AnonymBruker Skrevet 18. september #41 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 8.51): Dette sier man selvfølgelig tydelig i fra om . Man sitter ikke bare å ser på. Toåringen kan være i innlæringsfasen på dette. 12 åringen burde ha hatt det i bok for årevis siden. Har det det bra ellers? Eller er foreldrene til disse barna helt utkoblet? Høres ut som de burde hatt litt hjelp og veiledning. Anonymkode: c65ed...d79 Det var ikke en 2åring, det var en 12åring. (Jeg leste også HI litt for fort og tolket 2-tallet som alder, men det var antall barn) At et barn forsyner seg av mandariner på bordet må man vel tåle, med mindre noen har sagt at det ikke er lov? Kanskje et veiledende "fint om du bruker skjeen når du tar båtene, det er mer renslig at ikke alle tar fingrene i samme skål". At et barn "setter seg i den beste stolen" er ikke noe jeg eller min familie hadde tenkt på, så dette må ungene få klar beskjed om dersom det er en regel hos dere. Og hvilke stoler som til enhver tid er "best". Dette er en problematikk jeg aldri har vært borti i mine 47 år, det er absolutt ikke noe barn "burde forstått" av seg selv. Og kjære vene, stopp barnet som plukker på kaken før alt er ødelagt. Jeg hadde nok takket nei til et stykke, bare for å tydeliggjøre at det ikke er greit. Anonymkode: fbbc7...546 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #42 Skrevet 18. september Anonym-bruker skrev (3 timer siden): Vi prøver jo å si fra men det er ikke alltid like lett. Hun sier jo fra når andre bemerker ting. Men er sånn hver gang. Og ja vi har alle et ansvar, men jeg syns og foreldre har det største ansvaret. Hun vet jo at det skjer, de holder jo på sånn hvert selskap vi er i. Det er UTROLIG lett, det er bare å si fingrene av fatet! De er jo store unger, man trenger ikke forklare med fin og pedagogisk stemme at lille venn, de skal være pynt på kaken vet du sånn at alle kan få litt. Det er jo bare å si ikke plukk på den pynten, ikke spis de mandarinbåtene. Det er jo det enkleste i veren, jeg skjønner ikke hva du mener med at det ikke alltid er like lett. Slår de seg vrange og kaster mandarin på deg? Foreldre har ansvar ja, men spesielt når det er slekt og når det er i andres hjem, så kan de fint korrigere barn. Man blir jo ikke bare oppdratt av mor, men av flokken, av familie, av skole, av samfunnet. Jeg har fått oppdragelse og kjeft fra besteforeldre og tanter jeg. Det er helt normalt. Hadde også en ganske streng bestemor da, det var sånn "albuene av bordet og lua av inne"-type. Noen ganger er det faktisk bedre at den strenge tanta sier fra, for de hører ikke på mor, det er lettere å teste grenser eller gi blanke i egne foreldre, de slipper vel tydeligvis unna med det meste også. Så en av dere i familien må gro litt baller og si fra til disse barna. Altså, jeg ser bare for meg en haug med voksne som sitter helt stive av skrekk og ser et barn plukke på en kake. Gjenta etter meg neste gang: "Ikke spis pynten". Anonymkode: 87697...109 3
AnonymBruker Skrevet 18. september #43 Skrevet 18. september Nei, dette er ikke vanlig. Det er et nivå som 1-åringer og 2-åringer er på, og jeg ville selvsagt sagt fra til mitt barn om det gjorde dette. Hvor er foreldrene? Anonymkode: 554a0...847 2
AnonymBruker Skrevet 18. september #44 Skrevet 18. september Anonym-bruker skrev (13 timer siden): Vi prøver jo å si fra men det er ikke alltid like lett. Hun sier jo fra når andre bemerker ting. Men er sånn hver gang. Og ja vi har alle et ansvar, men jeg syns og foreldre har det største ansvaret. Hun vet jo at det skjer, de holder jo på sånn hvert selskap vi er i. Jo, det er veldig, veldig simpelt. Nå skal du få en gratis slagplan fra meg til neste gang: Verten kommer med første kake, setter den på bordet og sier med blikket rettet mot bandittene, «Man rører ikke kaken med fingrene, vent til en av de voksne skjærer et stykke til deg.» Og til moren/foreldrene, «Holder dere øye med at ungene ikke spiser kakepynten som sist?». En av de andre voksne ved bordet, eller to eller flere, er 100% committed til å bevokte kakene. Smalltalk må utgå, de er bevæpnet med en kakespade i hver hånd. Kommer en bandittfinger for nære en kake, sier den voksne «Nei!, ingen fingre på kaken!» med autoritativ stemme og bruker kakespaden om nødvendig. Igjen sier man til foreldrene, «kan dere please holde øye med ungene?» for å gjøre det klart hvor man mener ansvaret ligger. (Burde ligge). Anonymkode: 19d8d...1a0 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #45 Skrevet 20. september Foreldrene til sånne barn er vel av den typen som aldri gidder å lære barn normal folkeskikk av typen å vaske seg på fingrene etter å ha vært på toalett heller. (eller før de skal spise middag) Anonymkode: 86bb0...263 3
BobbySocks Skrevet 20. september #46 Skrevet 20. september Det med mandarinbåtene kunne jo være at hun trodde de skulle spises sånn? Fingrene på en mandaringbåt som du selv spiser synes jeg ikke er ille. Å pille pynt av kake slutter man med når man er tre. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #47 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 8.46): Her forstår jeg ikke helt hvordan det var meningen man skulle ta mandarinbitene? Uansett, fortell ungen hvordan det skal gjøres. «Ikke ta med fingrene når du har hatt dem i munnen.» Er dere en flokk handlingslammete bløtkaker alle mann? Noen må da brøle NEI!! når banditten fingrer kaken. Anonymkode: 19d8d...1a0 Ingen trenger å brøle Anonymkode: 31b88...588
AnonymBruker Skrevet 25. september #48 Skrevet 25. september Du vet at de bruker fingrene når de lager både krem og pynt? Anonymkode: d2887...1b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå