Gå til innhold

Da jeg hadde lest en artikkel på nrk.no og trykket på tilbake-knappen, som fikk jeg plutselig forrige ukes nyheter som hovedside.. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp inne på nrk sin nettside, trykket på en artikkel, leste den, men da jeg skulle gå tilbake (og trykket på tilbake-knappen), så viste den ikke dagens hovedside men nyheter fra forrige uke.

Og når jeg tenker meg om, så la jeg merke til at det samme skjedde en annen dag også. Hvorfor det, tro? Noen som vet?

Anonymkode: 3595e...b2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ops, beklager feil i overskriften! *så fikk jeg plutselig forrige ukes... skulle det så klart stå.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nettleseren din logger alt du er inne på, og det gjør at neste gang du åpner en nettside du har vært inne på før så går det fortere. Høres bare ut som en liten teknisk glitch.

Anonymkode: 6219e...b9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Cookies

På hvilken måte er det cookies som gjør dette? 

Anonymkode: acb29...06a

Skrevet
Abra skrev (7 minutter siden):

Cookies

Nei, det er cache. 

• Liker 3
Skrevet
Brukernavn84 skrev (Akkurat nå):

Nei, det er cache. 

Så klart, en liten glitch i hjernen min der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dere! 😊

Hilsen Ts

AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (På 16.9.2025 den 15.58):

Nei, det er cache. 

Kan du forklare hvordan dette fungerer, på en enkel måte? :blomst:

Anonymkode: 41b7c...9de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du forklare hvordan dette fungerer, på en enkel måte? :blomst:

Når du går inn på en nettside lagres deler av den på PCen din, sånn at det skal ta kortere tid å laste den inn neste gang du går inn på den siden. Så PCen din henter nettsiden fra minnet på maskinen og ikke direkte fra internett. Derfor kan du oppleve å få opp en gammel side hvis du ikke oppdaterer siden manuelt.

Anonymkode: acc3c...151

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når du går inn på en nettside lagres deler av den på PCen din, sånn at det skal ta kortere tid å laste den inn neste gang du går inn på den siden. Så PCen din henter nettsiden fra minnet på maskinen og ikke direkte fra internett. Derfor kan du oppleve å få opp en gammel side hvis du ikke oppdaterer siden manuelt.

Anonymkode: acc3c...151

Interessant! Takk for svar :) Hvor lenge ligger det i minnet? Kan man plutselig få opp nettsiden fra to år tilbake? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Interessant! Takk for svar :) Hvor lenge ligger det i minnet? Kan man plutselig få opp nettsiden fra to år tilbake? 

Det kommer ann på cache instillingene, men det er heller tvilsomt. Du kan i de fleste nettlesere trykke CTRL+SHIFT+R for hard refresh. Da skal den skippe local cache og prøve å laste siden fra server direkte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...