Gå til innhold

Hva synes du om mitt månedlig budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har delt budsjettet mitt med noen venner. Noen tjener mer enn meg og forbruker langt mer enn det jeg gjør og mener jeg lever nøktern, mens andre mener jeg kunne spart enda mer. Jeg vil derfor høre anonymt hva dere tenker om mitt budsjett. Jeg prøver som regel å bruke nesten samme beløp hver måned.

Jeg får utbetalt ca. 42 000 kr i måneden.

Boliglån: 17k

Fellesutgifter: 4000 kr

Mat: ca. 4000-5000 kr

Månedskort: 900 kr

Forsikring: 800 kr

Treningsmedlemskap: 350 kr

Hudpleie, klær, kos og diverse: 3000 kr

Mobil dekkes av jobb. Jeg synes det er vanskelig å få ned diverse-posten. Samtidig er livet dyrt. Jeg går veldig sjeldent ut og spiser. 

Anonymkode: ffa58...3d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er imponert over at du klarer å bruke såpass lite på mat og klær/diverse. 
Du har en del igjen i mnd, om dette ikke allerede går til sparing bør det være en fast post. 

Anonymkode: 16856...78a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg har delt budsjettet mitt med noen venner. Noen tjener mer enn meg og forbruker langt mer enn det jeg gjør og mener jeg lever nøktern, mens andre mener jeg kunne spart enda mer. Jeg vil derfor høre anonymt hva dere tenker om mitt budsjett. Jeg prøver som regel å bruke nesten samme beløp hver måned.

Mobil dekkes av jobb. Jeg synes det er vanskelig å få ned diverse-posten. Samtidig er livet dyrt. Jeg går veldig sjeldent ut og spiser. 

Hva dekker fellesutgiftene? Betaler du ikke strøm?  

Og hvilke forsikringer har du? Syns det hørtes lite ut med 800,- i mnd men du har kanskje noe gjennom fagforening?

Hvis du sparer de resterende 10.000,- så er det jo et bra budsjett å forholde seg til. 

Anonymkode: 70fd1...211

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hinsidig betale 21.000 kr på bolig i måneden.  Synes ditt budsjett eller ser greit ut. Mat kan du vel få ned til 3000 om du bare er en person. Spørs jo hvordan man handler. Jeg kjøper all brød og kjøtt til 40 eller 50% å fryser ned..

Anonymkode: e8425...bcf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hinsidig betale 21.000 kr på bolig i måneden.  Synes ditt budsjett eller ser greit ut. Mat kan du vel få ned til 3000 om du bare er en person. Spørs jo hvordan man handler. Jeg kjøper all brød og kjøtt til 40 eller 50% å fryser ned..

Hva er galt med å betale 21 000 i mnd på bolig når man åpenbart har råd til det? Du vet jo ikke hvor mye TS har i lån kontra verdi på bolig, eller hvor lang nedbetalingstid hun har på lånet…

Anonymkode: 70fd1...211

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her kan det sikkert kuttes en del, hvis du bare er én.

Men hvis du trener mye og er opptatt av kosthold så er kanskje mat vel så mye en helseinvestering?

Her kan du kanskje skille de ulike postene?

500,- til klær og hudpleie. 
1.500,- til kos og 

1.000,- til diverse? 

Netflix, Spotify, Lydbok-/Podcast-app, osv. blir fort litt penger. Men man skal jo leve også.

Ville ha satt opp 10.000,- til fast månedlig sparing i aksjer og fond 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen tv eller streaming tjenester?

Hva med helseutgifter? Lege/medisin/tannlege?

Er hygiene artikler som feks dopapir, såpe, shampoo osv under mat?

Strøm? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hinsidig betale 21.000 kr på bolig i måneden.  

Storbyene leker ikke crazy boligpriser 🥹

Heldigvis har hun råd til det 

• Liker 1
Skrevet

Det er mye å bruke på hudpleie og klær… Kjøper du nye klær hver måned? Du kan handle dem brukt på Tise og finn for en brøkdel av prisen. 

Hva innebærer hudpleie? Er det noe du MÅ ha, eller er det sminke etc? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bor du alene? Synes egentlig det ser greit ut, gitt at resterende av lønn går til sparing.

Jeg bor alene og har utbetalt det samme som deg. Mine tall ser ut som følger:

Boliglån: 4500,-

Fellesutgifter: 3800,- (inkl. varmt vann og gulvvarme)

Mat: ca. 2500 - 3000,-

Forsikring: 1650,-

Hudpleie, klær, kos og diverse: 3000,-

Streaming/abn: 1000,-

Strøm: 1000,- (inkl. elbil)

Sparing: ca. 24000,-

Anonymkode: 0d57e...61f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på om budsjettet ditt er nøkternt eller "sløsete".

Alle har ulike preferanser og ønsker for hva de vil ha ut av livet, og synes på penger varierer med disse.

Gjør det som er riktig for deg, og ikke tenkt på hva andre tenker - for den kampen kan du aldri vinne 🙂

Anonymkode: 432ee...935

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra budsjett og kudos om du klarer å etter det 👍

Anonymkode: a5a5d...161

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja.

Du antyder bil, men den bilen trenger vel aldri en vask, nye dekk eller få en service?

Dermed misbruker du sparingen senere igjen. Det kan være hensiktsmessige å budsjettere bilen korrekt. Bilen er gjerne der mange får seg en overraskelse.

Det kan også være spennende å budsjettere sparingen litt mer konkret f.eks. kortsiktig feriesparing vs. langsiktige sparemål.

Jeg synes også at mat absolutt ikke må spares helt ned til siste krone. Livet må også nytes litt med gode lokale råvarer. Den tusenlappen har du til overs. Ta en vurdering.

Men når det gjelder Ts:

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker du burde vurdere boliglånet. Er dette mye avdrag eller går 3/4 til rente? Hvis avdraget er høy, så er jo det supert med mye sparing i boligen og kjapp nedbetaling. Men hvis derimot nesten alt går til renter, så kan boligposten absolutt revurderes.

Det andre jeg hadde gjort er å budsjettere sparing sånn helt konkret. Hvor mye går til langsiktige sparemål? Hvor mye går til neste års ferie?

Siden du er boligeier, så er det alltid vedlikehold som kan dukke opp. Her burde du ha en plan og gjerne også en budsjettert sparing iht. det.

Jeg synes ikke at ditt budsjett er spesielt uvanlig ellers. At du bruker 3'000 kroner på  å leve litt også er jo helt greit og et personlig valg.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er imponert over at du klarer å bruke såpass lite på mat og klær/diverse. 
Du har en del igjen i mnd, om dette ikke allerede går til sparing bør det være en fast post. 

Anonymkode: 16856...78a

Og jeg synes klær og div var veldig høy.

Anonymkode: af804...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør gå greit, du har en god del å gå på under mat, klær og "kos". 

Anonymkode: 73d7c...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har mye og bruker mye. 

Anonymkode: 92c0a...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å følge budsjettpostene til SIFO. Du kan slå sammen poster, men du har SIFOs referansebudsjett som sammenligningsgrunnlag.

Hva med feriereiser og andre reiser? Hvilken post fører du det på?

Hvor fører du gaver?

Hva med ting til bolig? Møbler, julepynt og mye annet?

Utstyr til fritidsaktiviteter? Ski, skismøring, heiskort, strikkepinner og mye annet?

Hvor mye skal spares og hvordan?

Anonymkode: ef8f0...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bor du alene? Synes egentlig det ser greit ut, gitt at resterende av lønn går til sparing.

Anonymkode: 0d57e...61f

Parkering, bilvedlikehold, bilverksted, studielån, vann og avløp, reiser og ferier, gaver...?

Hvorfor ikke betale mer på boliglånet, når du sparer nesten 300.000 kr per år?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns mange av svarene i kommentarfeltet her er i kategorien «budsjettere seg ihjel». Jeg syns budsjett er kjempegøy! Men gidder ærlig talt ikke budsjettere med «gaver», «julepynt», «møbler» «pakering» etc.

Syns budsjettet ditt er fint, TS. Jeg har lignende oppsett, men eier enebolig så litt flere poster som for deg er fellesutgifter. Ellers budsjetterer jeg ikke med at alt overskudd skal spares, men at noe skal stå igjen til det flere her legger av penger spesielt til, så kan jeg plukke litt ekstra derfra når jeg trenger det. Være seg gaver, bilvask, nye dekk, nye møbler, eller rett og slett at jeg bare har brukt mer enn planlagt en måned..

Får inntekt inn på en egen konto, så fordeler jeg til regninger, forbruk og sparing. Resten blir stående igjen til jeg har behov for det.

Jeg har forresten 6000kr på min «forbruk på diverse»-post. Så syns 3000kr er innafor. Jeg bruker sikkert 2500kr på snus, og skjønner at andre syns det er horribelt. Jeg tar meg råd til det.

Anonymkode: 61cbb...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...