AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:05 #1 Skrevet mandag kl. 17:05 Jeg leste på en gruppe på Facebook for de som går eller har gått på Wegovy. Flere sier at når de sluttet på Wegovy så hadde de fortsatt samme kosthold som da de gikk på Wegovy, men de gikk opp i vekt. Hvordan er det mulig? Anonymkode: 98ed6...0e4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:08 #2 Skrevet mandag kl. 17:08 Da har de ikke lagt om kostholdet når de brukte sprøyta. Og bråsluttet. Tror man må finne en vedlikeholdsdose ganske lenge når man hat nådd sin målvekt Folk legger også på seg etter slankeoperasjon. Anonymkode: da131...ba0 10 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:09 #3 Skrevet mandag kl. 17:09 Jeg tror de lyver og spiser mer. Trodd at Wegovy er en langvarig endring uten at man må bidra selv. Jeg gikk på Wegovy i 1 år. Gikk ned 30 kilo og har holdt vekten. Er 1 og 1/2 år siden jeg slutta på det, men livsstilen har jeg beholdt. Anonymkode: b6b99...280 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:10 #4 Skrevet mandag kl. 17:10 Tror de lurer seg selv. Anonymkode: fb6ac...869 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:12 #5 Skrevet mandag kl. 17:12 Større porsjoner. Mer umerkelig småspising. En kan helt fint overspise på et sunt kosthold, bare å ta en potet ekstra her, litt større fiskestykke der, noen flere nøtter osv. Har en ikke gjort kaloritelling, og lært seg hvor mye energi maten inneholder, men bare satset på virkningen av sprøyte som demper sultfølelsen så er det fort gjort å gå på en smell uten at en tenker over det. Anonymkode: 1ebd1...608 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:13 #6 Skrevet mandag kl. 17:13 Jeg brukte wegovy i 5 måneder og gikk ned 15 kilo. Sluttet i mai og har enda ikke gått opp noe. Er det noe vi mennesker er gode på så er det til å lure oss selv. Vi tror vi spiser mindre enn hva vi gjør også tror vi at vi beveger oss mer enn vi gjør. Jeg spiser som da jeg gikk på wegovy og derfor går jeg ikke opp mer i vekt. Hadde jeg spist bare litt mer så hadde jeg jo selvsagt lagt på meg igjen. Det skal så lite til at folk vil ikke tro det. Anonymkode: 51ad4...7f9 5
mereo Skrevet mandag kl. 17:14 #7 Skrevet mandag kl. 17:14 Fordi de begynner å merke sult på en annen måte igjen. De har ikke nødvendigvis lagt om livsstilen så godt som de har trodd. De begynner å spise mer enn de har gjort på sprøytene. Det er mange faktorer. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:02 #8 Skrevet mandag kl. 18:02 Det jeg ser er at mange som er på Wegovy sier de spiser akkurat som før, men at de nå klarer å stoppe når de føler seg mette. Altså at de ikke har lagt om matvaner og kosthold, men at Wegovy hjelper dem å klare å stoppe slik at de spiser mindre. Disse folkene er de som garantert kommer til å gå opp all vekten igjen når de slutter med medisinen. Fordi de ikke har endret det som faktisk gjorde at de gikk opp i vekt i utgangspunktet. Det var bare Wegovy som gjorde at de spiste mindre. Når de da ikke lenger har medisinen, så vil de være tilbake til samme situasjon som før. Anonymkode: 9ff93...30a 8 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden Derfor er jeg veldig skeptisk til bruk av slankesprøyter med mindre man absolutt må. Mange som ikke en gang prøver å gå ned i vekt ved hjelp av kostholdet og livsstilsendring, fordi sprøyter er så lettvint. Anonymkode: 02f2c...57c
mereo Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Derfor er jeg veldig skeptisk til bruk av slankesprøyter med mindre man absolutt må. Mange som ikke en gang prøver å gå ned i vekt ved hjelp av kostholdet og livsstilsendring, fordi sprøyter er så lettvint. Anonymkode: 02f2c...57c Nei, det er ikke så lettvint. De aller aller fleste må legge om livet og legge ned jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Fordi man spiser faktisk mer. Har selv gått på Mysimba. Gikk ned 20 kg. Gikk opp igjen 10 fordi jeg spiste mer. Men holdt meg stabil på vekta i 2 år nå. Så tar ting i rolig tempo. Desverre mange som ikke forstår at kostholdet må forandres. Å lurer seg selv. Samme med slankeoperasjon. Mange som spiser seg opp i vekt igjen. Anonymkode: 7b267...734 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Jeg har gått på Wegovy i halvannet år og ned 45kg. Burde gå ned 10 kg til, men det er vanskelig nå. Er på høyeste dose og opplever stadig oftere at jeg spiser for mye fordi jeg rett og slett ikke klarer å kontrollere det. Jeg vet jo så utmerket godt hva som skal til for å gå ned i vekt etter utallige slankekurer, men når matlysten og sulten river i kroppen og tar all fokus, er det veldig vanskelig å stå i mot. Så vanskelig at for meg glipper det stadig oftere nå. Jeg er redd dette forsøket skal ende som alle de andre, ved at vekten går opp igjen. Jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å holde vekten om jeg trapper ned eller slutter med Wegovy. Nå som høyeste dose ser ut til å miste effekt, litt etter litt, kunne jeg heller ha behov for å bytte til et mer effektivt preparat, tror jeg. Mange snakker om dietter og kosthold som er nødvendig, men jeg kan ikke å se for meg et langt liv med å tvinge i meg mat jeg ikke har lyst på. Jeg trenger å kunne leve normalt ved å spise normal mat, slik de andre i familien spiser. Det er så mye livskvalitet i god mat, god drikke og det sosiale rundt dette, at det er jeg ikke villig til å gi avkall på. Jeg har selvsagt også prøvd ulike dietter og ulikt kosthold, og det fungerer så lenge jeg orker å holde på, men blir snart drittlei denne spesialmaten og klarer ikke å holde på med det i månedsvis. Jeg trenger i stedet medisinsk hjelp til å begrense inntaket av helt vanlig mat. Anonymkode: 41f0a...11e 2 3
Lizard Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått på Wegovy i halvannet år og ned 45kg. Burde gå ned 10 kg til, men det er vanskelig nå. Er på høyeste dose og opplever stadig oftere at jeg spiser for mye fordi jeg rett og slett ikke klarer å kontrollere det. Jeg vet jo så utmerket godt hva som skal til for å gå ned i vekt etter utallige slankekurer, men når matlysten og sulten river i kroppen og tar all fokus, er det veldig vanskelig å stå i mot. Så vanskelig at for meg glipper det stadig oftere nå. Jeg er redd dette forsøket skal ende som alle de andre, ved at vekten går opp igjen. Jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å holde vekten om jeg trapper ned eller slutter med Wegovy. Nå som høyeste dose ser ut til å miste effekt, litt etter litt, kunne jeg heller ha behov for å bytte til et mer effektivt preparat, tror jeg. Mange snakker om dietter og kosthold som er nødvendig, men jeg kan ikke å se for meg et langt liv med å tvinge i meg mat jeg ikke har lyst på. Jeg trenger å kunne leve normalt ved å spise normal mat, slik de andre i familien spiser. Det er så mye livskvalitet i god mat, god drikke og det sosiale rundt dette, at det er jeg ikke villig til å gi avkall på. Jeg har selvsagt også prøvd ulike dietter og ulikt kosthold, og det fungerer så lenge jeg orker å holde på, men blir snart drittlei denne spesialmaten og klarer ikke å holde på med det i månedsvis. Jeg trenger i stedet medisinsk hjelp til å begrense inntaket av helt vanlig mat. Anonymkode: 41f0a...11e Men hva er "vanlig mat" for dere da? Det bør ikke være noe problem å holde vekten med helt vanlige råvarer. 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange snakker om dietter og kosthold som er nødvendig, men jeg kan ikke å se for meg et langt liv med å tvinge i meg mat jeg ikke har lyst på. Jeg trenger å kunne leve normalt ved å spise normal mat, slik de andre i familien spiser. Det er så mye livskvalitet i god mat, god drikke og det sosiale rundt dette, at det er jeg ikke villig til å gi avkall på. Jeg har selvsagt også prøvd ulike dietter og ulikt kosthold, og det fungerer så lenge jeg orker å holde på, men blir snart drittlei denne spesialmaten og klarer ikke å holde på med det i månedsvis. Jeg trenger i stedet medisinsk hjelp til å begrense inntaket av helt vanlig mat. Anonymkode: 41f0a...11e Det er jo litt denne alt eller ingenting tankegangen som ødelegger for deg. Det er helt normalt for slanke kvinner å ikke spise det man egentlig har lyst på hele tiden. Jeg spiser feks ikke frokost selv om jeg egentlig kunne tenke meg det. Lunsjen på hverdager er mat jeg absolutt ikke har aller mest lyst på (knekkebrød, kokt egg og grønnsaker). Middagen er noen ganger det jeg liker aller best (og spiser mye). Andre dager velger jeg mest for helsa sin skyld. Og tar kun en porsjon, selv om jeg fint kunne tatt mer. Spiser akkurat samme middag som familien, men vil jo at barna også skal ha et relativt sunt kosthold. På lørdager tar jeg et glass vin og vi har smågodt. Mat er glede, sosialt, livskvalitet. Men det betyr ikke hver dag, hele tiden. Og livskvalitet og glede er også en sunn kropp som fungerer og varer lenge. Prøve å skifte fokus fra kortvarig glede til mer langvarig glede. Uten spesialmat og strenge regler hele tiden selvfølgelig. Anonymkode: f203b...521 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden For min del handler det om at et eller annet ikke funker i kroppen min, og disse medisinene fikser det. Uten medisinene så funker ikke kroppen min, så uansett hvor flink jeg er med både kosthold og trening så funker ikke kroppen min. Jeg har både leger, fedmespesialister, og ernæringsfysiologer på teamet «mitt». Og alle er like frustrert over kroppen min. Jeg følger samme matplan, jeg spiser nøyaktig det samme. På medisin går jeg ned i vekt, uten medisin kan jeg i beste fall stå i ro. Så jeg må vel bare gå på dem resten av livet. Ikke ulikt mange andre medisiner 🤷♀️ Anonymkode: bf6dd...a0a 1 1
Perfume Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Jeg prøvde disse sprøytene, ikke wegovy men en annen som virket på samme måte.. Gikk ned 8 - 10 kg på fire mnd.. Men så endret de slik at man ikke fikk på blå resept lenger, og jeg måtte slutte.. Fikk en enorm hunger jeg aldri har opplevd maken til! Jeg har aldri vært stor spist, men gikk konstant sulten. Uansett.. Og gikk opp igjen de 8 kg på like kort tid. Heldigvis ikke over.. Jeg tror det er viktig at man går på det lenge nok, og holder seg til en vedlikeholds dose lenge.. Og jeg rakk ikke legge om kostholdet nok, føler jeg... Selv om jeg ikke spiste veldig usunt, er jeg en sweet tooth og dét Ble borte på disse sprøytene.. Men noe skjedde etterpå, kjempe skummelt... Hørte en lege sa man måtte ta dem resten av livet?! 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 19.05): Jeg leste på en gruppe på Facebook for de som går eller har gått på Wegovy. Flere sier at når de sluttet på Wegovy så hadde de fortsatt samme kosthold som da de gikk på Wegovy, men de gikk opp i vekt. Hvordan er det mulig? Anonymkode: 98ed6...0e4 Wegowy senker blodsukkeret! Anonymkode: b9597...747
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 19.09): Jeg tror de lyver og spiser mer. Trodd at Wegovy er en langvarig endring uten at man må bidra selv. Jeg gikk på Wegovy i 1 år. Gikk ned 30 kilo og har holdt vekten. Er 1 og 1/2 år siden jeg slutta på det, men livsstilen har jeg beholdt. Anonymkode: b6b99...280 Kan du dele litt mer hva du spiser og hvor streng du er nå sammenlignet med tidligere? Anonymkode: b9597...747
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Derfor er jeg veldig skeptisk til bruk av slankesprøyter med mindre man absolutt må. Mange som ikke en gang prøver å gå ned i vekt ved hjelp av kostholdet og livsstilsendring, fordi sprøyter er så lettvint. Anonymkode: 02f2c...57c Tull ! Anonymkode: b9597...747
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har gått på Wegovy i halvannet år og ned 45kg. Burde gå ned 10 kg til, men det er vanskelig nå. Er på høyeste dose og opplever stadig oftere at jeg spiser for mye fordi jeg rett og slett ikke klarer å kontrollere det. Jeg vet jo så utmerket godt hva som skal til for å gå ned i vekt etter utallige slankekurer, men når matlysten og sulten river i kroppen og tar all fokus, er det veldig vanskelig å stå i mot. Så vanskelig at for meg glipper det stadig oftere nå. Jeg er redd dette forsøket skal ende som alle de andre, ved at vekten går opp igjen. Jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å holde vekten om jeg trapper ned eller slutter med Wegovy. Nå som høyeste dose ser ut til å miste effekt, litt etter litt, kunne jeg heller ha behov for å bytte til et mer effektivt preparat, tror jeg. Mange snakker om dietter og kosthold som er nødvendig, men jeg kan ikke å se for meg et langt liv med å tvinge i meg mat jeg ikke har lyst på. Jeg trenger å kunne leve normalt ved å spise normal mat, slik de andre i familien spiser. Det er så mye livskvalitet i god mat, god drikke og det sosiale rundt dette, at det er jeg ikke villig til å gi avkall på. Jeg har selvsagt også prøvd ulike dietter og ulikt kosthold, og det fungerer så lenge jeg orker å holde på, men blir snart drittlei denne spesialmaten og klarer ikke å holde på med det i månedsvis. Jeg trenger i stedet medisinsk hjelp til å begrense inntaket av helt vanlig mat. Anonymkode: 41f0a...11e Helt enig med deg, jeg håper og trur at det kommer tabletter ( som er rimelige) som vi sannsynligvis må ta som vedlikeholdsdose i mange år. Anonymkode: b9597...747
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå