AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:01 #1 Skrevet tirsdag kl. 12:01 Driver å øver på å la hunden være hjemme alene. Har gått ut 10 sek, 20 sek, 30 sek osv å økt gradvis. Gjort dette maange ganger og trodde vi hadde fått til noe. Igår var han alene først 10 minutt også 15 minutt. Gikk bare å la sej til. idag fortsatte vi treningen å startet igjen med 10 sek, 20 sek også videre. Men når vi nådde 10 minutter idag så begynte han å ule og bjeffe. Blir så stresset av å høre han slik. noen med litt erfaring? Skal vi bare fortsette treningen men prøve å ignorere ulingen? Vil ikke gjøre noe feil Anonymkode: 892d9...0eb
Tabris Skrevet tirsdag kl. 12:03 #2 Skrevet tirsdag kl. 12:03 Ikke ignorer uling, gå tilbake igjen med en gang. Hvis hunden uler så føler den seg ikke trygg og roper på eier. Da får den en negativ erfaring med å være alene. Jo flere negative erfaringer, jo vanskeligere blir det å trene. Gå tilbake igjen. Hvor mange minutter var han alene forrige gang, dvs før dere forsøkte 10-15 minutter? Gå tilbake til litt før det. Dvs hvis han var alene hjemme fem minutter, gå tilbake etter tre minutter. Så øker du gradvis, minutt for minutt. Men se an hunden og se om den virker stresset og over-glad når dere kommer tilbake, i så fall ville jeg ikke øket lengden enda. 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:06 #3 Skrevet tirsdag kl. 12:06 Tusen takk for svar! han er alltid rolig når jeg kommer inn igjen, men da han ulte så klynket han litt og hoppet opp til meg. Vanligvis sitter han bare å venter å ser på meg uten å bry seg noe særlig så tror jeg gikk litt for fort frem.. Anonymkode: 892d9...0eb
Tabris Skrevet tirsdag kl. 12:08 #4 Skrevet tirsdag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar! han er alltid rolig når jeg kommer inn igjen, men da han ulte så klynket han litt og hoppet opp til meg. Vanligvis sitter han bare å venter å ser på meg uten å bry seg noe særlig så tror jeg gikk litt for fort frem.. Anonymkode: 892d9...0eb Ja, da går du bare en del tilbake igjen.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Tabris skrev (På 16.9.2025 den 14.03): Ikke ignorer uling, gå tilbake igjen med en gang. Hvis hunden uler så føler den seg ikke trygg og roper på eier. Da får den en negativ erfaring med å være alene. Jo flere negative erfaringer, jo vanskeligere blir det å trene. Gå tilbake igjen. Hvor mange minutter var han alene forrige gang, dvs før dere forsøkte 10-15 minutter? Gå tilbake til litt før det. Dvs hvis han var alene hjemme fem minutter, gå tilbake etter tre minutter. Så øker du gradvis, minutt for minutt. Men se an hunden og se om den virker stresset og over-glad når dere kommer tilbake, i så fall ville jeg ikke øket lengden enda. Er 95% enig. Synes det glemmes én ting som jeg alltid var bevisst på når jeg oversteg en grense og hunden bjeffet eller ulet. IKKE å gi seg til kjenne, låse opp dør etc mens hunden holder på å gi lyd. Vente heller til den har et opphold. Slik sett unngår man at hunden ser at uling er skikkelig lurt, for da kommer eieren min tilbake. Uling belønnes. Men å gå inn til hunden igjen for å fjerne utrygghets følelsen, helt klart ja.. Anonymkode: 94fe2...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå