Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Abra skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk ikke lov å møte på jobb som bussjåfør hvis ikke CPAP hadde blitt brukt. Ble 100% sykemeldt når det ble oppdaget at jeg har over 50 pustestopp i timen. Ble ikke friskmeldt før jeg kunne bevise at behandling var effektiv. 

Du vil vel helst ha en uthvilt bussjåfør?

Ja eg vil ha utvilte taxisjåfører, noe en sjelden får. En vil ha utvilt ambulansesjåfører . Noe som svært ofte ikke stemmer. 

vil ha uthvilt kransjåfør som har fler titals tonn i hivet. Eller de som kjøre rutebåter. Kanskje og legen som må jobbe opptil 36 timer i strekk.

men ikke mange blir hjemme for en dårlig natt nei😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Soft mann skrev (1 minutt siden):

Ja eg vil ha utvilte taxisjåfører, noe en sjelden får. En vil ha utvilt ambulansesjåfører . Noe som svært ofte ikke stemmer. 

vil ha uthvilt kransjåfør som har fler titals tonn i hivet. Eller de som kjøre rutebåter. Kanskje og legen som må jobbe opptil 36 timer i strekk.

men ikke mange blir hjemme for en dårlig natt nei😉

Du tror søvnapné er det samme som en dårlig natt? 

• Liker 7
Skrevet
Abra skrev (Akkurat nå):

Du tror søvnapné er det samme som en dårlig natt? 

24 timer eller 36 timer uten søvn er ganske likt vil eg tro.

Skrevet

Imponerende kunnskapsløst. 

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke noe jeg "tar meg frihet" til. Jeg MÅ melde meg inn syk hvis ikke CPAP er brukt. 

IMG_1277.jpeg

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Imponerende kunnskapsløst. 

Ja det har du sikkert rett i. Men hvis det er så ille å sove en natt. Så kanskje ikke sove den natten da, heller sove godt neste natt

AnonymBruker
Skrevet

Høy terskel vil jeg si, teller antall dager borte på mindre enn en hånd de siste 10 årene. Men det er også litt fordi det er litt tvetydig på jobb, sies ofte at man må være hjemme når man er syk, men så forventes det likevel at man stiller på jobb nesten uansett. 

Anonymkode: a2e92...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man må spørre er man som regel ikke syk nok....

Anonymkode: 9c77a...000

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her vil jeg tro terskelen er veldig ulik, alt ut fra hva man jobber med, om man er smittefarlig osv. Omgangssyke er no go uansett, i alle fall så lenge man er rundt folk. Feber samme. Jeg får nesten aldri feber, så min grense går ikke med det, men med generell almenntilstand. Jeg jobber på kontor og kan ha hjemmekontor, så min terskel blir da selvsagt mye høyere enn for en som har et aktivt/fysisk yrke eller pleieyrke/barnehage ol. Jeg tar ikke sykedag med mindre jeg er så dårlig at jeg ikke orker annet enn å sove og å ligge i sengen. Jeg hadde lungebetennelse for to år siden, så etter å ha hanglet meg gjennom to uker med det på hjemmekontor, kastet jeg inn håndkle og gikk til legen og ble sykemeldt i totalt fire uker før jeg ble frisk igjen. Ikke alltid like lurt å prøve å presse seg selv på hjemmekontor. Jeg har jo en jobb som krever noe da, konsentrasjon og tankearbeid, og ikke minst riktige resultater - så er ikke dermed sagt man kan gjennomføre alt på jobb selv om man kan jobbe hjemmefra. hadde jeg jobbet i helsevesenet hadde nok terskelen vært mye lavere. Ikke bare pgs smittefare, men det må jo være lettere å bli mer langvarig syk hvis man presser seg i for eks. fysiske oppgaver. Det er jo ingen tjent med. 

Anonymkode: 96e03...9d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

sykehjem betyr eldre og kanskje svke utsatte mennesker, da tenker jeg terskelen bør være lavere om du ikke tar ekstra forhpndsregler med hygiene osv. 

Anonymkode: 525cf...3c1

Skrevet
Anonym-bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har jo liksom ingen andre symptomer enn at jeg ikke føler jeg helt topp. Ikke feber, ikke vondt i halsen.. syns det er vanskelig, føler jeg skulker jobb om jeg ikke har feber 

"Å ikke føle seg helt topp", men ellers ingen spesielle symptomer, er selvfølgelig ikke grunn nok til å bli hjemme. Det skjønner du selv og. Du kan jo fint jobbe. Viser det seg at det utvikler seg og du faktisk blir syk, vel da blir du hjemme neste vakt i stedet. Man blir ikke hjemme fra jobb fordi "tror jeg kanskje blir syk nå".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man i tvil, så tenker jeg man klarer å karre seg gjennom en dag.

Spørsmålet man bør stille seg er:

Hadde jeg blitt hjemme om jeg ikke fikk betalt for denne sykedagen? Hvis svaret er ja, så er du trolig så dårlig at du bør holde sengen. Er svaret nei, så jobber du og hviler etter jobb. 

Terskelen i dette landet er på ville veier og det er ikke bærekraftig. Enten må vi klare å gjøre endringer selv, eller så vil det tvinge seg gjennom ved at man mister velferdsrettigheter. Det syns jeg er veldig synd. 

Anonymkode: 84bc2...f7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er man i tvil, så tenker jeg man klarer å karre seg gjennom en dag.

Spørsmålet man bør stille seg er:

Hadde jeg blitt hjemme om jeg ikke fikk betalt for denne sykedagen? Hvis svaret er ja, så er du trolig så dårlig at du bør holde sengen. Er svaret nei, så jobber du og hviler etter jobb. 

Terskelen i dette landet er på ville veier og det er ikke bærekraftig. Enten må vi klare å gjøre endringer selv, eller så vil det tvinge seg gjennom ved at man mister velferdsrettigheter. Det syns jeg er veldig synd. 

Anonymkode: 84bc2...f7b

Altså jeg har jobbet i natt. Men jeg er forkjølet, og jobber på sykehjem. Men kan ta på meg munnbind så klart. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir hjemme om jeg ikke kan fungere på jobb, eller om jeg vil være en fare i trafikken på tur til jobb, eller om jeg er smittsom med noe som vil slå ut hele avdelinga. Jeg har dog muligheten til hjemmekontor, så kan velge det om jeg er i tvil om form, eller bare ikke helt i form.

Anonymkode: 9471b...3a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lavere terskel for å ringe inn syk da jeg gikk nattevakt. Grunnen til dette er at man står med alt ansvaret alene på natt,man blir ofte dårligere på natta når man er syk og man kan ikke bare gå hjem dersom man blir sykere i løpet av vakta. 

I tillegg er det hardt for kroppen å gå natt,man sover som regel dårligere etter vakt når man er syk man bruker lenger tid på å bli frisk. Dette er hvertfall min erfaring i forhold til sykdom og nattevakter kontra arbeid på dagtid.

Anonymkode: 559be...c40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok tatt en paracet og brukt munnbind. Sjefen hadde ikke vert fornøyd hadde jeg blitt hjemme uten feber

Anonymkode: f3a4c...e39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (På 15.9.2025 den 22.16):

Jeg jobber som nattevakt på sykehjem. Er veldig sjelden syk, og lite borte fra jobb. I går fikk jeg litt sånn kribling/ sår følelse i halsen som man har før man blir syk. Det er bedre i dag, men jeg har så vondt i hele kroppen og hoster litt. Ikke hatt feber enda. Jeg er på jobb i natt, men føler meg ikke i form. Føler ikke jeg kan ringe meg syk med mindre jeg har feber.. hvor går din grense? Er det innafor å ringe seg syk for man føler seg dårlig, men kan holde ut på jobb?

Jeg gikk på jobb slik for noen uker siden. Tok en Paracet og drasset meg gjennom dagen. Har en jobb med lite til ingen kundekontakt og bare noen få kollegaer i nærheten. Hadde på munnbind og holdt avstand siden jeg forstod at jeg høyst sannsynlig var smittsom.

Neste dag slo sykdommen mer ut, fikk litt feber, verk i kroppen, hodepine, veldig sliten, nesen rant og kraftig hoste. Formen var for dårlig til å gå på jobb da og det nyttet uansett ikke bruke munnbind med slike symptomer.

Var hjemme ca. en ukes tid. Etter den uken var jeg ikke helt bra, men følte meg mye bedre. Hodepinen var borte, hostet mye mindre og jeg var heller ikke smittsom lenger. Da går det an å gå tilbake på jobb.

Anonymkode: 6eb4e...349

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg har selv høy terskel for å holde meg hjemme, og må helst være sengeliggende og smittsom for at jeg skal ha samvittighet til å ringe meg inn syk. Jobber med mennesker.

Så er det jo ikke sånn at man trenger å ha feber eller være smittsom for å ha «gyldig fraværsgrunn» eller være kraftig redusert, men jeg tror for min del det sitter litt i fra barndommen, der vi alltid ble sendt på skolen med mindre det var feber eller oppkast. Så fikk vi heller gå hjem hvis vi ble syke. Og terskelen vil nok alltid være høy!  Første bud er vel å vurdere allmenntilstanden, og om man klarer å stå i jobben sin og utføre den på en god og tilstrekkelig måte. 

Endret av caroline.s
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 9.27):

Jeg går på jobb hvis jeg klarer. Tar et par paracet og holder ut. 

Er jeg i fare for å smitte "svake" mennesker, holder jeg meg unna og gjør andre arbeidsoppgaver om mulig. Ellers holder jeg ut og ligger heller som et slakt hjemme etter jobb. 

Jeg har høy terskel for å melde meg syk fra jobb. 

Anonymkode: 9f21d...e5b

Har du barn? 

Anonymkode: 40ccb...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 22.36):

Du jobber på et sykehjem. Har dere ikke ganske strenge rutiner på dette?

Det går mye influensa/covid der ute nå og symptomene du beskriver er mest sannsynlig smittsomme.

Jeg ville holdt meg hjemme for pasientenes del.

Anonymkode: 7c509...544

Veldig koselig og tenke at vi har strenge rutiner på dette ❤️ rutinen er; så lenge du kan stå på beina, kom på jobb! Bare bruk munnbind :) 

Anonymkode: d8b68...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...