Gå til innhold

Be om bidrag? Føler meg litt slem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen er nå 16 år gammel og vil bo fast hos meg etter snart 4 år 50/50. er det rimelig å be om barnebidrag?  vet at far har dårlig råd, mye pga. både strøm, matpriser og huslån. Tror han sitter igjen med 5000 kr etter alt er betalt, selvom han ikke har så verst lønn sånn egentlig. I følge bidragskalkulator skal far betale 4000 kr i måneden, og da har jeg lagt inn at sønnen er hos far 4 netter i måneden, noe som ikke er helt sikkert det heller. 

Anonymkode: e0cfb...e5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal far betale for eget barn 

Anonymkode: d58b9...cee

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke sønnen din få stipend fra vgs.? Han får det om dere begge har dårlig råd! Det heter" inntektsavhengig stipend" fra lånekassen. 

Anonymkode: e81b4...33b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke sønnen din få stipend fra vgs.? Han får det om dere begge har dårlig råd! Det heter" inntektsavhengig stipend" fra lånekassen. 

Det kvalifiserer han nok ikke for, hvis mor alene har en gjennomsnittlig inntekt.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen er nå 16 år gammel og vil bo fast hos meg etter snart 4 år 50/50. er det rimelig å be om barnebidrag?  vet at far har dårlig råd, mye pga. både strøm, matpriser og huslån. Tror han sitter igjen med 5000 kr etter alt er betalt, selvom han ikke har så verst lønn sånn egentlig. I følge bidragskalkulator skal far betale 4000 kr i måneden, og da har jeg lagt inn at sønnen er hos far 4 netter i måneden, noe som ikke er helt sikkert det heller. 

Anonymkode: e0cfb...e5f

Tenker at du får be NAV bruke sine kalkulatorer til å regne ut hvor mye far skal bidra med.

Håper far etter hvert kan få en bedre betalt jobb.

( Selv om det er lettere sagt enn gjort )

Å ha tenåring i hus er dyrt 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon som deg, jeg valgte å ikke søke om bidrag. Men får nå barnetrygd + utvidet barnetrygd alene, i stedet for at vi deler halvt om halvt på den.

Anonymkode: 9368f...ab8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke 16-åringen ha en deltidsjobb? Da jeg var 16 hadde jeg egen inntekt. Jobbet annenhver helg. 

Anonymkode: 0a4a5...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke 16-åringen ha en deltidsjobb? Da jeg var 16 hadde jeg egen inntekt. Jobbet annenhver helg. 

hvorfor gidder du egentlig å kommentere ting som overhodet ikke har med tråden å gjøre? 

Anonymkode: 5cd80...b3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvorfor gidder du egentlig å kommentere ting som overhodet ikke har med tråden å gjøre? 

Det er jo et relevant spørsmål. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo et relevant spørsmål. 

Nei, for 16 åringen skal uansett ikke forsørge seg selv.

16 åringens økonomi og mors økonomi er separat. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så faren skal slippe å forsørge ham?

Anonymkode: d59a5...746

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Spoiler

Vis far ikke har nok til livsopphold så betaler han ikke bidrag, men du kan få bidragsforskudd fra nav. Vis han har kun 5000kr til overs så er han under livsopphold sarsen for en voksen. Da slipper han bidrag. 

Spoiler
Spoiler

Anonymkode: 23bc8...ddf

Skrevet

Ikke med mindre jeg var helt avhengig av det selv.

Om han sitter igjen med 5 k så betyr jo bare det null penger når sønn er på helgebesøk/besøk.

Huset som nedbetales over tid er sønnens arv osv.

Om du har det like stramt så må dere snakke sammen først. Går an å vise litt skjønn utfra forutsetninger. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke du også strøm og bolig og mat? Når sønnen bor meg hos deg og mindre hos ham så får han lavere utgifter og du høyere, så da er det rimelig at han betaler noe til deg i stedet. 

Anonymkode: d26d7...1e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Grensene for dette stipendet er svært lavt. Jeg har svært lav inntekt da jeg står litt mellom jobber for øyeblikket og er fanget i en deltidsjobb til jeg finner noe nytt innen mitt fagfelt. Far har blitt ufør med lav sats og min vgs elev får ikke noe slikt stipend selv om jeg må telle kronestykker. 

Nei far må betale bidrag. Be nav regne ut. 

Anonymkode: 07911...da7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Betaler ikke du også strøm og bolig og mat? Når sønnen bor meg hos deg og mindre hos ham så får han lavere utgifter og du høyere, så da er det rimelig at han betaler noe til deg i stedet. 

Anonymkode: d26d7...1e7

Ikke TS, men lik situasjon.

Det stemmer at mine utgifter økte, men jeg har fortsatt bedre råd enn far, derfor ikke bedt om bidrag. Trenger ikke be om det man har krav på bare fordi, dersom det betyr at den andre får det vanskelig.

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

er det ikke mulig å be NAV regne ut hvor mye penger han burde betale i bidrag da? 

dermed burde det vel bli temmelig rettferdig.    

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en dame på Nav om akkurat dette. Hu mente at det var viktig å kreve barnebidrag, hvorfor skulle ikke far betale for barnet sitt? Jeg måtte flytte til noe mindre og fikk dårligere økonomi, og hun mente at det var ikke bare jeg som skulle tape på dette samlivsbruddet. Når jeg sa jeg var usikker på hvor god råd far egentlig hadde siden han måtte kjøpe meg ut av huset vårt, sa hun at da lever han over evne. Kanskje burde han også flytte, gå ned i standard. Hun anbefalte meg å ikke gå i den typiske kvinne-fellen. 

Anonymkode: 28aa4...a82

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Far får mindre utgifter på barnet som mat osv når barnet er hos deg. Da burde de pengene følge barnet. Ellers vil jo far få bedre råd fordi du «gir» ham penger? Hvorfor skal du det? Dere har ikke felles økonomi, far har alene ansvar for sin økonomi. Bare hold deg helt ute av den. La NAV regne ut.

Anonymkode: ac626...527

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg snakket med en dame på Nav om akkurat dette. Hu mente at det var viktig å kreve barnebidrag, hvorfor skulle ikke far betale for barnet sitt? Jeg måtte flytte til noe mindre og fikk dårligere økonomi, og hun mente at det var ikke bare jeg som skulle tape på dette samlivsbruddet. Når jeg sa jeg var usikker på hvor god råd far egentlig hadde siden han måtte kjøpe meg ut av huset vårt, sa hun at da lever han over evne. Kanskje burde han også flytte, gå ned i standard. Hun anbefalte meg å ikke gå i den typiske kvinne-fellen. 

Anonymkode: 28aa4...a82

Jeg tenker at det ikke er kvinnefelle, men kan være et bevisst valg. Felle er noe man går i uten å vite konsekvens, en overveid avgjørelse er annerledes.

Jeg kan også tvinge far ned i standard og tviholde på at vi skal dele etter hva lovverket sier, men det som skjer er at far da må flytte langt unna for å ha råd til å bo og leve greit. Det er ikke barnet tjent med. Alternativt at far bor her men ikke har en krone å bruke på noe som helst, det er heller ikke barnet tjent med. Og det unner jeg ikke far. 

Jeg går absolutt ikke i noe kvinnefelle. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du ha bidrag. Far får lavere utgifter, mens du får mere når gutten blir å være såpass mye mer hos deg. Ta det via nav, både beregning og innkreving. 

Anonymkode: 57513...40b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...