AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:42 #1 Skrevet tirsdag kl. 12:42 Går ofte tur forbi en hest som er på beite, den kommer gjerne bort til gjerdet og vil hilse. Har derfor tatt med en stk eple/gulrot til den og egentlig ikke tenkt at det var noe galt før noen stilte spørsmål med hva eieren ville sagt. Er dette ok? Må jeg slutte med å hilse på den? Dette er langs en tursti så går ikke noe sted jeg ikke har lov å gå. Anonymkode: e007a...014
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:46 #2 Skrevet tirsdag kl. 12:46 Hils på den, klø på den, men ikke gi den mat. Hilsen hesteier. Anonymkode: 42df2...a47 23 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:49 #3 Skrevet tirsdag kl. 12:49 Aldri gi mat til dyr på beite. Trodde faktisk alle voksne mennesker viste det. Du aner ingenting om helsen til dyret og kanskje den ikke tåler ting. En annen ting er at hvis alle skulle gitt litt hadde det ødelagt helsen. Dyr får tilpasset diett, og bli matet av folk utenfor er ekstremt fy. Anonymkode: df7be...2c6 9 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:51 #4 Skrevet tirsdag kl. 12:51 Huff, ja. Kanskje den er allergisk mot gulrot. Anonymkode: 16162...ec7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:53 #5 Skrevet tirsdag kl. 12:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hils på den, klø på den, men ikke gi den mat. Hilsen hesteier. Anonymkode: 42df2...a47 Ok, har heldigvis ikke gjort dette ofte. Anonymkode: e007a...014
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:53 #6 Skrevet tirsdag kl. 12:53 Jeg er helt enig med andre, at man selvfølgelig aldri gir mat til andres dyr.. Hilse på er noe helt annet Anonymkode: cab35...a68 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:53 #7 Skrevet tirsdag kl. 12:53 Snakk gjerne med dyr på beite. Men la være å gi de mat! Dette gjelder alt mulig av mat, brød, epler, gulrøtter og gress på utsiden. Anonymkode: 264c5...0ec 2 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:54 #8 Skrevet tirsdag kl. 12:54 Pleier å ha hester på beite her. Eierne pleier å sette opp skilt om at man ikke må gå innenfor gjerdet, og ikke mate dem. Vi som eier jordet får lov til å gi dem gulrøtter og epler, men da er det jo etter avtale. Anonymkode: 0ef4f...013 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:56 #9 Skrevet tirsdag kl. 12:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, ja. Kanskje den er allergisk mot gulrot. Anonymkode: 16162...ec7 Hvis du tuller nå så kan jeg informere deg om en sykdom hester kan få som kalles forfangenhet. I ettertid må en passe matinntaket som en hauk. Jeg ville ikke tatt sjansen og satt en sånn hest langs en tursti hvor folk kan gi mat, men en vet aldri. Derfor skal en ikke mate hester, bedre å klø og kose dem litt. Anonymkode: 42df2...a47 4 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:58 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:58 Ok, takk for svar blir ikke mer eple/gulrot fremover. Anonymkode: e007a...014 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:00 #11 Skrevet tirsdag kl. 13:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, takk for svar blir ikke mer eple/gulrot fremover. Anonymkode: e007a...014 Riktig innstilling, man vet aldri så like greit å la være, men klø den godt så har du fått en venn. Anonymkode: 42df2...a47 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:04 #12 Skrevet tirsdag kl. 13:04 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Aldri gi mat til dyr på beite. Trodde faktisk alle voksne mennesker viste det. Anonymkode: df7be...2c6 Nei, det finnes folk som er oppvokst midt i sentrum i byen og som rett og slett ikke har noe forhold til gårder og gårdsdyr. Jeg syns det er fint at folk faktisk spør i et forum som dette. Anonymkode: 4a429...737 10 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:04 #13 Skrevet tirsdag kl. 13:04 Signerer flere over her: Bare å hilse over gjerdet hvis hesten vil, men IKKE gi den noen form for mat. I aller verste fall kan du utløse en reaksjon som tar livet av hesten. Som hesteeier har jeg opplevd at barnefamilier har gitt mat til hester som er livsfarlig for dem fordi "barna syns det er så koselig". Tviler på at barna syns døde hester er så topp😅 Hvis flere hester står sammen og de ikke er vant til å få godbiter, kan du i tillegg utløse urolighet og slossing i flokken som i verste fall kan føre til alvorlige skader på hestene. Tilleggsinfo: Aldri gå inn på beitet til en hest. Hvis du er riktig uheldig, kan du bli alvorlig skadet. Anonymkode: db8e9...227 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:08 #14 Skrevet tirsdag kl. 13:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det finnes folk som er oppvokst midt i sentrum i byen og som rett og slett ikke har noe forhold til gårder og gårdsdyr. Jeg syns det er fint at folk faktisk spør i et forum som dette. Anonymkode: 4a429...737 Joda, bedre å spørre enn å bare ture fram, men når det er sagt, synes jeg det er skremmende hvor lite kunnskap voksne folk har om å bevege seg i naturen. Man kan jo bruke hodet. Bare noe sånt som å lukke en grind etter seg er jo en klassiker. Så har du det med å slippe hunder (og unger) løse i nærheten av beitende dyr eller hekkende fugler, ikke la ville dyr være i fred (skal jo bare titte) osv. Anonymkode: 02079...709 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:09 #15 Skrevet tirsdag kl. 13:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det finnes folk som er oppvokst midt i sentrum i byen og som rett og slett ikke har noe forhold til gårder og gårdsdyr. Jeg syns det er fint at folk faktisk spør i et forum som dette. Anonymkode: 4a429...737 Dette... Jeg har aldri hørt om at man ikke skal mate hester som står på beite. Ikke at det ville falt meg inn å gjøre det, men ville ikke i min villeste fantasi tenkt at gress på utsiden av strømgjerde var farlig. Anonymkode: b71e3...5fd 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:13 #16 Skrevet tirsdag kl. 13:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette... Jeg har aldri hørt om at man ikke skal mate hester som står på beite. Ikke at det ville falt meg inn å gjøre det, men ville ikke i min villeste fantasi tenkt at gress på utsiden av strømgjerde var farlig. Anonymkode: b71e3...5fd Gress fra utsiden av strømgjerdet kan faktisk ta livet av en ponni med forfangenhet eller PPID (Cushings). Håper mange leser dette. Anonymkode: db8e9...227 1 6
Tipaa Skrevet tirsdag kl. 13:15 #17 Skrevet tirsdag kl. 13:15 Hva er det som gjør gresset farlig? Har det strøm i seg? Ikke ironisk, jeg bare forstår ikke. Går ofte forbi noen hester, av å til får de litt gress av meg som vokser rundt innhengingen, men er dette farlig? Ser jo at hestene spiser selv det samme gresset som de får tak i selv. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:30 #18 Skrevet tirsdag kl. 13:30 Tipaa skrev (7 minutter siden): Hva er det som gjør gresset farlig? Har det strøm i seg? Ikke ironisk, jeg bare forstår ikke. Går ofte forbi noen hester, av å til får de litt gress av meg som vokser rundt innhengingen, men er dette farlig? Ser jo at hestene spiser selv det samme gresset som de får tak i selv. For å ikke måtte skrive et evinnelig langt, uleselig og overdetaljert svar: Google PPID og forfangenhet hos hest og les deg opp på det. En som ikke driver med hest kan ikke gjøre gode nok vurderinger for næringsinnholdet av gresset på innsiden av gjerdet sammenliknet med gresset på utsiden. Jeg har selv en ponni som går på "gressbeite", men det er helt nedbeitet og ikke farlig for han. Han blir alvorlig syk av gress fra utsiden. Selv for hester på gressbeite er regelen uansett: IKKE gi noen form for mat til dyr som ikke er dine eller du har avklart med eier! Det blir like ille som om jeg skulle begynt å kaste ut godbiter til hunder på T-banen i Oslo. Selv hvis hestene går på masse gress som er likt på inn- og utsiden av gjerdet, er svaret nei - som nevnt ovenfor kan du også utløse slossing i flokken og skader på hestene. Noen hester bør heller ikke få mat fra hånden i det hele tatt pga. sikkerhet for eier og andre som håndterer hesten. Hester er store og potensielt svært farlige dyr, og noen har ikke oppdragelse eller psyke til å ikke bli farlige av mat fra hånden. Anonymkode: db8e9...227 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:32 #19 Skrevet tirsdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gress fra utsiden av strømgjerdet kan faktisk ta livet av en ponni med forfangenhet eller PPID (Cushings). Håper mange leser dette. Anonymkode: db8e9...227 Hvis den ligger for døden er det kanskje best å sende den til Gilde, så den kan bli lasagne? Ikke noe galt i å gi hesten en gulrot, det setter den bare pris på. Anonymkode: 16162...ec7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:33 #20 Skrevet tirsdag kl. 13:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis den ligger for døden er det kanskje best å sende den til Gilde, så den kan bli lasagne? Ikke noe galt i å gi hesten en gulrot, det setter den bare pris på. Anonymkode: 16162...ec7 Dagens minst modne trolleforsøk🙄 Anonymkode: db8e9...227 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå