Gå til innhold

Når oppdager folk bygda igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Anonymkode: 5a181...d64

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor på bygda og skrikker etter folk i industrien.  Og ca 2 timer til Oslo hvis en absolutt må ditt🤣 her har en del hus begynt å øke pga folk har funnet ut de kan pendle til oslo🙈

Anonymkode: 64224...765

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobb er kanskje ikke så enkelt som du får det til å høres ut som. Min jobb tillater iallfall ikke at jeg jobber fra hvor som helst, selv om jeg helt klart mener at det ikke hadde vært et problem. Ellers hadde jeg flyttet ut på bygda på dagen, har ikke noe behov for å bo i Oslo, men trives med de faglige utfordringene i jobben min, som jeg ikke finner noe lignende av på bygda. 

Anonymkode: 614b4...62c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når skal få reoppdage bygda igjen og se hvilke muligheter som ligger der? Rimelige boliger med mye plass og tomter med mye uteplass, nærhet til naturen, slippe naboer oppå seg. Jobbmulighetene er det bare fantasien som setter grenser for. Hvis folk kommer så kan statlige arbeidsplasser legges dit, man trenger jo bare en god internettforbindelse så ligger mulighetene der. Og ellers kan hva som helst startes på bygda . Og det er ikke arbeidsløshet her, tvertimot så står jobbene der og venter. 

Så hva venter DU på? 

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Anonymkode: d7bb0...2a9

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo på grunn av en spennende jobb, som absolutt ikke finnes tilsvarende på bygda.

Så ble jeg syk og ufør. Nå flytter jeg til hjembygda. Det er ikke så mye som holder meg i Oslo utenom jobben, jeg har nettverk begge steder og jeg savner fjellene.

Anonymkode: dcb37...113

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på bygda.

Jobber er det veldig få av.

Hus er mangelvare (fordi det ikke er lønnsomt å bygge)

Det er langt å kjøre til sykehus osv.

Så jeg gleder meg til å flytte til mer sentrales strøk når barna flytter ut :) 

Anonymkode: 63d38...45a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hovedproblem med å bo på bygda, er at det er vanskelig med tenåring i hus. Det er veldig langt til og begrensede muligheter når det kommer til videregående opplæring. Det gjør at vi nå selger og flytter. 

Men utenom det: vi har grodd egen mat og er selvforsynt med mange varer, masse deilig plass, ingen naboer å ta hensyn til, dyrene løper fritt, bor ekstremt billig og romslig. For meg som introvert er dette veldig fint. 

Anonymkode: f8da5...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange luftslott. Mye av det som skrives i HI stemmer overhodet ikke etter min erfaring.

Jeg tror at mange på bygda antar at alle Oslo-beboere ville ha flyttet til bygda dersom det ble etablert nye arbeidsplasser der. Byene har en del kvaliteter som bygda ikke har. Når noen bygder skriker etter arbeidskraft men likevel ikke får tilflytning, er det dessverre en tydelig indikator på at folk ikke vil flytte dit.

De siste 10 årene har jeg bodd og jobbet i bygd, småby og flere av de store norske byene. Da jeg til slutt etablerte meg i Oslo, var det et veldig bevisst valg fra min side ;) 

Kulturtilbudet er overlegent bedre enn det jeg fant på bygda, jeg har kort vei til fjord og natur og jeg opplever Oslo-folk er tolerante og kunnskapsrike. 

Den dagen jeg flytter herfra er det fordi jeg på grunn av økonomi. Og det gjelder også mange andre jeg kjenner.

Jeg har mye pent å si om bygda. Men jeg vil ikke bo der når jeg har mulighet til å bo i Oslo.

Dersom jeg ønsker ro og naturopplevelser kan har jeg tilbud om å låne hytte på bygda av et familiemedlem. Det gjør jeg ca. en helg i året, mer har jeg ikke behov for.

For meg er bolig i Oslo og mulighet til å låne hytte i distriktet en helt ideell kombinasjon.

Anonymkode: 8b448...39b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det mange luftslott. Mye av det som skrives i HI stemmer overhodet ikke etter min erfaring.

Jeg tror at mange på bygda antar at alle Oslo-beboere ville ha flyttet til bygda dersom det ble etablert nye arbeidsplasser der. Byene har en del kvaliteter som bygda ikke har. Når noen bygder skriker etter arbeidskraft men likevel ikke får tilflytning, er det dessverre en tydelig indikator på at folk ikke vil flytte dit.

De siste 10 årene har jeg bodd og jobbet i bygd, småby og flere av de store norske byene. Da jeg til slutt etablerte meg i Oslo, var det et veldig bevisst valg fra min side ;) 

Kulturtilbudet er overlegent bedre enn det jeg fant på bygda, jeg har kort vei til fjord og natur og jeg opplever Oslo-folk er tolerante og kunnskapsrike. 

Den dagen jeg flytter herfra er det fordi jeg på grunn av økonomi. Og det gjelder også mange andre jeg kjenner.

Jeg har mye pent å si om bygda. Men jeg vil ikke bo der når jeg har mulighet til å bo i Oslo.

Dersom jeg ønsker ro og naturopplevelser kan har jeg tilbud om å låne hytte på bygda av et familiemedlem. Det gjør jeg ca. en helg i året, mer har jeg ikke behov for.

For meg er bolig i Oslo og mulighet til å låne hytte i distriktet en helt ideell kombinasjon.

Anonymkode: 8b448...39b

Spørs jo hvor på bygda se til innlandet mange steder der er bygda og har raufoss fabrikken, høyskoler, store bedrifter osv

• Nyttig 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk ikke kjøp bolig på bygda om du får en jobb der, lei i stedet. Pleier være rimelig.

Plutselig sitter du der med et hus du aldri får solgt når du mistet jobben der.

Viktig!!!

Anonymkode: a8b26...e4d

Det var en rar argumentasjon. 

Hva er bygda? Alt utenfor Oslo? Jeg bor 2 timer vekk ifra Oslo, får jeg ikke lov til å kjøpe hus?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så hva venter DU på? 

Når busstilbudet blir såpass at det går an å bo der uten å være avhengig av bil?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når bygdesladderet og bygdedyret slutter. Altså, aldri. Folk her til lands er fæle mot hverandre i bygdestrøk. Snakker av erfaring. Går ikke an å skryte av muligheter som kun finnes i luftslott heller. Latterlig. 

Vet du hvem som former miljøet? Det er de som bor der, altså også du om du flytter på bygda. Forutinntatthet er drepen. 

Og jo: du kan skape hva du vil,hvor du vil. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer, men det er forskjell på hva folk definerer som bygda. Oslofolket mener vel alt utenfor Oslo sentrum er bygd, men problemet ligger i disse små innavl kommunene som Åmot 

Anonymkode: 20380...112

Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta said:

Når busstilbudet blir såpass at det går an å bo der uten å være avhengig av bil?

Hvorfor er det et krav? Jeg vet ikke om du har sett norsk geografi, det er lange strekninger mellom ting uten mennesker og bussforbindelse for å kjøre 2 personer er litt overkill. Derfor er bilen en naturlig del av norsk samfunn. 

Du trenger bare kjøre noen minutter vekk ifra sentrum så ser du hva jeg snakker om 

AnonymBruker
Skrevet

Bor selv i en bygd som tilflyttende der mange andre barnefamilier nå også har flyttet til uten røtter her fordi det er for dyrt og trangt i byen. Det er naturligvis ikke direkte billig her heller siden det nå er blitt ganske populært og sjeldent hus til salgs, men samme bolig og tomtestørrelse som vi har ville vi ikke hatt råd til midt i byen. Vi pendler til byen for jobb dog. 

Anonymkode: 1843d...695

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du hvem som former miljøet? Det er de som bor der, altså også du om du flytter på bygda. Forutinntatthet er drepen. 

Og jo: du kan skape hva du vil,hvor du vil. 

Er jo en kjent fakta på bygda for oss som bor der. Du skaper deg fort fiender om du ikke blir med på bygdesladderen og man blir fort offer for det uavhengig av hva du gjør. Om du ikke hører noe så er du en del av sladderen.

Anonymkode: 10ccc...332

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo ikke an å generalisere om "bygda". Det finnes ufattelig mange ulike bomiljøer utenom storby som Oslo. Ei lita bygd på Vestlandet kan være noe helt annet enn bynære områder på Østlandet. Noe plasser er det masse jobber og god tilgang på bolig og kultur, andre plasser ingen av delene. 

Anonymkode: b860d...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder arbeidsplasser: jeg bor i ei bygd med litt over 2000 folk og bare her har vi 4-5 suksesshistorier om bedrifter som er bygd opp fra null og består etter over 20 år. 

Ok,du kan ikke bo her å være kirurg og flykaptein uten å pendle men ellers er muligheten god. 

Det er forutinntatthet som er bygdas verste fiende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så hva venter DU på? 

Dette narrativet om at "statlige arbeidsplasser kan flyttes dit" må jo slutte. Hvor folk ønsker å bo er meget sammensatt. Det handler mye om jobb, men det handler også om familie og nettverk. Så selv om arbeidsplassen min flyttet fra Oslo sentrum til utpå bygda, så flytter jo ikke jobben til kona mi dit, eller resten av familien og nettverket mitt dit. Det er bedre å bo dyrere der jeg har familie og nettverk, enn å bo i et billig og svært hus i ingenmannsland.

Og nei, jobbene står ikke der og venter. Min type jobb finnes knapt utenfor byene. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Bor på bygda og skrikker etter folk i industrien.  Og ca 2 timer til Oslo hvis en absolutt må ditt🤣 her har en del hus begynt å øke pga folk har funnet ut de kan pendle til oslo🙈

Vel, det er ikke så mange som jobber i industrien. Og 2 timer er ikke "pendleravstand". Jeg kan ikke bruke fire timer til og fra jobb hver dag. 

Det er lov å bruke hodet, og tenke lenger enn nesetippen sin.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...