AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Er en kvinne på 51 som er i mitt 26.år i i en belastende, offentlig jobb. Kroppen har begynt å si i fra, jeg trener mye for å kompensere. Har oftere og oftere begynt å tenke på pensjon, men ønsker ikke å gå av gå av for tidlig da jeg vil få best mulig økonomi . Hvem kan jeg kontskte med spm? Er det f.eks mulig å jobbe redusert og fortsatt få bra pensjon? Anonymkode: 8043c...818
Hareena Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Kontakt KLP eller SPK ettersom hvor du er medlem. https://www.forbrukerradet.no/finansportalen/pensjon/pensjon-fra-jobb-i-offentlig-sektor/
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Sjekk med din pensjonsleverandør. Statens pensjonskasse hvis du jobber statlig eller (som oftest) KLP i kommune. Jeg vil tippe du er for ung til å få grei pensjon med å gå av tidlig. Når jeg sjekker meg selv i ulike pensjonskalkulatorer bør jeg jobbe til jeg er ca 72 for å ha grei pensjon 😝 Anonymkode: 9f3c8...cfb
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Dersom du ikke sparer på egenhånd må du opprette en sparekonto ASAP og starte månedlig sparing. Oversikt over oppspart pensjon finner du på nav og minpensjon.no Anonymkode: a3e7d...9a2
Stargaze Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Du kan ikke ta ut off tjenestepensjon før du fyller 62, tar du ut så tidlig bør du også ha en god økonomisk plan.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sjekk med din pensjonsleverandør. Statens pensjonskasse hvis du jobber statlig eller (som oftest) KLP i kommune. Jeg vil tippe du er for ung til å få grei pensjon med å gå av tidlig. Når jeg sjekker meg selv i ulike pensjonskalkulatorer bør jeg jobbe til jeg er ca 72 for å ha grei pensjon 😝 Anonymkode: 9f3c8...cfb Jeg risikerer dåelig helse og evnt sykemdemeldinger om jeg jobber fullt til grensa for full pensjon(70år). Det er en stort fysisk og psykisk belastning i mitt yrke, og jeg kjenner dette på kroppen etter disse årene. Jeg vurderee ikke å gå av, men å jobbe redusert slik st jeg kanskje klarer å jobbe så lenge som mulig, og fortsatt ha en god alderdom. Anonymkode: 8043c...818
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Jobber du redusert - så blir opptjeningen der etter. Dersom du blir syk/får så dårlig helse så du må arbeide ennå mer redusert, har du også mindre rettigheter. Les om pensjonsfellen - som omhandler offentlig ansatte som har rett til ytelse mellom 0-49% i Statens Pensjonskasse/KLP - hvor inntektsgrunnlag for opptjening av pensjon fra NAV dermed er tilsvarende redusert. Anonymkode: 497f2...511
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg risikerer dåelig helse og evnt sykemdemeldinger om jeg jobber fullt til grensa for full pensjon(70år). Det er en stort fysisk og psykisk belastning i mitt yrke, og jeg kjenner dette på kroppen etter disse årene. Jeg vurderee ikke å gå av, men å jobbe redusert slik st jeg kanskje klarer å jobbe så lenge som mulig, og fortsatt ha en god alderdom. Anonymkode: 8043c...818 Du er jo ikke så gammel, og har potensielt 20 gode arbeidsår igjen. Har du mulighet for omskolering/videreutdanning til annen (og mindre belastende) jobb hos samme arbeidsgiver? Anonymkode: 32480...98d
petterm Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg risikerer dåelig helse og evnt sykemdemeldinger om jeg jobber fullt til grensa for full pensjon(70år). Det er en stort fysisk og psykisk belastning i mitt yrke, og jeg kjenner dette på kroppen etter disse årene. Jeg vurderee ikke å gå av, men å jobbe redusert slik st jeg kanskje klarer å jobbe så lenge som mulig, og fortsatt ha en god alderdom. Anonymkode: 8043c...818 Spørsmålet er om helsa er så dårlig at det kan vurderes uførepensjon, evt gradert ufør?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå