Gå til innhold

Ubeskrivelig lei av foreldremøter der folk vil ha like regler for alle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som sitter sånn på hvert foreldremøte og vil at alle skal være enige om samme skjermtid, samme innetid, samme leggetid, samme type bursdagsfeiring, maksbeløp på gaver, ingen smarttelefon, bla, bla, bla - er det første barnet dere har på skolen? 

Jeg er så ubeskrivelig lei av dette. Det er fjerde barnet jeg følger gjennom grunnskolen, og for det første: det funker ikke. Du kommer ikke til å få alle til å følge reglene dine. For det andre: det skal ikke være nødvendig. Jobb heller med egen evne til å utarbeide egne regler, og å stå støtt i dem. Om Per får ha mobil eller Pål får være oppe til 21 i helger - det har ikke noe å si for din oppdragelse av ditt barn. 

Lær barna at alle gjør ting forskjellig, og at det er greit. Noen ganger er det ting vi ikke vet om som gjør at andre velger annerledes enn oss, og det er også helt ok. Lær dem at vi som foreldre ikke har noe med hva Per og Pål gjør, men at vår oppgave er å gjøre det vi mener er best for våre egne barn. Og så kan det være ting ditt barn får lov til, som andre ikke får. Sånn er livet. 

Forstår godt at det gjør oppdragelsen enklere for dere hvis alle har akkurat samme reglene, men det GÅR IKKE. Dere må klare å sette grenser likevel, og lære deres barn deres verdier selv om ikke alle rundt dere gjør alt helt likt.

Anonymkode: 4bf95...7b0

• Liker 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker heller ikke felles regler, men en samtale eller diskusjon om regler kan være nyttig. Det kan være greit å vite litt om forskjellene i innetid, uavtalt besøk, matservering og mye annet. Jeg tror mange står tryggere i sine egne valg når de hører om andres regler, og noen ganger kan det gi innspill til å endre egne regler.

Anonymkode: b76c7...b65

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig at samtale om erfaringer i grupper lan være nyttig for mange. Regler for klassen/trinnet uting. 

Anonymkode: b5b70...198

• Nyttig 1
Skrevet

Innetid, skjermtid, leggetid, ol. tenker jeg at folk må styre selv.

Felles kjøreregler om

«skjermfri» mens man spiser med andre tenker jeg er innafor

organisering av bursdager 

gavenivå / beløp

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med to års mellomrom og kullene kunne ikke være mere ulike. Kull 1 var stor andel av foreldre flergangsforeldre og flere eldre foreldre og det preget dialogen. Kull 2 mange unge foreldre med barn nummer en og noens behov for regler for alle ble større. Det var utmattende, spesielt når reglene blir på vegne av noe tenkt og ikke egentlig reelt for forslagsgiver. Bursdager er eksempel og det som fra en synsvinkel er ideell er ikke det for andre familier/barn.  

Så telefon, skjerm og aktiviterer - kan også slå veldig ulikt ut. 

Anonymkode: b5b70...198

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (25 minutter siden):

Innetid, skjermtid, leggetid, ol. tenker jeg at folk må styre selv.

Felles kjøreregler om

«skjermfri» mens man spiser med andre tenker jeg er innafor

organisering av bursdager 

gavenivå / beløp

Hva er hensikten med en slik felles regel? Hvis vi liker å se på tv eller skjermbrett når vi spiser middag, betyr ikke at dere skal gjøre det eller vice versa. Mitt barn må likevel da legge bort skjerm ved mat hos dere.

Anonymkode: b76c7...b65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med alt med unntak av bursdager, da altså kun at alle blir enige om gavefritt eller ikke. Vil helst ha gavefritt siden det er mer miljøvennlig, mindre materialistisk, mindre plast dritt og så slipper det å bli økonomisk press om noen sliter. det er jo litt vanskelig å gjøre uten at alle er enig, kan jo ikke bare droppe å gi gave til andre. 

men skjermtid, mobil osv. det burde man kunne styre selv.

Anonymkode: 92086...0dc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...