AnonymBruker Skrevet i går, 14:59 #1 Skrevet i går, 14:59 Fordi jeg skammer meg sånn. Jobbet fulltid frem til for 3 år siden, og når folk spør så sier jeg at jeg fremdeles jobber der. Venner, bekjente, barnehage-ansatte i barnehagen til barna osv, alle tror jeg jobber. Eneste som vet at jeg er ufør er nærmeste familie. Er det ok? MÅ jeg være åpen om at jeg er ufør? Anonymkode: 194b8...b1c 6
AnonymBruker Skrevet i går, 15:02 #2 Skrevet i går, 15:02 Nei, du trenger ingenting. Bare pass på at det ikke går på bekostning av deg selv. Anonymkode: da9cf...1e4 1 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:02 #3 Skrevet i går, 15:02 Du bestemmer selv om du vil lyve eller ei Anonymkode: afce9...84f 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #4 Skrevet i går, 15:03 Nei, det må du ikke, men det kan bli pinlig når det kommer ut, og andre vil nok reagere på at de blir løyet for. Anonymkode: 6ec93...dd2 20 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #5 Skrevet i går, 15:03 Jeg skjønner deg godt, folk er så ufine og stygge mot uføre, og fordommene flyr løst. Kvier meg for å si det selv, særlig siden jeg har en sykdom som ikke vises. Har måtte forsvare det SÅ mange ganger. Nei, det er ingen som MÅ si at de er ufør, men det må bli mer slitsomt å opprettholde en fasade kontra å bare være ærlig? Dèt er hvertfall fordelen med å være ærlig. Da slutter de å spørre. Anonymkode: 63430...528 6 3 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:05 #6 Skrevet i går, 15:05 Hva med heller å ta en hvit løgn om årsaken til at du ikke jobber? Ingen har jo noen rett til å vite om helseopplysningene dine. Hvis jeg noen gang blir ufør p.ga. psyken f.eks., kommer jeg til å si noe annet, f.eks. at eer er ryggen eller kroniske smerter flere steder i kroppen Anonymkode: bdb10...e20 1
aksase Skrevet i går, 15:05 #7 Skrevet i går, 15:05 (endret) Du kan si hva du vil, men ulempen med å lyve om dette er at løgn har en lei tendens til å bli oppdaget før eller siden... Da spørs det hva du helst vil bli husket for, som en løgner, eller som en av mange som dessverre ikke har helse til å stå i jobb. Endret 20 timer siden av aksase Skrivefeil 11 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:06 #8 Skrevet i går, 15:06 Mange vet sikkert at du lyver, men gidder ikke si noe. Litt flaut for deg da…. Anonymkode: 51883...0f0 10 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #9 Skrevet i går, 15:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi jeg skammer meg sånn. Jobbet fulltid frem til for 3 år siden, og når folk spør så sier jeg at jeg fremdeles jobber der. Venner, bekjente, barnehage-ansatte i barnehagen til barna osv, alle tror jeg jobber. Eneste som vet at jeg er ufør er nærmeste familie. Er det ok? MÅ jeg være åpen om at jeg er ufør? Anonymkode: 194b8...b1c Om du er i form til å ta en og annen vakt der, omså bare noen vakter i året - så kan du fortsatt si at du jobber der uten at det blir en direkte løgn som kan bli avslørt. Er selv ufør. Noen ganger svarer jeg bare at jeg ikke er i jobb, så får nå nyskjerrigperere fundere på hvorfor. Anonymkode: ad84c...eb8 1 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:08 #10 Skrevet i går, 15:08 Nei, du må ikke være åpen om noe som helst. Men tror ikke jeg hadde giddet å kle meg opp i "jobbklær" og sminket meg daglig bare for å late som om jeg skulle til jobb/kom fra jobb ved levering og henting av barnehagebarn. Er selv ufør, og jeg gidder virkelig ikke stå foran speilet og dulle med utseendet hver dag for å fremstå som en som jobber når sannheten er at jeg trasker mest hjemme og i skogen. Mener ikke at man trenger å se ut som en slabbedask, altså, men jeg som ansatt var i hvertfall svært velkledd og hadde mye tid foran speilet før jobb - jeg som ufør prioriterer ikke det nå, altså. Anonymkode: db04d...52a 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:08 #11 Skrevet i går, 15:08 Jeg har inntrykk av at det er mest på kg at folk blir hetset for å være ufør…? IRL tror jeg de fleste vet å oppføre seg. Jeg har 2 venninner som er ufør, begge i slutten av femtiårene, den ene 50 % ufør, den andre 100 %. Ingen av dem skjuler det og så vidt jeg vet er de ikke plaget av ufine og stygge bemerkninger. Anonymkode: a09a6...a68 2 5
AnonymBruker Skrevet i går, 15:25 #12 Skrevet i går, 15:25 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mange vet sikkert at du lyver, men gidder ikke si noe. Litt flaut for deg da…. Anonymkode: 51883...0f0 Hvorfor er det flaut? Folk burde sette seg mer inn i sorgen det er å bli ufør. Anonymkode: 63430...528 1 2
Fountaine Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva med heller å ta en hvit løgn om årsaken til at du ikke jobber? Ingen har jo noen rett til å vite om helseopplysningene dine. Hvis jeg noen gang blir ufør p.ga. psyken f.eks., kommer jeg til å si noe annet, f.eks. at eer er ryggen eller kroniske smerter flere steder i kroppen Anonymkode: bdb10...e20 Er ikke andre forståelsesfulle mot de som er ufør pga psyken? 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Jeg sier jeg er (yrket mitt), dessverre langtidsykmeldt. Og så skjønner de fleste at det ligger mer bak de som regel se ikke skal spørre om. Kan være utbrenthet pga kreft, for alt de vet. Anonymkode: 0781e...1af 1 1
venus* Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden Helt greit å ikke dele så mye om sin uførestatus, men løgn? Det vil bare bite deg i ræva. Også virker det som om du skammer deg over det 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fordi jeg skammer meg sånn. Jobbet fulltid frem til for 3 år siden, og når folk spør så sier jeg at jeg fremdeles jobber der. Venner, bekjente, barnehage-ansatte i barnehagen til barna osv, alle tror jeg jobber. Eneste som vet at jeg er ufør er nærmeste familie. Er det ok? MÅ jeg være åpen om at jeg er ufør? Anonymkode: 194b8...b1c Du må jo intet. Men hvorfor tenker du det er mer flaut at folk vet du er ufør enn at de vet du er en løgner? Jeg ville tenkt det siste (utover rene hvite , helt ubetydelige løgner type «neida, det gjør ikke noe at du er 15 minutter for sein nå igjen...») var betydelig mer belastende for mitt gode navn og rykte. Hvorfor har du valgt å tenke annerledes? (For folk vet at du lyver, det kan du ta for gitt) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det flaut? Folk burde sette seg mer inn i sorgen det er å bli ufør. Anonymkode: 63430...528 Hvorfor tenker du sorg gir rom for løgn? Er det ok om jeg lyver for enhver sorg? Og om alt? Kan jeg lyve om hvor mange barn jeg har, bare en slektning er død? Hvilken sorg gir rom for at jeg lyver om finanser, privatliv, ferieplaner etc? Og hvorfor skulle sorg gi meg det rommet?, mener du? Sorg er sorg. Det er ikke tilfeldige forbipasserende til ditt liv sin greie å håndtere. Enten evner den sørgende håndtere den selv, med noe støtte fra sitt nettverk, eller så må den sørgende oppsøke proff bistand. Da er fastlege første stopp. Anonymkode: 2f6f4...f2a
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har inntrykk av at det er mest på kg at folk blir hetset for å være ufør…? IRL tror jeg de fleste vet å oppføre seg. Jeg har 2 venninner som er ufør, begge i slutten av femtiårene, den ene 50 % ufør, den andre 100 %. Ingen av dem skjuler det og så vidt jeg vet er de ikke plaget av ufine og stygge bemerkninger. Anonymkode: a09a6...a68 Enig i dette. Aldri fått et skjevt blikk når jeg har nevnt ordet "ufør" irl. Vet ikke om det har noe med trynefaktor å gjøre, som man selvsagt mangler som anonym her på KG, men irl har folk ansiktet og min sosiale status å foholde seg til. De kjenner familien min, mannen min, barna mine og omgangskretsen min. Hva de sier på kammerset vet jeg selvsagt ikke, men folk er bare hyggelige og blide mot meg, uansett hvor ufør jeg er. Anonymkode: db04d...52a 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Skrevet 23 timer siden Anbefaler å jobbe 1 dag i uken, eller 1 dag annenhver uke om helsen tilsier det. Dette fordi da har en en jobb. Og dermed ikke lyver. Vet om andre som gjør dette selv om de egentlig ikke er i stand til det, nettopp pga dette. Anonymkode: 74b0b...e08
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er det flaut? Folk burde sette seg mer inn i sorgen det er å bli ufør. Anonymkode: 63430...528 Fortsatt flaut å lyve. Anonymkode: 51883...0f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Skrevet 23 timer siden Ååå... Du har min sympati. Jeg har vært der, hvor jeg synes det var så vanskelig å ha blitt ufør og fortelle det. Men det er tung å leve en løgn også. Veldig tungt. Mitt råd er å prøve å jobbe deg gjennom følelsene? Sørg. Vær sint. Og ta en nærmere kikk på skammen. Er det virkelig sånn?.. Er det sant? Ville du tenkt det om andre? Jeg tror du vil oppdage at ting er bedre ute på andre siden... ❤️ Anonymkode: 27e20...7b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå