Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe som jeg ser er at folk snakker ofte om ", smittsomt for andre". men hva med deg selv? Er det ikke lov å kjenne på hvordan man føler seg for egen skyld? For DET er min viktigste prioritet. 

Anonymkode: 3aeea...709

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig koselig og tenke at vi har strenge rutiner på dette ❤️ rutinen er; så lenge du kan stå på beina, kom på jobb! Bare bruk munnbind :) 

Anonymkode: d8b68...cb1

Sinnsykt opplegg... Lei meg på deres vegne. :(

Anonymkode: 6eb4e...349

Skrevet

Det må man bare kjenne på selv tenker jeg, for meg går grensa ved feber/oppkast/diare. Eller at jeg er så syk at jeg ikke får sove, f.eks mye hoste. Er også på sykehjem. Går hvis jeg er litt snufsete, ellers så kan man jo risikere å måtte være borte i ukesvis 

Anonymkode: 64be7...e99

• Liker 1
Skrevet
Anonym-bruker skrev (På 15.9.2025 den 22.16):

Jeg jobber som nattevakt på sykehjem. Er veldig sjelden syk, og lite borte fra jobb. I går fikk jeg litt sånn kribling/ sår følelse i halsen som man har før man blir syk. Det er bedre i dag, men jeg har så vondt i hele kroppen og hoster litt. Ikke hatt feber enda. Jeg er på jobb i natt, men føler meg ikke i form. Føler ikke jeg kan ringe meg syk med mindre jeg har feber.. hvor går din grense? Er det innafor å ringe seg syk for man føler seg dårlig, men kan holde ut på jobb?

Det kommer helt an på om du klarer å gjøre en god jobb tross symptomene, og  hvor stor fare det er for pasientene om de blir smittet

Anonymkode: 67bd3...91e

Skrevet
Anonym-bruker skrev (På 15.9.2025 den 22.16):

Jeg jobber som nattevakt på sykehjem. Er veldig sjelden syk, og lite borte fra jobb. I går fikk jeg litt sånn kribling/ sår følelse i halsen som man har før man blir syk. Det er bedre i dag, men jeg har så vondt i hele kroppen og hoster litt. Ikke hatt feber enda. Jeg er på jobb i natt, men føler meg ikke i form. Føler ikke jeg kan ringe meg syk med mindre jeg har feber.. hvor går din grense? Er det innafor å ringe seg syk for man føler seg dårlig, men kan holde ut på jobb?

Du burde holde deg hjemme uten dårlig samvittighet.

Litt av det som er så trøttsomt med forkjølelsesvirus er at det som regel kommer gradvis og snikende. 

Før pandemien gikk man på jobb selv om man hadde litt sår hals og var «litt tufs».

Problemet er bare at det er nettopp slikt som gjør at det spres seg så fort, og til så mange.

Eldre, syke og nyfødte må gjerne skjermes litt ekstra, siden de tåler slikt dårligere.

Hadde du kunnet ha hjemmekontor så hadde det bare vært å jobbe hjemmefra, men det er gjerne litt vanskeligere å få til i helsevesenet 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 22.48):

Det er, og bør være, ulike grenser for når man blir hjemme. Er stor forskjell på om man jobber på kontor alene i stillhet, og kan jobbe i et litt tregere tempo enn om man jobber med barn og unge og løper fra start til slutt. Smittefare bør jo også tenkes på. 

Anonymkode: 6e936...1aa

Signerer denne. Hvis man bare kan jobbe i et litt roligere tempo på et kontor så bør man jo ha mye høyere terskel enn om man f eks er sykepleier eller lege og jobber på kreftavdeling. 

Anonymkode: 2e9d9...daf

• Nyttig 1
Skrevet

Er det en spesiell grunn til at du tror at man bare er syk hvis man har feber? 

Anonymkode: 5dcab...e1f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kun syk når jeg har feber. Jeg er en av de som møter på jobb og er mest stabil. Veldig mange er syk for ting som ikke kvalifiserer, evt også noen har så dårlig helse de ikke burde jobbe i helsevesenet. At mange melder seg syk er det vi som er ansvarlige som må ta ansvar for, vi får ikke ekstra betalt for dette dessverre. Til slutt mister vi flere gode faste ansatte pga det sliter dem ut.

Anonymkode: b18a4...8ec

• Liker 1
Skrevet

Ta to paracet, kommer det seg, så går man på jobb. Gjør det ikke det, så vurder igjen. Jeg jobber der noen må steppe inn på kort varsel for meg, terskelen min er høy, og arbeidsmoralen tilsvarende. Å være litt "uggen" holder meg ikke hjemme på bekostning av andre. Selvsagt ikke ved omgangssyke. Der følger vi 48 regel. 

Anonymkode: a46d5...204

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det en spesiell grunn til at du tror at man bare er syk hvis man har feber? 

Anonymkode: 5dcab...e1f

Har vel vokst opp med den holdingen. Har man ikke feber prøver man. På en måte er det bra, men man kan også føle seg dårlig uten feber.. er vel en innstilling jeg har tatt med meg. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 22.36):

Du jobber på et sykehjem. Har dere ikke ganske strenge rutiner på dette?

Det går mye influensa/covid der ute nå og symptomene du beskriver er mest sannsynlig smittsomme.

Jeg ville holdt meg hjemme for pasientenes del.

Anonymkode: 7c509...544

Hos oss sier bare leder at man kan bruke munnbind. Er liksom ikke godt nok å føle seg syk. Jeg blir raskere frisk av og ta det rolig et par dager (så fremt jeg har sykdomsfølelse, ikke bare litt snufsing). Det er fysisk og psykisk krevende. Det er ofte umulig å ta pause i løpet av dagen. Pasienter kan smittes. Men det er vist ikke så nøye. Jeg blir ofte syk lengre om jeg ikke tar meg en pause på 1-2 dager. Det resulterer evt bare i lengre fravær.

Det er helt vanlig å være syk 2-4 ganger i året ca. Halsbetennelse, forkjølelse med feber, influensa, covid, spysyken. Evt andre problemer som sterk hodepine, veldig sterke menssmerter og andre utfordringer med det osv. Har selv barn i barnehage og blir raskere smittet nå enn tidligere. Uansett varierer det jo ofte hvor ofte man er syk. Et år kan det være 0 dager, neste år 3 dager, og året etter 2-3 dager x flere eller sykemelding.

Husk at det er sårbart på natt og ofre færre på vakt. Det er ikke alltid mulig å ta en liten pause eller i verste fall få tak i en annen midt på natten om sykdom tar overhånd. Er man sykepleier skal hodet fungere også. Regne ut riktig dose medisin, tenke klart i evt akuttsituasjoner osv.

Anonymkode: 43ac2...27b

Skrevet

Syns jobben her har mye å si, kan du smitte noen som ikke burde blitt smittet? En er ofte mest smittsom i det viruset bryter ut i kroppen. 
Min terskel selv for å være hjemme er skyhøy. Men samtidig har du en annen type jobb enn meg. 
Hadde du jobbet i bhg, hadde jeg sagt at det var bare å gå på jobb. For foreldre sender daglig syke barn dit uansett. 

Skrevet

Jobber i barnehage - føler jeg meg i dårlig form drar jeg på jobb og prøver først. Står greit i å være på jobb med litt dårlig form noen dager. Er det snakk om omgangssyke så blir jeg selvsagt hjemme, samme hvis jeg får feber/kraftig forkjølelse med dårlig allmenntilstand. Har også episodisk migrene som gjør at jeg enkelte dager i dårlige perioder trenger å være hjemme selv om jeg ikke har feber. 

Anonymkode: aa562...c28

Skrevet (endret)

Hvis jeg klarer å holde ut jobbdagen med en Paracet så er jeg på jobb.

Er man skikkelig syk så klarer man ikke å være på jobb. Spiller ingen rolle om man har feber eller ikke, det er allmennformen som er viktigst.

Endret av Dansemamma
Skrevet

Jeg er også nattevakt (i bofellesskap) og ville ikke holdt meg hjemme med symptomene du beskriver. Men det spørs om ikke jeg legger lista litt for høyt. Nylig følte jeg meg litt smådårlig noen timer før jeg skulle på jobb, så jeg tok et par paracet, hadde med meg noen ekstra tabletter og lot det stå til. Dagen etter måtte jeg innse at jeg ble nødt til å ta noen dager fri. Da jeg ikke ble bedre, gikk jeg til legen og fikk påvist lungebetennelse. Sannsynligvis var jeg mest smittsom den natta jeg var på jobb.

Anonymkode: 1d173...43f

Skrevet

Hvis jeg ikke klarer å stå oppreist/blir sliten bare av å stå på badet. Dét er tegnet for meg. Jeg er svært sjelden syk, men dette har som regel skjedd når jeg blir syk, enten ender det med feber eller at det har vært bedre dagen etterpå.

Jeg tar en sykedag før det blir verre, men kjenner virkelig etter hva jeg klarer. Hva hjelper det å presse seg selv? 

Ps. Jeg er barnehagelærer, og det er litt forskjell fra den jobben og en kontorstilling. Flyr hele dagen, noe som krever tipp topp form 🙄

Anonymkode: 53214...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...