Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som "bygdaboer" oppfatter jeg det som at vårt samfunn bevisst avfolker bygdene. 

Skoler legges ned, helsetilbud er langt unna osv.

Jeg oppfordrer barna mine til å bosette seg et sted det norske samfunnet ønsker ta folk skal bo (altså et sted med jobber, helsetjenester, skoler osv), ikke på vårt hjemsted.

Jeg kommer til å "flytte etter" når de blir voksne jeg også. Ser for meg at vi endre opp i Oslo-området alle sammen om 10 år +

TS sitt innlegg kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i.

Anonymkode: 63d38...45a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

Det var da voldsomt til generalisering. Det finnes faktisk en mellomting mellom grisebygda langt ut i gokk med "4 hus og fellesdriter" og Oslo, tro det eller ei.

Anonymkode: 80fa0...246

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken bygd det er snakk om, vil påstå at de fleste bygder har minimalt med jobbmuligheter. Kanskje en lærer stilling og butikkmedarbeider, men det er ikke snakk om at det er fult av stillinger som bare står og venter. 

Anonymkode: aa694...ccb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (6 minutter siden):

Dette narrativet om at "statlige arbeidsplasser kan flyttes dit" må jo slutte. Hvor folk ønsker å bo er meget sammensatt. Det handler mye om jobb, men det handler også om familie og nettverk. Så selv om arbeidsplassen min flyttet fra Oslo sentrum til utpå bygda, så flytter jo ikke jobben til kona mi dit, eller resten av familien og nettverket mitt dit. Det er bedre å bo dyrere der jeg har familie og nettverk, enn å bo i et billig og svært hus i ingenmannsland.

Og nei, jobbene står ikke der og venter. Min type jobb finnes knapt utenfor byene. 

Vel, det er ikke så mange som jobber i industrien. Og 2 timer er ikke "pendleravstand". Jeg kan ikke bruke fire timer til og fra jobb hver dag. 

Det er lov å bruke hodet, og tenke lenger enn nesetippen sin.

Der sønnen jobber er de nå over 350 personer  industriparken passert 2000, og trenger flere, andre bedrifter er de over 100. Oppe på det kommer det de trenger uten fra renholdere, kontoransatte, kantine, ingeniører, regnskap, sjåfører, så har en slakteri, tine, sykehus, skoler, butiker, politi, alt dette trengs, og ser nå ofte de søker etter folk med forskjellige ting: leger, sykepleiere,  regnskap, barnehage, alt for å kunne drive. Og fleste pendler da fra mindre stedet og ditt de jobber.

Anonymkode: 64224...765

• Liker 1
Skrevet

Bygda er stort sett kjedelig, det er begrenset med kulturtilbud, lite restauranter og konserter.

I tillegg er det mye sladder og misunnelse. Jeg ville aldri i livet ha bodd i en bygd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter.

Jeg bor nå i en mindre by/stor bygd alt ettersom hvor man tegner "bygrensa"
Og min erfaring etter 15 år i storby.
Bydyret er så mye jævligere en bygdedyret.
I borettslaget jeg bodde i (over 500 boenheter) var Bydyret ekstremt aktivt.
Man ble konstant overvåket av flere naboer som sladra og fant på renspikka løgn og spredde om folk dem ikke likte.
Gikk så langt at dem måtte få kastet ut en beboer (tok LANG tid, men leiligheten ble tvangssolgt til slutt)

Opplevde også mye sladder på kafeer/kaffebarer
Spess om det var mye barnevogner.
Gud hvor mye drittslenging det var blant nybakte mødre i 30årene.

Trives mye bedre med bygdedyret en bydyret.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der sønnen jobber er de nå over 350 personer  industriparken passert 2000, og trenger flere, andre bedrifter er de over 100. Oppe på det kommer det de trenger uten fra renholdere, kontoransatte, kantine, ingeniører, regnskap, sjåfører, så har en slakteri, tine, sykehus, skoler, butiker, politi, alt dette trengs, og ser nå ofte de søker etter folk med forskjellige ting: leger, sykepleiere,  regnskap, barnehage, alt for å kunne drive. Og fleste pendler da fra mindre stedet og ditt de jobber.

Kan og plusset på reiseliv, militære trenger folk

• Nyttig 1
Skrevet
jor67 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det et krav? Jeg vet ikke om du har sett norsk geografi, det er lange strekninger mellom ting uten mennesker og bussforbindelse for å kjøre 2 personer er litt overkill. Derfor er bilen en naturlig del av norsk samfunn. 

Du trenger bare kjøre noen minutter vekk ifra sentrum så ser du hva jeg snakker om 

Det er dyrt å ha bil og har man ungdommer som bor hjemme f eks er det kjekt for de å komme seg rundt selvstendig uten å måtte få mamma til å kjøre. og hva gjør man om det skjer noe med bilen? Ikke alle verksted låner deg bil så ja da får man et problem om det ikke er andre alternativ .

Og vet du det hadde kanskje vært flere passasjerer om bussen gikk oftere. Kanskje folk i større grad hadde latt bilen stå. Billigere busdpriser evt gratis hadde og hjulpet

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Her var det mange luftslott. Mye av det som skrives i HI stemmer overhodet ikke etter min erfaring.

Jeg tror at mange på bygda antar at alle Oslo-beboere ville ha flyttet til bygda dersom det ble etablert nye arbeidsplasser der. Byene har en del kvaliteter som bygda ikke har. Når noen bygder skriker etter arbeidskraft men likevel ikke får tilflytning, er det dessverre en tydelig indikator på at folk ikke vil flytte dit.

De siste 10 årene har jeg bodd og jobbet i bygd, småby og flere av de store norske byene. Da jeg til slutt etablerte meg i Oslo, var det et veldig bevisst valg fra min side ;) 

Kulturtilbudet er overlegent bedre enn det jeg fant på bygda, jeg har kort vei til fjord og natur og jeg opplever Oslo-folk er tolerante og kunnskapsrike. 

Den dagen jeg flytter herfra er det fordi jeg på grunn av økonomi. Og det gjelder også mange andre jeg kjenner.

Jeg har mye pent å si om bygda. Men jeg vil ikke bo der når jeg har mulighet til å bo i Oslo.

Dersom jeg ønsker ro og naturopplevelser kan har jeg tilbud om å låne hytte på bygda av et familiemedlem. Det gjør jeg ca. en helg i året, mer har jeg ikke behov for.

For meg er bolig i Oslo og mulighet til å låne hytte i distriktet en helt ideell kombinasjon.

Anonymkode: 8b448...39b

Jeg tror det finnes knapt et menneske i Norge som faktisk tror at alle i Oslo ville flyttet på bygda, uansett arbeidsplasser.

Anonymkode: d9685...c9b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (19 minutter siden):

Bygda er stort sett kjedelig, det er begrenset med kulturtilbud, lite restauranter og konserter.

I tillegg er det mye sladder og misunnelse. Jeg ville aldri i livet ha bodd i en bygd. 

Og det sier mer om deg enn bygda. 

Anonymkode: 5a181...d64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De ER jo mindre tilbud på bygda, det sier seg selv. 

Hvordan kan du påstå noe annet?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor sier det mer om vedkommende enn bygda fordi bygda mangler restauranter og slik

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er oppvokst på bygda og ønsket å tilby et større mangfold av impulser til mine barn. Jeg kunne alltids trivdes på bygda, men jeg er ferdig formet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Hvorfor sier det mer om vedkommende enn bygda fordi bygda mangler restauranter og slik

Noen har jo ser nå på staysmann. Beste stedet han får mat er nå på Dokka  ut fra hva han har lagt ut på sosiale medier.  Og det regnes nå som bygda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De ER jo mindre tilbud på bygda, det sier seg selv. 

Hvordan kan du påstå noe annet?

Det var jo ikke det du sa. Ja,det er mindre tilbud som er i byen, men det er mer av andre ting. Ingen har sagt at by og bygd er likt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og hva sier det da om vedkommende?

Anonymkode: d9685...c9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen har jo ser nå på staysmann. Beste stedet han får mat er nå på Dokka  ut fra hva han har lagt ut på sosiale medier.  Og det regnes nå som bygda

Alle bor da ikke på dokka. Der vi bodde før var det sånn hva skal man kalle det, kro. Da fikk man bare kjipas mat sånn storkjøkken mat som bare har blitt varmet opp. Enten det eller en pizza sjappe med kjip pizza

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Fordi det sier alt om holdninger. Man mangler ting fordi ingen er så dum at man tror byen og bygda har det samme. Men man kan ikke si bygda ikke har tilbud og muligheter. Da er man forutinntatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen har påstått at det ikke finnes gode restauranter som ligger landlig til. 

Men det vil være en her og en der.. lang i mellom.. og ingen av dem ligger nær meg for å si det sånn.

I byen har man utvalg og variasjon, man har kulturtilbud, konserter, helsetilbud, jobbmuligheter, utdanningstilbud, et fungerende boligmarked. Alt jeg ikke har her jeg bor på bygda. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolene er dårlige for de gjør generelt lite med mobbing.

Anonymkode: e36ee...65a

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...