Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den setningen gjør meg helt kvalm. Jeg føler meg maktesløs og så alene. For jeg husker så godt at han sa det. Også har han gjort det mange ganger før, og jeg føler han bare fraskriver seg ansvar. Det må være veldig deilig å bare kunne si «det har jeg ikke sagt»… Det kan være små ting eller store ting. Hva vi har blitt enige om mtp. barna eller mellom oss.. Og jeg har snakket om dette før, hvordan det vrenger seg i magen min, for jeg husker det klart som dagen, så hvis han virkelig ikke husker, men jeg sier jeg husker det ordrett, hvorfor kan man ikke da bare si «det husker jeg ikke» istedenfor å stå hardnakket på sitt. Det er jo en form for gaslighting? Jeg har jo blitt usikker på meg selv og hva jeg husker mange ganger pågrunn av dette, men akkurat denne gangen husker jeg det så godt, og han forstår ikke hvorfor jeg blir sint. Og sier at jeg velger å hisse meg opp, og sier at «jeg kan jo ikke bety mye for deg når du blir så fort sint på meg..» Jeg føler meg manipulert, så da blir jeg litt sint.. Jeg er ikke en maskin..! Det er ikke lenge siden forrige krangel heller. Og jeg var sikker på at det var slutt, jeg klarte ikke mer. Også klarte han å få meg til å senke muren igjen, også kommer det bare ett slag fra sidelinjen.. Faen altså. 
Eller er det helt vanlig? Å ikke huske hva man har sagt? Eller er det vanlig misforståelse dette her?

Anonymkode: 474b6...07f

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er like sannsynlig at du har hørt det du vil høre.

Anonymkode: 1f5da...441

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gaslighting og ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: 6f849...c9a

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Typen min gjør også det hele tiden.

Anonymkode: 7abd3...8b6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er like sannsynlig at du har hørt det du vil høre.

Ja, jeg tenker at hvis dette er gjengangeren og han ellers er OK, så kan det være deg som har hørt noe annet enn det han har ment. Har opplevd noen som konsekvent oppfatter alt jeg sier helt annerledes enn jeg mener det, og gjengir ting på den måten de selv oppfatter ting. Det er veldig slitsomt.

Det virker også som han føler at du er sint på han hele tiden.

Anonymkode: 32eef...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaslighting. Sånn holdt min narsissitiske mor på hele veien. Til og med småting som ikke engang hadde betydning, prøvde hun å avskrive seg. 

Anonymkode: 4056f...e52

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Den setningen gjør meg helt kvalm. Jeg føler meg maktesløs og så alene. For jeg husker så godt at han sa det. Også har han gjort det mange ganger før, og jeg føler han bare fraskriver seg ansvar. Det må være veldig deilig å bare kunne si «det har jeg ikke sagt»… Det kan være små ting eller store ting. Hva vi har blitt enige om mtp. barna eller mellom oss.. Og jeg har snakket om dette før, hvordan det vrenger seg i magen min, for jeg husker det klart som dagen, så hvis han virkelig ikke husker, men jeg sier jeg husker det ordrett, hvorfor kan man ikke da bare si «det husker jeg ikke» istedenfor å stå hardnakket på sitt. Det er jo en form for gaslighting? Jeg har jo blitt usikker på meg selv og hva jeg husker mange ganger pågrunn av dette, men akkurat denne gangen husker jeg det så godt, og han forstår ikke hvorfor jeg blir sint. Og sier at jeg velger å hisse meg opp, og sier at «jeg kan jo ikke bety mye for deg når du blir så fort sint på meg..» Jeg føler meg manipulert, så da blir jeg litt sint.. Jeg er ikke en maskin..! Det er ikke lenge siden forrige krangel heller. Og jeg var sikker på at det var slutt, jeg klarte ikke mer. Også klarte han å få meg til å senke muren igjen, også kommer det bare ett slag fra sidelinjen.. Faen altså. 
Eller er det helt vanlig? Å ikke huske hva man har sagt? Eller er det vanlig misforståelse dette her?

Gaslightning 

Eksen min gjorde dette og det verste var at han var like bestemt selv om jeg hadde vitner. Alle andre hadde feil og han hadde alltid rett

Anonymkode: 0c6eb...e39

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når han ikke klarer å samarbeide og være ydmyk og søke felles kompromisser, så må dere tydeligvis gjøre ting annerledes.  

F.eks. ha fast samarbeidsmøte hver søndag, skriv referat som begge signerer på. Da kan han ikke si på torsdag morgen at han aldri har sagt ja til å levere i barnehagen den dagen, for det står i planen som begge har signert på. 

Anonymkode: d3038...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det et mønster når det gjelder andre ting også? Det har han aldri gjort, det har aldri skjedd, etc?

Hvis "det har jeg aldri" er en gjenganger når han utfordres/minnes på ting som har blitt sagt og gjort, er vi over i manipulasjonsland. Svigermoren min er slik; oppfatter hun det minste fnugg av anklage om seg selv eller kritikk i hennes retning, så er det "jeg har aldri gjort/sagt/ment ...". Selv når jeg vet at jeg, mannen OG barnet vårt har hørt eller sett henne si eller gjøre xyz.

Anonymkode: e9877...707

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gaslightning 

Eksen min gjorde dette og det verste var at han var like bestemt selv om jeg hadde vitner. Alle andre hadde feil og han hadde alltid rett

Eksen min også, slang i tillegg på en hånlig latter ute blant andre.

Anonymkode: 1b251...1c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Typen min gjør også det hele tiden.

Anonymkode: 7abd3...8b6

Hva svarer dere? Jeg ville spurt hva han sa ordrett? 
Og om det skjedde meg enn 2-3 ganger ville jeg gått. 

Anonymkode: 92622...8c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har opplevd noen som konsekvent oppfatter alt jeg sier helt annerledes enn jeg mener det, og gjengir ting på den måten de selv oppfatter ting. Det er veldig slitsomt.

Jepp, det der er en slager.

Samme når de alltid skal kritisere deg for ting de selv gjør, og når man påpeker det, blir man kritisert for å gå i forsvar. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er typisk psykisk vold fra en narsisisst. Les deg opp og se om ikke du kjenner igjen mønsteret. Gjør alt du kan for å komme deg bort. Blokker ham hvis det går. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta LYDOPPTAK neste gang!

Anonymkode: 987e7...994

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ille han er, det vet bare du.

Men han oppfører seg ordentlig rigid. Hvis mannen mener jeg har sagt noe, så ville jeg ikke argumentert så kraftig i mot hvis det var en bagatell. Ville sagt at jeg ikke husket det, men mulig jeg sa det. Eller at jeg muligens var uklar fordi jeg mente faktisk x.

Folk som alltid må ha rett er et fuckings mareritt, om de så ikke bedriver med psykisk vold.

Anonymkode: 9ea54...bdd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så faktisk noen som hadde et godt motsvar på akkurat dette!

Neste gang det skjer si til han; jo, det har du sagt. Enten så har du glemt det og mistet hukommelsen, eller så lyver du til meg.. uansett, så er jeg bekymret for deg!

Anonymkode: 1c90b...043

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ta LYDOPPTAK neste gang!

Anonymkode: 987e7...994

Det er dette som er så vanskelig, for hvordan skal jeg vite hva jeg skal ta opptak av? For det gjelder ikke bare krangler eller at vi setter oss ned og avtaler noe. Denne gangen kom HAN til MEG og sa «kanskje vi skal la xx få lov til å gjøre xy allikevell?» handlet da om barnet, og han sa det foran barnet. Det også irriterer meg at han gjør for da er det som at han sier ja, men jeg skal bestemme ja eller nei. Så jeg skjønte jo i det øyeblikket at jeg måtte si ja for å ikke bli den kjipe ovenfor barnet. Altså, jeg kan godt være den kjipe jeg, hvis jeg mener svaret jeg gir er det rette, men han trenger ikke putte meg i den situasjonen med barna liksom. Jeg har selvfølgelig sagt ifra om det. Men så endte jeg opp med å si ja da, dagen etter, etter at jeg sa jeg skulle tenke på det. Også husker han liksom ikke at han kom til meg med dette og mener det er jeg som gav barnet lov til det… altså… Grrrrr

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er dette som er så vanskelig, for hvordan skal jeg vite hva jeg skal ta opptak av? For det gjelder ikke bare krangler eller at vi setter oss ned og avtaler noe. Denne gangen kom HAN til MEG og sa «kanskje vi skal la xx få lov til å gjøre xy allikevell?» handlet da om barnet, og han sa det foran barnet. Det også irriterer meg at han gjør for da er det som at han sier ja, men jeg skal bestemme ja eller nei. Så jeg skjønte jo i det øyeblikket at jeg måtte si ja for å ikke bli den kjipe ovenfor barnet. Altså, jeg kan godt være den kjipe jeg, hvis jeg mener svaret jeg gir er det rette, men han trenger ikke putte meg i den situasjonen med barna liksom. Jeg har selvfølgelig sagt ifra om det. Men så endte jeg opp med å si ja da, dagen etter, etter at jeg sa jeg skulle tenke på det. Også husker han liksom ikke at han kom til meg med dette og mener det er jeg som gav barnet lov til det… altså… Grrrrr

TS

Hvis han sier ting foran barnet så vet vel barnet hva som er blitt sagt?

Høres nesten ut som han går i planer om å skille seg og bygger en sak mot deg vedr. omsorg for barna. Det å gi etter, er bare dumt. Du MÅ være voksen. 

Anonymkode: 32eef...c29

AnonymBruker
Skrevet

Hva svarer dere? Jeg ville spurt hva han sa ordrett? 
Og om det skjedde meg enn 2-3 ganger ville jeg gått. 

Anonymkode: 92622...8c1

Derfor de er eks

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det der er en slager.

Samme når de alltid skal kritisere deg for ting de selv gjør, og når man påpeker det, blir man kritisert for å gå i forsvar. 

Ja

Men det morsomme er at når det går opp for de at de har tatt feil om en ting (gud forby) så blir de helt stille og snakker ikke mer om den saken. Da føler jeg at jeg har "vunnet" og ler inni meg. Men jeg viser det selvfølgelig ikke og nevner det for all det ikke mer heller. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...