Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Flintis skrev (1 time siden):

Joda om du er en normalvektig kjernefamilie der begge jobber, helst i kommunen og barna driver med ski på vinteren og fotball på sommeren eller spiller i korps så kan det gå bra.

Føler du møter dine egne fordommer i døren her.

Jeg er en singel person som har kjøpt en ødegård, og stortrives på bygden. Jeg er sikkert et samtaleemne, men det plager meg nada. Men jeg er opptatt av å være samarbeidsvillig og hyggelig. og jeg respekterer uskrevne regler. Som den eiendomslinjen som følger bekken, ikke den streken på prospektet som er to meter unna.  Jeg prøver å lære meg mest mulig om bygden både praktisk og historisk.

Så langt er det de eldste som har tatt meg under vingen, tross mine piercinger og tatoveringer.

Jeg er normalvektig, det hjelper kanskje /s

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
UltimateNothing skrev (53 minutter siden):

Føler du møter dine egne fordommer i døren her.

Jeg er en singel person som har kjøpt en ødegård, og stortrives på bygden. Jeg er sikkert et samtaleemne, men det plager meg nada. Men jeg er opptatt av å være samarbeidsvillig og hyggelig. og jeg respekterer uskrevne regler. Som den eiendomslinjen som følger bekken, ikke den streken på prospektet som er to meter unna.  Jeg prøver å lære meg mest mulig om bygden både praktisk og historisk.

Så langt er det de eldste som har tatt meg under vingen, tross mine piercinger og tatoveringer.

Jeg er normalvektig, det hjelper kanskje /s

Det er selvfølgelig morsomt at det er liv i den gården igjen. Du er singel, antagelig uten barn og de har ingenting å ta deg på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (5 timer siden):

Joda om du er en normalvektig kjernefamilie der begge jobber, helst i kommunen og barna driver med ski på vinteren og fotball på sommeren eller spiller i korps så kan det gå bra.

Har vokst opp på bygda, og då snakkar vi "ut i gokk" bygda. Og endte opp med å flytte til ei anna bygd for å etablere meg som vaksen :) Skulle gjerne flytta heim men der er begrensa med arbeid (som er bakdelen ofte med dei minste bygdene) og ikkje føreineleg med pendling, så flytta til ei bygd i nærheita av der mannen min er frå.

Så vi kjente altså ingen når vi flytta hit, og likevel har vi no eit flott nettverk 6 år etterpå sjølv om eg er litt overvektig samt hatar ski og fotball ;) Borna går ikkje på fritidsaktivitet heller sidan dei ikkje har funnet si interesse enda.

Mi erfaring er at bygda blir det du vil. Er du negativ, fordomsfull og forutintatt så blir det ei negativ oppleving. Men er du positiv, åpen for nye ting og villig til å ta ein del initiativ så vil du finne dine folk på bygda óg 😊

(Vi bur forøvrig 45 min-1 time frå Bergen berre, så kort avstand om vi ynskjer meir "kultur" som andre brukar som argument her. Men i det daglege har vi null behov for det, er vel utanfor kommunegrensa 1 gong i mnd kanskje 😊)

Anonymkode: f036c...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (6 timer siden):

Du glemte at barna helst ikke bør komme ut av skapet, at venner eller familiemedlemmer med annen hudfarge ikke bør komme på besøk spesielt ofte, at det aldri er lurt å bli venner med noen som er lite populære i bygda, at det er risikosport å anmelde overgrep utført av sambygdinger, melde omsorgssvikt til barnevernet eller lage oppstyr hvis barna blir mobbet. For det vil alltid være en "innfødt" på andre sida og da blir det fort stygt. Og sist men ikke minst: spis kjøtt og drikk alkohol. Er du ikke med oss på det, er du imot oss. Eller noe sånt. 

Anonymkode: 49e7d...12d

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du glemte at barna helst ikke bør komme ut av skapet, at venner eller familiemedlemmer med annen hudfarge ikke bør komme på besøk spesielt ofte, at det aldri er lurt å bli venner med noen som er lite populære i bygda, at det er risikosport å anmelde overgrep utført av sambygdinger, melde omsorgssvikt til barnevernet eller lage oppstyr hvis barna blir mobbet. For det vil alltid være en "innfødt" på andre sida og da blir det fort stygt. Og sist men ikke minst: spis kjøtt og drikk alkohol. Er du ikke med oss på det, er du imot oss. Eller noe sånt. 

Det med skapet har blitt mye bedre, Hudfargen går nok bra, de får jobb. Barnevernet ol er i lomma på bygdedyret. Altids behov for en sjåfør, så det går nok bra. Har ikke hørt om kjøtt eller slikt, bortsett fra reaksjoner på skolematen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.08):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Anonymkode: 5a181...d64

Det var jo en liten oppgang under pandemien, da bygda ble synonymt med frihet og fleksibilitet og Oslo med fengsel, men så dabbet det litt av igjen etter gjenåpningen.

AnonymBruker
Skrevet

Bygda er best. Bytter den ikke mot noe.

Anonymkode: d9685...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (5 timer siden):

Det med skapet har blitt mye bedre, Hudfargen går nok bra, de får jobb. Barnevernet ol er i lomma på bygdedyret. Altids behov for en sjåfør, så det går nok bra. Har ikke hørt om kjøtt eller slikt, bortsett fra reaksjoner på skolematen.

Da er din bygd heldigvis annerledes enn min bygd. En gang hadde jeg besøk av en "neger" (eller vietnameser som jeg ville sagt hvis jeg ikke rett og slett hadde tenkt at han fint kunne blitt beskrevet ganske enkelt som en ung mann hvis noen hadde behov for å kommentere besøket mitt). Det begynner å bli mange år siden, men folk snakker om det enda. Vi gikk tur sammen, skjønner du, sammen med hunden hans. Og det var visst...galt? Viktig? Suspekt? Frivolt? Det var i hvert fall noe. Og en mulig grunn til at jeg visstnok har vært "gravid med en neger fra Oslo" med jevne mellomrom de siste 20 åra. Det har aldri dukka opp noen unge, dog, så jeg må vel ha klippekort på abortavdelingen snart... Men det verste er uansett at jeg ikke drikker. Og ikke spiser kjøtt. I den rekkefølgen, for grøftefylla er det som skiller folk fra "byfolk". 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg har bil og hjemmeboende barn så er bygda best 🙌

Anonymkode: 1ac70...cbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.08):

Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Jeg har mye familie på bygda. Ut i fra hva de og nærmiljøet skriver på Facebook, så ligger de 100 år bak folk i byene i tid. Misforstå meg rett, jeg elsker å besøke familien, og har tilbragt utallige ferier der, men å flytte dit? Aldri i livet. 

Anonymkode: bbd3a...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mye familie på bygda. Ut i fra hva de og nærmiljøet skriver på Facebook, så ligger de 100 år bak folk i byene i tid.

Misforstå meg rett, jeg elsker å besøke familien, og har tilbragt utallige ferier der, men å flytte dit? Aldri i livet. 

Anonymkode: bbd3a...3b2

"100år bak i tid", hva mener du med det.Vi har ikke byens stress og takk og pris for det. Vi har på ingen måte tenkt å etterligne byen. Hvorfor skulle vi det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"100år bak i tid", hva mener du med det.Vi har ikke byens stress og takk og pris for det. Vi har på ingen måte tenkt å etterligne byen. Hvorfor skulle vi det? 

Den du siterer sier ingenting om at bygda skal etterligne byen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den du siterer sier ingenting om at bygda skal etterligne byen.

Ikke mitt poeng så venter på at vedkommende svarer . Ikke greit å slenge ut påstander uten å forklare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg prøvd. Bodde langt utpå bygda oppi Nordland i flere år og det er det verste valget jeg har tatt i hele mitt liv. Lønna i industrien er langt under snittet, det er langt å kjøre til absolutt alt, og jeg gikk glipp av alle de sosiale og kjæreste relasjoner jeg skulle hatt i 20 årene.

Det er rimeligere boliger ja, men med dyrere reise og lavere lønn er det ikke noe å spare på det.

Anonymkode: 1db59...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 9.19):

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

Jepp. Ene stedet jeg bodde var det en lærling som jeg jobbet sammen med som kjøpte seg en leilighet der. Så gikk hjørnesteinsbedriften som nesten hele stedet jobbet på dukken og han kunne ikke selge...

Anonymkode: 1db59...741

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 23.27):

Ei lite grisebygd på indre Sørlandet du snakker om ?  Jo, det finnes vel noen sånne fortsatt.  Men for de fleste "bygder"/distrikts-Norge er ikke lenger dette noe stort problem. Mye har skjedd ila. de 2-3 siste tiår.  (Jo, jeg vet unntak finnes her som med alt annet)

Anonymkode: 80fa0...246

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Flintis skrev (På 6.10.2025 den 17.42):

Det er selvfølgelig morsomt at det er liv i den gården igjen. Du er singel, antagelig uten barn og de har ingenting å ta deg på. 

Jeg har voksne barn, de bor ikke her men er stadig innom. Det snakkes garantert om meg (jeg føler det er ganske normalt i små samfunn), men jeg tror at fordi jeg er lærevillig, respektfull, omgjengelig og ikke har masse penger, så er det lettere å godta meg. Jeg måtte be om utsettelse på betalingen for brøyting i vinter, det var nada problem. De vet jeg gjør opp for meg, og her omkring har folk flest ganske stramme budsjetter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 14.03):

Jeg er fra bygda, og skal aldri tilbake. Det er flere grunner til det:

- Lite tilbud, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg er fra en "kulturbygd", men jeg ønsker likevel å kunne velge hvilke konserter jeg dra på - ikke å "måtte" gå på Jørn Hoel fordi det er det eneste som skjer.

- Mangel på jobbmuligheter som er relevante for meg. Jeg har drømmejobben, den finnes bare i hovedstaden. Det er ett fett for meg hvor mange leger, sykepleiere, industriarbeidere og lærere som trengs andre steder så lenge det ikke er det jeg jobber med.

- Jeg liker byen. Liker anonymiteten, liker de gamle, skjeve murgårdene fra 1890, liker å gå rundt i bygatene og samtidig ha ekstremt kort vei til marka, sjøen og alt tenkelig friluftsliv, golf, hjemmekamper med fotballlklubben min. Det er såre enkelt å komme seg rundt. Til fots, med trikken, med bussen, med taxi (som det er flere enn to av), med bil så lenge jeg har egen parkering.

- Alle vennene mine bor også i Oslo. Det er her jeg har funnet mine likesinnede. Ikke alle drømmer innerst inne om å ha stor hage og langt til nærmeste nabo. Jeg har vokst opp sånn, og det er det siste jeg ønsker meg i livet. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at ikke alle ønsker det samme i livet. 

Anonymkode: b4a1d...774

Jeg er også fra bygden, men jeg hater den fordi det er så mye sladder og hat. Snakker du med en person på en hyggelig måte, er det flere som ghoster deg fordi du har snakket med denne personen. Ryktene flyr og alle mener de vet alt om deg. Jeg drar til bygden for å besøke min mor, men jeg blir faktisk kvalm hver gang jeg skal inn der. Min mor er koselig og snill, men disse andre menneskene holder jeg ikke ut.

Kulturtilbudet der inne er konsert med Songlaget og skolekorpset. Av og til er det countrykonserter og det er det.

Anonymkode: 160d2...be5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 23.27):

Jeg svarer deg med samme svaret som jeg ga den jeg svarte på over her.

Jeg er også fra bygden, men jeg hater den fordi det er så mye sladder og hat. Snakker du med en person på en hyggelig måte, er det flere som ghoster deg fordi du har snakket med denne personen. Ryktene flyr og alle mener de vet alt om deg. Jeg drar til bygden for å besøke min mor, men jeg blir faktisk kvalm hver gang jeg skal inn der. Min mor er koselig og snill, men disse andre menneskene holder jeg ikke ut.

Kulturtilbudet der inne er konsert med Songlaget og skolekorpset. Av og til er det countrykonserter og det er det.

Anonymkode: 160d2...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...