Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tror du rett og slett ikke på Gud?

Er vi bare et resultat av evolusjon, litt mer en et dyr, men ikke mer enn et menneske. Vi som kan ta til oss all slags kunnskap, spise all slags mat, lære all slags språk. Tilbe noe vi ikke ser, men tror er der. Er det bare et resultat av at vi råder over all slags skapning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke på noen gud, jeg heller mer til at alle bevisene som er funnet er riktige, og at vi er et dyr som er nært beslektet med sjimpansene.

Jeg har nok av praktiske, håndfaste ting å holde på med, så jeg er ikke lenger særlig åndelig søkende. Om det mot formodning skulle finnes en gud og jeg stilles til doms når jeg dør, håper jeg h*n tar i betraktning det at jeg har bestrebet meg på å være snill mot de jeg har rundt meg og oppfylle potensialet mitt, heller enn at h*n sender meg til helvete bare fordi jeg ikke brukte (eller kastet bort) masse tid på å be og gå i kirka.

For å si det kort; jeg gidder ikke bruke masse tid på noe som kanskje er, når jeg heller kan bruke tiden min på familien min, skole, venner og jobb ;)

Gjest lurven
Skrevet
Jeg tror ikke på noen gud, jeg heller mer til at alle bevisene som er funnet er riktige, og at vi er et dyr som er nært beslektet med sjimpansene.

Jeg har nok av praktiske, håndfaste ting å holde på med, så jeg er ikke lenger særlig åndelig søkende. Om det mot formodning skulle finnes en gud og jeg stilles til doms når jeg dør, håper jeg h*n tar i betraktning det at jeg har bestrebet meg på å være snill mot de jeg har rundt meg og oppfylle potensialet mitt, heller enn at h*n sender meg til helvete bare fordi jeg ikke brukte (eller kastet bort) masse tid på å be og gå i kirka.

For å si det kort; jeg gidder ikke bruke masse tid på noe som kanskje er, når jeg heller kan bruke tiden min på familien min, skole, venner og jobb  ;)

men om det virkelig finnes en gud kaster du jo ikke bort tiden din.

det er best å være på den sikre siden

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke, fordi jeg ikke har fått noen grunn til å tro.

Gjest samme gjesten
Skrevet
men om  det virkelig finnes en gud kaster du jo ikke bort tiden din.

Jeg vil ikke bruke masse tid på å gamble på at det kanskje finnes en gud. Om gud finnes og han er noe vettug, vil han se verdien i at jeg har prøvd å være snill og positiv og jobbe hardt, og skjønne at jeg hører hjemme i himmelen. Om han bare ser på hvor mye tid jeg har brukt i kirka, så er han jo bare en forfengelig gubbe uten perspektiv på hva som er viktig, og da er kanskje ikke himmelen noe å trakte etter heller?

Nå har jeg brukt nok tid på religiøse diskusjoner for i år, så dere får fortsette uten meg ;)

Gjest Shadowlyn
Skrevet

Jeg ble ikke oppdratt til å tro på Gud. I voksen alder har jeg heller ikke funnet noen grunn til å tro.

Gjest Raskolnikov
Skrevet

Det virkelige spørsmålet er egentlig ikke Hvorfor man ikke tror.

Men det virkelige spørsmål er Hvorfor tror du

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke fordi ingenting har vist meg at det er noe annet her enn det vi kan se, høre og føle...

Jeg vil heller ikke rote bort tiden min på noe som mest sannsynlig ikke er, og er enig med en annen debatant som sier at om det viser seg at han står i porten, så er han sikkert så vettug som dere mener og setter pris på alt det gode jeg har forsøkt å gjøre i livet mitt...

Tenk så skuffet dere troende blir omd et ikke står noen der da?!?!?!

Og hvilket argument er det å si at det er best å være på den sikre siden?

Er det ikke å BRUKE gud å benytte han som en slags forsikring? Det vil jeg ikke kalle en ekte tro i alle fall. Det blir å tro for at det skal gagne en selv, og det blir da vel feil og egoistisk????

Gjest LoisLane
Skrevet

Er det en viljessak å tro?

Jeg skulle gjerne ha trodd, det virker som om noen ting blir enklere da.

Gjest gotthard
Skrevet

relgion er en unskyldning.

jeg har en tro, men det er ikke en tro på en gud som har skapt alt, en jesus som lot seg dø så jeg kan synde eller mohamed så jeg kan be 5 ganger om dagen.

jeg går ikke i kirka mer enn jeg må og de jeg kjenner som er kristene synder mer enn meg så de er ikke så fantastiske selv om de trur.

men, det er mer mellom himmel og jord enn vi klarer og fatte.....

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor tror du rett og slett ikke på Gud?

Er vi bare et resultat av evolusjon, litt mer en et dyr, men ikke mer enn et menneske. Vi som kan ta til oss all slags kunnskap, spise all slags mat, lære all slags språk. Tilbe noe vi ikke ser, men tror er der. Er det bare et resultat av at vi råder over all slags skapning?

Uff.. en av oss har drukket, for her skjønte jeg ikke mye av tankerekken.. Hvorfor tror jeg ikke på Gud, Allah, Vishnu, Shiva, etc?

Vel, enkelt. For at jeg skulle trodd på Vishnu, shiva, o.l måtte jeg blitt flasket opp med hinduisme. Det har jeg ikke blitt. Jeg har fått kristendom inn med morsmelken. Så hvorfor tror jeg ikke på Gud? Enkelt, det også: Jeg liker ikke å gå i kirken, så da trenger jeg ingen unnskyldning for å gjøre det. Hvorfor liker jeg ikke å gå i kirken? Vel, Guds plan må ha slått feil.

Skrevet

Svar på hvorfor jeg tror, det må være at jeg mener jeg får større innsikt i sannheten, sammenhengen på hvorfor vi lever her på jord, regner denne levetiden her på jorden for ingenting sammelignet med livet med Gud som har svaret på alt.

Er det ikke logisk at det finnes en Gud, er det bare tro som kan gjøre ting logisk, for jeg synes det er logisk at Gud finnes, kroppen vår fårgår sånn etter hundre år, om vi ikke dør tidligere. Men det virker som om livet er evig når man ser på blomstene på marken, vannet, solen.

Man trenger ikke gå i kirken for å tro Gud, jeg mener troen på Gud er en nådegave gitt oss ved Jesus Kristus, vi kan godt prøve å holde Guds himmelske lover, de ti bud, men de er så himmelske intet menneske kan holde dem, jødene måtte slakte så mye offerdyr for de brøt budene de ikke kunne holde.

Dette var deres måte å få tilgitt synder på gitt av forfedre som så Guds gjerninger i ødemarken fra slavelandet Egypt, og på veien til det Lovende land, når de så dem, ba de Gud om å gi dem noe de kunne holde, for å ære Ham. Så ble de ti bud gitt.

Vel, nå er mange land bygt opp på de bud, som grunnlovene i landet. Men troen som sagt er Gudgitt, ikke noe vi selv kan prestere.

Jeg vil se på meg selv som Guds tjener som får den lønn å tro Ham for det gode Han er. Og mye mer blir gitt meg ufortjent.

Jeg ble et lite stykke overbevist av en venn som snakket med meg om Gud på veien hjem, og jeg sa til ham at jeg skulle gå hjem og lese bibelen i tro, ja nye testamentet, fordi troen kommer ved Jesus Kristus, ok. Jeg gjorde det som jeg ubevist ikke visste. Jeg bekjente Jesus Kristus som Herre med min munn. Og trodde i mitt hjerte det som jeg leste. De følgende dagene skjedde det så store overbevisninger (gaver) at jeg mistet sunn fonuft og forkynte til fleste venner at Gud fantes, på den tiden var de fleste venner jeg hadde ikke-troende. Men sånn er det å være nyfrelst i Jesus Kristus. Det er herligt.

Vi skal alle dø, som det står i bibelen:

Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Jesus Kristus, vår Herre.

Rom6.23

Om du ikke tror på Jesus Kristus, så mener jeg man kan se Gud i andre ting, som f.eks "det skapte". Jeg håper dere tar en titt inn i det Bibelen skriver om Gud. Fordi jeg mener dere kan lære hvem Gud er ved å lese eller lytte til det Ord som der er skrevet. Men fri vilje har vi, så den som leser dette kan ta det til seg spise det, og la det bli, eller du kan spytte det ut igjen, metaforisk sagt.

Må Gud velsigne dere.

Gjest Aloha
Skrevet

Hvorfor jeg ikke tror?

Hmm...hvorfor skal jeg tro, spør jeg meg da. Har ikke noe grunnlag for å tro på Gud og kristendommen, bare fordi jeg tilfeldigvis er født i et land, hvor vi lærer på skolen at "slik er det". Hadde jeg vært født i Asia f.eks. ville jeg blitt "oppdratt" til noe helt annet. Ikke går jeg i kirken, og jeg ser nærmest på Bibelen som en eventyrbok, hvorfor skal jeg tro på at det som står der stemmer?

Det høres kanskje enkelt ut, men jeg har valgt å ikke forholde meg til noen religion, iallfall ikke noe utover det at jeg feirer jul og påske.

Men jeg har full respekt for de troende, og jeg er fascinert av tanken på hvordan vi egentlig ble til, og hvordan det har seg at verden er som den er. Men jeg virrer for mye fra den ene teorien til den andre, til å greie å tro på noen av de. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror på vitenskapen. Javisst er liv evig, går i ring og fornyer seg selv. Jeg ser også på himmelen, havet og blomstene, og synes det er fantastisk og herlig. Men jeg tror at det kommer av evolusjon og naturlover, ikke av et vesen som har skapt dette. Jeg mener fast og bestemt at vi stammer fra apene, og vi er ikke noe mer enn en avansert primat.

Det er jo vanskelig å forklare hvorfor jeg ikke tror på Gud. Jeg tror ikke på spøkelser eller smånisser heller, men hvorfor? Nei, det vet jeg ikke.

Gjest Populærvitenskapelig
Skrevet

Jeg tror ikke, fordi jeg ikke har en følelse for det, og fordi jeg ikke ser at det finnes noen sannsynlighetsovervekt. Videre har jeg lav forståelse for å være religiøs, fordi jeg føler at det er svært så mye detaljrik tro på dårlig grunnlag. Hva er forskjellen på å tro at moses splittet havet og på å tro at en må strø salt over skulderen om en søler litt? Om en er religiøs fordi en liker religionen, så stiller det seg annerledes. Det kan jeg lettere forstå.

Jeg "tror" heller ikke på vitenskapen, og bruker heller vanligvis ikke "vitenskapen" som subjekt. For å være ærlig, så er ikke populærvitenskapelige tidsskrifter en grunn til at jeg ikke tror. Stort sett gidder jeg ikke kildesjekke alle "vitenskapelige utsagn" i den store mediegrøten, og det har 0 og si for hva jeg tror på. Jeg mangler rett og slett en følelse for å tro.

Når det gjelder vitenskap, så ser jeg ting litt mindre kategorisk enn mange her. Jeg har vanskeligheter med ja/nei slik som enkelte sider av samfunnet forlanger, for jeg føler at det i de fleste vitenskapelige sammenhenger er riktigere med veldig sannsynlig/lite sannsynlig.

Skrevet

Jag tror inte.

Jag tror inet på Gud, himlen, helvete eller djävul.

Jag tror inte att Gud har skapat oss och världen.

Jag tror inte att Jesus Kristus är hans son och kom till jorden för att frälsa oss.

Jag tror inte på skapelseberättelsen i Bibeln.

När jag var i konfirmationsålder undrade jag vad konfirmationen och kristendomen stod för. Jag gick till biblioteket och lånade en tjock bok om världens religioner som jag läste. Jag kom redan då fram till att jag inte tror på det budskap som varken kristendom, islam, judendom, katolisicm, hinduism förmedlar.

Jag tycker inte det är trovärdigt.

Det stämmer inte.

Jag tror att världen är större än vi kan någonsin kan förstå, att livetsuppkomst är större än vi kan greppa och att en Gudskreation är en enkel förklaring. Det sker mirakel i vår vardag varje dag, det är lätt att tro att det finns någon mening med dem, men jag tror faktiskt inte det. Livets utveckling, blommor, vackra vyer, hemska sjukdomar med mera är del av livet. Livet och världen är en oändligt komplicerad process som jag inte kan tro någon "gud" står bakom.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Oi, men er det ikke best å väre god mot andre?

Skrevet

Og hva hvis Gud vil at du skal leve som en muslim? Å bare tro er vel ikke akkurat nok. Det er jo flust med bud du må følge.

Gjest lurven
Skrevet
Oi, men er det ikke best å väre god mot andre?

det er sikkert mulig å gjøre begge deler :ler:

Gjest lurven
Skrevet
Og hva hvis Gud vil at du skal leve som en muslim? Å bare tro er vel ikke akkurat nok. Det er jo flust med bud du må følge.

hvis du tenker på de 10 bud så er vel de fleste av de bra å følge uansett om man er kristen eller ei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...