Gå til innhold

Svigermor delte bilde av barna på internett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann har vært ganske tydelig fra start at vi ikke ønsker å legge ut bilder av barna våres på internett. 

Det er ingen tvil om at det finnes mange oppbevarte barnebilder fra sosiale medier som blir misbrukt. Å i den siste tiden med den enorme utviklingen til KI, har jeg også sett hvordan man kan feste barnefjes på de mest ufyselige manipulerte videoene og bildene. Det er hårreisende. Nå er det kanskje noen som havner i forsvarsmodus og sier det er utnytteren problemet ligger hos, og ikke den som deler familiebilder. Men jeg vil uansett aldri risikere å finne bilde av mine barn. En ting er når dem er gamle nok til å få telefon, men jeg prater om nå mens jeg enda kan verne dem. Barnehagen sladder ut fjeset til barna når dem poster noe på SOME.

Men sist uke trosset svigermoren dette. Jeg er så skuffet. Noen som har vært borti det samme? 

Anonymkode: b8ff7...587

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa hun når du spurte om hun kunne slette det da?

Anonymkode: fbf95...1c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det et uomtenksomt  eller var det skikkelig trass? 

Mannen din bør ta en prat med henne ut fra om det var uomtenksomt eller om hun har sagt "jeg driter i det dere sier". Hun må selvfølgelig slette bilde og love å aldri gjøre det igjen. Noen av de litt eldre forstår ikke helt hva som er problemet og hvis hun er en av dem må dere utdanne henne. 

AnonymBruker
Skrevet

IMG_4632.jpeg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og min mann har vært ganske tydelig fra start at vi ikke ønsker å legge ut bilder av barna våres på internett. 

Det er ingen tvil om at det finnes mange oppbevarte barnebilder fra sosiale medier som blir misbrukt. Å i den siste tiden med den enorme utviklingen til KI, har jeg også sett hvordan man kan feste barnefjes på de mest ufyselige manipulerte videoene og bildene. Det er hårreisende. Nå er det kanskje noen som havner i forsvarsmodus og sier det er utnytteren problemet ligger hos, og ikke den som deler familiebilder. Men jeg vil uansett aldri risikere å finne bilde av mine barn. En ting er når dem er gamle nok til å få telefon, men jeg prater om nå mens jeg enda kan verne dem. Barnehagen sladder ut fjeset til barna når dem poster noe på SOME.

Men sist uke trosset svigermoren dette. Jeg er så skuffet. Noen som har vært borti det samme? 

Choose your battles. 

Er det lov? Nei

Er det verdt krangelen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, og jeg sa fra, som gjorde at bildet ble tatt ned.

jor67 skrev (2 minutter siden):

Choose your battles. 

Er det lov? Nei

Er det verdt krangelen? 

Det er absolutt verdt å stå opp for seg selv og sine barn overfor sine foreldre.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er også bein streng når det gjelder dette. Ingen av mine barn skal legges ut på nett. Det skal ikke være spor av dem.

De skal holdes tett inntil hjertet og ikke legges ut på et kaldt nett. 
De som vil se dem kommer på besøk eller inviterer oss til seg.

Og legge ut bilde av barn på nett er et overgrep. Uansett hvilket bilde. 
De kan ikke gi sin tillatelse. 
Ts din svigermor kan være lykkelig for at hun ikke er min svigermor akkurat nå. 
Håper du tar kraftig tak i dette. 

Anonymkode: f0f74...a84

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva sa hun når du spurte om hun kunne slette det da?

Anonymkode: fbf95...1c9

Dette er ei som er over gjennomsnittet aktiv på sosiale medier og deler den minste ting i jakten på likes og anerkjennelse. Det har ikke vært noen restriksjoner med å dele bilder av de andre barnebarn, så hun har vært furt og hatt manglende forståelse ovenfor oss. Så hun har nok visst veldig godt hva hun gjorde i det hun trykka «del».

Hun slettet bildet med en gang vi konfronterte henne med «voksenkjeft», men hun bagatelliserte det også. Må jeg virkelig vise henne en video hvor et 4 år gammel fiktivt barn gir en ***** til en eldre mann for å få frem poenget mitt? 

• Liker 1
Skrevet

Hun la ut et bilde, du sa fra, hun fjernet det.

Helt fair, da vet hun det. Og ingen tråd på KG nødvendig. Og slapp helt av, ditt barn dukker nok ikke opp som et KI-generert overgrepsbilde.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at folk ikke ønsker at det skal massepubliseres bilder av  barna på nett. Når det er sagt, så er mange foreldre hysteriske! 

Anonymkode: 9e5d4...5ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 minutter siden):

Hun la ut et bilde, du sa fra, hun fjernet det.

Helt fair, da vet hun det. Og ingen tråd på KG nødvendig. Og slapp helt av, ditt barn dukker nok ikke opp som et KI-generert overgrepsbilde.

Hvordan kan du påstå det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er også bein streng når det gjelder dette. Ingen av mine barn skal legges ut på nett. Det skal ikke være spor av dem.

Folk kan ta bilde av barna dine på gaten, bussen, butikken osv og legge ut på nett. Det har vi faktisk ingen kontroll på. Har hatt sosiale medier i mange år, fra den tiden folk delte alt på nett med barna. Har ikke sett en eneste sak i hele mitt liv der noen har barn har fått ubehagelige opplevelser av det. 

Anonymkode: 9e5d4...5ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan kan du påstå det? 

Jeg kan påstå det fordi det er uendelig større sjanse for at det ikke skjer, enn at det skjer. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

IMG_4635.png

• Liker 1
Skrevet
jor67 skrev (13 minutter siden):

Choose your battles. 

Er det lov? Nei

Er det verdt krangelen? 

Ja, men man legger ikke opp til en krangel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir jo tatt hundrevis av videoer og bilder av barnet ditt hver gang dere beveger dere rundt i bybildet, på offentlige steder, i de fleste bygg - som kjøpesenter, og butikker. 

Det er alt fra privatpersoner og turister som filmer og knipser overalt. Til overvåkingssystemer fra mer eller mindre seriøse butikkeiere. Ringeklokkekameraer og overvåking når barnet er. på besøk rundt omkring. Artige tik-toks fra badestranden til og med. Overvåkingsbilder i private biler . Går jeg inn på kameraopptaket fra i går så kan jeg sikkert telle flere tiltalls barn på opptak gjennom min handletur. 

Det finnes spor av ditt barn overalt der ute. 

Anonymkode: 4e347...2da

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo tatt hundrevis av videoer og bilder av barnet ditt hver gang dere beveger dere rundt i bybildet, på offentlige steder, i de fleste bygg - som kjøpesenter, og butikker. 

Det er alt fra privatpersoner og turister som filmer og knipser overalt. Til overvåkingssystemer fra mer eller mindre seriøse butikkeiere. Ringeklokkekameraer og overvåking når barnet er. på besøk rundt omkring. Artige tik-toks fra badestranden til og med. Overvåkingsbilder i private biler . Går jeg inn på kameraopptaket fra i går så kan jeg sikkert telle flere tiltalls barn på opptak gjennom min handletur. 

Det finnes spor av ditt barn overalt der ute. 

Det er en forskjell på direkte og indirekte eksponering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er det stor forskjell på å eksponere egne barn for egne følgere og at bestemor legger ut et bilde uten navn til sine følgere. Dersom hun legger ut ansiktsbilde med tekst som "Lille Adrian koser seg hos bestemor!" er ikke innenfor, men tekst som "Bestemors lillegull" er ikke så problematisk (for meg). Svigermors venner på facebook vet ikke hvem jeg er.

Men dersom hun gjentatte ganger bryter deres grenser får dere bare begrense bilder eller kontakt

Anonymkode: 4a9ce...11e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en forskjell på direkte og indirekte eksponering.

Barnet er jo veldig ofte i fokus på disse bildene jo. 

Ser på opptak at et barn på ca 7-9 år stod å så rett inn vinduet mitt en stund i går. Om man vil ha lengre og flere opptak er det jo bare å plassere en hund der. 

AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er det stor forskjell på å eksponere egne barn for egne følgere og at bestemor legger ut et bilde uten navn til sine følgere. Dersom hun legger ut ansiktsbilde med tekst som "Lille Adrian koser seg hos bestemor!" er ikke innenfor, men tekst som "Bestemors lillegull" er ikke så problematisk (for meg). Svigermors venner på facebook vet ikke hvem jeg er.

Men dersom hun gjentatte ganger bryter deres grenser får dere bare begrense bilder eller kontakt

Anonymkode: 4a9ce...11e

Ja, er litt dette jeg mener.

Vi legger selvfølgelig ikke ut direkte bilder av god kvalitet og slik. 

Men om man nekter bestemor, skole, og alt, å legge ut noe som ikke er direkte linket til dere og hvem barnet er, så mener jeg det er mye mindre farlig enn alle disse andre opptakene og bildene av barnet som ligger der ute bare etter en vanlig dag. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...