Gå til innhold

Ufør, men lyver til alle om at jeg jobber

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke valgt å bli syk, og gidder ikke skamme meg for å motta aap og se uføresøknaden i relativt nær framtid.

Med det sagt, veldig få mennesker har rett på informasjon om helsetilstanden min, og veldig få mennesker har rett på informasjon om hvor jeg får inntekten min fra.

Enkelt og greit svarer jeg at jeg er hjemmeværende når noen spør om hva jeg jobber med. Litt situasjonsbetinget kan jeg slenge på på grunn av helsa, og litt om hva jeg har jobba med tidligere. 

Hvis folk skulle finne på å sladre rundt om dette, så er det deres hobby, ikke mitt problem. 

Ta, jeg håper du etterhvert klarer å legge fra deg skammen. Det må være slitsomt å opprettholde en løgn 💜

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er ikke så opptatt av deg som du tror.

Anonymkode: 4bf1c...957

• Liker 3
Skrevet
aksase skrev (14 timer siden):

Du kan si hva du vil, men ulempen med å lyve om dette er at løgn har en lei tendens til å bli oppdaget før eller siden...

Da spørs det hva du helst vil bli husket for, som en løgner, eller som en av mange som dessverre ikke har helse til å stå i jobb.

Dette. 

TS: Du må lære deg nok selvrespekt til å stå rank i ryggen og si sannheten, og ikke la andres kommentarer eller blikk definere selvfølelsen din.

• Liker 1
Skrevet

Samme her Ts, har prøvd å være ærlig hele veien om min situasjon at jeg er 100% ufør, men da rygger folk bort og tar på seg en teit mine og smiler falskt og kutter meg ut som venn/bekjent, menn avlyser dates osv (jeg er singel og på datingapps, blir avvist hele tiden når jeg er ærlig). Så nå lyver jeg og sier jeg jobber i et firma. Etter jeg begynte å lyve ville folk plutselig være venner med meg og menn ville date meg igjen.. Pussige greier og trist at det er slik at man må lyve for å bli godtatt, men de fleste folk er falske dessverre.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon selv så jeg forstår dette med å lyve om at man jobber. Når jeg sluttet å lyve så var det fordi det er svært upraktisk holde en slik løgn gående. 

Anonymkode: 77780...242

Skrevet
Ulven99 skrev (7 minutter siden):

Samme her Ts, har prøvd å være ærlig hele veien om min situasjon at jeg er 100% ufør, men da rygger folk bort og tar på seg en teit mine og smiler falskt og kutter meg ut som venn/bekjent, menn avlyser dates osv (jeg er singel og på datingapps, blir avvist hele tiden når jeg er ærlig). Så nå lyver jeg og sier jeg jobber i et firma. Etter jeg begynte å lyve ville folk plutselig være venner med meg og menn ville date meg igjen.. Pussige greier og trist at det er slik at man må lyve for å bli godtatt, men de fleste folk er falske dessverre.

Hva med å date uføre menn?

• Nyttig 1
Skrevet

jeg ville slitt mer med selvfølelsen av at jeg lyver om dette enn at jeg er ufør for egen del.. Men for all del ts, hvis det er ok for deg så kjør ditt løp. Jeg tror dog flere ser ned på løgnere enn uføre.. 

Anonymkode: 90589...0b0

Skrevet
Fountaine skrev (7 minutter siden):

Hva med å date uføre menn?

Ja har prøvd å komme i kontakt med folk i samme situasjon, men den datingappen jeg er på har jeg ikke møtt så mange likesinnede.. Er mest menn som jobber som er på disse appene føler jeg. Har vurdert å bare boikotte alt av dating på nett og heller prøve å finne kjærligheten ute i den virkelige verden. Men det skal ikke være lett, hvertfall ikke når man er ufør.

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å registrere et enkeltpersonforetak og ta noen oppdrag?Da kan du ærlig si at du driver eget firma.

Anonymkode: 54198...b06

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fordi jeg skammer meg sånn. Jobbet fulltid frem til for 3 år siden, og når folk spør så sier jeg at jeg fremdeles jobber der. Venner, bekjente, barnehage-ansatte i barnehagen til barna osv, alle tror jeg jobber. Eneste som vet at jeg er ufør er nærmeste familie. Er det ok? MÅ jeg være åpen om at jeg er ufør?

Anonymkode: 194b8...b1c

Helt ok. Er selv ufør. Og spør folk hva jeg jobber med sier jeg bare jeg jobber med aksjer. Er daytrader med hjemmekontor hele tiden. 

Anonymkode: 3bd95...e3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan nesten skjønne det for så mange fordommer å fæle ting folk kan si om at man er ufør er ikke morsomt. Jeg har en usynlig sykdom å det gjør det værre for enkelte tror ikke på deg. Vi blir sett ned på fordi vi går på cafe, trener osv. Vi skal vist bare sitte hjemme å ikke kunne gjøre noe, vi har ikke lov til å prøve å ha noe som ligner et liv eller ha det hyggelig uten at vi får slengt i trynet at orker vi det kan vi jobbe!! Hadde folk visst at den cafe turen eller den treningsøkten eller den turen på kjøpesenteret ender med timevis eller dager sengeliggende kanskje de hadde slutta å dømme, men neida. Lettere å slenge med leppa en å faktisk snakke med vedkommende.. 

Anonymkode: 8bc24...3ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor? Tror du virkelig at gamle kollegaer ikke snakker om at du har slutta? Det gjør de, snakker av erfaring. 

Anonymkode: b9098...15c

Det kan man uansett ikke styre...

Og i mitt tilfelle så har jeg aldri vært i jobb og har ikke hatt kollegaer, men holder på å omskolere meg og håper helsa holder.

Anonymkode: 4728e...485

• Hjerte 1
Skrevet

Hvilke forbilde er du for barna dine? Hvorfor være flau? Har du kanskje vert nedlatende mot andre som er ufør, før du selv ble det, og redd for at noen skal være slik mot deg? Hvorfor ikke være deg selv, hvorfor identifisere seg med jobben din? Er jo ikke den som er deg.  Skal du lære barna dine at det er greit å lyve? At man skal skjemmes over livet som ble, istedenfor å gjøre det beste ut av det man fikk? Jeg er selv ufør, og hvis noen dømmer meg eller ser ned på meg for det, så er det mennesker jeg like vel ikke vil ha i livet mitt. Da slipper jeg å forholde meg til falske og overfladiske mennesker. Jeg viser også barna mine hvordan man står støtt i seg selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 17.38):

Det er du som eier opplysningene om deg.

Ikke jeg.

Er i samme situasjon som deg, og lyver om at jeg er i jobb. Det er et valg jeg har tatt etter å ha sett hvordan uføre venner blir baksnakket.

Anonymkode: 4728e...485

Så pinlig å drive å juge om slike ting.

Venner kan bli baksnakket av andre om hva som helst. Baksnakking er ofte misunnelse. 

Jeg dater Brad Pit. Tjener 20 mill i året. Har hus på Rivieraen I Frankrike. Jeeezez så lavmål mennesker har blitt. 

Skrevet
Faytastic skrev (51 minutter siden):

Så pinlig å drive å juge om slike ting.

Venner kan bli baksnakket av andre om hva som helst. Baksnakking er ofte misunnelse. 

Jeg dater Brad Pit. Tjener 20 mill i året. Har hus på Rivieraen I Frankrike. Jeeezez så lavmål mennesker har blitt. 

Mulig du forstår det bedre om du skjønner at folk lyver ikke om dette for å være kule, som de eksemplene dine.

Men her er jeg ikke sikker.

Anonymkode: f1609...05a

• Nyttig 1
Skrevet

Men må du si at du er i jobb da, hva om å bare si du ikke er i jobb akkurat nå 😀 istedenfor ufør 

Anonymkode: 3c1b2...dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...