Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som nattevakt, er nå blir veldig forkjølet, vondt i kroppen litt i hodet, føler meg bare ikke i topp slag.. jobber på sykehjem, bruker munnbind så klart i natt. Og alle pasientene jeg skal inn til i natt er selv syke. 
Jeg vurderte å ringe meg syk, men tenkte så lenge jeg ikke har feber og er sengeliggende klarer jeg jobbe. Men kjenner jeg kanskje skulle vært hjemme.. nå er jeg jo på jobb, men har ei natt til. Frister å ringe seg syk i morgen må jeg si.. 

Andre som har det sånn? 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn... helt til jeg gikk på en skikkesmell og ble utbrent..

Arbeidsplassen erstattet meg etter 2 timer, mens jeg satt og grein av dårlig samvittighet for at jeg ikke kunne jobbe på en stund.

Anonymkode: 71ddc...dfb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

du kan jo ikke bestemme deg nå for om du er syk i morgen...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si ifra i vaktskiftet imorgen at du er syk og har vært det hele natten, og derfor ikke kommer påfølgende natt. Da har de tid til å finne noen andre.

Anonymkode: 4f0de...f61

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er forkjølet ville jeg gått på jobb, men har du feber og er slapp er det best å holde sengen. God bedring.

Anonymkode: 54c7d...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så lurt i utgangspunktet å dra på jobb om du er småsyk når du jobber på sykehjem heller så jeg ville sagt ifra i dag om at du ganske sannsynelig ikke kan stille opp i morgen pga sykdom

Anonymkode: 3f10d...c10

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke så lurt i utgangspunktet å dra på jobb om du er småsyk når du jobber på sykehjem heller så jeg ville sagt ifra i dag om at du ganske sannsynelig ikke kan stille opp i morgen pga sykdom

Anonymkode: 3f10d...c10

Jeg vet det. Men vi har ingen vikarer og jeg har en sjef som vil vi skal komme på jobb så lenge vi klarer stå oppreist. Jeg bruker munnbind, og som jeg skrev har nesten alle pasientene samme sykdom.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om du er forkjølet ville jeg gått på jobb, men har du feber og er slapp er det best å holde sengen. God bedring.

Jeg er på jobb nå. Hadde 37,8 under armen før jeg dro på jobb. Følte meg grei hjemme, men nå sitter jeg her og føler meg tung i hodet og vondt i kroppen. Jeg tenker så lenge jeg ikke har feber må jeg stille, men føler meg ikke i form.. 

• Hjerte 1
Skrevet
monican94 skrev (25 minutter siden):

du kan jo ikke bestemme deg nå for om du er syk i morgen...

Nei det kan jeg ikke. Men må melde fra først på dagen så han rekker få tak i vikar. Jeg har vært dårlig i to dager så antar det vil henge i en dag til… 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er på jobb nå. Hadde 37,8 under armen før jeg dro på jobb. Følte meg grei hjemme, men nå sitter jeg her og føler meg tung i hodet og vondt i kroppen. Jeg tenker så lenge jeg ikke har feber må jeg stille, men føler meg ikke i form.. 

Høres ut som du trenger hvile. Jeg pleide også å få veldig dårlig samvittighet om jeg måtte melde meg syk. Drikk te og hold deg varm. Blir du ikke bedre får du ta hensyn til deg selv og gi beskjed før neste vakt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du trenger hvile. Jeg pleide også å få veldig dårlig samvittighet om jeg måtte melde meg syk. Drikk te og hold deg varm. Blir du ikke bedre får du ta hensyn til deg selv og gi beskjed før neste vakt. 

Kan hende jeg skulle ringt meg syk i dag. Men det sitter langt inne så lenge jeg klarer være oppe.. får se hvordan det går i natt og jeg føler meg når jeg våkner i morgen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke syk på jobb. Har hatt jobb med hjemmekontor. Da gjør jeg litt. 

Jobben jeg har nå sitter jeg på så mye personlig ansvar og kan tas til retten å  for feil jeg gjør. Helt uaktuelt å ta på meg det ansvaret som syk.

Anonymkode: 8e41e...8db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går ikke syk på jobb. Har hatt jobb med hjemmekontor. Da gjør jeg litt. 

Jobben jeg har nå sitter jeg på så mye personlig ansvar og kan tas til retten å  for feil jeg gjør. Helt uaktuelt å ta på meg det ansvaret som syk.

Anonymkode: 8e41e...8db

Det gjelder vel 99.99% av alle jobber i landet.

Det at du ikke gjør en jobb når du er syk vitner om en ansvarsfraskrivelse av de sjeldne.

Anonymkode: 943be...3c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du jobber på sykehjem med utsatte personer og burde absolutt ikke gått på jobb. Du blir ikke bedre om du presser kroppen og risikerer å være syk lengre pga mangel på hvile. Forstår at du får dårlig samvittighet, men husk hvor du jobber. Du utsetter også kollegaer for smitte. 

Anonymkode: 21171...3cd

• Liker 5
Skrevet (endret)
Anonym-bruker skrev (På 17.9.2025 den 0.25):

Jeg vet det. Men vi har ingen vikarer og jeg har en sjef som vil vi skal komme på jobb så lenge vi klarer stå oppreist. Jeg bruker munnbind, og som jeg skrev har nesten alle pasientene samme sykdom.. 

Kjære deg! Er du syk/dårlig form bør du holde deg hjemme for din egen del og ikke minst pasientene og kolleger du kan smitte! 

Det at det ikke er vikarer osv. er ikke ditt problem!! Du har selvfølgelig dine rettigheter! Ta vare på deg selv så kommer du antagelig raskere og friskere tilbake! Masse god bedring! 

Endret av Olea0609
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Jobber som nattevakt, er nå blir veldig forkjølet, vondt i kroppen litt i hodet, føler meg bare ikke i topp slag.. jobber på sykehjem, bruker munnbind så klart i natt. Og alle pasientene jeg skal inn til i natt er selv syke. 
Jeg vurderte å ringe meg syk, men tenkte så lenge jeg ikke har feber og er sengeliggende klarer jeg jobbe. Men kjenner jeg kanskje skulle vært hjemme.. nå er jeg jo på jobb, men har ei natt til. Frister å ringe seg syk i morgen må jeg si.. 

Andre som har det sånn? 

Du bør jo ikke ringe så mye at du blir syk når du allerede er i dårlig form. 

Anonymkode: 7c6c5...8eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du bør jo ikke ringe så mye at du blir syk når du allerede er i dårlig form. 

Anonymkode: 7c6c5...8eb

Hva mente du med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed før du går at du ikke har vært i form i natt, og at du er usikker på om du klarer å komme i natt igjen. Derfor må de få inn vikar. Er du bedre etter litt søvn kan du jo alltids komme som tredje person. Men det er ikke din feil at de ikke klarer å ordne vikar. 

Jeg er nattevakt selv. Det har hendt at jeg må ringe i 12-tiden etter nattevakt og meldt meg syk. Ofte klarer man ikke å kjenne helt etter før man er kommet hjem og forsøkt å "sove" det bort. Husk at dagvakter ofte ringer i 5-6tiden hvis de er syk. Aftenvakter ringer ofte morgen også. Så bør ikke være andre regler for nattevakter mtp tid. 

Det er tungt å jobbe natt når man er syk. Og spesielt om man ikke har sovet godt siden formen er dårlig. Man er ofte få på vakt og færre å støtte seg på. Og man kan ikke bare gå etter en halv vakt om formen virkelig forverres. Så lenge man ikke er ofte borte, tenker jeg det går fint.

Anonymkode: c0227...c58

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gi beskjed før du går at du ikke har vært i form i natt, og at du er usikker på om du klarer å komme i natt igjen. Derfor må de få inn vikar. Er du bedre etter litt søvn kan du jo alltids komme som tredje person. Men det er ikke din feil at de ikke klarer å ordne vikar. 

Jeg er nattevakt selv. Det har hendt at jeg må ringe i 12-tiden etter nattevakt og meldt meg syk. Ofte klarer man ikke å kjenne helt etter før man er kommet hjem og forsøkt å "sove" det bort. Husk at dagvakter ofte ringer i 5-6tiden hvis de er syk. Aftenvakter ringer ofte morgen også. Så bør ikke være andre regler for nattevakter mtp tid. 

Det er tungt å jobbe natt når man er syk. Og spesielt om man ikke har sovet godt siden formen er dårlig. Man er ofte få på vakt og færre å støtte seg på. Og man kan ikke bare gå etter en halv vakt om formen virkelig forverres. Så lenge man ikke er ofte borte, tenker jeg det går fint.

Anonymkode: c0227...c58

Jeg er nesten aldri borte. Har ikke brukt noen egenmeldings dager i år. En kollega sa nå at hun hadde ikke kommet på jobb igjen i natt om hun hadde vært så forkjølet. Sant, er ikke så lett å gå hjem midt i vakten da vi ikke er så mange om gangen. Jeg har ikke feber, men begynner hoste når jeg skal snakke, og litt tett. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tåpelig. Kun DU kan vite om du er syk, og bør bli hjemme. Ikke sjefen. Hvis du har flere nattevakter nå, gir du beskjed om fravær før du går hjem fra jobb.

Anonymkode: aa0e3...35c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...