Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor på bygda, i en industrikommune. 30 min fra sentrum, 2 naboer og null busstilbud. Bra med kulturtilbud og shoppingmuligheter. 1 t med bil til nærmeste storby om jeg har behov for mer. Bra med jobbmuligheter, men kommunen har dårlig tilbud til ungdommer og eldre. Kunne aldri tenkt meg å flytte lengre ut på bygda eller i en storby, tenker at jeg har alt innen en akseptabel rekkevidde nå 😃

Anonymkode: 1df03...e29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra bygda, og skal aldri tilbake. Det er flere grunner til det:

- Lite tilbud, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg er fra en "kulturbygd", men jeg ønsker likevel å kunne velge hvilke konserter jeg dra på - ikke å "måtte" gå på Jørn Hoel fordi det er det eneste som skjer.

- Mangel på jobbmuligheter som er relevante for meg. Jeg har drømmejobben, den finnes bare i hovedstaden. Det er ett fett for meg hvor mange leger, sykepleiere, industriarbeidere og lærere som trengs andre steder så lenge det ikke er det jeg jobber med.

- Jeg liker byen. Liker anonymiteten, liker de gamle, skjeve murgårdene fra 1890, liker å gå rundt i bygatene og samtidig ha ekstremt kort vei til marka, sjøen og alt tenkelig friluftsliv, golf, hjemmekamper med fotballlklubben min. Det er såre enkelt å komme seg rundt. Til fots, med trikken, med bussen, med taxi (som det er flere enn to av), med bil så lenge jeg har egen parkering.

- Alle vennene mine bor også i Oslo. Det er her jeg har funnet mine likesinnede. Ikke alle drømmer innerst inne om å ha stor hage og langt til nærmeste nabo. Jeg har vokst opp sånn, og det er det siste jeg ønsker meg i livet. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at ikke alle ønsker det samme i livet. 

Anonymkode: b4a1d...774

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Det er en kjensgjerning at ALLE bygder har færre tilbud og mindre mangfold enn ALLE byer. Dette er en kjennsgjerning, så kan alle bygder får lov til å være enfoldige på sin unike måte innenfor denne ubestridelige rammen.

Mange liker dette, og det er deres prerogativ. Fakta er likevel fakta.

Mange byfolk omgåes allikevel kun sine egne og velger ut aktiviteter som passer egne interesser. Det er ikke givet at folk som tilfeldigvis bor i by er mer åpne.

Anonymkode: b860d...5ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skolene er dårlige for de har ikke de beste lærerene. Og hvis en lærer er syk stjeler rektor en lærer som er bestemt for spes per time, så mister det barnet spes ped timen. 

Anonymkode: e36ee...65a

Dette er jo felles for hele landet, men som en som har gått på både små, mellomstore og digre skoler kan jeg fortelle deg at de i storbyen var verst. Vi ble ivaretatt og godt kjent med alle ansatte på de små.

Ellers må man huske på at dugnadsånden ofte er større i bygdene. Det kan veie opp for en god restaurant når 3 lokale ildsjeler fyrer opp grill og lager felles tilstelning for de rundt f.eks. 

Her jeg bor har vi en liten bygd kort tid unna,  men som må pendles til med båt. Der deltar de ikke på felles, store arrangementer i sentrum fordi de lager det så mye mer koselig selv der de er. Alle som kan gå deltar, og kan de ikke gå blir de som regel dratt med av en behjelpelig nabo uansett. Er noen syke stiller de andre opp, de holder liv i lokalbutikken og de prøver hele tiden å fornye seg, særlig for å tiltrekke seg unge familier som kan videreføre et flott sted. Hadde gladelig bodd der om jeg kunne ha hjemmekontor, men ønsker ikke å pendle.

Bygd er mer enn sladder og innavl folkens. 

Anonymkode: 7a08f...2ad

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei ,feil! Bygda mangler ikke tilbud,den har ANDRE tilbud. 

Anonymkode: 5a181...d64

Nei, det er færre tilbud.

Hva mener du man har tilbud om på bygda, som man ikke finner i byen? 

Anonymkode: 63d38...45a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nope,der er jeg ikke enig. Bygda er ikke en stor smørje,hver bygd er unik. Og du er forutinntatt når du ikke ser det. 

Unik i den forstand at noen har en pizzeria og andre en kinarestaurant, mener du?

Småplasser rundt omkring er forskrekkelig like.. Fellestrekket er LITE tilbud innen kultur, helse, utdanning osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fra bygda, og skal aldri tilbake. Det er flere grunner til det:

- Lite tilbud, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg er fra en "kulturbygd", men jeg ønsker likevel å kunne velge hvilke konserter jeg dra på - ikke å "måtte" gå på Jørn Hoel fordi det er det eneste som skjer.

- Mangel på jobbmuligheter som er relevante for meg. Jeg har drømmejobben, den finnes bare i hovedstaden. Det er ett fett for meg hvor mange leger, sykepleiere, industriarbeidere og lærere som trengs andre steder så lenge det ikke er det jeg jobber med.

- Jeg liker byen. Liker anonymiteten, liker de gamle, skjeve murgårdene fra 1890, liker å gå rundt i bygatene og samtidig ha ekstremt kort vei til marka, sjøen og alt tenkelig friluftsliv, golf, hjemmekamper med fotballlklubben min. Det er såre enkelt å komme seg rundt. Til fots, med trikken, med bussen, med taxi (som det er flere enn to av), med bil så lenge jeg har egen parkering.

- Alle vennene mine bor også i Oslo. Det er her jeg har funnet mine likesinnede. Ikke alle drømmer innerst inne om å ha stor hage og langt til nærmeste nabo. Jeg har vokst opp sånn, og det er det siste jeg ønsker meg i livet. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at ikke alle ønsker det samme i livet. 

Det er som det er. 

Det er faktisk vanskelig å passe inn på bygda. Og ikke nødvendigvis fordi tilbudene er for dårlige, men forholdene er altfor snevre og små

Enten må en vere slik, eller så må en vere slik, og det er lite variabler før en enten ikke er slik, eller slik

Selv bor jeg på en plass på bygda der det er mye kultur, og mye god kultur. Det er musikere og teaterfolk og ellers endel intellektuelle. Og fjellgeiter og turfolk, og motorsykkelklubb og bil. Og fotball.  Herregud som jeg hater fotballen, den ødelegger vennskap helt fra miniputt-stadiet i alle bygder, trening 3 ganger i uka og turneringer rundt halve fylket hele året, alle skal med, men egentlig bare de som er best.. - resten ( 2-3 stk, er jo ikke så mange på bygda) blir luka ut i 3 klasse, desse blir gående å stane alene til de skal på videregående og kan endelig flytte ut. 

Og det er bønder og jegere og sauer og kyr. 

Men, liker en dyra best, så skal en vere akkurat "slik" , jeg liker dyra, men er ikke helt "slik" , er ikke bonde, har ikke plass til sau. 

Liker en teater og musikken best, så skal en vere akkurat "slik", - jeg liker teater og musikk, men jeg er ikke akkurat "slik", så får ikke innpass der heller.

Kort sagt, vi har ei gruppering som liker best å bli fulle på øl, da må du kun drikke øl, så har vi ei gruppering som liker best rødvinen, da serveres det kun rødvin. 

Vi har dyre oster som lukter ekkelt i ene gjengen, og ostepop hos den andre. Begge deler smaker høgg. 

Så har du de som ikke drikker, men de springer enten på fjellet eller er med i en sykkelklubb 

Og da er det skikkelig teit å vere den som kun drikker vann og kaffi og som ikke liker sykkel eller topptur. 

Har du ikke mc lappen eller liker å skur på ett gammelt bilvrak, så er utenforskapen komplett. 

En finner på en måte ikke gjengen sin, dette selv om tilbudene er der i alle former og varianter på bygda, for alt blir så fryktelig snevert og forholdene for små. En sitter ofte igjen med den årlige basaren som eneste kilde til menneskelig kontakt som ikke i befatter å vere rett, men da har du ingen å sitte med, fordi alle de andre er akkurat "slik" og har ikke plass til en "slik" ved bordet. 

Anonymkode: d8e6d...ed4

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Unik i den forstand at noen har en pizzeria og andre en kinarestaurant, mener du?

Småplasser rundt omkring er forskrekkelig like.. Fellestrekket er LITE tilbud innen kultur, helse, utdanning osv. 

Med unik mener jeg forskjellig. Ingen bygd er lik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med unik mener jeg forskjellig. Ingen bygd er lik. 

Ikke prikk like, men essensen er det samme: lite tilbud, få folk, få muligheter.

Akkurat som ingen byer er like, men alle har mer å tilby innen kultur, jobbmuligheter, helsetilbud, utdanningsmuligheter osv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

Jeg har bodd både i bygd og by, og syns ikke det er noe verre på bygda enn i byen..

Anonymkode: 3ee9f...674

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Har bodd der. Er så glad for at jeg aldri skal tilbake 😅

Anonymkode: f9c52...e42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det er færre tilbud.

Hva mener du man har tilbud om på bygda, som man ikke finner i byen? 

Kuer

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Kuer

Bygdøy Kongsgård.

Skrevet

Bygdøy Kongsgård.

Fine strender ødelagt pga at de er fulle av kumøkk fordi de teite kuene beiter i nærheten 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mange byfolk omgåes allikevel kun sine egne og velger ut aktiviteter som passer egne interesser. Det er ikke givet at folk som tilfeldigvis bor i by er mer åpne.

Forskjellen er at spesielt i en by på størrelse med Oslo, så kan man finne "sine" type folk om trent uavhengig av hva man liker. 

Anonymkode: 1ddf0...34e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Selvsagt. Og i byen finner man faktisk sine egne. På bygda finner man de som i en viss grad emulerer de man hadde søkt mot dersom en hadde bodd i byen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Mulighetene er ikke uendelig for oss som ikke kan ha hjemmekontor. 

Ikke alle drømmer om store boliger og tomter heller, noen av oss foretrekker bruke tiden på andre ting enn husarbeid, vedlikehold og hagearbeid. Jeg har rett å slett ikke noe særlig behov for større bolig enn de 65kvm jeg har nå... Hva skal man med så mye plass? 

jor67 skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det et krav? Jeg vet ikke om du har sett norsk geografi, det er lange strekninger mellom ting uten mennesker og bussforbindelse for å kjøre 2 personer er litt overkill. Derfor er bilen en naturlig del av norsk samfunn. 

Du trenger bare kjøre noen minutter vekk ifra sentrum så ser du hva jeg snakker om 

Det er lange strekninger mellom ting ja, så hvordan kommer man seg rundt hvis man ikke kan kjøre bil? Du vet at ikke alle kan kjøre bil ja? At mange er avhengige av å ha gangavstand eller kollektivtilbud for å komme seg til ting?

Anonymkode: 48b0c...596

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

Et ordtak fra denne bygda : En er itte noe tell kar, hvis en itte blir påtala. 

(Man er ikke noe til kar om man ikke blir snakket om)

Det vil alltid være noen som mener noe om deg - godt å lære seg å gi faen. Uansett hvor man bor ☺️

Anonymkode: f650d...1ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke prikk like, men essensen er det samme: lite tilbud, få folk, få muligheter.

Nei. Essensen er forskjellig. 

Akkurat som ingen byer er like, men alle har mer å tilby innen kultur, jobbmuligheter, helsetilbud, utdanningsmuligheter osv.

Muligheter trenger ikke være slik man n får ",oppi hendene", muligheter er også slik man skaper selv. Slik det ligger til rette for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Et ordtak fra denne bygda : En er itte noe tell kar, hvis en itte blir påtala. 

(Man er ikke noe til kar om man ikke blir snakket om)

Det vil alltid være noen som mener noe om deg - godt å lære seg å gi faen. Uansett hvor man bor ☺️

Anonymkode: f650d...1ec

Nettopp! Og når man greier det så har man det så mye bedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...