Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 2 mnd og jeg får ikke lagt han i egen seng, så må samsove, men problemet er at jeg er så fryktelig redd for at han skal kveles etc. 

Dette da han åler seg inntil meg og blir liggende med ansiktet "inni" meg. Det holder ikke for han å legge han en halvmeter bortenfor meg, han klarer på et eller annet vis å komme inntil. Og i bedsidecribe vil han ikke ligge. Ikke i babynest ved siden av heller. 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6c9fa...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

baby vil ikke? 🤦‍♀️ tenke seg til når baby virelig får egen vilje... Det handler om tilvenning TS, og om deg. ikke om baby. 

Anonymkode: a72b9...9ec

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Har dere en fast madrass som ikke er for myk? Jeg laget en pølse av dyna slik at baby ikke havnet helt inntil meg. Samsvar med begge mine to før jeg fikk de over i egen seng ved siden av vår seng. Øvde jevnlig på det, plutselig gikk det. 

Anonymkode: 263b1...fcc

Skrevet

Prøv å amme liggende, dvs at dere begge ligger på madrassen i senga når baby ammer. Når hen sovner ruller du baby over på ryggen. Du kan evt prøve ammemadrass eller bedside crib. Jeg fikk baby over i bedside ca 50% av ammingene på natt. 

Anonymkode: 9266c...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Baby er 2 mnd og jeg får ikke lagt han i egen seng, så må samsove, men problemet er at jeg er så fryktelig redd for at han skal kveles etc. 

Dette da han åler seg inntil meg og blir liggende med ansiktet "inni" meg. Det holder ikke for han å legge han en halvmeter bortenfor meg, han klarer på et eller annet vis å komme inntil. Og i bedsidecribe vil han ikke ligge. Ikke i babynest ved siden av heller. 

Hva gjør jeg?

Du leser deg opp på trygg samsoving, senker skuldrene og sover godt sammen med babyen din slik folk har gjort i tusenvis av år og slik alle andre pattedyr gjør😊 Ingen i senga som drikker alkohol, bruker nikotin eller sløvende medisiner. Fast madrass (de fleste norske madrasser er det). Jeg sov med langermet nattøy slik at jeg ikke trengte dyne helt opp til halsen. Liten, lett dyne eller nattpose til babyen. Ca 18 grader på soverommet. 

Jeg ble skikkelig uthvilt etter at jeg droppet bedside criben, lærte meg og baby å amme liggende og sovende. 

Les om sovemiljø på norske, offentlige sider, lub og ammehjelpen. Ellers har jeg bestilt «How babies sleep» av Helen Ball som jeg gleder meg til å lese, men har ikke lest den enda. Har du Instagram kan du følge f.eks. happy cosleeper og katlin klimmer. 

Og så har jeg mye å si om studiene som er gjort på samsoving og krybbedød (blant annet at vi ikke bryr oss om f.eks. japanske data, der de har høy grad av samsoving og lav forekomst av krybbedød), men det er for langt å ta her. 

Lykke til! Og nyt å sove inntil babyen din. Det er det fineste i verden❤️

Anonymkode: 3bba5...cc6

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

baby vil ikke? 🤦‍♀️ tenke seg til når baby virelig får egen vilje... Det handler om tilvenning TS, og om deg. ikke om baby. 

Og så blåser du i dette. Selvsagt handler livet med en to måneder gammel baby om babyen! Babyen din trenger tydeligvis mye kroppskontakt, da dekker du det behovet. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Så lenge anbefalingene er annerledes kan jeg aldri anbefale noe med samsoving, men jeg kan dele noen erfaringer. Jeg turde ikke samsove med første og vi hadde en forferdelig permisjonstid preget av dårlig søvn, etter det har jeg samsovet med de to neste barna, inkludert yngste på nå 4 mnd.

Vi sover i dobbeltsengen, far har flyttet til gjesterommet. Baby ligger alltid midt i og jeg flytter meg fra side til side avhengig av hvor vi skal amme.

Jeg har lagt en aerosleep overmadrass (vår er 70x140 til juniorseng) på tvers i sengen sånn at baby alltid ligger på den. Så om han får ansiktet ned skal han fortsatt få puste. Praktisk også for ikke å få melksøl og gulp i selve sengen...

Jeg sover i C-stilling, nesten som stabilt sideleie. Google det, tror det kalles C curl. Da kommer ikke baby seg så langt. 

Jeg legger babydyne rundt baby og dyne rundt meg opp til livet, da får ikke baby snudd seg så mye.

Jeg pleier også å amme mens baby ligger på rygg og jeg holder ham i nærmeste hånd, da får han ikke rullet på siden og dyttet seg heeelt inntil..

Vi sovner alltid under amming, så vi må ha tenkt igjennom dette før vi legger oss. Det er utrolig koselig med samsoving da 🥰

Anonymkode: 4093f...b9b

• Liker 2
Skrevet

Ungen her sov kjempe godt i Najell Sleepcarrier X 😊 Trangt, men trygt. De liker jo å ligge litt trangt for trygghet❤️

Anonymkode: e9293...34e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man tilvenning ikke en 2 mnd gammel baby🤦‍♀️Det er et grunnleggende behov for babyer å være fysisk nær sine omsorgspersoner. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har dere en fast madrass som ikke er for myk? Jeg laget en pølse av dyna slik at baby ikke havnet helt inntil meg. Samsvar med begge mine to før jeg fikk de over i egen seng ved siden av vår seng. Øvde jevnlig på det, plutselig gikk det. 

Anonymkode: 263b1...fcc

Men får iikkebaby dynen inntil ansiktet da?

Hvor gamle var de da de gikk i egen seng?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Prøv å amme liggende, dvs at dere begge ligger på madrassen i senga når baby ammer. Når hen sovner ruller du baby over på ryggen. Du kan evt prøve ammemadrass eller bedside crib. Jeg fikk baby over i bedside ca 50% av ammingene på natt. 

Anonymkode: 9266c...16f

Ja, ammer bare liggende, men han våkner når jeg snur han på rygg eller prøver å flytte på han.

Skrevet

Har samsovet med begge mine, men aldri ammet liggende. 

Jeg sov uten pute og babyen sov på ryggen. Jeg hadde nesetippen inntil kinnet på baby mens vi sov. Jeg sov helt ute på kanten, slik at vi begge var på min del av senga. Å sove på kanten gjorde også at jeg våknet hvis jeg ønsket å flytte på meg. Sov naturligvis aldri dypt og godt, men fikk da gjerne 6-8 timer nattesøvn når barna ble så store at de kunne sive så lenge. 

Baby hadde forøvrig egen dyne og min var dyttet tett rundt meg.

Anonymkode: d596a...4c7

Skrevet

Jeg kan gjenta det de sa til meg på barsel da jeg ikke hadde sovet på 5 dager fordi jeg var redd baby skulle dø:

En helt gjennomsnittlig baby som ikke er prematur eller syk på noen måte er robust. De har overlevelsesinstinkter. En baby på 2 måneder vil snu hodet sitt om det ikke får puste. I de tilfellene baby ikke får snudd hodet sitt er det fordi den sitter fast på en eller annen måte. I de tilfellene er det som regel fordi en voksen har tatt et dårlig valg, som å drikke for mye alkohol eller putta noe oppi senga til baby. Så lenge man følger anbefalingene er sjansene forsvinnende små. I tillegg er en mor, særlig når hun ammer, hypersensitiv når hun sover. Man våkner av den minste lyd eller bevegelse, man våkner av instinkt.

Så følg anbefalingene, da vil det være trygt.

Her opplevde jeg at baby på den alderen rørte seg mindre sidelengs om natta når hun hadde nattpose. Jeg tror den var mindre forstyrrende.

Anonymkode: 0e384...7e7

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker nattpose på mini, da får han bevegd seg mindre og det blir ikke så stor temperaturforskjell når han blir liggende alene eller flyttes over. Fram til han var 2-3mnd ammet jeg i søvn i min seng og snek meg ut, men han foretrakk å sove med puppen i munnen.

Fra ca 3-4mnd begynte vi å legge han over i egen seng. Det gikk ikke før, rett og slett. Nå er han 9 mnd og sover alene i bedside fram til ca 05, da kommer han over til meg. Ammer en del på natt enda, men får som regel lagt han ned i egen seng.  

Så, lær deg en god c curl, legg en pute bak ryggen din for støtte/avlastning, amm sideliggende og sov når du kan og nyt hvert minutt. Plutselig en dag er sengen din tom, og huset og. 

Anonymkode: bbf4d...b25

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og så blåser du i dette. Selvsagt handler livet med en to måneder gammel baby om babyen! Babyen din trenger tydeligvis mye kroppskontakt, da dekker du det behovet. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man tilvenning ikke en 2 mnd gammel baby🤦‍♀️Det er et grunnleggende behov for babyer å være fysisk nær sine omsorgspersoner. 

Når mor ikke tør sove fordi hun er redd for å skade barnet er det viktig å snakke om to ting, redselen til mor og hvordan man kan venne baby med følelsen av nærhet uten å ligge slik at mor ikke føler hun kan sove. virkelig! 
Det handler ikke om at barnet er kravstor, vanskelig, osv - det handler om hva mor kan gjøre for å bli trygg og samtidig trygge barnet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Vi bruker Easygrow sin amme/samsovingsmadrass :)

Anonymkode: 6d4be...b43

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du leser deg opp på trygg samsoving, senker skuldrene og sover godt sammen med babyen din slik folk har gjort i tusenvis av år og slik alle andre pattedyr gjør😊 Ingen i senga som drikker alkohol, bruker nikotin eller sløvende medisiner. Fast madrass (de fleste norske madrasser er det). Jeg sov med langermet nattøy slik at jeg ikke trengte dyne helt opp til halsen. Liten, lett dyne eller nattpose til babyen. Ca 18 grader på soverommet. 

Jeg ble skikkelig uthvilt etter at jeg droppet bedside criben, lærte meg og baby å amme liggende og sovende. 

Les om sovemiljø på norske, offentlige sider, lub og ammehjelpen. Ellers har jeg bestilt «How babies sleep» av Helen Ball som jeg gleder meg til å lese, men har ikke lest den enda. Har du Instagram kan du følge f.eks. happy cosleeper og katlin klimmer. 

Og så har jeg mye å si om studiene som er gjort på samsoving og krybbedød (blant annet at vi ikke bryr oss om f.eks. japanske data, der de har høy grad av samsoving og lav forekomst av krybbedød), men det er for langt å ta her. 

Lykke til! Og nyt å sove inntil babyen din. Det er det fineste i verden❤️

Vet du om det er anbefalt med sammsovingsmadrass?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker Easygrow sin amme/samsovingsmadrass :)

Anonymkode: 6d4be...b43

Babyen vil nok legge seg med ansiktet inn mot madrasskanten, er den godkjent for det da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo bare dumt å skrive. Ellers antar jeg at 1) dine barn var ok med å sove uten kroppskontakt altså er det fullstendig irrelevant i denne situasjonen, eller 2) du har gjennomført skrikekur på en baby under 3 mnd.

Det er kommet nye anbefalinger fra helsemyndighetene: Nye råd om babyer og søvn fra helsemyndighetene: – Barnet trenger ikke lære å sovne uten hjelp fra deg

Så TS, sov sammen med barnet ditt uten dårlig samvittighet! Vi er nok mange som skulle ønske noen hadde fortalt oss det slik at vi unngikk å slite oss fullstendig ut ved å prøve alt for å følge anbefalinger om å "lære å sovne selv", med barn som trenger litt mer støtte.

Anonymkode: e6cc0...2ee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min er nå 9 mnd og har samsovet siden vi kom hjem. I starten sov han i sånn sleepcarrier i midten av sengen, og så sov han i bedside crib etter det med at jeg løftet han dit etter amming (bedside crib er også samsoving faktisk) og så fra han var sånn 3 mnd gammel har han bare sovet rett i voksensenga sammen med meg. Rundt samme tid kjøpte vi ny overmadrass så har fast madrass. Jeg har brukt pysjamasoverdel hele veien slik at jeg har kunnet ha dyna nede ved midjen og så har han hatt nattpose på seg og ligger ved siden av. Jeg har også vært påpasselig med å ligge på kanten av puta mot han slik at mesteparten av puta mi ligger bak hodet mitt og ikke foran og over der han ligger. Har ligget på siden med en arm oppe under puta. Slik har jeg sovet meg gjennom x antall nattamminger.

Anonymkode: b729a...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...