AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #1 Skrevet 16. september 2025 Hei. Jeg er tobarnsmor og har fått tilbakefall av anoreksi. Hadde alvorlig anoreksi før jeg fikk barn men var innlagt og klarte å bli frisk. Jeg var lykkelig og fikk familie. Når ungene var 6 og 8 år fikk jeg tilbakefall av sykdommen. Forskjellen nå er at jeg har sykdommen under kontroll og det går ikke utover ungene eller familien. Men jeg sliter inni meg og er sliten og har det ikke så godt med meg selv. Jeg vil ikke at det skal begynne å gå utover andre. Jeg trenger hjelp / behandling men jeg er redd for å søke hjelp fordi jeg er redd for å bli meldt til barnevernet. Er det vanlig å melde foreldre til barnevernet dersom man har en psykisk sykdom man søker hjelp for? Anonymkode: dfce7...cee
CAPS LOCK Skrevet 16. september 2025 #2 Skrevet 16. september 2025 Hvem skal melde deg til barnevernet hvis du kontakter helsevesenet på grunn av psykisk sykdom? Helsevesenet har taushetsplikt 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #3 Skrevet 16. september 2025 Rådfør deg med erfarne på området... ROS for eksempel. Anonymkode: 2f1dc...8f3 1
Pippi Lotta Skrevet 16. september 2025 #4 Skrevet 16. september 2025 Det er veldig mange foreldre som får behandling for psykiske problemer, så de som jobber med dette er vant til å jobbe med foreldre. Du kommer ikke til å bli meldt bare fordi du sliter, det er først om du ikke er i stand til å passe på barna at de må melle. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #5 Skrevet 16. september 2025 Selvfølgelig ikke. Du blir ikke meldt med mindre helsepersonell blir alvorlig bekymret for barna dine. Jeg tenker helsepersonellet du kommer i kontakt med heller blir kjempeglad for at du tar ansvar og ønsker hjelp med sykdommen din. Det er kjempemange foreldre som går i behandling for psykisk sykdom. Anonymkode: 9273c...457 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #6 Skrevet 16. september 2025 CAPS LOCK skrev (11 minutter siden): Hvem skal melde deg til barnevernet hvis du kontakter helsevesenet på grunn av psykisk sykdom? Helsevesenet har taushetsplikt Akkurat så enkelt er det vel ikke. Helsevesenet har også meldeplikt, dersom de av en eller annen grunn skulle bli bekymret for hvordan barna har det hjemme. Det er imidlertid ikke automatikk i at man blir meldt til barnevernet bare fordi man sliter psykisk. Anonymkode: 5e8cc...26d
Purple_Pixiedust Skrevet 16. september 2025 #7 Skrevet 16. september 2025 Signerer de andre her. Det er ingen automatikk i at du meldes til bv dersom du søker hjelp.
veronica<3 Skrevet 16. september 2025 #8 Skrevet 16. september 2025 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for deg eller andre i en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis. Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjennner og stoler på. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg alt godt videre. Med omtanke og hilsen, veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg