Gå til innhold

Ubeskrivelig lei av foreldremøter der folk vil ha like regler for alle

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De barna kan da kanskje ikke delta i bursdager fordi de ikke har råd til å gi gaver. Vi diskuterte dette og kom frem til at festen og det sosiale var mest viktig. 

Anonymkode: 46992...281

Det bestemmer da dere som har råd over de som liksom ikke har råd? Snakk om å ta på seg rollen som alles beskytter 

Anonymkode: 08f90...f21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Poenget er at for mange familier fungerer ikke rigiditet på leggetider, aktiviteter, gaver, eller snu det barna håndterer fleksibilitet.   For mange barn er det å gi andre barn en gave viktig og en måte å vise omsorg for venner på. Gavefritt fratar de den muligheten. Det handler ikke om å kjøpe seg venner, men finne noe å glede vennene med, derfor alle vi har pleid å invitere er ivrige på å gi bort gaven sin - «åpne min først» kom ofte når de var små. Så klart mange foreldre som ikke inkluderer barna i kjøp til barnas venner. 

Jeg har altså sittet i FAU, vært klassekontakt, sittet i 17- mai komiteen, sittet i styret i idrettslaget og har to barn. Det er jo summen av det som gjør at jeg tror at hver familie må finne løsninger for seg. Mine to barn har ikke engang like regler. Eldste har mye strengere regler enn yngste, men det er for at yngste ikke ligger med ipad/telefon i senga og er som oftest i senga lenge før seneste leggetid, yngste gjør lekser, rydder etter seg osv.  Selv på vgs må ipad og telefon legges på kjøkkenet om natten selv om nettet skrus av kl 2230 - det selv om eldste nå er over 18 år. 

Vi inviterte alle jentene på trinnet på bursdag ut barneskolen, etter det kun et par stk.  Regler for bursdag her var alle av et kjønn i en klasse, alle i et kjønn alle klasser eller hele klassen. Hele klassen ble for mye for flere og selv alle av et kjønn ble for mange. Litt dårlig gjort om det kun fikk være felles månedsbursdag og mange barn som kunne trengt litt oppmerksomhetsboost ikke fikk det ved å ikke feires alene.    Det som er ideelt for noen er ikke ideelt for andre. 

Anonymkode: b5b70...198

Det er bare å tegne en tegning/kort, så får barna vist at de er glad i bursdagsbarnet og at de er venner. Da slipper noen unger å sitte med klump i magen fordi de ikke hadde råd til fin gave, eller enda verre, ikke kommer i det hele tatt. I tillegg slipper bursdagsbarnet få 20 små pakker med plastsøppel, men kan få en fin gave i stedet. 

Folk kan absolutt ikke bestemme selv, for mange er egoister og driter i andre. 

Vi snakker forresten om starten av barneskolen her, ikke 18-åringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan nok teknologi til at min arbeidsgiver gir meg penger for min kompetanse.

Anonymkode: 5a9c9...c4e

Ok, det gjelder vel omtrent alle som jobber idag. Men betyr ikke at du har kompetanse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bokormsen skrev (4 minutter siden):

Til og med oldemoren til ungene trakterte enkelt iPad og iPhone før hun døde i en alder av 98. Det er langt enklere å bruke iOS enn Windows 94/98 vi vokste opp med. 

Vi hadde ikke internett før vi var tenåringer, og det gikk helt fint. Yngre er bla mer utsatt for svindel enn yngre:

https://www.nrk.no/innlandet/ny-undersoking_-1_2-millionar-nordmenn-har-blitt-svindla-pa-nett-1.16579829

Om du er veldig redd for at barna dine ikke skal forstå hvordan en nettleser fungerer, eller Word, så kan man ha en pc i fellesarealet i huset, så kan holde på som de vil.

Enig. Jeg er heller ikke videre imponert over verken barn eller voksne som kan trykke med fingrene på en skjerm, brukergrensesnittet er så lavt at en 2 åring intuitivt kan bruke det.

Anonymkode: ebd99...e0f

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (20 timer siden):

Ok, i hvilken verden?

De som vet, de vet;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det bestemmer da dere som har råd over de som liksom ikke har råd? Snakk om å ta på seg rollen som alles beskytter 

Skjønner ikke hva du mener. Ingen får gave. Ingen gir gave. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Takk, denn posten viser hva det handler om livssyn/religion/ideologi. Som skal holdes utenfor rom der vi skal delta uansett hvilken livssyn/religio/ideologi vi tilhører, eller ikke tilhører. 

Ok?? Så de som gir smart-tlf til barn tilhører en eksplisitt religion? Det holder vel lenge å ikke innse konsekvensen av hvordan teknologien er utviklet og hvilke grep den har på alle som bruker den.

Skrevet

Kan se på det sånn ja, et verktøy for overvåkning, brudd på personvern med personifisert reklame og algoritmestyrt innhold. På toppen av dette kommer filming uten samtykke, mobbing og spredning av ulovlig innhold. Ulike sosiale medier og apper er også et effektivt verktøy for pedofile.

Bil er e verktøy for massedrap

Skole er et verktøy for kontroll og indoktrinering 

Lover er et verktøy for fortrykk

Ok, skal vi forby biler, skoler og lover. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De med mest penger sitter og bestemmer at det ikke skal være noen gaver fordi det er synd i de med lite penger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og vi fortsetter å gi gaver uavhengig av hvilke regler noen har bestemt. 

Anonymkode: b76c7...b65

Skrevet
Fremmed fugl skrev (20 minutter siden):

Bil er e verktøy for massedrap

Skole er et verktøy for kontroll og indoktrinering 

Lover er et verktøy for fortrykk

Ok, skal vi forby biler, skoler og lover. 

Aldersgrense for oppkjøring er 18 år ja, er en grunn til det.

Skrevet
Snublefot62 skrev (13 timer siden):

Vi sitter ikke stille, nikker og smiler med en gang. Vi sier i fra. Vi sier nei, dette vil vi ikke.

Så blir vi stemplet som vanskelige, umulige å samarbeide med og så blir vi overhøvlet av noen som har «lest forskning» hvor de knapt har lest (eller forstått) overskriften - før de tilmålte minuttene er gått og læreren stopper diskusjonen uten at vi har fått forvare meningen og kommet med et bedre forslag. Foreldremøter er ikke et sted hvor det er rom for demokrati, diskusjon og ulike synspunkt. De fleste er lei av en lang dag på jobb, kort lunte etter manglende (eller rask mat) og er ivrige etter å komme hjem for å løse av barnevakten. Helst før valg av FAU representanter blir tatt opp.

Foreldremøter er et møte om samarbeid mellom hjem-skole og jeg er mer en villig til å diskutere og delta aktivt i de diskusjonene som omhandler det. Men når læreren setter seg og åpner gulvet for andre ting, og en eller annen førstegangsforelder eller «redd-verden»-aktivist skal redde verden med faste leggetider, miljøvennlig gavepapir, lekegrupper og skjermfri fritid så lukker jeg nå ørene. Kjør på. Jeg har erfaring nok til å vite at hans/hennes barn er den største synderen og at majoriteten av de i rommet gir en stor f i dette uansett. Så la oss bare komme stille igjennom det så vi får kommet oss hjem.

Så bra for deg at du ikke sitter stille, smiler og nikker. Det er mange i denne tråden som har beskrevet den strategien, da var det naturligvis dem jeg siktet til som feige. Når du vet at det ikke angikk deg, hvorfor skrive et forsvarsinnlegg? Merkelig. 

Anonymkode: dda21...2cc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så bra for deg at du ikke sitter stille, smiler og nikker. Det er mange i denne tråden som har beskrevet den strategien, da var det naturligvis dem jeg siktet til som feige. Når du vet at det ikke angikk deg, hvorfor skrive et forsvarsinnlegg? Merkelig. 

Jeg nikker og smiler i dag da det ikke hjelper med noe annet.

Endret av Snublefot62
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kollektive regler i barneskolen er en uting og noe folk har begynt med fordi de ikke klarer å stå støtt i egne valg og egen oppdragelse. Jeg oppdrar barna akkurat som jeg vil og har alltid gjort det. Har fungert helt supert hittil. 

Anonymkode: 1e63a...31c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Bokormsen skrev (1 time siden):

Vi snakker barneskole, ingen reell fare her, da må du trygge barna og bli med selv eventuelt. Kan ikke la unger feire alene bare fordi de har litt adhd og bråker i timen om det var slike ting du tenkte på. 

Det er ikke du som definerer hva som er utrygt for ett annet barn, og du kan ikke påtvinge andre barn å delta som statister i ditt barn sitt liv når det passer deg og barnet om ditt barn fremstår så skremmende og ubehagelig at andre barn trekker seg unna.

Uansett: 

Jeg har såpass såpass store barn at å følge dem er uaktuelt og jeg trenger heller ikke «råd» ; takk.

Det jeg påpeker er at jeg ville aldri sendt barnet mitt inn i en situasjon (bursdag eller lignende) - hvor de føler seg utrygg simpelthen for å tekkes andre barn eller foreldre.

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde neppe «nikket og smilet»  men jeg skylder deg overhodet ikke å forklare for deg at du ikke bestemmer over mine barn, min oppdragelse eller mitt hjem. Hvis du ikke skjønner det helt av selv så får det være. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Aldersgrense for oppkjøring er 18 år ja, er en grunn til det.

Nja, i USA er det 16 år så det er relativt hva man synes om det. Samme som seksuell lavalder ikke likt overalt eller alder for å kjøpe alkohol, se film med aldersgrense er ulikt om man har med foreldre eller ikke. 

Dette viser at det ikke er noe universelt svar på aldersgrenser.  

Anonymkode: b5b70...198

• Liker 2
Skrevet

Kan se på det sånn ja, et verktøy for overvåkning, brudd på personvern med personifisert reklame og algoritmestyrt innhold. På toppen av dette kommer filming uten samtykke, mobbing og spredning av ulovlig innhold. Ulike sosiale medier og apper er også et effektivt verktøy for pedofile.

Jeg orker faktisk ikke diskutere med foreldre som tror det er ok å gi et barn en smartttelefon eller iPad, uten å avinstallere kamera-appen først. 🙄

Det er vel den første appen man fjerner, før man setter opp foreldrekontroll. Jeg blir nesten lei meg av å høre at du ikke har forstått det for lenge siden. 

Feil. Kjent sak at de som jobber med å utvikle soiale medier o.l. gir ikke barna sine smart-tlf overhodet.

Kilde? Dette stemmer over hodet ikke med programmererne jeg kjenner. De er såpass drevne i foreldrekontroll-innstillinger at de fnyser av foreldre som påstår at barna kan omgå de. Dersom de kan det er det ikke riktig satt opp, og foreldrene bør lese seg opp. 😆

Anonymkode: 5fb40...811

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hittil ikke sett ett eneste argument mot smarttelefon som ikke kan avhjelpes ved oppdragelse og tilstedeværende og oppmerksomme foreldre. 

Anonymkode: 976c8...aa3

Og foreldrekontroll…

Anonymkode: c2dcd...44b

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (13 minutter siden):

Det er ikke du som definerer hva som er utrygt for ett annet barn, og du kan ikke påtvinge andre barn å delta som statister i ditt barn sitt liv når det passer deg og barnet om ditt barn fremstår så skremmende og ubehagelig at andre barn trekker seg unna.

Uansett: 

Jeg har såpass såpass store barn at å følge dem er uaktuelt og jeg trenger heller ikke «råd» ; takk.

Det jeg påpeker er at jeg ville aldri sendt barnet mitt inn i en situasjon (bursdag eller lignende) - hvor de føler seg utrygg simpelthen for å tekkes andre barn eller foreldre.

Vi snakker om barneskolen her, regnet med det var selvfølgelig. Ingen som sier at du skal følge 17-åringen din på bursdag😂

Om ungene dine ikke er trygge på skolen og med jevnaldrende barn fra skolen finnes det hjelp å få på BUP eller helsesøster. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...