Gå til innhold

Ville du som voksen reagert på dette i familie selskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn. Et familiemedlem har 2, et på 10 og en på 12. vi er en liten familie så familie selskap er små selskap. Vi var i et selskap forrige helg, tanta mi hadde satt frem kakene på spisebordet, vi satt i sofaen og ventet til kaffen var klar. Stod en skål med mandarin biter til kaken på bordet, plutselig begynner 12 åringen å spise av skålen. Tar en med fingrene, og med skjeen. Min mor sa forsiktig at det måtte hun ikke gjøre, da sa moren noe. Så ser vi at 10 åringen står ved sjokolade kaken og spiser av all pynten. Det var mange gelé topper på den, hun tok en og en og spiste nesten alle sammen. 

jeg må innrømme jeg syns det er litt ubehagelig å skulle spise av kaken og skålen når jeg vet de har hatt fingrene oppi og i munnen. Mulig jeg er sær, men er dette vanlig? Jeg har som sagt ikke barn, men syns dette er ganske utrivelig.. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ok, nei. 

Anonymkode: 88970...417

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg. Og barna er jo ganske store, hadde forstått det litt om de var 3 og 4, liksom 😅 Ekkelt å spise kake som har hatt barnefingre på/i seg, ja. Typisk at din mor måtte si noe før barnas mor gjorde det. Det har jeg opplevd ofte med mine nieser. Farmor må si fra fordi foreldrene ikke gjør det. Da blir vel oppdragelsen litt sånn halvveis, da 🙈 Har forresten ikke barn selv, men jobber med barn og forventer mer av noen på 10 og 12.

Anonymkode: 13408...815

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det der vanlig! Du stiller jo nesten på nivå med de barna siden du må sjekke på kg om dette er ok oppførsel....

Anonymkode: 466ad...285

• Liker 10
Skrevet

Det der skjønner jeg godt at du reagerte på. Moren til ungene burde jo ha grepet inn. 

En annen ting er at jeg kunne skjønt det hvis det var en femåring som plukket på kaken, men når de er så store som 10 og 12 år, burde de vite bedre. Men det er klart, hvordan skal de vite at det er feil når ikke moren irettesetter dem? De to kommer vel til å fortsette med sånt til de er voksne, hvis ikke noen andre tar initiativ til å lære dem folkeskikk.

• Liker 8
Skrevet

Ikke ok i det hele tatt. En 2-åring, ja - men ikke så store barn.

Anonymkode: 922a3...642

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig Unormalt!!!!!!

Anonymkode: 10f38...e7a

• Liker 5
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Det der skjønner jeg godt at du reagerte på. Moren til ungene burde jo ha grepet inn. 

En annen ting er at jeg kunne skjønt det hvis det var en femåring som plukket på kaken, men når de er så store som 10 og 12 år, burde de vite bedre. Men det er klart, hvordan skal de vite at det er feil når ikke moren irettesetter dem? De to kommer vel til å fortsette med sånt til de er voksne, hvis ikke noen andre tar initiativ til å lære dem folkeskikk.

Det er helt sant. De kan ikke vite det for moren sier ikke fra. Eller hun sier noe etter andre har bemerket det. 
Syns det er rart hun ikke sier noe, forstår ikke helt. Men det blir jo til at vi andre sitter og følger med hvilke kaker de tar på.. får vondt av tanten min som har bakt og øsnker jo vi skal spise de

Skrevet

Jeg hadde snakket til ungene selv, om jeg var deg. Det er jo absolutt ikke greit og veldig vanskelig å tro at mor ikke sa noe?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ok i det hele tatt. En 2-åring, ja - men ikke så store barn.

Anonymkode: 922a3...642

Til og med da mine var små fikk de ikke lov til å grabbe til seg ting på den måten. Manerer kan fint læres fra de er små, det er en ting om de får en pynterose fra farmors tallerken vs om de bare plukker den selv av kaken. Jeg har mange en gang endt opp med et ekstra kakestykke grunnet mine små 

Anonymkode: a29d7...170

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde reagert instinktivt og «ropt» app-app-app mens jeg styrtet frem for å redde kaken 🤣🤣

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Men noen må jo si fra hvis ungene skal skjønne at det ikke er greit!? Skal de tankelese at folk er sure? 

Anonymkode: 19d8d...1a0

• Liker 2
Skrevet
visp skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde snakket til ungene selv, om jeg var deg. Det er jo absolutt ikke greit og veldig vanskelig å tro at mor ikke sa noe?

Mor sa ikke noe. Et mønster er at noen av oss andre kommenterer det, da sier hun noe. Han på 12 tok den beste stolen, hvertfall når jeg vokste opp satt besteforeldrene mine i de gode stolene, vi andre i sofaen. Jeg sa litt forsiktig at kanskje han kunne sitte i sofaen så tanta mi fikk plass, da sa hun noe.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men noen må jo si fra hvis ungene skal skjønne at det ikke er greit!? Skal de tankelese at folk er sure? 

Nei absolutt ikke! Men jeg føler kanskje ikke det er vår jobb å si noe, men foreldrene som bør lære dem dette. 

Skrevet
Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Nei absolutt ikke! Men jeg føler kanskje ikke det er vår jobb å si noe, men foreldrene som bør lære dem dette. 

Det er foreldrene som skal lære barna ting, men alle voksne bør jo rettlede der de kan? Dette gikk jo utover alle i selskapet. Mor bør uansett se at folk reagerer på det. Ungene gjør seg upopulære om ikke slike grunnleggende ting er på plass. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
visp skrev (23 minutter siden):

Det er foreldrene som skal lære barna ting, men alle voksne bør jo rettlede der de kan? Dette gikk jo utover alle i selskapet. Mor bør uansett se at folk reagerer på det. Ungene gjør seg upopulære om ikke slike grunnleggende ting er på plass. 

Ja, men vi sa jo fra til dem. Er ikke første gangen det skjer, veldig ofte er det sånn når det er kaker. Vet ikke om hun ikke merker det, men syns det er rart og. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (12 timer siden):

Stod en skål med mandarin biter til kaken på bordet, plutselig begynner 12 åringen å spise av skålen. Tar en med fingrene, og med skjeen.

Her forstår jeg ikke helt hvordan det var meningen man skulle ta mandarinbitene? Uansett, fortell ungen hvordan det skal gjøres. «Ikke ta med fingrene når du har hatt dem i munnen.»

Anonym-bruker skrev (12 timer siden):

Min mor sa forsiktig at det måtte hun ikke gjøre, da sa moren noe. Så ser vi at 10 åringen står ved sjokolade kaken og spiser av all pynten. Det var mange gelé topper på den, hun tok en og en og spiste nesten alle sammen. 

Er dere en flokk handlingslammete bløtkaker alle mann? Noen må da brøle NEI!! når banditten fingrer kaken.  

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette sier man selvfølgelig tydelig i fra om . Man sitter ikke bare å ser på.

Toåringen kan være i innlæringsfasen på dette. 12 åringen burde ha hatt det i bok for årevis siden. 

Har det det bra ellers? Eller er foreldrene til disse barna helt utkoblet? Høres ut som de burde hatt litt hjelp og veiledning.

Anonymkode: c65ed...d79

• Liker 3
Skrevet

Herregud! Jeg hadde løftet vekk ungene, mine eller ikke! 

Jeg er ingen tilhenger av å påføre barn fysisk avstraffelse og skam, men dette er unntaket. Knips på fingrene og "skam deg!"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Æsj tenker jeg. Jeg har to barn på tre og fem (gutter), og dette er noe jeg så vidt kan huske har skjedd hos oss når barna var yngre. Og da har det blitt gitt beskjed. 

Anonymkode: 15ffe...b3f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...