Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå sett en god del videoer og snutter med Charlie Kirk. Et spørsmål han ofte stiller til college studentene er: "Hva er en kvinne?"

Det greier de ikke å svare på. Det har ikke peiling på xx og xy kromosomer. De er college studenter!

IMG_20250916_190822.jpg

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det ikke lenger lov til å være "feminin" mann eller "maskulin" kvinne? 

Denne kjønnsdebatten har gått over alle støvleskafter, særlig i USA.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det ikke lenger lov til å være "feminin" mann eller "maskulin" kvinne? 

Enig, men det har gått alt for langt her også. Barn lærer at de kan være et annet kjønn enn det de er født som, og enkelte jenter har til og med kommet gråtende  hjem for å spørre foreldrene om de fortsatt kan være jenter selv om de liker å spille fotball med gutta.

Det er kun kjønnskromosomer og kjønnsorganer som bestemmer kjønn. Å si at følelser bestemmer hvilket kjønn du er, er direkte feil, og gjør usikre barn mer forvirret.

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
BareMay skrev (6 timer siden):

Har nå sett en god del videoer og snutter med Charlie Kirk. Et spørsmål han ofte stiller til college studentene er: "Hva er en kvinne?"

Det greier de ikke å svare på. Det har ikke peiling på xx og xy kromosomer. De er college studenter!

IMG_20250916_190822.jpg

Jeg er uenig med Kirk i mye, og ikke like ekstrem, men veldig enig i at i stedet for å gi barn hormoner for å forandre kroppen sin, burde de få hjelp til å elske kroppen sin og seg selv slik de er født.

Utrolig motsigende at det å forandre mennesker blir sett på som en god løsning, av nettopp de som sier de er for at alle skal få være seg selv!

Endret av anonym111111
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
BareMay skrev (6 timer siden):

IMG_20250916_190822.jpg

Nå er ikke jeg tankeleser, men jeg tror Charlie Kirk ville ha sagt at dette er en kvinne

image.jpeg.4f48dd1265bd19a322fa618961d06f67.jpeg

• Liker 11
Skrevet (endret)
anonym111111 skrev (1 time siden):

Jeg er uenig med Kirk i mye, og ikke like ekstrem, men veldig enig i at i stedet for å gi barn hormoner for å forandre kroppen sin, burde de få hjelp til å elske kroppen sin og seg selv slik de er født.

Utrolig motsigende at det å forandre mennesker blir sett på som en god løsning, av nettopp de som sier de er for at alle skal få være seg selv!

Den aller beste behandlingen som har den aller beste suksessraten og laveste angreraten er den hvor disse som opplever kjønnsinkongruens blir sett, forstått og får den behandlingen de trenger, det seg være pubertetsblokkere, hormoner og/eller operasjoner. 

Sitter du på informasjon om en annen type behandling med like god suksessrate og like lav angrerate? 

Endret av Bålkaffe
  • Liker 6
Skrevet
Bålkaffe skrev (7 timer siden):

Den aller beste behandlingen som har den aller beste suksessraten og laveste angreraten er den hvor disse som opplever kjønnsinkongruens blir sett, forstått og får den behandlingen de trenger, det seg være pubertetsblokkere, hormoner og/eller operasjoner. 

Sitter du på informasjon om en annen type behandling med like god suksessrate og like lav angrerate? 

Jeg vet bare at de som angrer også opplevde det som positivt å få bekreftet hva som var galt, få hjelp, og starte behandling. De fleste har det bra de første årene, de synes også ofte det er bedre sosialt, og har kommet inn i et miljø der de blir akseptert.

Ingen vet om de som fikk hormoner og operasjoner også hadde fått det bedre med annen hjelp, naturlig gjennomgått pubertet, og aksept fra andre.

Litt av årsaken til at transpersoner føler seg annerledes, er jo samfunnet og forventninger fra folk rundt dem om hvordan de skal være basert på kjønnet de er. Dersom kjønn ikke begrenset væremåte, hadde kanskje færre hatt behov for å forandre den de egentlig er.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden):

Nå er ikke jeg tankeleser, men jeg tror Charlie Kirk ville ha sagt at dette er en kvinne

image.jpeg.4f48dd1265bd19a322fa618961d06f67.jpeg

Kirk hadde selvsagt ikke ment at EE var en kvinne, men det er vel ikke hans mening vi diskuterer her?

Så du tenker at mye sminke gjør en person til en kvinne?  For meg virker det som hun spiller en rolle, og overdriver som mange andre influensere gjør.

Selv om EE kan se ut som en kvinne på bilder, er det lett å se at hun er annerledes når hun f.eks. går eller løper. At noen legger mer vekt på karikert oppførsel, talemåte, osv, enn biologi, betyr ikke at det er dette som bestemmer kjønn. Eller mener du kvinner som ikke bruker sminke, har kort hår, en mer tøff væremåte og oppførsel, ikke er like mye kvinner som de som oppfører seg «riktig» ut fra hvordan samfunnet forventer at en kvinne skal være?

Hva med transkvinner som ser mindre ut som kvinner enn EE? Når du legger ved et slikt bilde, og mener at CK ville definert henne som kvinne ut fra hva han hadde sett, er det jo åpenbart at utseendet er viktig for deg…

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når man ser at dyr kan endre seg til å være lik det motsatte kjønn, så er det tydelig at dette er naturlig, og vi mennesker er tross alt dyr vi også.

For eksempel: Høner kan skifte kjønn til hane naturlig. De kan få en tumor på eggstokk som blir til en testikkel og dermed bli til en hane. 

https://www.forskning.no/dyreverden/hona-gertie-ble-til-hanen-bertie/779404

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sequential_hermaphroditism

Vi alle var det samme helt i starten, før vi ble til gutt eller jente i mors mage. Derfor har jenter klitoris (som er en mini-penis) og gutter brystvev og brystvorter. Så hvorfor man skal ha så store problemer med å anerkjenne at det kan skje ting i denne prosessen som gjør at man ender opp med å føle at man er født i feil kropp skjønner jeg ikke helt. Det finnes jo også tilstander der kromosomene ikke blir xx eller xy, men f.eks xxy og gir Klinefelters syndrom som enkelte ikke engang vet at de har før de finner ut at de er steril. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym111111 skrev (8 minutter siden):

Kirk hadde selvsagt ikke ment at EE var en kvinne, men det er vel ikke hans mening vi diskuterer her?

Så du tenker at mye sminke gjør en person til en kvinne?  For meg virker det som hun spiller en rolle, og overdriver som mange andre influensere gjør.

Selv om EE kan se ut som en kvinne på bilder, er det lett å se at hun er annerledes når hun f.eks. går eller løper. At noen legger mer vekt på karikert oppførsel, talemåte, osv, enn biologi, betyr ikke at det er dette som bestemmer kjønn. Eller mener du kvinner som ikke bruker sminke, har kort hår, en mer tøff væremåte og oppførsel, ikke er like mye kvinner som de som oppfører seg «riktig» ut fra hvordan samfunnet forventer at en kvinne skal være?

Du som gjør dette til en debatt om sminke.

MAGA-kvinnene (og mennene) kommer til å få et problem hvis kjønnsbekreftende behandling blir forbudt i deres delstat.

image.thumb.jpeg.8ff3366bfa177b2c66b1a626650ba51b.jpeg

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Zikkzakk skrev (21 minutter siden):

Når man ser at dyr kan endre seg til å være lik det motsatte kjønn, så er det tydelig at dette er naturlig, og vi mennesker er tross alt dyr vi også.

For eksempel: Høner kan skifte kjønn til hane naturlig. De kan få en tumor på eggstokk som blir til en testikkel og dermed bli til en hane. 

https://www.forskning.no/dyreverden/hona-gertie-ble-til-hanen-bertie/779404

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sequential_hermaphroditism

Vi alle var det samme helt i starten, før vi ble til gutt eller jente i mors mage. Derfor har jenter klitoris (som er en mini-penis) og gutter brystvev og brystvorter. Så hvorfor man skal ha så store problemer med å anerkjenne at det kan skje ting i denne prosessen som gjør at man ender opp med å føle at man er født i feil kropp skjønner jeg ikke helt. Det finnes jo også tilstander der kromosomene ikke blir xx eller xy, men f.eks xxy og gir Klinefelters syndrom som enkelte ikke engang vet at de har før de finner ut at de er steril. 

Men å føle at man er et annet kjønn, betyr ikke at man ER et annet kjønn. Dersom vi ikke behandlet gutter og jenter ulikt, eller forventet ulike ting av dem basert på kjønnet de er, ville færre følt at noe var galt med dem.

Ingen kan føle seg som et spesifikt kjønn, for det er store ulikheter innenfor hvert kjønn, og en jente kan være mer lik gutter enn andre jenter.

Mener du at jenter/kvinner som ikke er kjønnsstereotype, og ikke føler seg spesielt kvinnelige eller «som en kvinne», er født i feil kropp? 

Selvsagt finnes det medisinske unntak. Det at du i det hele tatt nevner disse unntakene, bekrefter jo at kjønn i utgangspunktet er binært. Det er ikke disse unntakene vi diskuterer. De fleste transpersoner er ikke slike unntak.

Endret av anonym111111
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (20 minutter siden):

Du som gjør dette til en debatt om sminke.

MAGA-kvinnene (og mennene) kommer til å få et problem hvis kjønnsbekreftende behandling blir forbudt i deres delstat.

image.thumb.jpeg.8ff3366bfa177b2c66b1a626650ba51b.jpeg

Hvorfor får de et problem dersom kjønnsbekreftende behandling blir forbudt? Opplys meg, for jeg kjenner ikke disse personene!

Det var du som la ut et bilde av en sminket EE og mente CK ville definert henne som kvinne.

Mener du at det er utseende, sminke, hår, klær, oppførsel, væremåte og følelser osv som definerer kjønn? 

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym111111 skrev (1 minutt siden):

Nå deler ikke jeg meninger med hverken Kirk eller MAGA.

Det var du som la ut et bilde av en sminket EE og mente CK ville definert henne som kvinne.

Mener du at det er utseende, sminke, hår, klær, oppførsel, væremåte og følelser osv som definerer kjønn? 

Han kunne like gjerne ha stilt spørsmålet

«Hva er en familie?» 

og fått en like stor variasjon i svarene.

Mange svar ville i liten grad snakket om personer som deler det samme genetiske arvematerialet 

• Liker 4
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (9 timer siden):

Har du kilde på at noen noensine har sakt det ikke er lov å være feminin man eller maskulin kvinne? Og i såfal hvorfor mener du at de som skulle ha sakt dette har noen autoritet til å besteme det?

• Liker 5
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (9 timer siden):

Snart fins ikke kjønn mer heller....

• Liker 3
Skrevet
anonym111111 skrev (8 timer siden):

Enig, men det har gått alt for langt her også. Barn lærer at de kan være et annet kjønn enn det de er født som, og enkelte jenter har til og med kommet gråtende  hjem for å spørre foreldrene om de fortsatt kan være jenter selv om de liker å spille fotball med gutta.

Det er kun kjønnskromosomer og kjønnsorganer som bestemmer kjønn. Å si at følelser bestemmer hvilket kjønn du er, er direkte feil, og gjør usikre barn mer forvirret.

Jeg flyttet fra Norge da jeg var ganske ung, så jeg har ikke full oversikt over kjønnsdebatten, utover det jeg får med meg i media. Men hvis det stemmer at situasjonen har blitt så alvorlig at barn som ellers ville hatt det helt fint, kommer gråtende hjem fordi de tror de må bli gutter for å få spille fotball, da er det virkelig ille.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (14 minutter siden):

Han kunne like gjerne ha stilt spørsmålet

«Hva er en familie?» 

og fått en like stor variasjon i svarene.

Mange svar ville i liten grad snakket om personer som deler det samme genetiske arvematerialet 

Du siterer meg, men svarer aldri på spørsmålene mine. Hvorfor blande inn familie i dette?

En familie dannes av flere personer og kan se ulik ut. Derfor vil man få ulike svar på hva en familie er. Mener du seriøst at man vil få like mange ulike svar dersom man spør hva en kvinne er? Kan du ikke svare enkelt på hva en kvinne er?

Siden du la ved et bilde av EE der hun er sminket og ser ut som en kvinne, så er det jo DU som tydelig mener at utseendet er avgjørende for definisjonen av kjønn? CK var vel vel så mye opptatt av biologi som av utseende? Mener du at transkvinner som ikke ser ut som kvinner, ikke er like mye kvinne som EE? Og hva med kvinner som ikke er kjønnsstereotype verken i utseende, følelser eller væremåte? Mener du at de ikke er kvinner?

Ser du ikke problemet med å definere kjønn ut fra noe annet enn biologi?

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym111111 skrev (1 time siden):

Jeg vet bare at de som angrer også opplevde det som positivt å få bekreftet hva som var galt, få hjelp, og starte behandling. De fleste har det bra de første årene, de synes også ofte det er bedre sosialt, og har kommet inn i et miljø der de blir akseptert.

Ingen vet om de som fikk hormoner og operasjoner også hadde fått det bedre med annen hjelp, naturlig gjennomgått pubertet, og aksept fra andre.

Litt av årsaken til at transpersoner føler seg annerledes, er jo samfunnet og forventninger fra folk rundt dem om hvordan de skal være basert på kjønnet de er. Dersom kjønn ikke begrenset væremåte, hadde kanskje færre hatt behov for å forandre den de egentlig er.

anonym111111 skrev (24 minutter siden):

Men å føle at man er et annet kjønn, betyr ikke at man ER et annet kjønn. Dersom vi ikke behandlet gutter og jenter ulikt, eller forventet ulike ting av dem basert på kjønnet de er, ville færre følt at noe var galt med dem.

Ingen kan føle seg som et spesifikt kjønn, for det er store ulikheter innenfor hvert kjønn, og en jente kan være mer lik gutter enn andre jenter.

Mener du at jenter/kvinner som ikke er kjønnsstereotype, og ikke føler seg spesielt kvinnelige eller «som en kvinne», er født i feil kropp? 

Selvsagt finnes det medisinske unntak. Det at du i det hele tatt nevner disse unntakene, bekrefter jo at kjønn i utgangspunktet er binært. Det er ikke disse unntakene vi diskuterer. De fleste transpersoner er ikke slike unntak.

Så enig med deg

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym111111 skrev (2 minutter siden):

Du siterer meg, men svarer aldri på spørsmålene mine. Hvorfor blande inn familie i dette?

En familie dannes av flere personer og kan se ulik ut. Derfor vil man få ulike svar på hva en familie er. Mener du seriøst at om man vil få like mange ulike svar dersom man spør hva en kvinne er? Kan du ikke svare på hva en kvinne er?

Siden du la ved et bilde av EE der hun er sminket og ser mer ut som flertallet av andre transkvinner, så er det jo DU som tydelig mener at utseendet er avgjørende for definisjonen av kjønn? Eller mener du at transkvinner som ikke ser ut som kvinner, er like mye kvinne som EE? Og hva med kvinner som ikke er kjønnsstereotype verken i utseende, følelser  eller væremåte? Mener du at de ikke er kvinner?

Ser du ikke problemet med å definere kjønn ut fra noe annet enn biologi?

Din konklusjon er at kvinner er personer født med to XX-kromosomer.

Punktum.
Ferdig snakket. 

Hva er det egentlig å debattere for din del da?

Finnes allerede et hav av tilsvarende tråder her inne.

Føler du at du kommer noen vei? 

• Liker 3
Skrevet

Litt av problemet er at vi ikke har forskjellige ord på det som på engelsk heter sex og gender. Sex er det fysiske, gender er det mentale. Hos de fleste stemmer disse overens fra start og det er derfor vanskelig for dem (oss, jeg er en av disse) å forstå forskjellen. I tillegg er ikke gender begrenset til to, sånn sex stort sett er (også her er det variasjoner, det er ikke alltid kormosomer og kjønnsorganer stemmer, det er ikke alltid bare ett kjønnsorgan). Det finnes flere genders, og det er ikke alle mennesker som passer inn i de vi har definert.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...