GÃ¥ til innhold

Ull eller bomull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!😄 Nå som det er blitt kaldere har jeg begynt å sende datteren min i ullklær i barnehagen. Jeg har kun kjøpt inn ull til høst/vinter, men har en del klær i bomull fra sommeren også. Jeg er så usikker på om jeg bare skal legge vekk alle bomullsklær, og kun bruke ull mot vinteren 🤔 Samme med sokker, skal dine barn bruke vanlig bomullsokker på høst/vinter eller kun ullsokker? Hva gjør dere med deres barnehagebarn? 🥰

Anonymkode: 9c921...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her brukte vi bomull hele året, og ull på utsiden av bomull, måtte være nøye med at ull ikke kom inntil huden 

Anonymkode: 60dff...0b7

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker ull og bomull om hverandre, avhengig av været og hva ungen skal. 

Anonymkode: ee026...4f4

• Liker 2
Skrevet

Barnet mitt er ganske aktivt og blir varm, så jeg beholder bomulls klærne og heller tar ullgenser på utsiden. Da er det bare å kle av eller på etterhvert som han fryser eller er varm. Han er veldig glad i hjemmestrikket til mormor:) 

Anonymkode: 89748...19b

• Liker 3
Skrevet

Vi har ull som innerste lag bare når det er turdag, veldig kaldt (minus ti og kaldere) eller når det er typ 0-5 grader og veldig bløtt. Ellers bruker vi bomull, med unntak av sokker (ull). Det er varmt inne i barnehagen og jeg har varme unger, så de blir helt kokt og røde i toppen om de er kledd i ull fra topp til tå.

Anonymkode: 5baac...939

• Liker 3
Skrevet

Vi brukte tynn ull fra topp til tå fra høst til vår på barna da de gikk i barnehagen. 
Ull regulerer bedre, og blir ikke kaldt om de blir våte, slik som bomull. 

Men det er jo viktig at ullsokkene ikke er tykkere enn bomullsokkene ville vært, særlig nå på høsten. 
Ellers blir jo barna glovarme. 

Vi hadde da tynn ullstilongs og tynn ullgenser/body, pluss tynne ullsokker. 
Oftest kun en T-skjorte i bomull over når de var inne i barnehagen. (For å ta de verste flekkene.) Men noen ganger ikke noe over. 

Anonymkode: 86a26...ef1

• Liker 2
Skrevet

Kan du ta en sjekk med barnet ditt og høre om hun blir for varm i ullen? Hvis et barn er varm av seg kan det jo bli for varmt inne. Kommer vel an på hvor tykke gensere du sender henne i :) 

Anonymkode: aac3a...fe3

• Liker 2
Skrevet

Eldste gikk helst kun tynn ull inne hvis han fikk velge (litt løs ullstilongs og løs langermet ulltrøye), etter at shorts- og t-skjortesesongen var over. 

Han er varm av seg og syntes tydeligvis at dette var det som regulerte temperaturen best for han, men vi hadde bomullsklær som reserve. 

yngste tåler ikke ull mot huden og har brukt bomull hele året og bambus eller superundertøy på våte dager(eller mye løs snø som kommer seg ned i dressen). Har aldri opplevd at det har blitt for kaldt.  Har brukt mye ull som mellomlag. 

Anonymkode: 4a29c...7f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!😄 Nå som det er blitt kaldere har jeg begynt å sende datteren min i ullklær i barnehagen. Jeg har kun kjøpt inn ull til høst/vinter, men har en del klær i bomull fra sommeren også. Jeg er så usikker på om jeg bare skal legge vekk alle bomullsklær, og kun bruke ull mot vinteren 🤔 Samme med sokker, skal dine barn bruke vanlig bomullsokker på høst/vinter eller kun ullsokker? Hva gjør dere med deres barnehagebarn? 🥰

Jeg starter opp med ull når temperaturen på dagtid er under 10 grader. Da er det ullgenser, ullbukse og ullsokker. Selvsagt i tynt materiale typ merino. Bruker dette helt til temperaturen øker igjen til over 10 grader på våren. Dette gjelder de fleste barna i bhg ser jeg.

Resten av året er det bomullsklær/ annet. 

Anonymkode: 6b052...15a

• Liker 1
Skrevet

Det går mye i ull. Synd det er så dyrt. Bruker gjerne ullsilke eller ullbambus, så de er så tynn at de nesten er gjennomsiktig i stoffet. 

Anonymkode: 51aaa...ee3

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun ull fra september og ut april.. ull med bomull , bambus eller silke på innsiden. Ullsokker som er litt tykke, typ Ulvang eller lignende. 

Alt annet pakkes egentlig bort / selges fra høsten. Av erfaring blir det ikke brukt gjennom vinteren uansett. 

Anonymkode: 3e54e...9c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg starter opp med ull når temperaturen på dagtid er under 10 grader. Da er det ullgenser, ullbukse og ullsokker. Selvsagt i tynt materiale typ merino. Bruker dette helt til temperaturen øker igjen til over 10 grader på våren. Dette gjelder de fleste barna i bhg ser jeg.

Resten av året er det bomullsklær/ annet. 

Anonymkode: 6b052...15a

Hjemme også eller?🤔🥰

Skrevet

Vi har tynt ull, tykk ull, langermet, kortermet, singlet, ullboksere/truser, ullshorts, ullbukse, ullstrømper, tynne og tykke ullsokker, gensere... alt brukes etter hvor varm eller kaldt det er. Man MÅ ikke kjøre på med "full vinterull" fra dag en, det selges til og med sommerull.

Anonymkode: 5d90b...91a

Skrevet

Er ull her, unntaket var i dag faktisk, nå er det 20 grader og sol. Men ellers har det vært ull/silke blanding en liten stund. 

Anonymkode: 9478b...1fa

Skrevet

Det kommer nok helt an på hvor i landet man bor, om man bør ta frem bare ulltøy nå eller om man kan vente litt. Her i Oslo er det over tjue grader i dag, så ulltøy er nok i tidligste laget.

Anonymkode: 20198...a72

• Liker 1
Skrevet

Min brukte bare bomull hele året, ull ble for varmt.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å kle på ungen ett eller annet og se hvordan det går. Fryser din i bomull når det er 5 grader, ta på ull. Svetter din i ull når det er 5 minus, ta på bomull. 

Unger kommer med ulik termostat, finn ut hva som fungerer for din fremfor å lene deg på hva 'alle andre' gjør. Ta det som en treningssak slik at du kan stå støtt i egne avgjørelser for ditt barn også i fremtiden når spørsmålet ikke lenger er ulltøy eller ikke, men hvorvidt bursdagen skal feires på lekeland slik 'alle andre' gjør, når 'alle andre' får sjokomelk på fredag, 'alle andre' har smarttelefon/snap/får henge i sentrum klokka 21 på en lørdag.

Anonymkode: 90908...315

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kun ull. , det er best 

Anonymkode: 69d33...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...