AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Jeg gikk på veggen i sommer, og har vært sykemeldt siden. Jeg er i gang med en del tiltak, men det later til at ting tar tid. Det er i og for seg greit nok, men så er det å finne ut hvordan jeg navigerer alt sammen. Fysisk aktivitet er bra, men ikke press for hardt på, for da blir det verre. Hvile er viktig, men for mye hvile kan gjøre deg sløv. Sett grenser for deg selv og lær deg å si nei, men ivareta forpliktelser til partner og barn. Søvn er viktig for energi og overskudd, men jeg har fått påvist moderat søvnapne(snorking og pustestopp i søvne), og jeg venter på å få c-pap-maskin som skal hjelpe meg å holde luftveiene åpne om natta. Frem til da er det begrenset hvor mye hjelp det er i andre tiltak fra lege og søvnsykepleier. (Med andre ord, jeg håper virkelig at c-pap blir redningen!) Jeg har også adhd uoppmerksom type, men opplever at medisinen både hjelper og forverrer ting samtidig. Den hjelper kognitivt, men det føles som om den stresser/sliter meg ut fysisk, slik at jeg da klarer å tenke bedre en stund men ender opp med å bli enda raskere (fysisk) utslitt. Uten adhd-medisin er jeg egentlig konstant sliten både fysisk, psykisk og kognitivt. For ikke å snakke om stressmomenter på hjemmebane, usunne relasjoner og dynamikker det er vanskelig å kutte ut eller endre til noe mer funksjonelt, og jeg kan jo ikke melde meg heeelt ut fra partner, dyr og barn ... Partner har også adhd, men hyperaktiv type og umedisinert. Han gikk selv i veggen for noen år siden, men kom seg tilbake til jobb raskere enn meg. Så han viser jo forståelse der han kan, samtidig sliter det jo på ham også at jeg ikke klarer å dra noe særlig av lasset lenger. Hvordan i huleste navigerer jeg alt dette her? Hvordan vet jeg når det er riktig med fysisk aktivitet, og når jeg heller bør hvile? Hva er rimelige/sunne forventninger fra partner og barn, og hva bør jeg si nei til og tåle å være den kjipe? Ja, alle familier er forskjellige, vi må snakke sammen og finne ut av det sammen og det der, det jobber vi også med(parterapi med fvk, men vi er fortsatt i startgropa der). Men det jeg egentlig lurer på, er vel hvordan vet jeg når jeg er på rett vei? Anonymkode: d9edf...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden ADHD kombinert type her. Gått på veggen selv. Jeg fant ut at jeg var kommet i prematur overgangsalder og fikk ekstra stor belastning pga det. Visst du tar Elvanse bør du sjekke opp i hormoner. Det er dessverre nylig vist en kobling hos kvinner som tar adhd medisiner og prematur overgangsalder. Det er ikke mye forskning på dette. Men har kommet over flere tilfeller da jeg begynte å undersøke dette. Flere utenlandske psykiatere og leger har delt dette på TikTok siste året. Min gynekolog sier det er for lite forskning på området. Men hun hadde hørt snakk om det og kunne ikke utelukke det. Så jeg vil bare dele informasjon, for kanskje det kan være til hjelp 🥰 pass på hormonene, vi kvinner med adhd kan tippe skikkelig når hormoner og syklus er på bærtur🙈. Det skader ikke å ta en blodprøve for mye. Sjekk fsh og lh. Østrogen og progesteron er krevende å måle pga de svinger mye. Men om fsh og lh er høy er det en klar indikasjon på at dybde utredes videre. Jeg er i midten av tredveårene… Anonymkode: f1cff...be1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Har du barndomstraumer? Jeg spør fordi du nevner usunne dynamikker med partner, dyr og barn. Min erfaring var at ting ikke ble bedre med aldri så mye riktig bevegelse, diett og stressmestring når bakgrunnen var barndomstraumer, som igjen førte til usunne dynamikker med partner, venner, kollegaer, meg selv med mer. Jeg hadde ikke barn på det tidspunktet. Men jeg har tenkt etter at jeg fikk barn at hadde jeg ikke gjort et oppgjør med barndommen min og mønstrene jeg hadde med meg derfra hadde jeg gått kronisk på en smell etter jeg fikk barn. Jeg hadde også mye konflikter og parforholdet tappet meg helt enormt, vi gikk i parterapi også, men dette heller fikk virkelig INGEN bedring før jeg hadde tatt litt mer tak i egne greier. Jeg har ingen formening om at dette gjelder deg, men jeg nevner det fordi det var veien min ut av utbrentheten. Å endre grunnleggende idéer om meg selv og verden, som jeg hadde fra barndommen, som formet og farget hele min verden på en måte som ble ulevelig å leve med. Anonymkode: 2c390...faf 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): ADHD kombinert type her. Gått på veggen selv. Jeg fant ut at jeg var kommet i prematur overgangsalder og fikk ekstra stor belastning pga det. Visst du tar Elvanse bør du sjekke opp i hormoner. Det er dessverre nylig vist en kobling hos kvinner som tar adhd medisiner og prematur overgangsalder. Det er ikke mye forskning på dette. Men har kommet over flere tilfeller da jeg begynte å undersøke dette. Flere utenlandske psykiatere og leger har delt dette på TikTok siste året. Min gynekolog sier det er for lite forskning på området. Men hun hadde hørt snakk om det og kunne ikke utelukke det. Så jeg vil bare dele informasjon, for kanskje det kan være til hjelp 🥰 pass på hormonene, vi kvinner med adhd kan tippe skikkelig når hormoner og syklus er på bærtur🙈. Det skader ikke å ta en blodprøve for mye. Sjekk fsh og lh. Østrogen og progesteron er krevende å måle pga de svinger mye. Men om fsh og lh er høy er det en klar indikasjon på at dybde utredes videre. Jeg er i midten av tredveårene… Anonymkode: f1cff...be1 Det skal jeg se om jeg får sjekket opp. Har vært inne på tanken, jeg er passert 40 så alderen passer jo. Går på Volidax(synonympreparat med Aduvanz), jeg husker ikke i farta om Elvanse er tilsvarende? Må man til gynekolog, eller kan jeg be om det hos fastlegen? Anonymkode: d9edf...7bf
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du barndomstraumer? Jeg spør fordi du nevner usunne dynamikker med partner, dyr og barn. Min erfaring var at ting ikke ble bedre med aldri så mye riktig bevegelse, diett og stressmestring når bakgrunnen var barndomstraumer, som igjen førte til usunne dynamikker med partner, venner, kollegaer, meg selv med mer. Jeg hadde ikke barn på det tidspunktet. Men jeg har tenkt etter at jeg fikk barn at hadde jeg ikke gjort et oppgjør med barndommen min og mønstrene jeg hadde med meg derfra hadde jeg gått kronisk på en smell etter jeg fikk barn. Jeg hadde også mye konflikter og parforholdet tappet meg helt enormt, vi gikk i parterapi også, men dette heller fikk virkelig INGEN bedring før jeg hadde tatt litt mer tak i egne greier. Jeg har ingen formening om at dette gjelder deg, men jeg nevner det fordi det var veien min ut av utbrentheten. Å endre grunnleggende idéer om meg selv og verden, som jeg hadde fra barndommen, som formet og farget hele min verden på en måte som ble ulevelig å leve med. Anonymkode: 2c390...faf Jeg har noen barndomstraumer og mønstre fra oppveksten som jeg har tatt med meg videre, ja. Samboer også, vi begge kommer fra dysfunksjonelle familier og har blitt mobbet som barn. Vi driver og utforsker noen av de mønstrene hos fvk for tiden. (De som kommer til syne når vi krangler/er uenige.) Det er hans familiedynamikk vi merker mest til i hverdagen, da vi bor på hans hjemsted og ingen i min familie er noe flinke til å reise ofte på besøk. Spesielt svigermor er krevende å forholde seg til. Ikke bare for meg, det går utover flere i svigerfamilien også. Jeg sliter med grensesetting og å skille når jeg bør sette meg i respekt og hvilken oppførsel det er lurest å ikke gi noe oppmerksomhet(noe jeg også slet med i barndommen da jeg ble mobbet), blant annet. Så mulig du er inne på noe, ja. Noen mønstre er jeg klar over selv, vet bare ikke hvordan jeg skal få snudd dem. Noen mønstre jobber jeg med å snu. Noen traumer har nok også blitt til ila tiden med samboer(vært sammen i 17 år, har et barn på 10 år), pga når adhd'en vår kræsjer og pga dynamikkene med og rundt svigermor. (Mye giftig oppførsel, kontrollerende og manipulerende. Om noen har sett sketsjene til Shawna the Mom på YouTube eller TikTok, minner hun veldig om karakteren Barbara.) Mulig det er noen flere også. Noen ting har jeg klart å forstå mer av og snu ila 17 år med samboer, det samme har han ang noen av sine greier. Anonymkode: d9edf...7bf
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Har du lest om nevroplastiske plager? Anonymkode: 7665c...7d5
AnonymBruker Skrevet 10 minutter siden #7 Skrevet 10 minutter siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har du lest om nevroplastiske plager? Anonymkode: 7665c...7d5 Nei, det har jeg ikke. Er det noen bøker eller podkaster om det du vil anbefale? Helst på norsk. Vanligvis er ikke engelsk noe problem, men konsentrasjonen glipper lett selv med norske bøker for tiden. Leser forøvrig om vagusnerven nå, der er det mye som resonnerer med hvordan jeg har følt meg de siste par årene. Anonymkode: d9edf...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå