Gå til innhold

Hvorfor bryr folk seg om andre sitt utseende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppriktig forstår jeg det ikke. Kunne ikke brydd meg mindre om hvordan andre ser ut. Syns alle er fin på hver sin måte. Hvorfor bryr folk seg om du er tynn, tykk, skjev nese, skallet, langt hår, kort hår osv? Kan noen gi meg en logisk forklaring? 

Anonymkode: 36892...a07

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En frisør bryr seg om du har hår eller er skallet. 
Vi trenger mer kontekst..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man reagerer jo instinktivt på det som vekker oppmerksomhet, og da gjerne noe uvanlig/uventet. En uvanlig pen mann, en veldig tykk dame, at søskenbarnet ditt som du ikke har sett på lenge har fått kjempelangt hår, at sønnen til naboen plutselig har skutt i været osv.

Men man trenger jo ikke kommentere alt man reagerer på, det går an å tenke det inni seg.

Anonymkode: 35716...fb1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi deg en realitetssjekk nå ts. Veldig få bryr seg om andres utseende  vedmindre om det er kjæresten. Hvis du ts tror at fremmede og venninner og familie osv bryr seg om ditt utseende så er det fordi DU tror det. Thats it! Du tror verden går rundt deg og alle tenker på deg og ditt utseende hvis du tenker sånn. Denne tankegangen om at hvorfor bryr så mangen seg om mitt utseende hvorfor dømmer alle meg hvorfor ser folk på meg osv , dette kommer fra en selvsentrert tankegang. Vrangforestilling. Jeg tipper det ts at ingen av disse folka faktisk har sagt at dem bryr seg om utseende ditt. 

Anonymkode: 48ec8...499

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal gi deg en realitetssjekk nå ts. Veldig få bryr seg om andres utseende  vedmindre om det er kjæresten. Hvis du ts tror at fremmede og venninner og familie osv bryr seg om ditt utseende så er det fordi DU tror det. Thats it! Du tror verden går rundt deg og alle tenker på deg og ditt utseende hvis du tenker sånn. Denne tankegangen om at hvorfor bryr så mangen seg om mitt utseende hvorfor dømmer alle meg hvorfor ser folk på meg osv , dette kommer fra en selvsentrert tankegang. Vrangforestilling. Jeg tipper det ts at ingen av disse folka faktisk har sagt at dem bryr seg om utseende ditt. 

Anonymkode: 48ec8...499

Jeg er ikke ts, men er ikke enig. Hører ofte folk på bussen, på kafé o.l kommentere andres utseende. Har jobbet i skolen. Barn og ungdom kommenterer oss lærere sitt utseende iblant, både hyggelig og mindre hyggelig. Farmor kommenterte ofte "nei, nå har du blitt tynn" da hun levde. Ungdommer snakker seg i mellom. Jeg leser om folks meninger på forum. Og selv både undrer, beundrer jeg, tenker over og legger merke til detaljer ved andre. Alt fra gode tanker ("hun er så naturlig og skjønn, midt i all enkelhet") til observasjoner ("oj, nå har Per blitt tynn i håret", "ser at Stina har gått ned litt etter bruddet" o.l) til plutselige tanker jeg skjønner at ikke er så koselige ("stakkars, hun har virkelig mye akne"). 

Sånn er det bare. Foøk observerer, tenker og ser. Likevel kan vi ikke bry oss for mye. Ting er som de er. Og det som frastøtende noen, kan vekke interesse og tiltrekning hos andre. 

Anonymkode: 5009f...55b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

*frastøter

Anonymkode: 5009f...55b

AnonymBruker
Skrevet

Ser omtrent ingen i koseklær som joggebukse og hettegenser. Hvorfor det? Jeg går kun med det selv siden det er behagelig og hvis klærne er behagelige så føler jeg meg også bedre i form.

Anonymkode: 9360a...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Folk er vel generelt ganske overflatiske, da blir jo utseende viktig. 

Anonymkode: 2e099...ee7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oppriktig forstår jeg det ikke. Kunne ikke brydd meg mindre om hvordan andre ser ut. Syns alle er fin på hver sin måte. Hvorfor bryr folk seg om du er tynn, tykk, skjev nese, skallet, langt hår, kort hår osv? Kan noen gi meg en logisk forklaring? 

Jeg tror det er litt enkle folk som er sånn. Eller bare folk som har ræva  personlighet.

Tror også det er gjort noe forskning som tilsier at smarte mennesker sladrer  mindre. Er vel i samme gata.

Anonymkode: ae816...ff5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er litt enkle folk som er sånn. Eller bare folk som har ræva  personlighet.

Tror også det er gjort noe forskning som tilsier at smarte mennesker sladrer  mindre. Er vel i samme gata.

Anonymkode: ae816...ff5

Tror at mindre smarte folk har lettere for å ta smålige og pinlige følelser hos seg selv seriøst også.. 

Anonymkode: e1e30...6f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De er dumme. Det er en logisk forklaring.

Anonymkode: 45ed7...3f9

• Liker 1
Skrevet

Det ytre - fysiske trekk og framtoning, hår, klær - er det første vi registrerer hos andre mennesker og bidrar til å danne et førsteinntrykk, både ved aller første møte og ellers. Jeg synes det er merkeligere med de som hevder at det er noe de ikke legger merke til eller tenker over - er de så uoppmerksomme på og uinteresserte i sine medmennesker og omgivelser...? Men å legge merke til og bry seg om trenger ikke være synonymt med å være fordømmende og kritisk. 

Skrevet

Om man har oppheng i overfladiske verdier som handler om utseende, så synes jeg de fremstår som lite reflekterte mennesker.

Refleksjon handler om å se etter indre kvaliteter og verdier.

Klarer man å få fram det i hverandre, så kan det gjenspeiles i utstråling og forsterke attraktive egenskaper.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ikke venner har et så pussig utseende at jeg blir flau over å gå rundt sammen med dem i byen ol, så kunne jeg ikke brydd meg mindre.

Og da handler det jo ikke om hvor vakre de er, men at de velger å kle seg provoserende osv. Jeg gidder ikke gå sammen med en som skriker etter oppmerksomhet med klærne sine. Da kan de finne på noe annet. Jeg kjenner en slik, og da foreslår jeg alltid å gå tur i skogen eller noe sånt, ikke gå på kafe eller kjøpesenter.

Anonymkode: 9957c...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...