AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:29 #21 Skrevet onsdag kl. 12:29 Du får ikke sett videoen, det er ikke lov. Om dem lar deg få lov til dette, så bryter dem loven. Du kan høre med vaktselskap om dem kan se for deg. Videoen lagres i 7 dager, men om det er skjedd noe ulovlig kam det lagres i 30 dager. Anonymkode: 1c782...f37 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:04 #22 Skrevet onsdag kl. 17:04 Kriminelle beskyttes som vanlig. Anonymkode: be139...35f 1
HW1 Skrevet torsdag kl. 06:23 #23 Skrevet torsdag kl. 06:23 Hva slags lov er det som sier at man ikke skal kunne få se et videoopptak av ett bestemt og relativt kort tidsrom ved parkeringsskade? Det må da gå under berettiget bruk. Hvis du ber om å få utlevert videoovervåkning for mange timer så forstår jeg at bedrifter ikke vil gi det til deg. Men min mening er at bedriften burde sakse ut de relevante minuttene å sende dem til deg. Og jeg kan ikke komme på noen lovregel som sier at dette skal være ulovelig. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:30 #24 Skrevet torsdag kl. 06:30 HW1 skrev (5 minutter siden): Hva slags lov er det som sier at man ikke skal kunne få se et videoopptak av ett bestemt og relativt kort tidsrom ved parkeringsskade? Det må da gå under berettiget bruk. Hvis du ber om å få utlevert videoovervåkning for mange timer så forstår jeg at bedrifter ikke vil gi det til deg. Men min mening er at bedriften burde sakse ut de relevante minuttene å sende dem til deg. Og jeg kan ikke komme på noen lovregel som sier at dette skal være ulovelig. Det må du høre med Datatilsynet og personvernet. Anonymkode: 21e50...95a 3
Blåttvann Skrevet torsdag kl. 13:27 #25 Skrevet torsdag kl. 13:27 HW1 skrev (7 timer siden): Hva slags lov er det som sier at man ikke skal kunne få se et videoopptak av ett bestemt og relativt kort tidsrom ved parkeringsskade? Det må da gå under berettiget bruk. Hvis du ber om å få utlevert videoovervåkning for mange timer så forstår jeg at bedrifter ikke vil gi det til deg. Men min mening er at bedriften burde sakse ut de relevante minuttene å sende dem til deg. Og jeg kan ikke komme på noen lovregel som sier at dette skal være ulovelig. Dessverre er det sånn. I tilfeller som dette er det helt tullete. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kriminelle beskyttes som vanlig. Anonymkode: be139...35f Ja, heia Norge. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:46 #26 Skrevet torsdag kl. 14:46 Blåttvann skrev (På 17.9.2025 den 9.07): Dette. Du kan høre om du får sjekket kameraene, men det er ikke vanlig å få lov til det. Det må politiet gjøre. Dessverre er det også sånn at politiet ikke gidder å bruke 5 minutter på å sjekke slikt heller, de henlegger alt sånt som dette. Dessverre. Det er ikke riktig at politiet alltid henlegger disse sakene. Jeg jobber selv i politiet og vi har flere ganger innhentet video for å identifisere gjerningspersonen som har stukket fra stedet. Når det er video av hendelsen, er sakene som regel enkle å oppklare og ingen liker å la en frekkas slippe unna. En del av disse sakene henlegges også på grunn av manglende kapasitet, men det bombastiske svaret ditt om at «alt sånt som dette» henlegges er altså feil. Anonymkode: 48eb2...343 3 1
Blåttvann Skrevet torsdag kl. 16:03 #27 Skrevet torsdag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke riktig at politiet alltid henlegger disse sakene. Jeg jobber selv i politiet og vi har flere ganger innhentet video for å identifisere gjerningspersonen som har stukket fra stedet. Når det er video av hendelsen, er sakene som regel enkle å oppklare og ingen liker å la en frekkas slippe unna. En del av disse sakene henlegges også på grunn av manglende kapasitet, men det bombastiske svaret ditt om at «alt sånt som dette» henlegges er altså feil. Anonymkode: 48eb2...343 Tviler på at du jobber i en by? 😅 Men bare bra om jeg tar feil om at slike ting faktisk blir etterforsket. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:08 #28 Skrevet torsdag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 7.41): Ts her igjen. Hva hvis jeg klarer å finne den som bulket bilen og melder inn? Mister jeg ikke bonusen og ikke betaler egendlandel? Fordi dette ble gjort på jobben og de har parkeringskamera på området. Tenkte jeg å spørre dem om å få se denne. Anonymkode: 938d9...f34 Det er ikke lov å vise de filmene til folk! Det er ganske strenge regler for overvåkning, blant annet hvem og når det er lov å dele. Anonymkode: 96434...866 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:10 #29 Skrevet torsdag kl. 16:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke riktig at politiet alltid henlegger disse sakene. Jeg jobber selv i politiet og vi har flere ganger innhentet video for å identifisere gjerningspersonen som har stukket fra stedet. Når det er video av hendelsen, er sakene som regel enkle å oppklare og ingen liker å la en frekkas slippe unna. En del av disse sakene henlegges også på grunn av manglende kapasitet, men det bombastiske svaret ditt om at «alt sånt som dette» henlegges er altså feil. Anonymkode: 48eb2...343 Men du hadde ingenting å si på at ts selv kunne få se på filmene? Spurte han her i hus nå, og han sa at det må være på de aller minste stedene slikt blir brukt midler på. Alle andre steder må de ha fokus på skade og videre fare for samfunnet... Anonymkode: 96434...866 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:52 #30 Skrevet i går, 05:52 Blåttvann skrev (13 timer siden): Tviler på at du jobber i en by? 😅 Men bare bra om jeg tar feil om at slike ting faktisk blir etterforsket. Jobber i Oslo 😊 Anonymkode: 48eb2...343
AnonymBruker Skrevet i går, 05:52 #31 Skrevet i går, 05:52 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men du hadde ingenting å si på at ts selv kunne få se på filmene? Spurte han her i hus nå, og han sa at det må være på de aller minste stedene slikt blir brukt midler på. Alle andre steder må de ha fokus på skade og videre fare for samfunnet... Anonymkode: 96434...866 Jobber i Oslo. Jeg svarte kun på påstanden om at disse sakene aldri blir etterforsket. Anonymkode: 48eb2...343 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:59 #32 Skrevet i går, 05:59 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Spurte han her i hus nå, og han sa at det må være på de aller minste stedene slikt blir brukt midler på. Alle andre steder må de ha fokus på skade og videre fare for samfunnet... Anonymkode: 96434...866 «Fokus på skade og videre fare for samfunnet» var et rart samlebegrep. Vi tar imot anmeldelser av store og små saker, alt fra bagatellmessige til svært alvorlige. Dessverre må mye henlegges på kapasitet. Vi har imidlertid mange etterforskere som i perioder har tid til å ta noen av de mindre sakene. Det krever ikke mye etterforskning å sende over en beslutning til dem som sitter på videoen for å få den oversendt, sjekke videoen og se om det er mulig å identifisere gjerningspersonen ut fra blant annet regnummeret på bilen. Kanskje ti minutter innimellom andre gjøremål. Å ta slike mindre alvorlige saker innimellom de større sakene er helt nødvendig for å unngå lovtomme rom, vise at de som vurderer å stikke av faktisk risikerer å bli tatt og ikke minst opprettholde tilliten til politiet. Anonymkode: 48eb2...343 2
Blåttvann Skrevet i går, 06:34 #33 Skrevet i går, 06:34 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): «Fokus på skade og videre fare for samfunnet» var et rart samlebegrep. Vi tar imot anmeldelser av store og små saker, alt fra bagatellmessige til svært alvorlige. Dessverre må mye henlegges på kapasitet. Vi har imidlertid mange etterforskere som i perioder har tid til å ta noen av de mindre sakene. Det krever ikke mye etterforskning å sende over en beslutning til dem som sitter på videoen for å få den oversendt, sjekke videoen og se om det er mulig å identifisere gjerningspersonen ut fra blant annet regnummeret på bilen. Kanskje ti minutter innimellom andre gjøremål. Å ta slike mindre alvorlige saker innimellom de større sakene er helt nødvendig for å unngå lovtomme rom, vise at de som vurderer å stikke av faktisk risikerer å bli tatt og ikke minst opprettholde tilliten til politiet. Anonymkode: 48eb2...343 Tilliten til politiet er dessverre såpass svekket at jeg tror det skal mye til. F.eks er det helt fritt frem å stjele elsykler, noe som blir en stor utgift for alle de som dessverre opplever dette daglig. Det er jo fordi det skal så ekstremt mye til for at man skal kunne finne ut hvem man ser på videoene dersom man har noen. Det finnes utallige slike lovtomme rom. Jeg vet nesten ikke om noen som ikke har hatt en sak hvor de vet hvem som har begått ugjerningen, med klare beviser og levert det til politiet sammen med anmeldelsen for så å likevel få saken henlagt. Beklager, men tillit til politiet og rettssamfunnet kjenner jeg få som har. Heldigvis bor vi i Norge hvor det er lite av de virkelig store og alvorlige sakene, det handler stort sett om saker hvor den som blir utsatt for ugjerningen mister penger og verdier på et vis. F.eks er det lite etterforskning på innbrudd i boder og biler, knusing av ruter, herverk på privat eiendom, osv osv. Voldtekt. Jonassaken er vel den mest kjente saken i nyere tid hvor en fyr blir utsatt for grove trusler, forfølgelse, vold og herverk på privat og offentlig grunn over lengre tid uten at det blir gjort noe. Men hjelpe den som kanskje har et gram marihuana i veska over grensa eller annen narkosak, da virker ressursene uendelige...
Snublefot62 Skrevet i går, 07:10 #34 Skrevet i går, 07:10 HW1 skrev (På 18.9.2025 den 8.23): Hva slags lov er det som sier at man ikke skal kunne få se et videoopptak av ett bestemt og relativt kort tidsrom ved parkeringsskade? Det må da gå under berettiget bruk. Hvis du ber om å få utlevert videoovervåkning for mange timer så forstår jeg at bedrifter ikke vil gi det til deg. Men min mening er at bedriften burde sakse ut de relevante minuttene å sende dem til deg. Og jeg kan ikke komme på noen lovregel som sier at dette skal være ulovelig. Personvernloven. Å montere kamera i seg selv er innsamling av personopplysninger og den som monterer kameraene må ha et rettslig behandlingsgrunnlag og de får behandlingsansvar for personopplysningene. De kan derfor heller ikke gi tilgang til personopplysninger til tredjepart uten at den som har gitt de personopplysningene samtykker til dette, eller man har en rettslig kjennelse. Alle kamera som filmer skal være skiltet og det skal opplyses om hvem som er behandlingsansvarlig med kontaktinformasjon. Dette syndes det dessverre alt for mye på i Norge i dag. I tillegg har man maks lov til å oppbevare opptak i 7 dager i Norge så tiden går for TS dersom dette skal hentes ut. Et unntak fra dette er at behandlingsansvarlig (eller tredjepart på vegne av behandlingsansvarlig) ser at deler av videoen inneholder noe som gir grunn til lengre oppbevaring. Da kan man lagre den delen av videoen i en lengre periode for å avklare om det er noen som oppretter sak på forholdet. For eks om man ser at en bil kjører i en annen. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:42 #35 Skrevet i går, 07:42 Blåttvann skrev (1 time siden): Tilliten til politiet er dessverre såpass svekket at jeg tror det skal mye til. F.eks er det helt fritt frem å stjele elsykler, noe som blir en stor utgift for alle de som dessverre opplever dette daglig. Det er jo fordi det skal så ekstremt mye til for at man skal kunne finne ut hvem man ser på videoene dersom man har noen. Det finnes utallige slike lovtomme rom. Jeg vet nesten ikke om noen som ikke har hatt en sak hvor de vet hvem som har begått ugjerningen, med klare beviser og levert det til politiet sammen med anmeldelsen for så å likevel få saken henlagt. Beklager, men tillit til politiet og rettssamfunnet kjenner jeg få som har. Heldigvis bor vi i Norge hvor det er lite av de virkelig store og alvorlige sakene, det handler stort sett om saker hvor den som blir utsatt for ugjerningen mister penger og verdier på et vis. F.eks er det lite etterforskning på innbrudd i boder og biler, knusing av ruter, herverk på privat eiendom, osv osv. Voldtekt. Jonassaken er vel den mest kjente saken i nyere tid hvor en fyr blir utsatt for grove trusler, forfølgelse, vold og herverk på privat og offentlig grunn over lengre tid uten at det blir gjort noe. Men hjelpe den som kanskje har et gram marihuana i veska over grensa eller annen narkosak, da virker ressursene uendelige... Tro meg, vi er mange i politiet som også er frustrerte over alt som må henlegges på grunn av mangel på ressurser. At du og de du kjenner ikke har tillit til politiet, er likevel ikke representativt for befolkningen. Årlige undersøkelser viser at de fleste har veldig eller ganske høy tillit til politiet. Anonymkode: 48eb2...343 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #36 Skrevet i går, 07:49 MiominMio skrev (På 17.9.2025 den 7.59): Tror ikke du får se overvåkingsbilder sånn uten videre.....mener det må foreligge en anmeldelse i bunn for at de skal frigi dette. Personvern osv. Men fryktelig kjedelig at uærlige bulker og ikke gir beskjed..... Vi har videoovervåking på jobb og hos oss er det null problem å finne ut av dette. Vi sjekker uansett hvis noe har skjedd og det er bare å snakke med han som styrer dette. Har tatt både bulkere og tjuvradder ved hjelp av videoer. Men våre opptak dekker kun en uke, så vær kjapp TS. Anonymkode: ed5e7...dde
AnonymBruker Skrevet i går, 07:54 #37 Skrevet i går, 07:54 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tro meg, vi er mange i politiet som også er frustrerte over alt som må henlegges på grunn av mangel på ressurser. At du og de du kjenner ikke har tillit til politiet, er likevel ikke representativt for befolkningen. Årlige undersøkelser viser at de fleste har veldig eller ganske høy tillit til politiet. Anonymkode: 48eb2...343 Jeg har liten tillit til politiet. Har selv anmeldt hærverk på boligen. Fikk til og med filmet fyren mens han gjorde det. Ble likevel henlagt. Da kan ikke politiet forvente folk får noe tillit til de. Anonymkode: 21e50...95a
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #38 Skrevet i går, 08:47 Politiet.... haha. De tok 2 menn på fersken en gang i min gamle Civic som var stjålet. Saken "henlagt". De skulle vel ha kaffapause og dagens kvote var fylt opp? Anonymkode: be139...35f
Blåttvann Skrevet i går, 09:58 #39 Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tro meg, vi er mange i politiet som også er frustrerte over alt som må henlegges på grunn av mangel på ressurser. At du og de du kjenner ikke har tillit til politiet, er likevel ikke representativt for befolkningen. Årlige undersøkelser viser at de fleste har veldig eller ganske høy tillit til politiet. Anonymkode: 48eb2...343 Det tror jeg absolutt på, handler ikke om at jeg tror det står på vilja. Jobber selv i et kommunalt yrke hvor jeg gjør mitt beste men det er aldri bra nok, bemanning og ressurser er for dårlige. Jeg ville svart at jeg har høy tillit til politiet, nå snakker jeg om tilliten til at dere tar tak i de "små" kriminelle handlingene folk blir utsatt for. F.eks fikk en kompis sykkelen sin stjålet i sommer. Eneste grunnen til at han politianmeldte det var fordi forsikringen krevde det for at han skulle få utbetaling. Han sa jo selv at det kom til å ble henlagt. Og det tok vel nøyaktig to arbeidsdager før det helt som forventet kom brev i posten om henleggelse. Tillit til politiet handler også om hvordan man blir møtt av dem. Jeg er ikke engstelig hvis jeg ser en politibil nærme seg meg i trafikken slik mange i USA føler. Jeg føler meg ikke utrygg på om jeg blir lagt i bakken eller skutt om jeg møter politiet på gata. Jeg føler meg heller ikke redd for å bli banket opp hvis jeg skulle bli arrestert. Altså har jeg høy tillit til politiet. Det betyr ikke at jeg har høy tillit til at kriminalitet jeg blir utsatt for i liten skala blir etterforsket. Hadde undersøkelsen spurt litt mer om konkrete ting ville nok resultatet sett annerledes ut. Hva betyr tillit, det ligger mye i ordet. Det snakkes jo mye om voldtekter også, hvor ekstremt stor andel av disse sakene som vare henlegges. Da har det kommet frem ganske stor mistillit til rettssystemet i Norge. Så det jeg sier om at man ikke tror politiet tar tak i små kriminelle handlinger som folk utsettes for tror jeg er ganske universelt. "Ingen" forventer at politiet faktisk etterforsker saken dersom man har innbrudd i boden og tyvene stikker av med noen pynteduker og pant. Finn én person som faktisk tror det.
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #40 Skrevet i går, 10:11 For å komme tilbake til spørsmålet til TS, siden hun har toppkasko hos Sparebank1. Sjekk vilkårene for din forsikring. Står det at parkeringsskader dekkes uten bonustap, vil det sannsynligvis være verdt å bruke forsikringen til dette Jeg har dette på min forsikring. Anonymkode: ae661...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå