Gå til innhold

Spise seg fri fra betennelser uten å miste kilo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten bare fokus på kilo og slanking når folk snakker om dette, men jeg vil IKKE ned i vekt, bare bli kvitt betennelser.

Har lest boka til Hexeberg’ene «Et annet syn på autoimmune sykdommer» og det er en øyeåpnet for hvor mye kosthold betyr.

Jeg spiser i utgangspunktet sunt, men nå må jeg droppe meieri og alt korn i tillegg og den er hard å svelge, men jeg må.

Erfaringer men å klare å holde vekta eller vil du fortelle hvilke helsefordeler du fikk?

Anonymkode: b9140...3b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg, men svigerinnen min spiste mye økologisk nøttesmør, avokado og extra virgin olivenolje og denslags for å sikre høyt nok kaloriinntak. 

Antiinflammatorisk mat metter jo som regel mer enn den usunne maten mange av oss er blitt vant til. Så det er nok derfor en del taper vekt uansett om det var hensikten eller ei. Pluss at man ofte mister vannvekt og blir mindre oppblåst i tillegg.

Anonymkode: 82232...186

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er nesten bare fokus på kilo og slanking når folk snakker om dette, men jeg vil IKKE ned i vekt, bare bli kvitt betennelser.

Har lest boka til Hexeberg’ene «Et annet syn på autoimmune sykdommer» og det er en øyeåpnet for hvor mye kosthold betyr.

Jeg spiser i utgangspunktet sunt, men nå må jeg droppe meieri og alt korn i tillegg og den er hard å svelge, men jeg må.

Erfaringer men å klare å holde vekta eller vil du fortelle hvilke helsefordeler du fikk?

Kjør på med sunne fettkilder, fyll på der du kan. Lag oljebaserte dressinger til salater. Kan også ha nøtter i salaten. Bruk fullfet kokosmelk. Bruk chat gpt til å sette sammen en meny for deg basert på ditt behov.

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (3 timer siden):

Kjør på med sunne fettkilder, fyll på der du kan. Lag oljebaserte dressinger til salater. Kan også ha nøtter i salaten. Bruk fullfet kokosmelk. Bruk chat gpt til å sette sammen en meny for deg basert på ditt behov.

Er det jeg gjør, jeg kan masse om kosthold, men likevel føler jeg meg sulten hele tiden. Men kanskje det bare er cravings etter ost og knekkebrød og at det går over og at vekta holder seg. Takk for svar begge to.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så sunt er lik vektnedgang?

Hva med å bare spise vedlikeholdskaloriene dine da.

Anonymkode: fd06b...586

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest den boken, men du har testet andre antiflamatoriske kosthold ja? Alle de som inneholder mye korn?

Er det korn du reagerer mest på? Siden du nå skal kutte korn, og de fleste andre antiflamatoriske kosthold anbefaler mye fullkorn..? 

Anonymkode: 48bf5...7bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor må du kutte ut korn og meieriprodukter? Det er ikke noe seriøs forskning som sier at det forårsaker betennelser. Og i så fall hadde 90% av oss hatt kroniske betennelser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så sunt er lik vektnedgang?

Hva med å bare spise vedlikeholdskaloriene dine da.

Anonymkode: fd06b...586

Hvordan tolker du det dithen? Jeg spiser sunt til vanlig uten å gå ned, dvs rene råvarer og mat laget fra bunnen. Sunt er overhodet ikke lik vektnedgang! Men jeg elsker knekkebrød og meierivarer 😁

Grüner skrev (1 time siden):

Hvorfor må du kutte ut korn og meieriprodukter? Det er ikke noe seriøs forskning som sier at det forårsaker betennelser. Og i så fall hadde 90% av oss hatt kroniske betennelser.

Fordi jeg vil teste det og det har hjulpet en jeg kjenner som også har vonde ledd. Selvsagt trenger ikke DU å ha betennelser selv om jeg har det! De fleste som spiser min normale mat inkl smør og knekkebrød er i toppform, men jeg har hatt en lavgradig betennelse siden jeg gikk på p-piller som ung. Tipper det var dråpen som tippet det over, jeg spiste helt elendig og masse godteri. Nå har det blomstret opp igjen, kort fortalt.

Men jeg trenger ingen spørsmål om hvorfor, jeg spør om erfaringer😉

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke lest den boken, men du har testet andre antiflamatoriske kosthold ja? Alle de som inneholder mye korn?

Er det korn du reagerer mest på? Siden du nå skal kutte korn, og de fleste andre antiflamatoriske kosthold anbefaler mye fullkorn..? 

Nei, jeg tror det er meieriproduktene, men tar med korn for sikkerhets skyld. Blir bare noen uker for å sjekke.

Jeg synes Hexebergene gir veldig mening, så jeg velger å tro på deres erfaringer.

Tipper jeg bare må spise irriterende mye, da🙄

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan tolker du det dithen? Jeg spiser sunt til vanlig uten å gå ned, dvs rene råvarer og mat laget fra bunnen. Sunt er overhodet ikke lik vektnedgang! Men jeg elsker knekkebrød og meierivarer 😁

Fordi jeg vil teste det og det har hjulpet en jeg kjenner som også har vonde ledd. Selvsagt trenger ikke DU å ha betennelser selv om jeg har det! De fleste som spiser min normale mat inkl smør og knekkebrød er i toppform, men jeg har hatt en lavgradig betennelse siden jeg gikk på p-piller som ung. Tipper det var dråpen som tippet det over, jeg spiste helt elendig og masse godteri. Nå har det blomstret opp igjen, kort fortalt.

Men jeg trenger ingen spørsmål om hvorfor, jeg spør om erfaringer😉

Nei, jeg tror det er meieriproduktene, men tar med korn for sikkerhets skyld. Blir bare noen uker for å sjekke.

Jeg synes Hexebergene gir veldig mening, så jeg velger å tro på deres erfaringer.

Tipper jeg bare må spise irriterende mye, da🙄

TS

For å få et sikkert svar på hva som forårsaker betennelsen er det lurt å kutte ut en produkt gruppe av gangen for om du kutter ut både meieri og korn og betennelsen blir bedre så vet jo ikke hva som var roten til problemet. Og jeg har selv autoimmunsykdom og har testet ut og eliminere ulike matgrupper så jeg forstår jo i hvert fall litt av hvor du kommer fra.

Anonymkode: a27ef...f74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilke antiflamatoriske kosthold inneholder mye korn? 

Anonymkode: 85a7d...52b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (15 timer siden):

Skjønner du forskjell på og være syk og frisk? Nei, 90% av oss har ikke kroniske betennelser, så det er vi som har kroniske betennelser som får mindre betennelse av og spise antiflamatorisk. Jeg har kutter ned fra 10 til 2 betennelsesdempende reseptbelagte piller om dagen etter at jeg byttet kosthold. I likhet med mange andre med  betennelsessykdommer . Blir så dumt når friske gjør det til at de ikke får mindre betennelse om de ikke var syke i utgangspunktet. 
nei, i utgangspunktet er det ingen forsking som sier at mat forårsaker betennelse, kanskje med unntak av padogra / urinsyregift.  Det vi snakker om er og dempe betennelse, Mindre smerter, mer bevegelse . 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvilke antiflamatoriske kosthold inneholder mye korn? 

Jeg kan egentlig ikke huske noen antiflamatoriske kosthold som ikke inneholder mye korn. Er 3-4 år siden jeg leste mye om dem da.  

Men for å nevne noen:
Culinary Medicine: Autoimmunity and Healthy Eating

Sitat

In contrast, eating foods recommended as part of a Mediterranean diet plan may help fight inflammation and help heal the body

• Whole grains

Anti-inflammatorisk kosthold - hva og hvorfor - Balderklinikken - Naturlig friskere

Sitat
  • Spis kornvarer som havregryn, pumpernickelbrød og annet kornbasert som ikke er malt til mel. Flere kan ha nytte av å begrense mengden melbasert mat.

Betennelsesdempende mat – Berit Nordstrand

Sitat
  1. Fiberrik mat i form av grove kornprodukter, nøtter og frø og fiberrike frukt, bær og grønnsaker. Velg frukt og bær med lav GL som bringebær,jordbær, epler, pærer, brokkoli, spinat, rosenkål og gulrot. 

Betennelsesdempende mat - – slik spiser du for mindre betennelse - matforhelsen.no - Lege og ernæringsforeningen

Sitat

Mye av:

• Fullkorn (havre, bygg, brun ris, bokhvete)

Quick-start guide to an anti‑inflammation diet - Harvard Health

Sitat

Other food components that may help fight inflammation include

• fiber found in fruits, vegetables, and especially legumes and whole grains such as barley, oats, and bran

Groceries to ease chronic inflammation - Mayo Clinic Health System

Sitat

You can start building an anti-inflammatory grocery list with:

Whole grains, such as wheat, oats, rye, buckwheat, millet, quinoa and brown rice

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av egen erfaring så vil jeg si at hun definitivt er inne på noe. Ja, kutt ut korn! Helst andre lektiner, og oksalater også. Det er ikke sikkert at du trenger å kutte ut meieriprodukter. Mange av oss i Norden tåler meieriprodukter helt fint.

Jeg har hatt en gammel skade som har murret og blusset opp igjen og igjen i over et tiår. Jeg kuttet ut alt av planter (spise kjøtt, egg og meieriprodukter) og etter bare to uker med carnivore-kosthold så forsvant den gamle skaden helt! Da snakker vi anti-inflammatorisk altså! ❤️ 

Anonymkode: b14d6...4c9

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (18 timer siden):

Spenstig påstand... Jo, det finnes seriøs forskning som sier at det forårsaker betennelser.

The Dietary Intake of Wheat and other Cereal Grains and Their Role in Inflammation

Sitat

the consumption of wheat, but also other cereal grains, can contribute to the manifestation of chronic inflammation and autoimmune diseases by increasing intestinal permeability and initiating a pro-inflammatory immune response.

Anonymkode: b14d6...4c9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, ja jeg visste at Berit Nordstrand anbefaler noe korn når jeg tenker etter. De andre kjenner jeg ikke til, men noe er jo bare sitater? 
jeg har kuttet ut korn selv , og er veldig fornøyd . Kanskje greit og prøve seg litt frem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 22.42):

For å få et sikkert svar på hva som forårsaker betennelsen er det lurt å kutte ut en produkt gruppe av gangen for om du kutter ut både meieri og korn og betennelsen blir bedre så vet jo ikke hva som var roten til problemet. Og jeg har selv autoimmunsykdom og har testet ut og eliminere ulike matgrupper så jeg forstår jo i hvert fall litt av hvor du kommer fra.

Jeg er såpass desperat etter å få bedring at jeg heller går all in til jeg er bedre, så jeg tar den omvendte strategien og legger til litt av en og en ting og ser hvordan det går om noen uker. Men tipper at jeg må være forsiktig for evig. Det er faktisk lettere enn jeg hadde trodd! Jeg har tidligere gått på lavkarbo og da merket jeg ikke noe annet enn at jeg ble altfor tynn og veldig trøtt. Merket ikke hverken det ene eller andre da jeg startet opp med gluten igjen etter tre måneder. Men den gangen spiste jeg meieriprodukter i dietten, så det kan jo være derfor jeg ikke ble noe bedre, lurer jeg nå. Jeg merket ikke noe til smerter i leddene på den tiden, hadde bare en vill IBS. Det har jeg ikke hatt på flere år nå, bortsett fra bittelitt i veldig stressa perioder. Nå er det vonde ledd som plager meg mest, og jeg trenger hendene mine i jobben😐

TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 18.06):

Ok, ja jeg visste at Berit Nordstrand anbefaler noe korn når jeg tenker etter. De andre kjenner jeg ikke til, men noe er jo bare sitater? 
jeg har kuttet ut korn selv , og er veldig fornøyd . Kanskje greit og prøve seg litt frem. 

Ja, det er sitater... Med lenker til kildene, slik at du selv kan gå inn å lese om du er interessert i emnet.

Det er ikke lov til å lime inn hele artikler her, heldigvis... For det ville blitt fryktelig rotete om man kunne legge ved 5-6 forskningsartikler i sin helhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 23.16):

Jeg er såpass desperat etter å få bedring at jeg heller går all in til jeg er bedre, så jeg tar den omvendte strategien og legger til litt av en og en ting og ser hvordan det går om noen uker. Men tipper at jeg må være forsiktig for evig. Det er faktisk lettere enn jeg hadde trodd! Jeg har tidligere gått på lavkarbo og da merket jeg ikke noe annet enn at jeg ble altfor tynn og veldig trøtt. Merket ikke hverken det ene eller andre da jeg startet opp med gluten igjen etter tre måneder. Men den gangen spiste jeg meieriprodukter i dietten, så det kan jo være derfor jeg ikke ble noe bedre, lurer jeg nå. Jeg merket ikke noe til smerter i leddene på den tiden, hadde bare en vill IBS. Det har jeg ikke hatt på flere år nå, bortsett fra bittelitt i veldig stressa perioder. Nå er det vonde ledd som plager meg mest, og jeg trenger hendene mine i jobben😐

TS.

Med overveiende stor sannsynlighet så er det nok meieriprodukter som er synderen og ikke korn, men jeg forstår veldig godt desperasjonen din.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...