AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Jeg er i midten av 30 årene, utdannet sivilingeniør innen mekaniske fag og har siden uteksaminering jobbet i to forskjellige bedrifter. Jeg har en disiplinlederstilling og litt personalansvar. Bedriften fokuserer lite på utvikling av teknologien de selger og jeg ser egentlig for meg at jeg snart kommer til å kjede meg. Dessverre er det ikke så mange teknologibedrifter her jeg bor(og jeg har brukt for mye penger på å bygge hus til at jeg skal flytte…). Derfor begynner jeg å snuse på en ny utdanning og yrke. I forbindelse med arveoppgjør og tvist på jobb har jeg vært borti noen advokater og synes det er spennende det de holder på med og ser kanskje for meg jeg kunne drevet med det. Men, hva slags type advokat/juristjobb kunne jeg hatt der jeg drar fordelene av ingeniøryrket? Hvordan er studiet? Noen som har blitt jurist på sine voksne dager? Anonymkode: 38c79...41d 1
Gaia Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Jeg vet om en lærer som utdannet seg til jurist og advokat etter han fylte 40. Han drev praksisen sin i 30 år etterpå. Som jurist/ advokat kan du ha god nytte av ingeniørutdanningen din hvis du spesialiserer deg på saker som f.eks. har med HMS å gjøre. MEN du må påregne å ta opp studielån (igjen?) og ta fri mye fra jobb for å kunne studere. Evt. bli heltidsstudent igjen. Hvordan vil det bli økonomisk for deg? 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Gaia skrev (8 timer siden): Jeg vet om en lærer som utdannet seg til jurist og advokat etter han fylte 40. Han drev praksisen sin i 30 år etterpå. Som jurist/ advokat kan du ha god nytte av ingeniørutdanningen din hvis du spesialiserer deg på saker som f.eks. har med HMS å gjøre. MEN du må påregne å ta opp studielån (igjen?) og ta fri mye fra jobb for å kunne studere. Evt. bli heltidsstudent igjen. Hvordan vil det bli økonomisk for deg? Takk for svar. Økonomisk sitter jeg greit i det nå pga arv. Så 5 år studie hadde gått fint. Anonymkode: 38c79...41d
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Det er mange steder det er greit med både praksis og teori. Evt ulike fagfelt. Men er det(spennende) juriststillinger der du bor? For en jurist kan like gjerne sitte med «melk og brød»-saksbehandling, det er jo sånne stillinger det er flest av. Vegvesenet, fylkeskommunene, bane nor/jernbanedirektoratet, diverse kraftselskap ++ kan ha bruk for ingeniør og jus samla Anonymkode: 9d94d...c45 2
Stjertmeis Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Som jurist med ingeniør-utdanning og ingeniørerfaring vil du være attraktiv hos mange, både som i internadvokat, i advokatfirma og i det offentlige. - Internadvokat: kan være releavnt for mange virksomheter som du ville kunne jobbet i som ingeniør. Kunnskap og forståelse for produksjonen og utviklingen vil være gull i mange relasjoner (eks. kontraktsarbeid, ved evt. oppkjøp etc). Hydro, Kongsberggruppen, Aker, Equinor, etc etc - advokatfirma: forretningsjus, eksempelvis vil du være særlig aktuell og attraktiv innen IP-rett (immaterialrett som design og patentrett), men også kontraktsrett og regulatorisk innen relevante bransjer (avhengig av spesialiseringen din). - offentlig virksomhet: etater, tilsyn og andre offentlige virksomheter som driver regelverksutvikling og/eller kontroll/tilsyn innen gitte felt. Eller andre offentlige virksomheter som selv produserer/yter tjenester (statens vegvesen, Statkraft etc etc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå