Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (9 timer siden):

Men man skal da også kunne gjøre det man vil! Ikke alle vil ta høyere utdanning og få en jobb deretter. Noen vil bare ha en jobb som de kan stemple inn og ut fra og slippe å tenke mer på den før neste gang de skal på jobb. Det er ikke snakk om latskap, det er er snakk om livsvalg.

Tror du alle som jobber i butikk er der fordi de elsker å stable varer og sitte i kassa? Eller tror du kanskje noen sitter der fordi de var late på skolen og ikke har kompetanse til å skaffe seg en jobb de faktisk liker. 

Begge deler finnes, det kan du ikke benekte.

Anonymkode: da8c6...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du alle som jobber i butikk er der fordi de elsker å stable varer og sitte i kassa? Eller tror du kanskje noen sitter der fordi de var late på skolen og ikke har kompetanse til å skaffe seg en jobb de faktisk liker. 

Begge deler finnes, det kan du ikke benekte.

Det tror jeg selvfølgelig ikke, men som du sier: begge deler finnes 😉 

Skrevet
Majer skrev (13 timer siden):

Ja, det ville jeg og mange andre og. Men det var ingen alternativer til utdanning. Alle i klassen begynte på videregående og studier- inkludert en kompis med 3 i snitt, dysleksi og dyskalkuli. Man så ikke for seg noen alternativer. Men for foreldregenerasjonen var det annerledes. Det er derfor jeg spesifiserte alder

Men man må være åpen for at forventninger om høyere utdanning er annerledes enn det man selv har erfart - og du vet ikke hvem av de som jobber på Rema som har valgt det, eller som bare er fanget der fordi de mangler utdanning. 

De fortjener uansett respekt, fordi vi trenger folk i de jobbene også 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (19 timer siden):

Det tror jeg selvfølgelig ikke, men som du sier: begge deler finnes 😉 

Ja, men da eksisterer altså latskap som motivasjon for valg av butikkyrket, noe du benektet.

Butikkansatte er ikke én ensartet gruppe av flittige små arbeidsmaur som er pliktoppfyllende og stolte av jobben sin. Det finnes like mange late unnasluntrere som hater jobben sin som i alle andre yrker.

Skrevet

Helt ærlig: nei :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men da eksisterer altså latskap som motivasjon for valg av butikkyrket, noe du benektet.

Butikkansatte er ikke én ensartet gruppe av flittige små arbeidsmaur som er pliktoppfyllende og stolte av jobben sin. Det finnes like mange late unnasluntrere som hater jobben sin som i alle andre yrker.

Jeg benektet det overhodet ikke - jeg skrev at noen tar et aktivt valg om å jobbe i butikk fordi de ønsker det. Det betyr også at noen står igjen med andre grunner til å havne i den jobben, og latskap er selvfølgelig en av de grunnene. Poenget mitt er at det blir i overkant nedlatende å dermed se ned på alle som jobber i butikk.

Skrevet

Selvsagt ser jeg ikke ned på butikkansatte - jeg har tross alt oppdragelse.

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Selv om jeg i dag jobber som lærer, har jeg selv jobbet som butikkmedarbeider og kundekonsulent i mange år, og det er jobber jeg verdsetter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 5.36):

Jeg har jobbet i butikk selv. Det var en drittjobb og man fikk til tider dritt fra kunder, men tungt og vanskelig var det ikke. Så jo, hvem som helst kunne hatt den jobben. 

Har jobbet på lager også (frukt og grønt). Det var fysisk tungt, men hvem som helst med en frisk rygg kan gjøre jobben.

Du høres ut som den typiske medarbeideren jeg hater å jobbe med, som gjør minimalt og ikke ser alt som faktisk må gjøres.

Vanskelig er ikke jobben nei nødvendigvis, men tung er den absolutt om du faktisk jobber hardt. Mange tunge løft, mange tusen skritt og mange baller i luften samtidig så en må ha hodet med seg.

Jobben er absolutt ikke for hvem som helst, og de som mener det og samtidig har jobbet i butikk er etter min erfaring de som var mest ubrukelige i jobben og ikke så alt som trengtes å gjøres rundt seg ;)

Hilsen en med 15 års erfaring fra butikk, og som nå har jobbet seg opp til kjøpmann i selveid butikk. Elsker jobben min og kunne aldri tenkt meg å jobbe med noe annet. Ingen dager er like, alltid noe å gjøre og de dagene alt er kaos er super gøye 🥳

Anonymkode: 68ba2...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det da jeg var ung og dum, men nå som voksen, absolutt ikke. Jeg tenkte også at hjelpepleiere og søppeltømmere og vaskejobber var langt under min verdighet. Det er pinlig at jeg har hatt slike tanker. Jeg har dyp respekt for alle typer jobber. 

Anonymkode: ac248...458

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo en bachelor, men jobber i butikken fordi jeg ikke har fått noe annet. Jeg skjønner hva du mener. Jeg har til og med hørt folk si om andre butikkansatte at hvorfor oppfører hun seg som relevant, hun jobber jo bare på Meny. Folk har spurt meg om å finne andre jobber.

Anonymkode: 2c8b2...6b5

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 27.9.2025 den 12.27):

Jeg benektet det overhodet ikke - jeg skrev at noen tar et aktivt valg om å jobbe i butikk fordi de ønsker det. Det betyr også at noen står igjen med andre grunner til å havne i den jobben, og latskap er selvfølgelig en av de grunnene. Poenget mitt er at det blir i overkant nedlatende å dermed se ned på alle som jobber i butikk.

Og likevel hylles alle butikkarbeidere som helter i denne tråden, som om de er én ensartet gruppe av livreddende engler. Akkurat som TS ønsket, formoder jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du høres ut som den typiske medarbeideren jeg hater å jobbe med, som gjør minimalt og ikke ser alt som faktisk må gjøres.

Vanskelig er ikke jobben nei nødvendigvis, men tung er den absolutt om du faktisk jobber hardt. Mange tunge løft, mange tusen skritt og mange baller i luften samtidig så en må ha hodet med seg.

Jobben er absolutt ikke for hvem som helst, og de som mener det og samtidig har jobbet i butikk er etter min erfaring de som var mest ubrukelige i jobben og ikke så alt som trengtes å gjøres rundt seg ;)

Hilsen en med 15 års erfaring fra butikk, og som nå har jobbet seg opp til kjøpmann i selveid butikk. Elsker jobben min og kunne aldri tenkt meg å jobbe med noe annet. Ingen dager er like, alltid noe å gjøre og de dagene alt er kaos er super gøye 🥳

Anonymkode: 68ba2...462

Ta deg en tørn på plukklageret, med krav om å plukke 1300 kg om dagen, så kan vi snakkes!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 16.42):

Jeg jobber på Coop og jeg har i samtaler med kunder opplevd litt nedverdigende kommentarer om yrket mitt. Her er dere helt anonyme og kan si hva dere tenker om meg som butikkmedarbeider, versus for eksempel en advokat. Tror dere vi er der vi er pga vi har tatt feil valg i livet? 

Anonymkode: 23851...2b7

Nei ser ikke ned på verken butikkansatte eller de i ren4olds bransjen. (er en tast på tastaturet som ikke virker derav 4 tallet). Samfunnskritisk jobb vil jeg si. Uten butikker får vi ikke tak i mat.  Så vær stolt over jobben du gjør!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Vi trenger folk i alle slags yrker for å få samfunnet til å gå rundt. Har jobbet i kassa selv.

Anonymkode: 4e34e...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Har aldri tenkt tanken. Selv er jeg sykepleier. Nå når jeg tenker tanken pga så denne tråden så; fortsatt nei! Om mine bare ble jobbende i butikk så ville jeg tenkt "helt ok", så lenge de har det bra. Livet er så mye mer enn karriærejag. 

Anonymkode: f0788...faa

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har selv jobbet i butikk, den gang det var Rimi, og likte det veldig godt. Men lønnen var jo ikke den beste, så håper spesielt de som har vært i jobben i mange år får betalt som de fortjener. 

Anonymkode: 5acc5...39e

AnonymBruker
Skrevet

Næhei, ser absolutt ikke ned på noen yrker

Anonymkode: a32e3...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...