Gå til innhold

Tid med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har begynt å føle meg skikkelig dårlig i det siste. Jeg har to små barn på 1 og 3 år, og jeg føler jeg mister så mye tid med dem. Jeg jobber 100% i en lavtlønnet, tung og stressende jobb, så det er ikke aktuelt å gå ned i stilling.

Hverdagen min ser sånn ut: Jeg leverer dem tidlig i barnehagen, drar rett på jobb, og når jeg endelig henter og kommer hjem, er det middag og så rett i seng for barna. Jeg får nesten ingen «ordentlig tid» sammen med dem, og det gjør vondt å kjenne på at jeg mister så mye av barndommen deres.

Er det noen her som har kjent på det samme? Hvordan håndterte dere det? Fikk dere noen løsninger, eller fant dere måter å gjøre hverdagen lettere på?

Anonymkode: b971b...964

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk en annen jobb, ta en ny utdanning. Ka det koster litt, men er jo verdt det i det lange løp.

Anonymkode: 751ba...48e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble student! Fikk en bedre hverdag, men selvsagt mindre penger en kort periode. Nå jobber jeg 70%, og tjener mer enn jeg gjorde før studier. 

Anonymkode: 14f96...223

• Liker 1
Skrevet

Er du alene med dem? Om ikke kan du og far bytte på hvem som er tilstede med de og hvem som lager middag og andre praktiske ting. 

Er du alene så kan du lage middagen når de har lagt seg. Forstår at du har mer enn nok annet å gjøre også. Men alle slike små ting bidrar. Da er det bare å varme dagen etter og plutselig har du en halvtime ekstra med de. Eller la de være med i matlagingen, husarbeidet osv. gjør det gøy. La de skjære opp, være med å handle, planlegge, sett på musikk dere liker mens barna får hver sin vaskeklut, kost og brett eller annet. Så får du unna det du ønsker å rydde/vaske også. 

Prøv også å være tilstede i øyeblikkene. Under måltidet, på kvelden når dere leser bok før legging, lek litt med de. Du skal ikke trenge å være med de 100% hele tiden. Men vær tilstede når du er med de. Barna vil gjerne leke på rommet, se på tv, leke sammen, tegne osv. Du må ikke sitte med de hele tiden. 
Du må prøve å ikke bruke energien din på å ha dårlig samvittighet.

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned i stilling 

Anonymkode: a316b...021

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner på det samme og syns det er så uendelig kjipt at man er avheav to inntekter bare for å få det til å gå rundt. Syns absolutt 6 timers arbeidsdag hadde løst mye. 

Anonymkode: 941c9...07e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk ettermiddagene på å lage middag. Spis skiver med oppskårne grønnsaker eller havregrøt.

Anonymkode: 41260...da4

AnonymBruker
Skrevet

Om de legger seg såpass tidlig kan du lage middag når de sover. 

Anonymkode: 9cdff...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Lot dem sove så lenge som mulig i barnehagen, så de kunne være oppe lenger. Var heldig med b-menneske barn som sov dupp lenge. 

Anonymkode: 7da32...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har begynt å føle meg skikkelig dårlig i det siste. Jeg har to små barn på 1 og 3 år, og jeg føler jeg mister så mye tid med dem. Jeg jobber 100% i en lavtlønnet, tung og stressende jobb, så det er ikke aktuelt å gå ned i stilling.

Hverdagen min ser sånn ut: Jeg leverer dem tidlig i barnehagen, drar rett på jobb, og når jeg endelig henter og kommer hjem, er det middag og så rett i seng for barna. Jeg får nesten ingen «ordentlig tid» sammen med dem, og det gjør vondt å kjenne på at jeg mister så mye av barndommen deres.

Er det noen her som har kjent på det samme? Hvordan håndterte dere det? Fikk dere noen løsninger, eller fant dere måter å gjøre hverdagen lettere på?

Anonymkode: b971b...964

Veldig lei situasjon som jeg tror mange kjenner på. 

Kan du preppe middag til dagen etter når barna har lagt seg for kvelden? Ellers har jeg ofte gått for enkle løsninger på middagsfronten når tiden har vært knapp Retter som bare kan varmes opp i ovnen og lager seg selv mens jeg leker med barna. 

Jeg ville ellers prøvd å se meg om etter en ny jobb, eventuelt startet på en utdanning eller deltidsutdanning som kan føre frem til en jobb der du tjener bedre og får mer frihet. 

Det trenger ikke være en full bachelor eller mastergrad. Jeg jobbet tidligere på apotek og mistrivdes veldig da det var mye vakter i helger og på kveld. Tok noen kurs over nett og startet med å søke nye jobber. Nå jobber jeg innen kundeservice. Ikke noe prestisjetung jobb med veldig fet lønn, men jeg har fri hver helg og alle røde dager, kan ha hjemmekontor så mye jeg vil og få roligere morgener med barna, og jeg kan avspasere en dag i blandt eller noen timer om jeg vil. Lønnen er såpass bra at jeg har redusert stillingen til 80%. Har nå fri en dag i uken. Alt dette har stor verdi for meg. 

Anonymkode: 916b0...2cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...