Gå til innhold

Skuffet over å ikke ha blitt invitert i bryllup - Hva ville du ha gjort?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Virker som en person som bruker andre ettersom hun har fikset veldig mange dyre tjenester gratis. Å spørre din bror om noe sånt er bare dritflaut for henne. Sånt gjør man bare ikke!

Du har fått flere gode råd til hva du kan skrive, fra indirekte meldinger om "ser ut som det blir et veldig fint bryllup, håper dere får en fin dag/skulle ønske jeg fikk komme" til direkte spørsmål om du faktisk ikke er invitert. Jeg hadde ikke klart å stille et direkte spørsmål, men hadde heller gått for noe av det første.

Å spørre er viktig uansett, for hvis du nå mot formodning er en selvskreven gjest i bryllupet så kan venninnen din bli sur på deg for at du ikke bare spurte i forkant istedenfor å ikke dukke opp. Det er jo enkelt å finne ut av og veldig dumt å ikke komme pga en misforståelse som er så lett å oppklare. På den annen side, hun har vel sendt innbydelse til sin egen mor, som også er selvskreven, så...

Hvis du ikke er invitert hadde jeg bare fadet henne ut. Av den enkle grunn at du er den eneste i vennegjengen som ikke er invitert og sånt er ganske stygt gjort.

Du vet også at hun kanskje bruker deg for alt du kan tilby av tjenester, det er ikke en venn! Hvis du ikke ønsker å fade henne ut allerede fordi du tenker det beste om henne fortsatt, så hadde jeg hvertfall sagt nei til å gjøre henne en tjeneste igjen og sett om det påvirket vennskapet fra hennes side. Opphører kontakten, ja da var det aldri et vennskap og du kan lære av det. Ikke gi mer enn du får, de fleste spør ikke venner om masse tjenester. Og hvis man gjør det så er det fordi man gir det samme tilbake eller noe annet som personen trenger. Hva får du av henne? Får du tjenester tilbake eller en skulder å gråte på når ting rakner rundt deg?

Er du ikke invitert så skal du selvfølgelig ikke gi gave heller.

Endret av Blåttvann
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ville spurt om dette, ikke for å forsøke å redde vennskapet (det er det ikke verdt), men for at hun skal måtte bli konfrontert med sin egen tankegang. Hun vil måtte forsvarligjøre småligheten sin.

Jeg er sikker på at hun ellers, uten dette spørsmålet i forkant, vil seile hardt på at "men TS var jo selvfølgelig invitert! Hun var med på planleggingen! At hun valgte å ikke komme på trass fordi hun ikke fikk fysisk invitasjon er jo bare barnslig..." eller noe i den duren. 

Anonymkode: 70a1f...bc5

Dette er en viktig poeng for hvorfor du bør spørre i forkant. Slike som utnytter har en enorm evne til å vinkle skylden for ting over på andre. Så spør du ikke og blir etterlyst er det store sjanser for at alt er på din kappe.

Anonymkode: 753a2...341

• Liker 13
  • Nyttig 18
Skrevet

Vær direkte og spør henne. Ikke bland inn andre venner eller skap drama. Vær voksen og ta det med vedkommende. Er du ikke invitert,så har hun gjort det slutt med vennskapet. Da kjøper du selvsagt ikke gave,du går ikke i kirken eller bruker noe tid mere på dette mennesket.

Anonymkode: 6acc6...dfc

• Liker 15
Skrevet

Vet du, jeg var faktisk i litt samme situasjon for kort tid siden. Er en skikkelig dårlig følelse, og jeg kjenner på det mange år senere. Noe jeg ikke kjenner på derimot er hva jeg gjorde:

Jeg ville ha ventet til bryllupet, på dagen skrevet en OFFENTLIG gratulasjon og lykkeønsker på Facebooken hennes uten å nevne noe av det andre du har skrevet. 

Og så i etterkant hadde jeg kjøpt en liten gave og sendt sammen med ett håndlaget pent kort og skrevet hvor glad i henne du er, hvor mye lykke du håper de får, at du håper dagen hennes var fantastisk og alt annet kliss som de ikke fortjener. 

På den måten er det hun som virker som ei bitch om hun reagerer på det og forteller andre, du fremstår som verdens koseligste og det hele er veldig VG vennlig.

Anonymkode: 0e6d2...d12

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Beklager litt langt innlegg!

Scroll til bunn for kortversjonen. 

Ei venninne jeg har kjent siden vi gikk på videregående skal gifte seg. 

Vi er ikke «bestevenninner», men vi er nære nok til at jeg har passet barna hennes, at jeg og mannen min har hjulpet til med flere av flyttingene de har vært igjennom de siste 10 åra, osv. 

Jeg brukte mye av romjulen i fjor på å hjelpe til med å designe et nytt kjøkken til den nye leiligheten deres.

Trenger de noe fra en butikk som kun selges i byen jeg bor i så kjøper og henter jeg varene.

Osv.

Vi har møttes sjeldnere etter at de fikk barn, fordi familielivet er travelt, men har alltid hatt mye kontakt.

De forlovet seg i fjor og skal snart gifte seg.

Hun har sendt meg oppdateringer underveis av budsjett, brudekjoler, sanger, osv, og bedt om innspill. 

Jeg har tipset om bordkort, kjoler, og tilbudt meg å handle inn vin og øl for henne, når jeg og mannen min uansett er på hytta til svigers i Sverige.

Hun spurte meg i sommer om jeg trodde om broren min kunne være fotograf i bryllupet.

Jeg ba henne ta kontakt med ham direkte og sendte henne kontaktinfo.

Hun ble litt fornærmet, fordi hun hadde ment det «som en tjeneste».

Det svarte jeg ikke på.

Broren min er en anerkjent fotograf, som man må booke i god tid i forveien.

Jeg kan ikke be ham om å jobbe gratis.

Han trenger heller ikke en slik jobb for å kunne bruke til markedsføring i sosiale medier heller.

Om han så hadde gitt meg 50% avslag og jeg hadde betalt resten - så snakker vi 25.000-30.000 på en bryllupsgave.

Hun har ikke tatt det opp igjen siden.

Hun har fortsatt å holde meg oppdatert om bryllupsplanleggingen, og om utdrikningslag.

Nå er bryllupet rett rundt hjørnet.

Jeg er fremdeles ikke invitert. 

Hadde forstått det hvis det kun var snakk om nærmeste familie og aller nærmeste venner, men det er snakk ca 85 gjester, med mange av våre felles venner, hvor av flere har tatt for gitt at jeg og mannen min også var invitert.

Kjenner jeg er skuffet, og føler meg kanskje litt brukt? 

Jeg har ikke spurt henne om hvorfor det ble slik, men kjenner at det gnager. 

Hva ville du ha gjort?

Hadde du gitt de gave, selv om du ikke var invitert? 

Kortversjon:

Venninna mi gifter seg.

Hun ba om en tjeneste jeg ikke kunne gi.

Nå er jeg butt-hurt over å ikke ha blitt invitert i bryllupet hennes.

Vet ikke om jeg skal kjøpe gave eller ei.

What to do? 🥲🎻

Anonymkode: 93db1...1be

Jeg ville ha spurt om hun hadde glemt invitasjon  til dere. Og da fått en forkkaring. Enten er den glemt, eller så må hun komme med en grunn.

Er dere ikke bedt, ville jeg i dette tilfellet absolutt  kuttet all kontakt  umiddelbart,  og iallefall  ikke kjøpt noen gave. 

Med eller uten invitasjon  her, så er du og mannen din i pleacser  situasjon  hos dem. Og hjelp går tydeligvis kun en vei.

Mulig hun så for seg gratis fotograf via deg og ble sur for det. Hvis dere steaffes pga det, så er hun ikke verdt en dritt. Og dere er ikke annet enn hennes tjenere som hun sparer sinnsykt mye penger på

Anonymkode: bb58d...52e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet du, jeg var faktisk i litt samme situasjon for kort tid siden. Er en skikkelig dårlig følelse, og jeg kjenner på det mange år senere. Noe jeg ikke kjenner på derimot er hva jeg gjorde:

Jeg ville ha ventet til bryllupet, på dagen skrevet en OFFENTLIG gratulasjon og lykkeønsker på Facebooken hennes uten å nevne noe av det andre du har skrevet. 

Og så i etterkant hadde jeg kjøpt en liten gave og sendt sammen med ett håndlaget pent kort og skrevet hvor glad i henne du er, hvor mye lykke du håper de får, at du håper dagen hennes var fantastisk og alt annet kliss som de ikke fortjener. 

På den måten er det hun som virker som ei bitch om hun reagerer på det og forteller andre, du fremstår som verdens koseligste og det hele er veldig VG vennlig.

Så umodent og skikkelig drama.

Anonymkode: 6acc6...dfc

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du var i samme situasjon for kort tid siden og kjenner på det mange år senere?

Anonymkode: 937e4...e0a

• Liker 14
  • Nyttig 16
Skrevet

Mange barnslige folk her. Sjekk ut hva som faktisk er greia før dere lager drama.

Anonymkode: 937e4...e0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ikke om jeg skal kjøpe gave eller ei.

What to do? 🥲🎻

Ingen invitasjon = ingen gave. 
Det anser jeg som en selvfølge. 

Anonymkode: 78ab5...a06

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja.
Det skjedde for en stund siden. 

Jeg har jo visst om datoen siden i fjor.

Våre felles venner har foreslått å spleise på gave, eller å samkjøre til hotellet/bryllupsfesten. 

Sistnevnte blir det ikke noe av, for min del. 😅

Selvfølgelig skal du ikke kjøpe gave. Man kjøper gave når man er invitert

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at du bør spørre om det har skjedd en glipp. Det er ikke normalt å bruke folk slik hun har gjort med deg/dere - men noen eier ikke skam. Jeg har mødt noen sånne folk og blir like overrasket over hva folk kan få seg til å spørre om uten engang å vurdere hvordan de fremstår. Utnytter helt frem til folk sier nei og forstår ikke at de rundt synes de er skikkelige igler. 

Får du bekreftet at du ikke er invitert, da svarer du at du nå forstår at du har lagt mer i vennskapet enn henne og at du tolker det som at hun bare har brukt deg til gratis hjelp, og at dette gidder du ikke mer. Det er lov å slå opp med venner og stå på sitt, TS. Det er hun som har dummet seg ut, ikke du.

Ikke blomster, ikke kirke, kutt på snap og andre sosiale medier. Du trenger ikke å få bilder fra bryllupet trykket opp i trynet bare fordi du åpner telefonen din. Vær ærlig med de andre i vennegjengen om hva som har skjedd og hvordan du føler deg, dette er jo en form for mobbing/utestengelse/utnyttelse som ikke er greit blandt voksne folk. Så får du sammen med gjengen finne ut hvordan dere takler det videre - det høres jo ut som de er like overrasket som deg.

Anonymkode: 4c108...7de

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

«Jeg hører av våre felles venner at de har fått invitasjon til bryllupet deres, jeg har ikke mottatt invitasjon, har det skjedd en misforståelse eller stemmer det at jeg faktisk ikke er invitert «

Anonymkode: 03e5b...520

Dette er det beste forslaget, TS. Du kommer med et faktaspørsmål uten å legge opp til drama.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
3 hours ago, strawberry88 said:

Hadde kanskje funnet noe rundt max 500 kr å gitt i gave, evt. bare droppa det. Jeg er både for og imot det å være "the bigger person" 😅

😅

Hva har det med å være "the bigger person"? 

Jeg forstår overhode ikke tankegangen som tilsier at man skal kjøpe gave til et arrangement man ikke er velkommen til. 

Du kan gjerne sende gave til meg hvis du driver å deler ut til fremmede 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Innbydelsen har nok ikke forsvunnet i posten.

Hun har sendt ut SMS-er til de som ikke har svart innenfor svarfristen. 

Våre felles venner skjønner ingenting, men vil heller ikke blande seg. 

Noe jeg har full forståelse for.

Hun får vennetjenester av andre venner som er musikere, konditorer, frisører, make-up-artister, osv. 

Men da er det jo hennes venner.

(Som også er invitert)

Flere andre har spurt meg om broren min kan fotografere bryllup, dåp, konfirmasjon, osv.  

Jeg henviser konsekvent til hans jobbinfo. 
Skulle han jobbet gratis for alle venners-venner så hadde han vært konkurs for lenge siden. 

Send melding til bror og si han IKKE stiller.

Neste gang noen spør om noe relatert til bryllupet, så svarer du ærlig slik du bør:

Du er ikke engang invitert, og likevel bes du om tjenester. Du har trukket deg unna nå og anser vennskapet som avsluttet fra hennes side og nå din. 

Ikke bli med på gaver osv, si nei og begrunn hvorfor. 

Det har ikke skjedd en feil når hun kontakter folk for å gi svar. 

Meg og ei venninne opplevde det samme med ei vi hadde vært nær venn med i åresvis. 
Skjønte vi ikke var invitert når utdrikningslag ble gjennomført, og ei fjerde mindre nær venninne ble invitert. 

Hun var kanskje skuffet over oss på et eller annet uvisst vis, og valgte en helt merkelig måte å signalisere noe på.

Så da endte jo det vennskapet 🤷‍♀️

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vil ikke si at mange år er kort tid siden. 😅 Men sikkert lurt å gjøre det slik dersom man ikke ønsker å spørre i forkant. Jeg hadde nok aldri klart å være the bigger person på denne måten. Hadde vært for lei meg fordi jeg var den eneste i gjengen som ikke var invitert.

Hvis man faktisk er en god gjeng hadde jeg spurt de andre om de visste noe eller kunne spørre bruden hvorfor jeg ikke var invitert. Men er nok best å spørre selv selvfølgelig. 

Endret av Blåttvann
Skrevet (endret)

Jeg tror kanskje jeg hadde spurt din venninne:

Jeg har følt at vi sto så nære, og jeg føler jeg har vært en del involvert i bla bryllupet ditt. 

Jeg hører at dere har sendt ut invitasjoner? Bla noen felles venner har tenkt at vi og har fått, og spurt om vi skal kjøre sammen. 

Er det en grunn til at vi ikke er invitert?

Så hadde jeg hørt hva hun hadde sagt,  og tatt det derfra.

Endret av exictence
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor er det viktig at en relasjon er "VG-vennlig"?

• Liker 6
Skrevet

TS her.

Takk for alle svar! 

Har ikke mottatt “save the date”, 

innbydelse til selve bryllupet, 

invitasjon til utdrikningslaget som var, 

står ikke i RSVP-lista, 

eller i bordkorta/bordplasseringskartet.

Har ikke fått e-post med linke til div. praktisk info, eller linke til stedet man kan laste opp bilder i album.

Jeg er derfor ganske sikker på at jeg/vi ikke er invitert. 

• Hjerte 46
Skrevet

Men har du spurt, slik du ble oppfordret til her?

Dette syntes jeg var en god formulering av en bruker:

«Jeg hører av våre felles venner at de har fått invitasjon til bryllupet deres, jeg har ikke mottatt invitasjon, har det skjedd en misforståelse eller stemmer det at jeg faktisk ikke er invitert"

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...