Ulla Ullsokk Skrevet 16. september #21 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er dere en flokk handlingslammete bløtkaker alle mann? Noen må da brøle NEI!! når banditten fingrer kaken. Anonymkode: 19d8d...1a0 Ja! Hvis foreldrene ikke sier noe, så må andre gjøre det! Dette er omtrent dårlig gjort å unngå å gjøre, for disse barna vil fortsette å være, evnt bli, skikkelig upopulære! 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #22 Skrevet 16. september Dere er jo like rare som ikke grep inn. Anonymkode: ada89...058 5 5
Anonym-bruker Skrevet 16. september Forfatter #23 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette sier man selvfølgelig tydelig i fra om . Man sitter ikke bare å ser på. Toåringen kan være i innlæringsfasen på dette. 12 åringen burde ha hatt det i bok for årevis siden. Har det det bra ellers? Eller er foreldrene til disse barna helt utkoblet? Høres ut som de burde hatt litt hjelp og veiledning. Anonymkode: c65ed...d79 De er egentlig ikke det. Eller jeg aner ikke hvordan det er hjemme der, vi sees ikke så ofte utenom bursdager. Men jeg hører at i forhold til mat er de like vanskelig uansett. Vet ikke hvordan de er hos venner, men kjenner jeg blir litt nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 16. september #24 Skrevet 16. september Anonym-bruker skrev (15 timer siden): Ja, men vi sa jo fra til dem. Er ikke første gangen det skjer, veldig ofte er det sånn når det er kaker. Vet ikke om hun ikke merker det, men syns det er rart og. Det er et velkjent problem, og absolutt ingen i familien har hjerne til å innse de må ta grep når disse unger er invitert? Ikke sette kakene frem ubevoktet i barnehøyde, mannsoppdekke kakene og forsvare dem, holde øye med ungene, porsjonsanrette, gi dem en streng leksjon i hvordan man oppfører seg ved kakebord, eller, eller, eller... Anonymkode: 19d8d...1a0 4 1
DesmondMiles Skrevet 16. september #25 Skrevet 16. september Anonym-bruker skrev (17 timer siden): Jeg har ikke barn. Et familiemedlem har 2, et på 10 og en på 12. vi er en liten familie så familie selskap er små selskap. Vi var i et selskap forrige helg, tanta mi hadde satt frem kakene på spisebordet, vi satt i sofaen og ventet til kaffen var klar. Stod en skål med mandarin biter til kaken på bordet, plutselig begynner 12 åringen å spise av skålen. Tar en med fingrene, og med skjeen. Min mor sa forsiktig at det måtte hun ikke gjøre, da sa moren noe. Så ser vi at 10 åringen står ved sjokolade kaken og spiser av all pynten. Det var mange gelé topper på den, hun tok en og en og spiste nesten alle sammen. jeg må innrømme jeg syns det er litt ubehagelig å skulle spise av kaken og skålen når jeg vet de har hatt fingrene oppi og i munnen. Mulig jeg er sær, men er dette vanlig? Jeg har som sagt ikke barn, men syns dette er ganske utrivelig.. Hvorfor trenger du å spørre om dette er normalt eller vanlig? Du vet jo hvorvidt det er vanlig eller ei. Du har da hatt en oppvekst selv, har du ikke? Du har da minner fra da du var 10 år? 3
Anonym-bruker Skrevet 16. september Forfatter #26 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er et velkjent problem, og absolutt ingen i familien har hjerne til å innse de må ta grep når disse unger er invitert? Ikke sette kakene frem ubevoktet i barnehøyde, mannsoppdekke kakene og forsvare dem, holde øye med ungene, porsjonsanrette, gi dem en streng leksjon i hvordan man oppfører seg ved kakebord, eller, eller, eller... Anonymkode: 19d8d...1a0 Kakene blir jo satt frem når vi skal spise de. De står på spisestuebordet. De er jo ikke så små, så de rekker jo opp. Vi prøver jo å følge med, derfor ting blir kommentert. Men er ikke alltid vi ser alt. Føler liksom det er foreldrene sine oppgave å følge med på barna sine..
AnonymBruker Skrevet 16. september #27 Skrevet 16. september Anonym-bruker skrev (35 minutter siden): Kakene blir jo satt frem når vi skal spise de. De står på spisestuebordet. De er jo ikke så små, så de rekker jo opp. Vi prøver jo å følge med, derfor ting blir kommentert. Men er ikke alltid vi ser alt. Føler liksom det er foreldrene sine oppgave å følge med på barna sine.. Men nå har dere lært av erfaring at foreldrene ikke har styr på ungene, det er virkeligheten dere må forholde til. Ubevoktede kaker og disse unger går ikke overens. Anonymkode: 19d8d...1a0 5 1
Anonym-bruker Skrevet 16. september Forfatter #28 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men nå har dere lært av erfaring at foreldrene ikke har styr på ungene, det er virkeligheten dere må forholde til. Ubevoktede kaker og disse unger går ikke overens. Anonymkode: 19d8d...1a0 Det er helt sant. Men vi alle følger nøye med nå. Kjedelig, men det må bare være sånn desverre.
Rødvinsfilosofen Skrevet 16. september #29 Skrevet 16. september Har opplevd at en toåring tok ett jordbær på ei kake. Det var nok hakket mer sjarmerende enn at en 10-12-åring hadde gjort det samme 😅 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #30 Skrevet 17. september Nei, ikke vanlig! Mine er 3 og 5 år, og ville aldri ha funnet på noe sånt! De vet at det er pynt, og ingen kaker skal røres før det er «vær så god». Da kan de naturligvis ønske seg spesiell pynt, f.eks. rød seigmann, men det tenker jeg både er helt innafor (og vanlig etter hva jeg ser i bursdager😅). Men å spise pynt av andres stykker ville aldri falt de inn. Anonymkode: 355c8...909
AnonymBruker Skrevet 17. september #31 Skrevet 17. september Hadde mine barn gjort noe sånt hadde jeg skjønt det var et svikt i oppdragelsen ett eller annet sted. Og så store barn er jo bare flaut Anonymkode: a313a...d27 2
AnonymBruker Skrevet 17. september #32 Skrevet 17. september Nå aner ikke jeg hva mandarinbiter er, men jeg har aldri opplevd at en kake blir servert og pynten i en skål ved siden av? Jeg hadde fort tenkt at det var snacks uavhengig av kaken. Hvorfor var ikke pynten allerede på kaken? 10-åringen burde selvfølgelig vite at man ikke sjal ta på ting man ikke skal ha. Anonymkode: e32f7...7da
Snok1 Skrevet 18. september #33 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 8.46): Er dere en flokk handlingslammete bløtkaker alle mann? Jeg klarer ikke å lage et bilde i hodet mitt av denne setningen. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 18. september #34 Skrevet 18. september Anonym-bruker skrev (På 15.9.2025 den 20.40): Mor sa ikke noe. Et mønster er at noen av oss andre kommenterer det, da sier hun noe. Han på 12 tok den beste stolen, hvertfall når jeg vokste opp satt besteforeldrene mine i de gode stolene, vi andre i sofaen. Jeg sa litt forsiktig at kanskje han kunne sitte i sofaen så tanta mi fikk plass, da sa hun noe.. når du skriver dette tenker jeg at mor er fraværende og avskrudd. Hvordan fungerer hun sånn ellers? Hvordan har barna det i skolen ? 1
Raven.Writingdesk Skrevet 18. september #35 Skrevet 18. september Snok1 skrev (10 minutter siden): Jeg klarer ikke å lage et bilde i hodet mitt av denne setningen. 😆
AnonymBruker Skrevet 18. september #36 Skrevet 18. september Det er veldig unormalt! Jeg har jo omtrent sett bleiebarn skjønne at man ikke preller av pynten utenom på det stykket man selv har fått på tallerkenen. Så kan man jo nesten ikke skylde på barna, når det er absolutt ingen i familien som tør å si fra! Jeg må spørre som en annen her, er dere helt handlingslammet alle mann. Hadde jeg gjort noe sånt hos min familie som liten, så hadde jeg fått tilsnakk av både besteforeldre og foreldre og tanter og søskenbarn. Det er jo sikkert noe jeg har fått beskjed om som veldig liten også, og årsaken til at jeg ikke har minne av å ha gjort noe sånt. Men har barndomsminner om å prøve å få et kakestykke kuttet sånn at man fikk med marsipanrosen Du gjør barna en tjeneste ved å si fra at det ikke er lov. Hvis ikke går de rundt som uforskamma idioter resten av livet. Anonymkode: 87697...109 4
Anonym-bruker Skrevet 18. september Forfatter #37 Skrevet 18. september Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): når du skriver dette tenker jeg at mor er fraværende og avskrudd. Hvordan fungerer hun sånn ellers? Hvordan har barna det i skolen ? Hun fungerer egentlig veldig bra. Er ikke fraværende, hun er veldig tilstede for ungene sine. Flink til å følge de opp, gir de masse oppmerksomhet. Men akkurat på dette punktet er det ikke helt bra..
Anonym-bruker Skrevet 18. september Forfatter #38 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er veldig unormalt! Jeg har jo omtrent sett bleiebarn skjønne at man ikke preller av pynten utenom på det stykket man selv har fått på tallerkenen. Så kan man jo nesten ikke skylde på barna, når det er absolutt ingen i familien som tør å si fra! Jeg må spørre som en annen her, er dere helt handlingslammet alle mann. Hadde jeg gjort noe sånt hos min familie som liten, så hadde jeg fått tilsnakk av både besteforeldre og foreldre og tanter og søskenbarn. Det er jo sikkert noe jeg har fått beskjed om som veldig liten også, og årsaken til at jeg ikke har minne av å ha gjort noe sånt. Men har barndomsminner om å prøve å få et kakestykke kuttet sånn at man fikk med marsipanrosen Du gjør barna en tjeneste ved å si fra at det ikke er lov. Hvis ikke går de rundt som uforskamma idioter resten av livet. Anonymkode: 87697...109 Vi prøver jo å si fra men det er ikke alltid like lett. Hun sier jo fra når andre bemerker ting. Men er sånn hver gang. Og ja vi har alle et ansvar, men jeg syns og foreldre har det største ansvaret. Hun vet jo at det skjer, de holder jo på sånn hvert selskap vi er i.
enkefru Skrevet 18. september #39 Skrevet 18. september enkefru skrev (På 15.9.2025 den 20.32): Tror jeg hadde reagert instinktivt og «ropt» app-app-app mens jeg styrtet frem for å redde kaken 🤣🤣 Må poengtere at dette ville jeg nok gjort uavhengig om det var mine eller andres barn! -er faktisk ganske målløs over tafatt reaksjon både fra mor og resten av selskapet.. 2 1
Raven.Writingdesk Skrevet 18. september #40 Skrevet 18. september Anonym-bruker skrev (37 minutter siden): Hun fungerer egentlig veldig bra. Er ikke fraværende, hun er veldig tilstede for ungene sine. Flink til å følge de opp, gir de masse oppmerksomhet. Men akkurat på dette punktet er det ikke helt bra.. hvordan reagerer barna om hun irrettesetter uten at andre har sagt noe først da? Kan det være de «slår seg vrang»? Har mor erfaring med at andre i familien overstyrer henne, f.eks en bestemor som sier «ja» til barna når mor sier «nei»?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå