Gå til innhold

Kan vi «kreve» at foreldre er «hushjelp» etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter tvillinger om ikke alt for lenge. Har barn fra tidligere og husker med skrekk og gru tilbake til barseltiden hvor alle gjestene KUN ville ordne med baby- mens vi vartet opp og holdt huset i stand til enhver tid.

Jeg NEKTER å ha det slikt igjen. Både min og mannens foreldre er skilt, så det ble heftig mye besøk (nesten hver helg over en 2 mnd periode). 

Har sagt til mannen at det er uaktuelt å ha det slik igjen, men han mener at vi gladelig skal ta dem imot som støtte. Jeg opplevde IKKE besøket som støttende sist, vi har hotell mens andre skulle gjøre alt med baby. Jeg hatet det og synes den første tiden var helt jævlig. Ingen av gjestene handlet, laget middag, hjalp til med oppvask. De ville bare holde baby, bytte bleier og trille tur. Dette var så ekstremt mot min vilje, men følte ikke jeg kunne annet enn å la besteforeldre, tanter og onkler få tid med baby. Det var intenst!

Jeg har nå foreslått for mannen at denne gang får alle finne eget sted å bo. Han er uenig og mener vi må ha hjelp til tvillingene for å sove ut og gjøre husarbeid. Dette er det siste jeg ønsker. Denne gangen vil jeg bruke tiden selv på å bli kjent, få kose med dem og trille turer. Også får heller gjestene ta seg av handling og matlaging om de absolutt skal bo her. 

Hva er rimelig å forvente av nærmeste familie? 
hvem bør få sove her og hvem ikke? Likt for alle? Stille krav? Be dem gå når eldste barna er i seng, så vi får tid for oss selv?

Anonymkode: 58e88...b4f

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du, korte besøk og hotell. Nå er det 2 babyer pluss søsken. Aldri livet overnattingsbesøk før etter 3 mnd minst og da krav om å bidra

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... vi dro til mine foreldre, og så samlet vi oss der. Nå bodde de i flyavstand. Jeg synes jo det var greit at ikke familie springer ned huset, slik at jeg faktisk fikk tid alene med mann og barn.

Jeg tenker at første baby ofte er mer stas, så det er ikke sikkert de kommer like ofre. Så tenker jeg at du må si at de må hjelpe til med oppvartning, og bare være ærlig på at det ble litt intenst forrige gang. 

Så må du slutte å varte opp. Og kommander folk i arbeid. Sett grenser, og si at nå hadde dere nettopp besøk og er sliten og må ha ro. Eller, DU er sliten. Det høres ikke ut som mannen din springer nok..

Og få deg en tv på rommet. Be mannen din komme opp med litt godt, slapp av med baby, og ta det med ro. 

Anonymkode: c3af3...c11

• Nyttig 2
Skrevet

Så leit å høre at du har kravstor familie som ikke hjelper dere med hus og hjem. En baby er tøft, og to på en gang er dobbelt opp. 

Det finnes hjepemidler i enkelte kommuner der de tilbyr at noen fra helsestasjonen eller lignende kommer hjem til dere i starten for å hjelpe til med det dere trenger. Og da er det dere som bestemmer hva. Alt fra trilleturer av baby, mating, oppvask, klesvask og lignende. Det er vanlig å benytte seg av dette når man får flerlinger.

Når det kommer til familien din ville jeg gjort det helt klart for dem at de ikke skal bo hos dere. Du har erfaring fra tidligere med at de ikke hjelper til, og da blir det bare ekstra mas å ha de boende. Du burde få hvile og bonde med babyene dine, alt det andre burde familien ta seg til. Det handler om at de burde ha såpass med omsorg for DEG at de steller for deg, lager mat, rydder, vasker opp, tar klesvasken og lignende. Stikk av på soverommet med god samvittighet når du trenger det, og ta med deg babyene om du har lyst. Om du trenger å sove så sender du far eller noen ut på trilletur. 

En uthvilt, mett og glad mamma er det beste for alle. Det trengs en landsby for å ta vare på barn, men når landsbyen ikke tar vare på mor så faller det jo helt sammen. Og sett mannen din på plass. Han MÅ ta ditt parti på dette, noe annet er bare tåpelig

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt du kan gi beskjed til gjestene om de skal bo hos dere så må de ordne handling og mat.

Høres ut som du har en  ekstra slitsom tid fremover med både tvillinger og overnatting hver helg i flere mnd fremover. 
Det er jo de som bør  varte opp deg. Ikke omvendt. 

Anonymkode: 675b9...163

Skrevet

Mannen din er en idiot.

Si at de kan komme dersom de tenker å være hushjelper og kokker, sånn at du kan prioritere amming, kos og tur med baby. Hvis de i tillegg vil trille noen turer når du trenger å sove litt, skal det skje når du ber om det, ikke ellers.

De kan altså legge på sengetøy selv, droppe å okkupere bad og TV, handle inn til mat, lage mat og servere, rydde opp etter både seg og deg, ikke forstyrre når du og babyene vil ha fred. Det er dette normale empatiske familier gjør på besøk i barselperioden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er ganske innafor å be familien om hjelp da ja! Du skal ikke varte opp de. Skjønner virkelig ikke logikken til de som tenker slik..

Har selv vært på flere barselbesøk, og tar alltid en liten handletur før jeg kommer og tilbyr å hjelpe i hjemmet mens jeg er der. Og grunnen til at jeg alltid handler litt i forveien er at da kan jeg lage mat til mor mens jeg er der, så vet jeg at hu hvertfall har fått i seg noe mat den dagen! Dessverre alt for mange mødre som glemmer seg selv oppi det hele, og ikke får i seg nok mat og drikke.

Anonymkode: 444af...ac8

Skrevet

Her må man begrense til en overnatting og be om hjelp. Alle må behandles likt såfremt det ikke er helt åpenbart at man kan behandle forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Still krav. Er man på barselbesøk med overnatting skal man som gjest fikse middag (dvs planlegge, handle, lage og rydde opp), støvsuge, legge på og vaske eget sengetøy og generelt tilby seg alt av husarbeid. 

Anonymkode: c4bc4...897

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på det blir like ille, da?

Erfaringen fra egen familie, og fra venninner, er at interessen dabber veldig av ved nummer to. Mange som var utslitt av besøk med nummer en, ble nesten snurt over hvor lite interesse det var for nestemann. 

Ser det selv når jeg tenker meg om... Her reiste vi på overnattingsbesøk ved første anledning da første to søsken fikk barn. Deres neste, og yngstesøskens første, så vi bare etterhvert når det falt naturlig. 

Anonymkode: 9b67c...734

Skrevet

Si fra i forkant hvordan dere vil ha det og gjenta det flere ganger fremover, og her må mannen bare falle inn i planen selv også eller ta ansvar for at alt er på stell, han kan velge hvilken oppgave han ønsker - den å si fra og følge opp eller den å eie at hus og hjem til enhver tid er på stell i tillegg til oppgavene som nybakt pappa igjen pluss far til de som alt er der :) din rolle er å komme til hektene igjen og å være primærforelder for de små, så for de som alt er der og til sist besøkende.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje gjestene ikke tørr å ta seg til rette i huset? Jeg hadde nok fått mannen til å handle inn mat for de helgene de kommer før ankomst. Men ellers hadde jeg (og mannen) spurt hjelpe til både middagslaging og ikke minst at de finner på kjekke aktiviteter med eldstemann som fort kan bli litt «glemt» den første tiden med tvillinger, og eventuell annet husarbeid (feks sette på en klesvask e.l), og om det er noe dere skulle ha gjort i huset, kan dere jo be om hjelp til det også. 

Anonymkode: 9d2ca...07e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst av andre, men du kan sette grenser for deg selv og din familie. 

Dere kan be dem om hjelp, si de kan ta babyene med ut på tur slik at dere kan få sove litt, dere kan si at dere ønsker ro den første tiden/ingen overnattingsbesøk, bare korte besøk eller si at dere kommer med barnet til dem når dere er klare. Jeg skjønner at du husker den første tiden som stress og mas, men ærlig talt er dette er luksusproblem. At folk bryr seg er et luksus, du trenger å hjelpe dem til å møte deg på en måte som hjelper deg.

Det er også lov til å ha papirkopper/tallerkener og engangsbestikk og si at dere sparer på kreftene og oppvasken, folk flest vil forstå det.

Anonymkode: 93810...409

AnonymBruker
Skrevet

Med lite barn og nyfødte tvillinger kan dere si nei til alt besøk, og være krystallklare på at besteforeldre kan enten stikke innom for en titt etter invitasjon, eller avtalte besøk med arbeidsoppgaver. Tvillinger er selvfølgelig unntakstilstand. Eldstebarnet kan trenge noe kvalitets-og kvantitetstid med slekta, men barnevaktene kan selvfølgelig ikke bo hos dere, med mindre det er én hjelpsom person som faktisk tar seg av eldste og lager mat til dere. 

Anonymkode: 1dea1...010

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket folk på overnatting rett etter fødsel. 
Men det kan være en ressurs at de leser for eldstemann mens dere gjør annet. 

Jeg hadde også sagt til mannen at skal hans slektninger være der må han være der hele tiden. Jeg ble dritt lei at mannen dro av gårde og lot meg sitte igjen med svigers. Hyggelige de, men litt jobbigt, de måtte jo ha kaffe og mat og greier. 

Anonymkode: 74074...5ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ikke orket folk på overnatting rett etter fødsel. 
Men det kan være en ressurs at de leser for eldstemann mens dere gjør annet. 

Jeg hadde også sagt til mannen at skal hans slektninger være der må han være der hele tiden. Jeg ble dritt lei at mannen dro av gårde og lot meg sitte igjen med svigers. Hyggelige de, men litt jobbigt, de måtte jo ha kaffe og mat og greier. 

Anonymkode: 74074...5ab

Her går svigers på kjøkkenet selv - så hadde også stilt krav til dem :)

Til og med eldste slektningen forstod raskt at skal man ha kaffe, så må man kunne bruke den helautomatiske kaffemaskinen 😅

Anonymkode: 9b67c...734

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er rimelig å forvente av nærmeste familie? 
hvem bør få sove her og hvem ikke? Likt for alle? Stille krav? Be dem gå når eldste barna er i seng, så vi får tid for oss selv?

Forventer i hvert fall ikke ekstra arbeid under besøk. 

Selv hadde jeg valgt de som er en ressurs til å sove over. Og selvsagt hadde jeg stilt krav, dog ikke som en sjefete hormonell dame, men en saklig samtale om hva som ønskes og ikke ønskes i huset. 

Mannen din bør selvsagt stille opp 110 % selv. 

Anonymkode: a595d...422

AnonymBruker
Skrevet

Mine svigers var supre, de både vasket klær, brettet de, passet på øvrige søsken. Svigermor stod til og med opp om natten da den nyfødte ikke hylte. Gå å legg seg så skal jeg passe på. 

GULL verdt. Snakke sammen og grenser og forventningen. De kan ikke lese tankene dine og mange er redd for å trådde noen på tærne for å gjøre for mye. 

Anonymkode: b76b4...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...