte ut. 

Og det er bønder og jegere og sauer og kyr. 

Men, liker en dyra best, så skal en vere akkurat "slik" , jeg liker dyra, men er ikke helt "slik" , er ikke bonde, har ikke plass til sau. 

Liker en teater og musikken best, så skal en vere akkurat "slik", - jeg liker teater og musikk, men jeg er ikke akkurat "slik", så får ikke innpass der heller.

Kort sagt, vi har ei gruppering som liker best å bli fulle på øl, da må du kun drikke øl, så har vi ei gruppering som liker best rødvinen, da serveres det kun rødvin. 

Vi har dyre oster som lukter ekkelt i ene gjengen, og ostepop hos den andre. Begge deler smaker høgg. 

Så har du de som ikke drikker, men de springer enten på fjellet eller er med i en sykkelklubb 

Og da er det skikkelig teit å vere den som kun drikker vann og kaffi og som ikke liker sykkel eller topptur. 

Har du ikke mc lappen eller liker å skur på ett gammelt bilvrak, så er utenforskapen komplett. 

En finner på en måte ikke gjengen sin, dette selv om tilbudene er der i alle former og varianter på bygda, for alt blir så fryktelig snevert og forholdene for små. En sitter ofte igjen med den årlige basaren som eneste kilde til menneskelig kontakt som ikke i befatter å vere rett, men da har du ingen å sitte med, fordi alle de andre er akkurat "slik" og har ikke plass til en "slik" ved bordet. 

Anonymkode: d8e6d...ed4

Her høres det ikke ut som det er bygden som er problemet.

Anonymkode: d9685...c9b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Kuer

Hvordan er kuer et tilbud?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Essensen er forskjellig. 

Muligheter trenger ikke være slik man n får ",oppi hendene", muligheter er også slik man skaper selv. Slik det ligger til rette for. 

Anonymkode: 5a181...d64

Muligheter finnes i flere former, og uansett hvrm av dem vi snakker om så finnes de i større grad i byen

Anonymkode: 63d38...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Muligheter finnes i flere former, og uansett hvrm av dem vi snakker om så finnes de i større grad i byen

Selvsagt ikke. Noen muligheter utlukker byen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.08):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Å, for et eventyr det høres ut som!

Slik er det selvfølgelig ikke. Her hvor jeg bor er det få boliger til salgs, og de som selges selges for blodpris til Airbnb- spekulanter. Andre tviholder på nedarvede feriehus fordi det er sååå fint på bygda …3 uker hver sommer. Resultater: Du kan få deg jobb her, men du kan se langt etter å eie noe hvis du ikke tilfeldigvis er veldig pengesterk. Kulturlivet er naturligvis elendig sammenlignet med byen, men det er gjerne ikke derfor man flytter til bygda heller. Verre er det at det blir stadig lengre vei for å få helsehjelp. Det er 2,5 timer å kjøre til nærmeste større sykehus, 30 min til nærmeste sykehus uten akuttmottak. Dette sykehuset har blitt truet av nedlegging i flere tiår allerede - En direkte konsekvens av AP og Høyres sentraliseringspolitikk. Det er heller ingen ambulanse stasjonært i området (nærmeste 30 min unna), og politikontoret er i praksis ubemannet. Funksjoner som psykolog, kjeveortoped, kiropraktor mm må man reise en time for å oppsøke. Men vi har fin natur, da.

Så joda. Sett at du får ordnet deg en bolig, så er livet på bøgda er tipp topp - så lenge du er frisk og rask og klarer deg selv.

Anonymkode: 143f1...73e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri flyttet til en bygd uansett hvor mye jobb det var der. Det passer ikke min livsstil og det er ikke den barndommen jeg ønsker å gi mine barn. 

Anonymkode: 5f2a9...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville aldri flyttet til en bygd uansett hvor mye jobb det var der. Det passer ikke min livsstil og det er ikke den barndommen jeg ønsker å gi mine barn. 

Anonymkode: 5f2a9...932

Barn og ungdom har mye bedre av en oppvekst i en bygd/tetsted (over en viss størrelse og med div.tilbud) enn i en by.                          Flyttet tilbake til bygda da vi skulle stifte familie.

Anonymkode: 80fa0...246

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 18.24):

Selvsagt ikke. Noen muligheter utlukker byen.

Som hva da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som hva da?

Alt som har med space rundt seg f.eks. Trygghet,tillit,kunne sette fra seg noe uten at det blir stjålet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.08):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Sånn er det jo ikke, jobbene står ikke å venter. Boligfelt er det også. Internett kan være utbredt så å ta med seg en jobb er mulig. Fritidsaktivitetene er vel også begrenset og jeg vil ikke anbefale barn på bygda om en ikke er godt innenfor malen.

Bygdedyret er høyst reelt og oppegående.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet tilbake til bygda i nord etter 12 år i Oslo. Har aldri angret. Det samme gjorde mange av mine venner, flyttet hjem etter studier og noen arbeidsår borte. Nå er det våre voksne barn som flytter hjem etter studier. Så da må det jo være bra her 🙂.

Nå er dette Målselv/Bardufoss. Mange arbeidsplasser bl.a pga Forsvaret. Grei utskifting av folk, pga Forsvarsfamilier som flytter til og fra. Direktefly til Oslo tre ganger daglig, tar 1 t og 40 min. De fleste har kort vei på jobb, sånn ca 15 min er veldig vanlig. Ingen kø. Trygt og godt. Det negative er f.eks at det er mangel på boliger til salgs her, så man må nesten bygge selv. 

Selvfølgelig har vi dårlig med butikker og restauranter. Men har inntrykk av at de fleste reiser mye, i helger, langhelger og ferier. Så man reiser for hotelliv, restauranter, shopping, konserter og annet som mangler her. Det tar 1 t og 40 min å kjøre til Tromsø, så mange er ofte der. Folk flest har god økonomi.

Anonymkode: aedf2...3cf

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Covid burde jo ha vært en "ny vår" for Bygda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alt som har med space rundt seg f.eks. Trygghet,tillit,kunne sette fra seg noe uten at det blir stjålet. 

Hæ? 

Du påstod at det var miligheter som var eksklusivt tilgjengelig på bygda, og når jeh spør om eksempel, så svarer du "space rundt seg og trygghet? 

Kjære vene. Prøv igjen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg gå ut døra og ha 20 kulturtilbud innenfor 100 meter?

Ikke det? Da sier vi nei takk.

Anonymkode: a3219...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å bo et sted hvor man trenger bil for å komme seg rundt på en praktisk måte! 😆

Anonymkode: a3219...278

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser jo at jeg bor på bygda, men det er likevel lokaltogavstand fra Oslo. Her er det et par matbutikker og Nille og 80 % pendler. Skoler blir lagt ned i kommunen og ting sentraliseres. Alt utenom noe idrett og mat må vi ut av bygda for.   Jeg savner veldig å bo i byen, men bosatte meg her for dwt var pendleravstand og billige boliger, andrer veldig på at vi ikke kjøpte mindre og mer sentralt og heller kunne solgt/kjøpt oss oppover. Bo i bygd selv uten pendleravstand hadde vært helt uaktuelt.  Begge ungene har valgt å pendle ut av bygda og valgte vgs mange mil unna, for trist med vgs her.

Anonymkode: 58a5e...3f2

Skrevet (endret)

Selv er jeg spesialsykepleier, og jobber sentralt i Oslo på en avansert og høyt spesialisert avdeling.

Hvis vi skulle flytte hjem til der mannen min er fra, hadde det vært 45 minutter i godvær å kjøre til det nærmeste sykehjemmet.

Personlig tenker jeg at man kan på ingen måte sammenligne avansert medisinsk behandling med å jobbe på et sykehjem. Hører ofte argumentet «du er sykepleier, du kan jobbe hvor som helst». Nummer 1; nei. Nummer 2; jeg kan jobbe på sykehjem eller i hjemmetjenesten. Det er ikke et fleksibelt arbeidstilbud innen mitt yrke, spør du meg.

Så det finnes ikke spesielt gode jobbtilbud på bygda for sykepleiere engang. Det er det for det meste de store byene som har. 

Endret av Nuttery
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som hva da?

F.eks skogsarbeider og bonde.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? 

Du påstod at det var miligheter som var eksklusivt tilgjengelig på bygda, og når jeh spør om eksempel, så svarer du "space rundt seg og trygghet? 

Kjære vene. Prøv igjen

Du må lese anonymkoder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hæ? 

Kjære vene. Prøv igjen

Du har spurt,jeg har svart. Takk for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...