Gå til innhold

Ubeskrivelig lei av foreldremøter der folk vil ha like regler for alle

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Peoblemet er når disse sender drapsvideoer og nettmobber dine barn. 

Men er man i mot slike felles regler er det jo bare å si sin egen mening. Man må klare å finne en løsning som passer for alle. 

Anonymkode: 0f772...b2b

Det vil ikke være mulig med det systemet som er satt opp, er så gammal at jeg har holdt på siden (b)bbs tiden så er mer enn vanlig obs på hvor mye drit det er der ute

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som sitter sånn på hvert foreldremøte og vil at alle skal være enige om samme skjermtid, samme innetid, samme leggetid, samme type bursdagsfeiring, maksbeløp på gaver, ingen smarttelefon, bla, bla, bla - er det første barnet dere har på skolen? 

Jeg er så ubeskrivelig lei av dette. Det er fjerde barnet jeg følger gjennom grunnskolen, og for det første: det funker ikke. Du kommer ikke til å få alle til å følge reglene dine. For det andre: det skal ikke være nødvendig. Jobb heller med egen evne til å utarbeide egne regler, og å stå støtt i dem. Om Per får ha mobil eller Pål får være oppe til 21 i helger - det har ikke noe å si for din oppdragelse av ditt barn. 

Lær barna at alle gjør ting forskjellig, og at det er greit. Noen ganger er det ting vi ikke vet om som gjør at andre velger annerledes enn oss, og det er også helt ok. Lær dem at vi som foreldre ikke har noe med hva Per og Pål gjør, men at vår oppgave er å gjøre det vi mener er best for våre egne barn. Og så kan det være ting ditt barn får lov til, som andre ikke får. Sånn er livet. 

Forstår godt at det gjør oppdragelsen enklere for dere hvis alle har akkurat samme reglene, men det GÅR IKKE. Dere må klare å sette grenser likevel, og lære deres barn deres verdier selv om ikke alle rundt dere gjør alt helt likt.

Anonymkode: 4bf95...7b0

Jeg forstår meg ikke på folk som deg, som jobber hardest mulig for å stå utenfor fellesskapet. 

Anonymkode: 7153a...143

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! Foreldre må stå inne for egne grenser. Det kan fint snakkes om risikoer, konsekvenser, ulemper og fordeler med alt fra smarttelefon til lagidrett. Men da for at foreldre skal få større kunnskap og innsikt til å kunne ta egne valg og sette egne grenser ut fra det.

Det bør heller snakkes mye mer om hvordan foreldre kan bidra til å håndtere konflikter mellom barna, forebygge mobbing, hvordan foreldre bør prate med hverandre om det oppstår ulike situasjoner osv. At dialog er viktig og at foreldre må være lydhør og åpen for at de fleste saker har flere sider. At når en forelder tar kontakt med deg fordi barnet deres opplever å bli plaget av ditt barn, så er det faktisk noe ditt barn kan være involvert i selv om du opplever barnet ditt som det mest omtenksomme, fornuftige, snille og godhjertet barnet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Tusen takk ts! Så enig! Dette er dydsposering planert med høyt kontrollbehov. Stå støtt i egne regler og valg! Skjønner ikke dette behovet for enda flere regler. 

Altså gavefri bursdag, syns det blir å oppdra til å være uhøflig. Blir du bedt i selskap og får mat og greier, så ta hvertfall med en liten gave! Snart telefon prøver jeg å vente med, men dette tar jeg i eget tempo. Plutselig kjøper jeg likevel. Ingen vet hva jeg finner på neste gang, hehe, neida. Men det er altså jeg, mamma, som bestemmer. 

Anonymkode: a1461...577

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår meg ikke på folk som deg, som jobber hardest mulig for å stå utenfor fellesskapet. 

Som regel er det oss som har barna som alle vil leke med. Så vil de andre gjerne presse på oss regler så gjengen ikke blir for kul siden deres barn ikke er med. Det handler egentlig ikke om innetider. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke alle trives med denne kvelende konformiteten en får tredd nedover huet omtrent når det gjelder alt i samfunnet i dag.

Anonymkode: e7d26...505

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle trives med denne kvelende konformiteten en får tredd nedover huet omtrent når det gjelder alt i samfunnet i dag.

Anonymkode: e7d26...505

Godt du lever i dag da, og ikke på noe tidspunkt tidligere enn 2000.

Hint:

Spoiler

ting var mye mer konformt før.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som regel er det oss som har barna som alle vil leke med. Så vil de andre gjerne presse på oss regler så gjengen ikke blir for kul siden deres barn ikke er med. Det handler egentlig ikke om innetider. 

Haha, OK.

• Liker 1
Skrevet

Felles regler har jeg alltid latt gå inn det ene øret og ute det andre. Kunne jeg gjøre stikk motsatt har jeg heller gått for det.

Jeg bestemmer selv hva mine barn skal gjøre, få lov til og ikke lov til. De er nå på vei inn i voksen livet og helt fantastiske , så alle kan ta skjermtider, leggetider og hvordan det er best å feire bursdag og stappe det en viss plass.

Anonymkode: e30d4...bee

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Felles regler har jeg alltid latt gå inn det ene øret og ute det andre. Kunne jeg gjøre stikk motsatt har jeg heller gått for det.

Jeg bestemmer selv hva mine barn skal gjøre, få lov til og ikke lov til. De er nå på vei inn i voksen livet og helt fantastiske , så alle kan ta skjermtider, leggetider og hvordan det er best å feire bursdag og stappe det en viss plass.

Anonymkode: e30d4...bee

Fantastiske barn som fungerer godt i en regulert rettsstat, dette.:klovn:

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (8 timer siden):

Innetid, skjermtid, leggetid, ol. tenker jeg at folk må styre selv.

Felles kjøreregler om

«skjermfri» mens man spiser med andre tenker jeg er innafor

organisering av bursdager 

gavenivå / beløp

Også kan det være greit å ha snakket om feks snapchat og sånt fordi det blir et veldig dårlig miljø om noen får lov og andre ikke. Heldigvis har ikke det vært et tema i klassene til mine, men vet det er mye styr i noen av de andre klassene. 

• Liker 2
Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Også kan det være greit å ha snakket om feks snapchat og sånt fordi det blir et veldig dårlig miljø om noen får lov og andre ikke. Heldigvis har ikke det vært et tema i klassene til mine, men vet det er mye styr i noen av de andre klassene. 

Det blir dårlig miljø av at barn har sosiale medier uansett. 

• Liker 3
Skrevet

Tenk om det i stede for disse spørsmålene og forslagene på foreldremøtene heller hadde vært satt av 10-30 minutt med snakk om hva lærere og foreldre ser skjer som andre må være obs på å følge med på? Hvordan kjenne igjen Vigilo eller andre lærepolattformer som de bruker så ikke ungene kan si "den appen er en del av engelskleksa mi". Eller snakke om bruk av bilder og samtykke blant ungene?

Og jeg er rimelig sikker på at spør man lokalt politikontor så vil politikontakten stille på disse møtene og snakke om hva de møter når de treffer på ungdommen når de ikke er hjemme. Jeg vet at det er vanlig at politikontakten stiller på et slikt møte igjennom hele grunnskolen og snakker om rus - men hvorfor ikke fokusere litt på problematferden FØR de blir så gamle at rus er et problem?

Det hadde gitt meg vesentlig mer og kanskje til og med ført til applaus fra min side.

I motsetning til nå nylig når noen begynte "jeg ser at noen i klassen har begynt med mobiltelefon og jeg tror at..." så lukker jeg ørene.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er hensikten med en slik felles regel? Hvis vi liker å se på tv eller skjermbrett når vi spiser middag, betyr ikke at dere skal gjøre det eller vice versa. Mitt barn må likevel da legge bort skjerm ved mat hos dere.

Anonymkode: b76c7...b65

Tipper hun mener skjerm mens man spiser i skoletiden. 

Ellers så må jeg si meg enig med TS. 
Folk som så absolutt må ha felles regler for alt, er foreldre som ikke klarer å stå stødig i egne avgjørelser i frykt for å bli upopulær. 
Man må lære barna at man har forskjellige regler i forskjellige hjem, og det er helt ok. 

Selv om Kari får se på film med 15.årsgrense, og min Ola har veeeeldig lyst og syns det er urettferdig, så klarer jeg å stå i mine egne avgjørelser uansett hvor urettferdig Ola syns det er.  Det er en del av det å være forelder. Selvsagt hadde det vært behagelig for meg om det var en felles regel som sa at de ikke fikk se film med 15.års aldersgrense, slik at jeg selv slapp å stå for grensesettingen, men foreldre får gro seg litt baller, og tørre å sette grenser de mener er fornuftige uten å være avhengig av at alle andre barn skal ha akkurat de samme reglene.

Anonymkode: 2ab80...bb3

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Snublefot62 skrev (35 minutter siden):

Tenk om det i stede for disse spørsmålene og forslagene på foreldremøtene heller hadde vært satt av 10-30 minutt med snakk om hva lærere og foreldre ser skjer som andre må være obs på å følge med på? Hvordan kjenne igjen Vigilo eller andre lærepolattformer som de bruker så ikke ungene kan si "den appen er en del av engelskleksa mi". Eller snakke om bruk av bilder og samtykke blant ungene?

Og jeg er rimelig sikker på at spør man lokalt politikontor så vil politikontakten stille på disse møtene og snakke om hva de møter når de treffer på ungdommen når de ikke er hjemme. Jeg vet at det er vanlig at politikontakten stiller på et slikt møte igjennom hele grunnskolen og snakker om rus - men hvorfor ikke fokusere litt på problematferden FØR de blir så gamle at rus er et problem?

Det hadde gitt meg vesentlig mer og kanskje til og med ført til applaus fra min side.

I motsetning til nå nylig når noen begynte "jeg ser at noen i klassen har begynt med mobiltelefon og jeg tror at..." så lukker jeg ørene.

Foreldre kan også snakke sammen om hva som skjer på nett. Sender Pål stygge meldinger til Lisa, så bør foreldrene til Lisa kontakte foreldrene til Pål. Får Pål lov til å spille gta men Leif ikke, og de to skal treffes etter skoletid, så bør foreldrene kunne prate sammen og finne en løsning. 

Ligger det ute et mobbeinnlegg på tiktok som fler i klassen kommenterer på, bør foreldrene i klassen sammen kunne snakke om dette.

Noen må ta ansvar, og noen må ta initiativ.

Ofte går sånt som dette gjennom skolen. Foreldre er for konfliktskye og vil ikke ta ting opp med hverandre. Derfor får slikt bare skure og gå..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er hensikten med en slik felles regel? Hvis vi liker å se på tv eller skjermbrett når vi spiser middag, betyr ikke at dere skal gjøre det eller vice versa. Mitt barn må likevel da legge bort skjerm ved mat hos dere.

Anonymkode: b76c7...b65

Anonymbruker*** skrev (5 timer siden):

Høres veldig merkelig ut at foreldrene i klassen skal legge seg opp i om andre foreldre lar barna sine sitte med skjerm under måltider eller ikke i sitt eget hjem. 

Jeg tipper de fleste foreldre driter i det.
Jeg og, i grunn 🙂

Det er bare veldig trøttsomt å måtte «krangle med» en unge som er på besøk som vil sitte og spille spill, scrolle på TikTok eller se på YouTube under måltidene.

«Jammen jeg får lov av mamma og pappa»

veier veldig tungt for mange unger.
Blir dårlig stemning. Hver gang. 🤪

• Liker 1
Skrevet

Godt sagt! Utrolig slitsomt med folk som vil ha millimeterrettferdighet når det er snakk om spising, skjemtid eller leggetid. Hjem er ulike, og man må kunne sette grenser for barna selv uten at alle har det absolutt likt. Ok å ta opp ting som skjer i skoletiden og påvirker barna der(så jeg synes man kan ta opp mobilbruk på skolen dersom det er et problem), men spising hjemme og legging er en privatsak. 

Anonymkode: d795b...011

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er særdeles viktig med en felles enighet om å vente med smart-tlf. Her er gruppepresset skyhøyt og det er en fordel at majoriteten i klassen ikke har.

Utover dette synes jeg ikke noe om felles regler for noen ting egentlig. Ikke bursdagsfeiringer heller. Det lages så alt for mange regler for at noen ikke skal kjenne seg utenfor at det nesten virker mot sin hensikt. Tror også at vi som voksne kan stole mer på barn, de har et innbygd etisk kompass og de vet godt hva som er slemt gjort eller urettferdig. De kan i stor grad ordne opp selv.

Anonymkode: ebd99...e0f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldre kan også snakke sammen om hva som skjer på nett. Sender Pål stygge meldinger til Lisa, så bør foreldrene til Lisa kontakte foreldrene til Pål. Får Pål lov til å spille gta men Leif ikke, og de to skal treffes etter skoletid, så bør foreldrene kunne prate sammen og finne en løsning. 

Ligger det ute et mobbeinnlegg på tiktok som fler i klassen kommenterer på, bør foreldrene i klassen sammen kunne snakke om dette.

Noen må ta ansvar, og noen må ta initiativ.

Ofte går sånt som dette gjennom skolen. Foreldre er for konfliktskye og vil ikke ta ting opp med hverandre. Derfor får slikt bare skure og gå..

Absolutt.

Men i stede for å vente til dette faktisk skjer og blir et problem så hadde det jo vært nyttig om det kunne vært tatt tak i tidligere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En del foreldre evner ikke å sette grenser for barna sine, da kan felles regler være med på å hjelpe disse barna til å ikke bli fullstendig ødelagt. 

Noen ting er greit å ta diskusjoner på, som f.eks. smarttelefon. Det fins noen få grunner til at barn trenger en faktisk smarttelefon, selv om de fleste der burde jobbes rundt. Og hvis barnet ditt har behov som må dekkes av en smarttelefon, typ medisiner som må registreres (som kunne vært løst på annen måte) eller reisebevis (som kunne vært fysisk) eller andre grunner jeg ikke kommer på i farten, så er det fortsatt en hjelp for andre å ha en begrunnelse. «Per får ha sånn telefon fordi x og y». Man ser hvor lett både barn og voksne blir avhengig av smarttelefoner, hvor lett de får tilgang på innhold de ikke burde hatt, og hva det gjør med kommunikasjonen og samholdet. Hvorfor ikke ta den diskusjonen så alle er et snev av enige? 

Man trenger ikke se på det som et forsøk på detaljstyring, alle skjønner jo at ikke alle regler vil fungere for alle, men det hjelper for fellesskapets del om de fleste er grovt enige. Det vi mangler i dagens samfunn er fellesskap, tilhørighet. Ved å gå sammen om en del ting skaper vi fellesskap og tilhørighet. Vi gir ungene mer like forutsetninger for å skape en bedre verden og et bedre lokalsamfunn. 

Det betyr ikke at du MÅ legge ungen din kl 19 fordi det vil mammaen til Vilde i 1C for ellers blir Vilde så vanskelig å legge..

Anonymkode: a0580...bf2

Nei gidder ikke måtte ta fri og gå ned på et fysisk kontor stå på venteliste for fysisk reisekort for så å fylle på på samme kontor. Kontoret har forøvrig ikke åpningstider som gjør det mulig før/etter normal arbeidstid

Barn kan fint ha smart telefon så lenge foreldrene er oppegående nok til å sette opp system 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk ts! Så enig! Dette er dydsposering planert med høyt kontrollbehov. Stå støtt i egne regler og valg! Skjønner ikke dette behovet for enda flere regler. 

Altså gavefri bursdag, syns det blir å oppdra til å være uhøflig. Blir du bedt i selskap og får mat og greier, så ta hvertfall med en liten gave! Snart telefon prøver jeg å vente med, men dette tar jeg i eget tempo. Plutselig kjøper jeg likevel. Ingen vet hva jeg finner på neste gang, hehe, neida. Men det er altså jeg, mamma, som bestemmer. 

Enig i det med gavefri bursdag kort erstatter ikke gave

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...