Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen har jo ser nå på staysmann. Beste stedet han får mat er nå på Dokka  ut fra hva han har lagt ut på sosiale medier.  Og det regnes nå som bygda

Anonymkode: 64224...765

Jeg forstår at dette får meg til å høres snobbete ut, men det at Staysman liker et spisested på Dokka er ikke bevis på at bygda ikke mangler restauranter. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og det sier mer om deg enn bygda. 

Anonymkode: 5a181...d64

Ja, det sier at jeg liker restauranter, konserter og liv og røre og at jeg ikke vil bo på bygda. 

I tillegg mangler bygda jobbtilbud som passer for meg. 

Jeg tror det er mange som tenker som meg (det bor tross alt lite folk på bygda i Norge) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det sier alt om holdninger. Man mangler ting fordi ingen er så dum at man tror byen og bygda har det samme. Men man kan ikke si bygda ikke har tilbud og muligheter. Da er man forutinntatt. 

God du i alle fall forstår det da, at man IKKE har samme tilbud på bygda. Det var i grunnen hele poenget. 

At du er fornøyd med en kafe du synes er bra, er fint for deg, men det forandrer ikke premissene i denne tråden.

Byen: kulturtilbud, helsetilbud, utdanningsmuligheter, boligmarked, jobbmuligheter

Bygda: langt mindre av alt over.

Anonymkode: 63d38...45a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolene er dårlige for de har ikke de beste lærerene. Og hvis en lærer er syk stjeler rektor en lærer som er bestemt for spes per time, så mister det barnet spes ped timen. 

Anonymkode: e36ee...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolene er dårlige for de gjør generelt lite med mobbing.

Hvor? Byen eller bygda?

Men det er i allefall mye mer å velge av når det gjelder utdanningstilbud i byen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men man kan ikke si bygda ikke har tilbud og muligheter. Da er man forutinntatt. 

Man er ikke forutinntatt bare fordi man peker på en kjensgjerning. Man er realist.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolene er dårlige for de har ikke de beste lærerene. Og hvis en lærer er syk stjeler rektor en lærer som er bestemt for spes per time, så mister det barnet spes ped timen. 

Dette tror jeg ikke er spesifikt for verken by eller bygd, men et symptom på ressursmangelen i norsk skole.

Men igjen: ja, langt mer å velge i når det gjelder utdanning på alle nivåer i byene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Hvis du vil jobbe i eldreomsorgen, ja?

Finnes jo knapt nok arbeidsplasser i bygda. 

Derfor de fleste må pendle til nabokommunene.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Der sønnen jobber er de nå over 350 personer  industriparken passert 2000, og trenger flere, andre bedrifter er de over 100. Oppe på det kommer det de trenger uten fra renholdere, kontoransatte, kantine, ingeniører, regnskap, sjåfører, så har en slakteri, tine, sykehus, skoler, butiker, politi, alt dette trengs, og ser nå ofte de søker etter folk med forskjellige ting: leger, sykepleiere,  regnskap, barnehage, alt for å kunne drive. Og fleste pendler da fra mindre stedet og ditt de jobber.

Og ingen av de jobbene du lister opp kan jeg eller kona mi jobbe med. 😉 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne bodd på bygda egentlig, et hyggelig og naturvakkert sted, men i min jobb går ikke det.

Er selv fra Oslo, høyt utdannet i en jobb der mange folk oppsøker meg fysisk på kontoret hver uke. Ikke egnet for møter på skjerm. Det er også ofte jeg kjenner markante kulturforskjeller når jeg er omkring i Norge, så jeg er ikke helt sikker på at jeg ville trivdes der i lengden. Kulturforskjellene går på hva som snakkes om, hva man gjør, hvordan dagene ser ut, hva man er opptatt av.

Anonymkode: 21ffb...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

God du i alle fall forstår det da, at man IKKE har samme tilbud på bygda. Det var i grunnen hele poenget. 

At du er fornøyd med en kafe du synes er bra, er fint for deg, men det forandrer ikke premissene i denne tråden.

Byen: kulturtilbud, helsetilbud, utdanningsmuligheter, boligmarked, jobbmuligheter

Bygda: langt mindre av alt over.

Nei ,feil! Bygda mangler ikke tilbud,den har ANDRE tilbud. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (28 minutter siden):

Man er ikke forutinntatt bare fordi man peker på en kjensgjerning. Man er realist.

Nope,der er jeg ikke enig. Bygda er ikke en stor smørje,hver bygd er unik. Og du er forutinntatt når du ikke ser det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

Her i distriktet blir husene solgt ganske fort, - stor mangel på bolig, og ingen leier ut tomme hus fordi slekta bruker de ei uke om sommeren, en kunne nok få leid ut alt bare det har tak 

Vi bor ikke på ett spesielt spennende område, men har noen nisje-arbeidsplasser og dermed kanskje mer variasjon i yrkesgrupper, ellers ikke hverken bynært eller med ett vell av spennende turmål. 

Anonymkode: d8e6d...ed4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nope,der er jeg ikke enig. Bygda er ikke en stor smørje,hver bygd er unik. Og du er forutinntatt når du ikke ser det. 

Det er en kjensgjerning at ALLE bygder har færre tilbud og mindre mangfold enn ALLE byer. Dette er en kjennsgjerning, så kan alle bygder får lov til å være enfoldige på sin unike måte innenfor denne ubestridelige rammen.

Mange liker dette, og det er deres prerogativ. Fakta er likevel fakta.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

Slik er det ikke overalt. Det er NOEN folk som er slike, og de finnes på bygda, i byen, på jobb, blant foreldrene til barna i klassen til ditt barn osv. Det er bare det at en merker det kanskje bedre noen steder på bygda. Jeg har bodd i boligblokk i byen, hvor det var 3 sladrekjerringer som ikke lot noen gå glipp av hva andre naboer gjorde osv. 

Anonymkode: 5af15...5b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Det er en kjensgjerning at ALLE bygder har færre tilbud og mindre mangfold enn ALLE byer. Dette er en kjennsgjerning, så kan alle bygder får lov til å være enfoldige på sin unike måte innenfor denne ubestridelige rammen.

Mange liker dette, og det er deres prerogativ. Fakta er likevel fakta.

Færre, men mangler ikke tilbud. Altså ikke verken fakta eller kjensgjerning.

Anonymkode: d9685...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg.

Dette er faktisk ikke alles våte drøm.

Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Ikke min erfaring. For min del vil det å bo på bygda innebære 100% hjemmekontor. Og nei, alt kan ikke startes på bygda siden det er vanskelig å finne kvalifisert arbeidskraft. Det bekrefter du jo egentlig selv dersom det stemmer at "jobbene står og venter".

Så hva venter DU på? 

At folk skal slutte å mase om bygda.

Jeg har prøvd å bo på bygda og jeg hatet det, hver eneste dag.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Færre, men mangler ikke tilbud. Altså ikke verken fakta eller kjensgjerning.

At det er færre tilbud er en kjensgjerning.

Hvorvidt det mangler tilbud er en individuell vurdering.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (3 timer siden):

Bygda er stort sett kjedelig, det er begrenset med kulturtilbud, lite restauranter og konserter.

I tillegg er det mye sladder og misunnelse. Jeg ville aldri i livet ha bodd i en bygd. 

Det stemmer, bodde min først 18år på bygda.

Det er et sted man kan dra etpar ganger i året som avkobling mens man besøker slekt.

Anonymkode: a8b26...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (8 minutter siden):

At det er færre tilbud er en kjensgjerning.

Hvorvidt det mangler tilbud er en individuell vurdering.

Nettopp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor på bygda og skrikker etter folk i industrien.  Og ca 2 timer til Oslo hvis en absolutt må ditt🤣 her har en del hus begynt å øke pga folk har funnet ut de kan pendle til oslo🙈

2 timer en vei og "funnet ut av de kan pendle til Oslo"? Hvem er det som orker en reisevei på 4 timer om dagen egentlig? Det er ikke holdbart i lengden. Har man små barn så ser man dem jo aldri i ukedagene, kanskje bare en time om man er heldig mandag-fredag. Høres forferdelig ut.

Jeg pendlet Moss-Oslo i to år en del år tilbake, og det var et jævla mareritt. Jobbet ikke akkurat på jernbanestasjonen Oslo S heller, så jeg måtte videre derfra når jeg kom med toget. Og når jeg kom hjem til Moss, måtte jeg håpe på at matebussen ikke hadde kjørt fra det nesten alltid forsinkede rutetoget, for det tok 40 minutter å gå hjem fra togstasjonen i Moss. Et helvete å pendle. Følte jeg brukte all min fritid hele hverdagsuka på å sitte på enten buss, t-bane eller tog... eller måtte gå.

Anonymkode: 3ca3e...2d7

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...